veel laag door microfoon?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

veel laag door microfoon?

Gisteren een optreden met een zanger ( ik noem geen namen ) [8D]
    Die kerel had een hele zware stem en vooral geen micro-technic
    Nu moet ik hem versterken en ik MOET op het laag 80 HZ alles naar min 15 dB gooien, dus eigelijk het basknopje op mijn mengtafel helemaal naar links
    nu had ik nog teveel laag in zijn stem terwijl ik de andere frequenties omhoog moest draaien om toch een beetje klank te hebben op zijn stem

Mijn vraag is : hoe los je dit op als je een zanger hebt die een hele lage stem heeft [?][?]
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.
  • Sikkie
    • Sep 2004
    • 126

zeggen dat het beter is dat ie de microfoon verder weg houdt. Volgens mij vang je dan minder zware tonen op. En anders een fluitmicrofoon aan zijn trui hangen

Gr.
    Tom

Comment

• Pino
      • Jul 2002
      • 390

Ik heb dat probleem ook wel eens, en dan onderneem ik dezelfde acties als jij. Daarnaast gebruik ik nog wel een compressor die ik dan zo ver mogelijk de boel laat plat drukken.
      Als ik vooraf weet dat ie komt vraag ik om m'n e945 te gebruiken, die weet daar goed raad mee. Die heeft weinig proximity effect en dat scheelt natuurlijk.
      Groetels,
      Pino
      Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• bones2001
        • Aug 2003
        • 741

Lo-cut indrukken ??
        Mixen is net als schilderen.
        Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• Poelmans
          • Feb 2004
          • 804

Lo cut filter meestal enkel onder de 20-30 Hz weg... das net genoeg voor stage rumble...

Comment

• snoei
            • Apr 2003
            • 168

de meeste lo cuts (op mengtafels) doen toch onder de 100Hz
            equalizers willen meestal een lo-cut hebben op 30 hz.

Comment

• bones2001
              • Aug 2003
              • 741

M'n Soundcraft's 100 hz
              M'n Dynacord 80 hz
              M'n DDX3216 variabel v/a 10 hz
              Mixen is net als schilderen.
              Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5946

onderwerp aangepast aan inhoud van het topic
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4516

weet je wel zeker dat die vocalist niet bewust bezig is met extreem veel laag te zingen?

Dat jij weg probeert te mixen wat die man met jaren van oefenen erin heeft gekregen?

Mijn eerste reactie als een zanger een heel zware stem heeft is "kijk naar de response van de dames in de zaal". Het wil nog wel eens dat die daar helemaal nat van worden. Of je het zelf mooi vind is als techneut deel twee. "hoe los je dit op als je een zanger hebt die een hele lage stem heeft?" Is dus door je eerst af te vragen waarom een zaal in ***esnaam iemand huurt met een hele lage stem als ze het niet mooi zouden vinden. Jouw taak is om het uit te verstereken.

Is de zanger echt slecht dan kun je altijd de insert van het zangkanaaltje weer terug in een leeg kanaaltje prikken en extra toonregeling erop los laten.
                  lekker belangrijk!

Comment

• sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

Showband, de zanger in kwestie zei zelf tegen mij dat hij daar al meerdere malen last mee heeft gehad bij optredens !
                    Van natuur uit heeft die man een zware bas in zijn keel [:0]
                    Hij had zelf zijn micro mee : sennheiser ew100.
                    Zou het kunnen dat er iets niet in orde was met de micro, of is zo'n micro niet geschikt voor zulke stemmen ???

volgende week moet ik hem terug versterken, ik ga even proberen met een sm 58 beta of anders een KMS 105 van neumann !!
                    sis

Comment

• Bor
                      • Jan 2003
                      • 50

idd, er is vast iets mis ergens.

Wanneer je een redelijke geluidsset hebt met redelijke mics, dan blijft er geen tot weinig geluid over bij een dermate dip in het laag!
                      Rob Kuenen

Comment

• cobi
                        • Aug 2002
                        • 1083

Ik heb ook wel eens dergelijke problemen gehad, zangers die een microfoon compleet dicht zingen in het laag. Dat was bij een SM87, bij gebruik van andere types (87b of 58b) had ik geen last meer van dit probleem.
                        Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• sis
                          • Jul 2003
                          • 3305

citaat:Geplaatst door cobi

Ik heb ook wel eens dergelijke problemen gehad, zangers die een microfoon compleet dicht zingen in het laag. Dat was bij een SM87, bij gebruik van andere types (87b of 58b) had ik geen last meer van dit probleem.
                          Kijk daar zeg je zoiets [^]
                          sis

Comment

• sis
                            • Jul 2003
                            • 3305

citaat:Geplaatst door Bor

idd, er is vast iets mis ergens.

Wanneer je een redelijke geluidsset hebt met redelijke mics, dan blijft er geen tot weinig geluid over bij een dermate dip in het laag!
                            Nou Bor, met de geluidset is er niks mis, EAW systeem, compr. en limiting waren de blue series van focusrite, niet misselijk dus maar ik mocht ze even lenen van de studio [^]
                            sis

Comment

• gaffer
                              • Nov 2004
                              • 118

Sis,

Ik zou gaan voor de neumann.
                              Heeft zowiezo al meer ruimtelijkheid in zich en waarschijnlijk levert de beste mic ook het beste resultaat.

Maar eens houd het op.
                              Dus als het na eindeloos door eq's heen jagen nog niet goed is naar je zin zul je je er helaas bij neer moeten leggen.

Succes.
                              Groeten Gaffer.

Comment

Working...