W-bins en halve hoorns stacken: beste methode?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • binarizer
    • Oct 2004
    • 15

W-bins en halve hoorns stacken: beste methode?

Ik heb veel vragen over het stacken van w-bins.
    Voor de duidelijkheid zal ik bij iedere vraag een [?] zetten, anders wordt het wellicht onleesbaar.
    Beantwoording van 1 of meerdere vragen wordt in dank ontvangen!

Onze bas-afdeling bestaat momenteel uit 4 x een 15" w-bin en 2 x een Cerwin Vega B-36 Earthquake (halve hoorn).
    De 4 w-bins resp. 2 Earthquakes woden aangestuurd met 2 stuks Boost PX2400 (ieder 2400W RMS aan 4 Ohm)

Nu had ik van Tfproductions (http://www.licht-geluid.nl/forum/top...TOPIC_ID=12366 onderaan) begrepen dat ik de output van de Earthquakes kan vergroten door ze liggend met de openingen tegen elkaar te plaatsen.
    Is iemand bekend of hiermee ook het frekwentiebereik vergroot wordt?
    Ik heb dit overigens nog niet geprobeerd, omdat de Earthquakes momenteel gebruikt worden om de topjes op te parkeren.

Voor de w-bins is het me nog onduidelijk hoe we ze neer moeten zetten voor de beste efficientie en diepste frekwentierespons.
    Bij ons laatste feestje hebben we (wegens ruimtegebruik, smalle lange lokatie) tussen de stereo full-rangekasten 3 stuks w-bin overeind (verticaal) neergezet, en de 4e w-bin er horizontaal bovenop. Uiteraard mono ingestuurd.

De bas van de 4 w-bins klonk in combinatie met de Earthquake kasten echt uitstekend (bij drum'n'bass plaatjes zorgde de subprocessor ervoor dat de baslijn zelfs op 12m afstand in een duidelijk telbare frekwentie de broekspijpen en maaginhoud liet trillen, schat zo rond de 15Hz[8D]), maar ik ga ervan uit dat een dergelijke fantasie-opstelling niet ideaal is (alhoewel hij in onze praktijksitatie uitstekend voldeed)

In de (tekno)praktijk zie ik vaak dat in een "4-wbin-situatie" er 2 stackjes van horizontaal-liggende w-bins links en rechts staan, met daarboven op de topjes.
    [?]Maar is dat de beste methode? of zijn de resultaten beter als alle 4 de w-wins tegen elkaar liggen?
    [?]zoja, maakt het dan uit of de w-bins horizontaal of verticaal staan?
    [?]maakt het uit of ze in 1 stapel staan (4 boven elkaar), of kan ik ze net zo goed 2 aan 2 neerzetten?

[?]de 4 w-bins vormen 2 paren die beide net iets anders klinken (iets andere kast en andere drivers). Om die reden heb ik ze (mono-ingestuurd) links/rechts op de versterkeruitgang gehangen en beide paren met een verschillende lopass/EQ/subharmonic/leveler-instelling aangestuurd, zodat ze allebei het hardst gaan op de frekwenties waarop de paren het beste klinken. Samengevoegd (ook in de experimentele verticaal/horizontaal opstelling van hier boven!) lijken de 2 paren prima samen te werken (2+2=6 effect), maar ik vraag me af of het voor stacking uitmaakt dat de filtering per paar verschillend is? Ik heb alles namelijk maar een beetje op het gehoor gedaan, [?]doch ik vraag me dus af of er een theoretische redenering is om bij stacking de w-bins hetzelfde of juist verschillend te processen.

[?]Mijn laatste vraag betreft het gebruik van spanbanden bij stacken (ook vaak te zien bij tekno-systems): maakt het uit of de gestackte kasten strak tegen elkaar aanliggen?

OK veel vragen.... ik hoop op veel antwoorden
  • DJ-BJ-sl
    • Jul 2004
    • 172

wat ik wel weet is dat wij altijd 2 W-bins horizontaal op elkaar stacken per kant en daar boven op 2 d 500's per kant
    k weet nie welke topkasten er bij jullie op staan ma het kan zijn dat dit niet echt ideaal is omdat de topkasten niet echt hoog genoeg staan bij 2 18" W-bins is dit een meter 30 zal bij een enkel 15" wel minder zijn dus zou er al een ppdiumke moeten worden voorzien
    k zou ze ook niet verticaal langs elkaar zetten want dan is er niet zon brede spreiding san als ze horizontaal gestackt zijn let op er wordt gezegd dat bass zich verspreid dat klopt voor een stuk maar niet volledig dus is er meer spreiding bij horizontale stacks
    da van die spanbanden heb ik nog nie gedaan bij die W-bins maar das ook omda die D500's erg zwaar zijn en dus van zelf blijven staan

Comment

• Poelmans
      • Feb 2004
      • 806

Ik heb ooit eens op een engelstalig forum iets gelzen over de spreiding van lage geluidsgolven: Met een zuivere stereo opstelling ga je vooral bass hebben vooraan in de zaal. Oplossingen zijn dan om uw baskasten langs mekaar voor het podium te leggen. Zo krijg je dan een grote plek bass die zich ook naar achteren uitstrekt, maar ook in de omgekeerde richting over het midden van het podium, wat in live situaties (en zelfs DJs met platen) niet gewenst is. Oplossing: een kleine boog baskasten voor het podium: de straal bass doorheen de zaal zal dan breder worden, en die op het podium wordt een beetje gecancelled. Ik kan wel geloven dat men in de meeste situaties toch voor stereo gaat, al was het maar om iets te hebben waar uw topkasten op kunnen staan .

Enfin, ik ben relatief gezien een leek in grote PA systemen, maar ik zit veel te lezen over zulke onderwerpen en las dit paar maand geleden ergens op een forum. Nu is het aan de ervaren geluidstechniekers op dit forum om mijne uitleg te verbeteren om zelfs van de baan te schuiven: ik geef hier geen garanties op

Over de spanriemen daar kan iedereen het wel eens over zijn dat da gewoon is om niet elke 5 minuten de speakers terug tegen mekaar te duwen

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

@poelmans: die truuk klopt, maar dat gaat niet met 4 baskasten, je bent er een aantal meer nodig.

Zijn al diverse topics over, ff de UTFSE doen

Comment

• Giddi
          • Mar 2003
          • 45

W bins zijn gevouwen hoornkasten, om de hoogst mogelijke geluidsdruk de halen moet je ze alle vier horizontaal opmekaar stapelen. De theoretische winst in geluidsdruk is dan gelijk aan 9 db. De halve hoorns leg je inderdaad best ook horizontaal met de bass openingen naar mekaar, de theoretische winst is dan 3 db. Als je de kasten op die manier gebruikt gaan ze als het ware één hoorn vormen, en van een hoorn is bekend dat hoe groter de mondopening, hoe lager de freq. die hij weergeeft.

Comment

• DJ-BJ-sl
            • Jul 2004
            • 172

juist ja maar k weet wel nie als da echt het geval is bij 2 W-binxs hor boven op elkaar
            denk da da echt goed werkt me een stack van 4 2 naast elkaar me daar bovenop nog eens 2naast elkaar hor dus met de hoorns naar elkaar toe dat geeft koppeling daar moogt ge gerust over zijn ik heb da al getest ma me enkel 18"ers en van phl dan speakers van zon 1200 euro mag dan ook wel redelijk gaan vind ik

Vertaling ::

Juist ja, maar ik weet niet of dat echt het geval is bij 2 W-binxs horizontaal boven op elkaar.
            Denk dat het echt goed werkt met een stack van 4, 2 naast elkaar met daar bovenop nog eens 2 naast elkaar horizontaal, dus met de hoorns naar elkaar toe. Dat geeft koppeling, daar moogt ge gerust over zijn. Ik heb dat al getest maar met enkel 18"ers en van phl dan speakers van zon 1200 euro, mag dan ook wel redelijk gaan vind ik.

<heb het 1 x voorgedaan, denB, nou kun jij het vast ook. <gerard >>

Comment

• Freek Fokker
              • Aug 2003
              • 495

Misschien moet je is wat interpunctie gaan gebruiken.
              Dan kan ik het ook lezen.
              SR20DET

Comment

• binarizer
                • Oct 2004
                • 15

dank voor alle antwoorden!
                Als het volgende feest het kwa lokatie toelaat zal ik (zoals Giddi adviseert) de 4 w-bin in een (mono) stack zetten, in het midden. De halve hoorns gaan dan toch maar ouderwets links/rechts, want anders staan de toppen zo laag

Vraag ik me verder nog af of het (voor het +9dB-verhaal) verschil maakt of ik de 4 w-bins hetzelfde signaal voer, of ze verschillend filter per paar. Het zijn namelijk 2 verschillende paren met andere klankeigenschappen, en beide paren klinken individueel het beste bij verschillende hipass/lopass/subsynth-instellingen.

Comment

• Giddi
                  • Mar 2003
                  • 45

Het 9 db signaal gaat enkel op onder ideale omstandigheden: 4 dezelfde W bins met 4 dezelfde speakers (die ook nog een hoge BL en lage QTS moeten hebben). Bovendien is dit een zuivere theoretische benadering,voor het praktisch gedeelte is er maar één oplossing: testen (zoals je van plan bent)

Comment

• Rademakers
                    • Jul 2003
                    • 1281

citaat:Het 9 db signaal gaat enkel op onder ideale omstandigheden
                    9 dB?

6 dB door koppeling + 6 dB door verviervoudiging van het vermogen is 12 dB

Mvg Johan

Comment

• Giddi
                      • Mar 2003
                      • 45

Twee w bins op mekaar + 3 db.Nu alle 4 op mekaar: +3 db (eerste paar), +3 db (tweede paar), + 3db (eerste en tweede paar tesamen) Totaal: 9 db. Dit zonder rekening te houden met het versterkervermogen !
                      Of zie ik het verkeerd ?( 20 jaar geleden geleerd )

Comment

• Freek Fokker
                        • Aug 2003
                        • 495

Je ziet het verkeerd,

x4 is +6 dB,
                        x6 is +9 dB.

Totale theoretische winst inc. vermogen bij 4 kasten tegen 1 is 12dB.

Maar het vermogen - dB, keer zoveel, min 3 knikkers, gedeeld door aantal bouwvakkers verhaal is al duizend keer besproken.
                        SR20DET

Comment

• binarizer
                          • Oct 2004
                          • 15

dank voor alle antwoorden!

Comment

Working...