4x overhead drums

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ivo_73
    • Feb 2004
    • 47

4x overhead drums

Ik zat net op mijn gemakje naar de dvd van Roger Waters te kijken (Amused to death tour) en daar viel mij iets vreemds op. De drummer had 4 overheads boven zijn drums hangen. 2 van opzij zo'n 40 tot 50 cm boven de drums, en daar zo'n 30 tot 40 cm nog eens 2 boven. Allebij (zogoed als ik het kon zien) op dezelfde breedte.
    Weet iemand toevallig waarom dit zo gedaan is, ben daar erg benieuwd na. Ik zelf zat al te denken, de 2 lagere overheads voor de cymbals en de 2 bovenste voor overall, alleen zouden die dan naar mijn mening zo moeten staan dat ze de kit mooi in tween delen.(kick en snare in het midden) Dit om een mooi stereo beeld te krijgen. Maar zo stonden ze dus niet.

• Da Burf
    • Jun 2003
    • 44

Helaas ken ik die DVD niet, maar:
    voor wat betreft het plaatsen van overhead microfoons gaat het erom hoe het klinkt en niet hoe het eruit ziet, uiteraard.
    Hiermee bedoel ik: als de mics op dezelfde afstand van de snare en impactpunt van de kick staan, dan krijg je die 2 in het midden van je stereobeeld en de rest er omheen.
    Ik heb laatst voor het eerst deze opstelling geprobeerd (in studiosituatie):
    1 mic recht 1 meter boven de snaredrum, de 2e mic over de rechterschouder van de drummer ook mikken op de snaredrum.
    Zorg ervoor dat de afstand tot midden snare en kick precies hetzelfde is.

Klinkt als een klok!!

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Misschien worden ze niet tegelijk gebruikt, maar worden de paren gewisseld. De "lage" overheads worden dan idd voor de gangbare rocksounds gebruikt en de "hoge" overheads voor een sound met meer ambiance, niet zozeer door de podiumakoustiek als wel door de gehele kit te pakken.

Ofzo, puur gespeculeer allemaal natuurlijk :-)
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Ivo_73
        • Feb 2004
        • 47

citaat:Geplaatst door Da Burf

voor wat betreft het plaatsen van overhead microfoons gaat het erom hoe het klinkt en niet hoe het eruit ziet, uiteraard.

Zorg ervoor dat de afstand tot midden snare en kick precies hetzelfde is.

Klinkt als een klok!!
        Ja dat dacht ik dus ook, maar zo stonden ze dus niet. Beide rechtermic's (gezien vanaf zaal)hingen zo'n beetje boven de snare terwijl de andere mic's helemaal aan de andere kant boven de kit hingen. Geen stereobeeld dus.
        Vandaar dat ik me afvroeg wat het nut hiervan is.

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

under & overheads misschien? begrijp je uitleg vd opstelling niet helemaal...
          knoppen en waarden :)

Comment

• Ivo_73
            • Feb 2004
            • 47

Nee waren alle 4 overheads.
            Ik zal nog een keer proberen wat duidelijker te omschrijven, Er hingen links en rechts boven de kit 2 overheads (4 totaal dus), 1 op zo'n 40 a 50 cm boven de cymbals. Daar zo'n 30 a 40 cm boven hing dus nog een mic. en dit dus aan bijde zijdes. Deze hingen dus op precies dezelfde breedte alleen een stukje hoger.
            Hier kan dus eigenlijk geen sprake zijn van het uitversterken van de totale kit, omdat het stereobeeld dan dus niet klopt. Bij een mooi stereobeeld zorg je er voor dat de snare en kick in het midden vallen en toms en cymbals links en rechts van deze denkbeeldige lijn.
            Ik zal eens kijken of ik een duidelijk fotootje kan maken om één en ander een beetje te verduidelijken.

Comment

• Da Burf
              • Jun 2003
              • 44

wat ook nog zou kunnen is dat één paartje voor de PA is en een paar voor de opname...

Comment

• Ivo_73
                • Feb 2004
                • 47

citaat:Geplaatst door Da Burf

wat ook nog zou kunnen is dat één paartje voor de PA is en een paar voor de opname...
                Ik denk inderdaad dat het dat moet zijn, ik heb nog eens goed gekeken en zag dat er op de snare ook 2 mic's stonden. Dus helaas geen nieuwe (voor mij dan) interessante theorien.

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

hmm, lijkt me nogal omslachtig, maar het kan..
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

waren het dezelfde mics?
                    misschien probeerde men wel zelf een supernier te maken op deze manier[8D]

Denk zelf dat het idd beide word gebruikt in verschillende nummers ( meer/minder ambient etc), of dat voor de registratie de hogere mics worden gebruikt, maar dan zullen het denk ik ook andere mics zijn geweest (grootmembraan/ander patroon).
                    knoppen en waarden :)

Comment

• Ivo_73
                      • Feb 2004
                      • 47

Het is echt erg moeilijk te zien of het wel of niet dezelfde mic's zijn, maar zogoed als ik het kon zien leken de bovenste inderdaad wat groter.
                      Maar ik wil toch nog eens even terugkomen op wat al een paar keer eerder aangehaald heb: het stereobeeld van de kit.
                      Het is toch zo dat de overheads de drumkit zo moeten oppakken dat de kick en snare in het midden liggen en de toms en cymbals mooi van links naar rechts opgepakt worden. Dus eigenlijk op dezelfde manier zoals je de directe mic's pant.
                      Echter ik zie eigenlijk altijd dat de overheads gewoon links en rechts van de kit staan. Dit houd dus in de vanaf zaal gezien de kick en snare rechts in het stereobeeld komt te liggen en de toms in het midden naar links.
                      Of is het zo dat deze stereo opstelling alleen in de studio gebruikt wordt en dat er bij live situaties voor gekozen wordt de overheads alleen voor cymbals te gebruiken?
                      Ikzelf sta eigenlijk altijd in kleinere zalen waar dus helemaal geen sprake is van een kit stereo uitversterken met overheads, en doe het dus altijd op die manier.
                      Maar ik ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen die wel grote zalen, festivals doen.

Comment

Working...