Welke microfoon(s) voor een accordeon?(groep)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

nou begrijp ik niet meer precies wat je bedoeld, wat wil ik precies niet?:

1: een pompend geluid, bedoel je het blaasbalg geluid, dat hoort toch bij het instrument? zo klinkt het toch? dat wil ik eigenlijk dus wel...

2: close miken dan wel op statief:
    bij 1 accordeon: wil ik 2xstatief met 184 of 414 oid. enige afstand is nodig voor het trekken en duwen.[8D]
    bij 10 accordeons wil ik dus idd wel close miken ivm overspraak, of de andere oplossing (11x414 fig8) die toch ook net zon afstand heeft, maar minder phasing dan met 20 mics.

De accordeonspelers die ik heb versterkt (div tango) hadden dusdanige techniek dat ze inien nodig (zacht of hoog spelen) zelf iets richting de mic verplaatsen.

verder: Denk zeker dat 2 accordeons met een xy prima gaat..

Mijn ervaring leert dat iets meer ambient miken (dwz afstand ivgm grootte instrument) indien mogelijk altijd het meest natuurlijke resultaat geeft, uiteraard.
    knoppen en waarden :)

Comment

• jans
      • Feb 2003
      • 869

Doctor dB,

Neen, met het pompend geluid doel ik n iet op het geluid wat afkomstig is van de balg maar het niveauverschil in het geluid welke het gevolg is van de afstand van de accordeon tot de microfoon die als gevolg van de trek en duw beweging steeds veranderd. Tel hier het nabijheidseffect van een drukgradiƫntopnemer bij op en je weet wat ik bedoel.

Ik ben met je eens, lees mijn vorige reactie die ik wijzigde toen jij reageerde, dat met twee mics. op eneige afstand het beste resultaat wordt bereikt.Helaas functioneert dit niet als eer meerdere muzikanten achter staan te spelen, gitaar, fluit noem maar op.
      Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

ok, dan ben ik het met je eens

tis idd absoluut van groot belang hoe en waar welke muzikanten/instrumenten op het podium staan opgesteld, maar dacht dat het hier om alleen maar 10xaccordeon ging
        knoppen en waarden :)

Comment

• MSSS
          • Jul 2003
          • 365

Zo ik zie dat het onderwerp tot een aardige discussie is uitgegroeid.Zoals ik al zij word er gekozen voor de 419's ( budget) Het is de bedoeling dat er van het concert(je) een opname word gemaakt van de instrumenten, dit als geluid voor een film(pje). Dit zal wel goed gaan komen! hartelijk dank voor alle input!
          oleole ik heb EV :)

Comment

• hent
            • Jul 2009
            • 2

welke microfoon voor een accordeon

ik speel accordeon(s) en wil niet altijd bij de microfoons blijven staan. Ik heb best lang hetvolgende gebruikt (zelfbouw). Op de rechterhand dmv een elastiekband met daarop een elektretje, en aan de linkerpols een elastiekband met nog een elektretje. Met dunne kabeltjes door de mouw over de rug en dan naar de grond naar een voedingkje met klikvrije schakelaar. Beide kanalen naar de mengtafel en de geluidsman deed de rest. De microfoon is altijd bij de toetsen (in mijn geval knoppen) die gebruikt worden, of je nu hoog of laag speelt. Ander voordeel; ik bespeel 3 accordeons en kan wisselen zonder kabels etc over te pluggen.
            De kwaliteit van het geluid is perfekt, scheiding tussen links en rechts ook.
            Nadeel; de elektretjes die ik gebruikte waren rondom-gevoelig, dus ik had nogal eens last van feedback (ik sta dan ook vlak bij een monitor). Ander nadeel; door het zweten werden de elektretjes en de kabeltjes aangetast en gaf soms storingen en dan moest ik weer een nieuw setje maken (€ 12,-)
            Zijn er mensen die ook ooit zoiets gebruikt hebben of kan mij iemand tips geven betreft een klein, licht microfoontje met goede richtingsgevoeligheid?

Hent

Comment

• SoundOfSilence
              • Mar 2007
              • 766

Onlangs een "trekzakbeurs" gedaan.

Veel van de spelers daar hadden zelf een microvox-setje op de accordeon/melodeon/trekzak/harmonica zitten en moet eerlijk zeggen, klinkt niet gek (en zeker voor het geld niet).

Bevestiging op het instrument gaat middels klittenband, dus met 1 set volsta je voor meerdere instrumenten.

Anders Frans Tromp eens bellen voor een demo.'T schijnt een bekende naam in de trekzak-wereld te zijn.
              It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• hent
                • Jul 2009
                • 2

Welke microfoon(s) voor een accordeon?

Dat zal ik eens gaan onderzoeken. Bedankt alvast

hent

Comment

Working...