Ik zal direct maar eerst de situatie uitleggen waar het probleem zich voordoet. In een installatie van 4 speakers per kant (elke kant 3x speaker 16ohm en 1x speaker 8ohm) die parallel geschakeld zijn achter een Dynacord S900 versterker, doet zich het volgende probleem voor. De installatie heeft inmiddels anderhalf jaar goed gewerkt (wordt vrij veel gebruikt zo'n 40 uur p/w) en nu doet zich het probleem voor dat de 3 monitorspeakers (50watt RMS) per kant één voor één uitvallen. Bij nameten blijkt dat de impedantie sterk wisselt. De ene keer is hij 16 ohm en dan 35 ohm en dan oneindig. Als je een klein tikje tegen de speaker geeft zie je dat de impedantie verandert. Weet iemand wat er mis kan zijn?
verschil in impedantie
Collapse
X
-
citaat:Bij nameten blijkt dat de impedantie sterk wisselt. De ene keer is hij 16 ohm en dan 35 ohm en dan oneindig. Als je een klein tikje tegen de speaker geeft zie je dat de impedantie verandert. Weet iemand wat er mis kan zijn?
Mvg Johan -
Volgens mij is die nominale impedantie bij 1 kHz en niet bij DC, beter even meten met een sinus dus (of deed je dat al?)
Groetjes,
SjoerdComment
-
impedantie en weerstand, 2 verschillende dingen...
Jij meet de weerstand nu, je moet de impedantie meten (bij 1khz)Comment
-
citaat:Geplaatst door darksens
Bij nameten blijkt dat de impedantie sterk wisselt. De ene keer is hij 16 ohm en dan 35 ohm en dan oneindig.
Groetjes,
SjoerdComment
-
Begrijp het allemaal wel, maar de waarden die ik gemeten heb is natuurlijk wel iets om mee te beginnen. Als je je ohmmeter op de klemmen zet en je meet oneindige weerstand, dan weet je zeker dat er iets mis is. Als je van de 6 (gelijke) speakers 4 meet met een waarde van 16 ohm en de andere twee respectievelijk 35 ohm en oneindig dan heb je wel een goede indicatie dat er hier natuurlijk iets niet klopt.Comment
-
Nee, veel mensen willen de DC weerstand weten, 8 ohm 4ohm en dat soort dingen. Maar de nominale impedantie ligt daar vrij dicht bij,
anders zou je aan de vermogens opgave van versterkers ook niets meer hebben.
En als je dan met een multimeter de DC weerstand meet, kan die waarde best veranderen door wisselspanning veroorzaakt door het tikken op de speaker. Ook moet je niet meten terwijl de speaker aan een versterker hangt
En ook het eventuele filter kan de waardes beinvloeden.
Ik denk ook dat er gewoon een draadje los zit. Beter zoeken dus
Trouwens, impedantie kan je wel meten met een multimeter, in combinatie met een shunt weerstand en een toongenerator. Kan je gebruiken om de resonantie frequentie vast te stellen, daar is dan een piek te zien.SR20DETComment
-
citaat:Geplaatst door Freek Fokker
Trouwens, impedantie kan je wel meten met een multimeter, in combinatie met een shunt weerstand en een toongenerator. Kan je gebruiken om de resonantie frequentie vast te stellen, daar is dan een piek te zien.
Groetjes,
SjoerdComment
-
Als de speakers uitvallen, doen ze het later wel weer dan? Dat is mij even niet duidelijk...
Het kan dan zijn dat er een los of slecht contactje in de monitors zit, of dat door het aansluiten van verschillende weerstanden (3x16 Ohm en 1x 8 Ohm) de speaker met de laagste weerstand meer vermogen krijgt te verwerken dan de rest (die 3x 16 Ohm speakers). In het laatste geval zou de speaker van 8 Ohm ook veel harder moeten gaan dan de rest (in verhouding dan...). Als je daar nou mee verder gaat zal die speaker (van 8 Ohm) komen te overlijden en heb je dus een weerstand minder in de serie.
Maargoed, als die speaker het de keer erop wel weer doet gaat dit verhaaltje niet op.
Advies: Stuk voor stuk apart aansluiten op de versterker en op laag volume de monitor bewegen (licht 'schudden'). Als ie dan stoort of kraakt, heb je het losse of slechte contactje gevonden!
Mvg,
NiekBeter de prijs-/kwaliteitsverhouding hoog dan de prijs...Comment
Comment