Hulp gevraagd - harmonieorkest versterken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Boris
    • Aug 2003
    • 4

Hulp gevraagd - harmonieorkest versterken

Graag had ik even jullie hulp gevraagd voor het volgende project.
    Wij moeten binnenkort een harmonieorkest van +/- 50 muzikanten uitversterken.
    De bedoeling is tweeledig:
    - Het orkest een beetje meer "power" geven door het uit te
    versterken. De versterking mag echter wel niet overheersen.
    - Het spelen voor de muzikanten wat comfortabeler te maken door
    langs beide kanten een 4-tal monitors te plaatsen zodat ze elkaar
    beter horen spelen.

Wij dachten dit op te lossen door een 8-tal overheads te hangen boven het publiek. Hebben jullie nog andere suggesties?
    Ook op gebied van het hangen of plaatsen van de boxen zijn ideeën altijd welkom.

Alvast bedankt!
  • Robert
    • Aug 2000
    • 630

In dat plan blazen de luidsprekers zo de mic's in... dat gaat problemen geven (feedback). Misschien is het een idee om per instrument of per groep van instrumenten een mic te gebruiken.

Groeten! Robert

Comment

• Boris
      • Aug 2003
      • 4

Het was inderdaad de bedoeling van een mic per instrumentengroep te voorzien.

Comment

• giserke
        • Nov 2003
        • 456

Bij de solisten, kun je best een afzonderlijke mic plaatsen. (even de partituur overlezen, en je kan ze er uit halen) Bij instrumentengroepen zoals de hobo, fagot, basklarinet consertmeester (klarinet) moet je zeker in de nabije omgeving een microfoon plaatsen. Want dit zijn fragile instrumenten die weinig volume hebben tov koperblazers
        ook moet u de drum goed uitversterken (2 overheads + 1 voor basdrum is voldoende). Bij contrabassen is het ook aangeraden om een mic te klippen op het instrument zelf. Er bestaan kleine microfonen speciaal voor contrabassen. Let wel, het is aan te raden om bij de contrabas een goeie basversterker te plaatsen met ingebouwde DI. Idem bij een eventuele digi piano. Of anders een afzonderlijke DI

Voor de rest, een 6 tal overhead her en der zoals de C1000 van AKG zal ruim volstaan.

Comment

• jans
          • Feb 2003
          • 869

Ik zou voorzichtig zijn met monitors. Ten eerste moet je de muzikanten niet teveel verwennen, ze zijn gewend om naar elkaar te luisteren. Ten tweede, de dirigent bepaalt de balans en je wilt niet dat muzikanten zachter gaan spelen omdat ze zichzelf beter horen, of harder omdat ze een ander luider horen als anders.
          Een monitor bij de dirigent voor een solozanger(es) is wel heel handig.
          Wees er van bewust dat als je met overheads werkt in combinatie met close micking dat je faseproblemen krijgt die je er niet meer uit krijgt tenzij je een digitale tafel of veel delay's hebt.
          Een scherm rond het slagwerk en percussie is aan te bevelen vooral als ze breed achter het orkest zitten.
          Denk bij het plaatsen van microfoons bij een groepje instrumenten van dezelfde soort aan de verdeling van de verschillende stemmingen.

Close micking bij fagots, klarinetten is zeker aan te bevelen maar zoals ik hierboven al noemde laat hier de overhead achterwege.
          Probeer van de muzikanten een schild voor je microfoon te maken die het geluid van achter "blokkeren", onder ongeveer 300 tot 500Hz zal dit lastig zijn. Dus kijk uit met tombones e.d. achter deze groep.
          Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• elmer
            • Jul 2003
            • 139

Als ik jou was zou ik alle instrumenten een eigen microfoon geven.
            Eventueel een premix maken van het hout en de strijkers.

Je zou dan voor de fluiten heel goed een Km140 kunnen nemen en ook voor de overheads van de drums en de piano kan er ook prima mee.
            de violen een Dpa'tje en de trompetten een TLM 170 het zelfde voor de trombones ook een TLM170. Dan zou je eventueel een paar wedges kunnen neer leggen of ze laten spelen met in-ear. Een leuke galm erbij bv Lex 480 met een Soundcraft tafel en je bent klaar. Als front systeem zou je bijvoorbeeld Meyer Upa-c kunnen nemen of een line array zoals het Martin systeem.

Groeten

Comment

• Daan Hoffmans
              • Aug 2000
              • 1225

misschien eerst even bekijkewn wat het budget is?
              <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• soundshaper
                • Dec 2003
                • 25

Hoi Boris,

Ik heb regelmatig harmonie-orkesten uitversterkt (en doe dat nog) en heb gemerkt dat als het verzoek is om het alleen wat meer "power" te geven je het best kunt werken met een niet te groot aantal micofoons. Ik plaats dan meestal een "groot" en een"klein" hoofdsysteem, wat inhoud dat ik min of meer achter de dirigent een AB of XY systeem (klein) neer zet en aan beide kanten daarvan (halverwege zijkant toneel en midden) een AB systeem (groot). Hierdoor heb je de mogelijkheid al om een goede klankbalans te maken. Mocht het nodig zijn kun je verder altijd nog her en der wat steunmicrofoons neerzetten als je instrumentgroepen of solo´s niet goed op kunt pikken.

citaat:Ik zou voorzichtig zijn met monitors. Ten eerste moet je de muzikanten niet teveel verwennen, ze zijn gewend om naar elkaar te luisteren.
                Ben ik het mee eens. Hoe meer herrie terug op het podium hoe moeilijker je klankbalans maken wordt. Mocht je er bv nog een zangeres bij krijgen dan is het aan te raden om een monitor bij de dirigent te leggen.

Je zegt dat je een stuk of 8 mics boven het orkest (ipv publiek) wilt hangen. Op mijn manier ben je dus al 6 mic´s kwijt. Je kunt er ook over denken om (als je niet meer mic´s) hebt om van de grote AB aan beide kanten een mic weg te halen. Op die manier heb je 2 extra mic´s als evt. steunmicrofoon. Mocht je meer mic´s tot je beschikking hebbeb dan is bovenstaand plannetje al geen probleem.

Microfoons boven een orkest hangen geniet niet mijn voorkeur qua klank (wel een aantal keren gedaan). Probeer dus vanaf de voorkant van het orkest te werken. Luister en verplaats je microfoonposities als je niet tevreden bent over de balans (tijdens de repetitie natuurlijk). Dat kan heel vaak al goed uitwerken.

Veel succes.
                Joosten mag het weten...

Comment

• Daan Hoffmans
                  • Aug 2000
                  • 1225

Hee Ton (Soundshaper),

Off topic: vrijdag de koelkast/koffieautomaat in Voorhout checken?

On topic:
                  Kan je uitleggen wat bedoeld wordt met een XY-opstelling, en met een AB opstelling?
                  Voor zover ik weet is een XY-opstelling 2 mic's gekruist, met de koppen bij elkaar om combfiltering te voorkomen (gebruik ik zelf bij theaterdingetjes).
                  <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• jans
                    • Feb 2003
                    • 869

Xy is inderdaad met twee microfoons gekruist boven elkaar onder een bepaalde hoek, deze is enigzins variabel.
                    AB is met twee microfoons naast elkaar voor, in dit geval, het orkest.
                    De afstand tussen deze microfoons is 3x de afstand tuseen orkest en microfoon.
                    Ik vermoed dat soundshaper de AB erbij zet, breed dus, om de zijkanten van het orkest beter te kunnen versterken, vooral qwa helderheid omdat de XY dit niet goed pakt omdat de afstand vanaf het orkest niet zo groot is.
                    Voorwaarde voor het werken met een dergelijk systheem is gebruik maken van goede kwaliteit microfoons, de duurdere dus, anders wordt het geluid te dun.

Comment

• jans
                      • Feb 2003
                      • 869

citaat:Geplaatst door elmer

Je zou dan voor de fluiten heel goed een Km140 kunnen nemen en ook voor de overheads van de drums en de piano kan er ook prima mee.
                      de violen een Dpa'tje en de trompetten een TLM 170 het zelfde voor de trombones ook een TLM170. Dan zou je eventueel een paar wedges kunnen neer leggen of ze laten spelen met in-ear. Een leuke galm erbij bv Lex 480 met een Soundcraft tafel en je bent klaar. Als front systeem zou je bijvoorbeeld Meyer Upa-c kunnen nemen of een line array zoals het Martin systeem.

Groeten
                      Een opsomming van goed materiaal maken is niet zo moeilijk.
                      Uit eravring weet ik dat hier geen budget voor is zowel voor huur materiaal als zaalhuur.

Comment

• lifesound
                        • Apr 2003
                        • 1052

citaat:Geplaatst door elmer

Groeten
                        mooi, mooi. Maar dan kun je die soundcraft misschien beter vervangen door 2 XL-4's, de martin door een adamson en de 480 door de 6000. En dan noemen we het feestje ineens maar "the proms"....

Comment

• Boris
                          • Aug 2003
                          • 4

Alvast bedankt voor jullie reacties en mooie voorstellen. Ik vrees inderdaad dat het budget al dit moois wel niet gaat toelaten...
                          De reden waarom we de muzikanten enkele monitors willen geven is het podium in deze zaal.
                          De linkerkant van het orkest hoort bij wijze van spreken de rechterkant niet. Het is helemaal niet de bedoeling om 20 monitors in het orkst gaan te leggen, maar om algemeen links en rechts enkele monitors te voorzien.

Comment

• jans
                            • Feb 2003
                            • 869

citaat:Geplaatst door Boris
                            De reden waarom we de muzikanten enkele monitors willen geven is het podium in deze zaal.
                            De linkerkant van het orkest hoort bij wijze van spreken de rechterkant niet. Het is helemaal niet de bedoeling om 20 monitors in het orkst gaan te leggen, maar om algemeen links en rechts enkele monitors te voorzien.
                            Je redenatie is wel duidelijk maar vergeet niet de problemen die de monitoren kunnen, eigenlijk verwacht ik zullen, veroorzaken vooral bij het gebruik van overheadmics.
                            Wat zou kunnen is monitoren vliegen boven het orkest en dan richten achterop de mics. Maar daar gaat je budget weer.
                            Het orkest bestaat uit 50 personen, hoe ruim ga dit opstellen, of wil de organistaie dit, als je dit over het podium wenst te verdelen. Uit je verhaal begrijp ik dat het podium groot is. Zoek je de problemen dan niet bewust op?
                            Hoe doet het orkest dit nu dan?
                            En vergeet de functie van de dirigent niet.

Comment

• niesten
                              • Aug 2004
                              • 115

Hallo Boris,

Naast (amateur) geluidstechnicus ben ik ook (amateur) saxofonist in een harmonie. Uit ervaring weet ik dat veel amateur harmonie orkesten helemaal NIETS afweten van versterking. Velen weten geneens wat monitors zijn. Als ze dan met bandleden praten horen ze dat die dingen zeer belangrijk enz (bla bla) zijn.
                              Dus MOETEN ze ze ook hebben als ze met een P.A. werken, zonder dat ze weten wat ze ermee moeten....

De enige keer dat ik met versterking van een harmonie met monitors (iig meer dan dirigent of zangers) gewerkt heb, is tijdens een proms concert. Hier werden zang en drums van de band op de monitors van de harmonie gezet om het samenspel te verbetern (podium was ongeveer 120m2 voor 50pers harmonie + band).
                              Harmonie leden zijn gewend (of zouden moeten...) om naar elkaar te luisteren en naar de dirigent te kijken. Ben dus voorzichtig met monitors voor de muzikanten. Het middel (monitor) is vaak erger dan de kwaal (elkaar minder goed horen) in zo'n geval.

En wat betreft mic. plaatsing kan ik niets meer toevoegen t.o.v. wat al is gezegd.

Succes,

Roger
                              Sommige buttons op mijn lichttafel doen precies het tegenovergestelde: Full On = Black Out...

Comment

Working...