2 tafels, 1 fantoomvoeding nodig, help!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Aart-
    • Jul 2001
    • 801

Het gaat er om dat de niet-ingeschakelde fantoomvoeding anders (in bepaalde gevallen) de onderste weerstand van een spanningsdeler met de inwendige weerstand van de ingeschakelde voeding kan vormen denk ik. Dan houd je maar de helft van de fantoomspanning over op de mike.

Een kabel moet wel heeeel lang zijn wil je zo een spanningsverlies krijgen..

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

De spanning zakt gewoon door het stroomverbruik.
      Bij 5 mA blijft er door de 2x6k8 (=3k4) maar zo'n 30V van de 48V over.
      Als je dan dubbel fantoomt ga je richting 40V.

Als de electronica (dit zijn soms zelfs miniscule geschakelde voedingkjes) in de mic niet genoeg spanning heeft werkt het gewoon niet goed.
      De kabel heeft nagenoeg geen invloed hierop.
      knoppen en waarden :)

Comment

• Lightjockey_richie
        • Sep 2004
        • 119

Hallo,

Ik werk zelf ook voor een bandje en gebruik 3 active DI boxen van Behringer die ook phantom voeding nodig zijn. Wij hebben een Soundcraft Spirit LX7 F.O.H en een Midas Venice als monitortafel. Ook alle kanalen paralel aan elkaar. ik heb bij F.O.H phantom ingeschakeld en dat werkt perfect want normaal gesproken zijn alle mic-ingangen beveiligd tegen phantomvoeding, je moet alleen uitkijken dat je geen phantomvoeding op auxilery's of Main outputs krijgt..

Swingt als een stacaravan

I LIKE MIDAS!!
        We Love Crown With GAE

Comment

• EP Woody
          • May 2001
          • 795

Maar toch nog even terugkomen op het verhaal phantom vanaf 2 tafels.

De een zegt dat het niet mag, de ander is er wat vaag over, en weer een ander ziet het als oplossing.

Wat is nu het verhaal hierachter, en waarom mag het wel of mag het juist niet.

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

het kan, of het mag is een rare vraag, van wie zou het niet mogen?

Comment

• peternotermans
              • Oct 2003
              • 156

citaatvan Aart) Het gaat er om dat de niet-ingeschakelde fantoomvoeding anders (in bepaalde gevallen) de onderste weerstand van een spanningsdeler met de inwendige weerstand van de ingeschakelde voeding kan vormen denk ik. Dan houd je maar de helft van de fantoomspanning over op de mike.
              De fantoomschakeling van de niet-ingeschakelde tafel vormt geen belasting voor de wel-ingeschakelde tafel. De schakelaar (transistor / FET / whatever) staat immers uit (dus open) en het fantoomcircuit is dus "los" van de schakeling. De wel-ingeschakelde tafel "ziet" dus alleen maar de ingangs-elco (condensator) van de niet-ingeschakelde tafel, en die mag voor DC spanningen gezien worden als een oneindig hoge weerstand.
              --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

• peternotermans
                • Oct 2003
                • 156

Euhh, (na teruglezen mis ik zelf ook de clue...), je mag dus van 1 tafel de fantoomvoeding inschakelen zonder dat dat problemen oplevert.
                --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

• Daan Hoffmans
                  • Aug 2000
                  • 1225

Ik vind dat dit topic wel erg lang begint te worden. 90% van de PA boeren doet het al jaaaaaren zo, dus als het om wat voorn reden dan ook niet zou kunnen waren we daar ongetwijfeld al veel eerder achter gekomen.
                  <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• -Aart-
                    • Jul 2001
                    • 801

@ Peter:

Dat is wel zo, maar als de fantoom centraal geschakelt wordt en er een ingang niet-symmetrisch gebruikt wordt is het een en ander als nog niet oneindig. ... Wel een beetje gezocht inderdaad, geef ik onmiddelijk toe.

Verder idd gewoon doen, kan geen kwaad. Werkt het ook met wat proberen toch niet helemaal naar het zin -&gt; losse fantoomvoeding gebruiken.

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

We hadden froagah een mitec tafeltje voor wat monitoring ( nog zo'n witte, ) en die was dus zonder phantoom, en dus ook zonder elcootjes. En dat ging dus duidelijk mis.
                      Maar na het tusensolderen van die elcootjes was er iks meer mee aan de hand, en heeft het ding het nog maanden volgehouden..

Ook een leukje : onze eigen basversterker had een phantoom-beveiliging op de interne DI, omdat we wel eens wat huurden wat per 8 kanalen phantoom schakelde. Bij een leenversterker was dat niet zo, en toen moest er weer een microfoon voorgezet worden....

Oh, en dat spanningsval-verhaal van Barny L: geldt alleen voor de extreem dure mikes, de goedkopere hebben een zener-diode aan boord, die van de 48 volt maar een paar volt gebruikt, en de rest lekker afvloeit.......

Comment

• Sikkie
                        • Sep 2004
                        • 126

Ik weet niet zeker of dit helemaal klopt, maar ik wil het in ieder geval ff melden.
                        Tijdje geleden had ik ook een concert, en daarbij hadden we een FOH-tafel en een opnamebus buiten. De FOH-tafel en de bus gaven allebei fantoom. Toen hadden wij dus een spanningsverschil en dus reutel in het systeem. Nou dacht ik dus dat als je allebei fantoom gaat geven dat je rotzooi op je speakers krijgt. Of is dit niet zo?

Greetz,

TOm

Comment

• dokter dB
                          • Nov 2003
                          • 1535

De fantoomspanning komt van de voeding na de (galvanisch gescheiden) trafo, uit de mengftafelvoeding, en is dus begrensd met 6k8.
                          Als je die 3e registratietafel aan een ander stroomsysteem hebt hangen ben je niet echt handig bezig, de noise die je krijgt is ground gerelateert, en heeft niet met fantoom te maken.

@mac: sm98 bijv. werkt soms alleen goed bij dubbele voeding (heb dat al een paar keer met 2 cresttafels gehad), anders kraak.... is niet echt duur die mic...
                          Grootmembraan mics willen graag een hogere spanning dan 48V (tussen 100 en 200V) dan zit er wel eens een geschakeld voedingkje in, dan is het wel de prijzige kraak

Comment

• rknaapen
                            • Oct 2004
                            • 5

Beste allemaal,

Mag ik jullie bij deze allemaal hartelijk danken voor jullie reacties
                            en adviezen, super !!

Rene Knaapen

Comment

Working...