Celestion frontline 18 in SA-4518 w-bin?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Barthezz80
    • Aug 2004
    • 365

Celestion frontline 18 in SA-4518 w-bin?

hallo,

ik heb op dit moment een aantal orginele en zelfgebouwde SA-4518 w-binnen met orginele bijbehorende JBL speakers erin.

ik heb sinds kort weer een lege SA4518 w-bin erbij waar ik geen driver voor had en had nog een Celestion fronline 18,18"driver liggen.
    ik heb de w-bin getest met de Celestion speaker erin en hij klonk verbluffend goed, maar mijn vraag aan de parameter-technici hier of dit technisch ook correct is of in ieder geval mogelijk!
    het praktijk resultaat was in ieder geval: denderend!! leek bijna beter dan met de JBL 2240!!
    kan iemand mij uitleggen hoe het met de q-factoren zit, ik ben wel op de hoogte dat dit belangrijk is voor je prestatie en rendement in zo'n w-bin, maar is deze driver technisch gezien correct en zo niet hoe kan het dan dat deze zo goed klonk in de w-bin?

mvg,

Bart

links naar de Celestion frontline 18:
    Bart
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Aaarrrgghhh, halve harde schijf volgetypt, chrashed de computer. Nog maar een keer:

Van de Q-factoren wordt meestal de Qts bekeken om de geschiktheid van een luidspreker te bepalen voor een bepaalde toepassing.
    Qts=(Qes x Qms)/(Qes + Qms), Qts en Qes liggen dicht bij elkaar, daarom gebruik ik ze ook wel eens vluchtig door elkaar heen.

Voor hoorn toepassingen is een lage Qts het beste. Normaliter gaat een lage Qts samen met een hoge BL. Dit geeft aan dat de luidspreker een sterke aandrijving heeft.
    Een luidspreker met een Qts tussen de 0,15 en 0,30 wordt meestal in hoorns toegepast. Al is rond de 0,30 ook bruikbaar voor basreflexkasten. Een Qts van 0,15 is overigens erg laag.

Als een hoorn gestackt wordt, "zien" alle drivers een grotere hoorn. Deze grotere hoorn vormt een grotere belasting voor de speakers, terwijl een hoorn sowieso al een grote belasting vormt voor een luidspreker. Om onder deze zware omstandigheden goed te blijven presteren is dus een sterke motor nodig, in dit geval de magneet.

Om goede laagweergave te hebben, is een grote Xmax nodig. Een grote Xmax vraagt ook om een grote magneet. De Xmax wordt naarmate de laagst weergegeven frequentie lager wordt, steeds belangrijker.
    Vaak hebben speakers óf een grote Xmax met een minder sterke aandrijving, óf een sterke aandrijving maar een minder grote Xmax.

Beide tegelijkertijd vraagt dus om een hele grote magneet. Vroeger (en nu nog steeds overigens) werd er bijna altijd een compromis gemaakt. Al zijn er nu meerdere modellen op komst die beide herbergen (en dus ook enorm groot zijn). Zoek maar eens op Void Acoustics.

Linkje met nuttigere parameters:
    http://www.brilliant-electronics.com...on_f1840_2.htm

Bij de Celestion is gekozen voor een redelijk sterke aandrijving, ten koste van de Xmax. De speaker zal dus heel goed in een hoorn presteren, maar steeds minder naarmate de frequentie lager wordt.
    In een enkele W-bin is dit geen probleem. Worden de W-bins echter gestackt, dan verplaatst de f3 zich naar beneden en zal de Celestion het een stuk moeilijk krijgen.

Wat de T/S-parameters van de JBL zijn weet ik niet, maar als je die hebt, zou je dus een vergelijk kunnen maken tussen de theoretische prestaties.

De Lab12 is overigens een voorbeeld van een luidspreker die zich wat minder van de T/S-parameters schijnt aan te trekken.
    De Lab12 heeft namelijk een hoge Qts en een lage BL, waardoor deze speaker meer geschikt lijkt voor basreflex, of zelfs voor gesloten kasten.
    Dat de speaker desondanks goed presteert in de Labhorn mag duidelijk zijn. De uitzondering bevestigd de regel.

Mvg Johan

Comment

• Freek Fokker
      • Aug 2003
      • 495

Lijkt mij toch het juiste topic ivm Rademakers lange lap tekst:

Is het zo dat de lab12 of misschien de ciare 12.00sw dus goed in de auto te gebruiken zijn? Ik wil namelijk absoluut niet aan de auto merken met allerlei vage namen en specificaties.

En dan zo laag mogelijk, aangezien rendement in de auto toch niet zo belangrijk is.

Word dus denk ik een gesloten kast, inhoud?
      SR20DET

Comment

• Contour
        • Feb 2001
        • 1018

Wij hadden de Ciare in een 30 liter gesloten kastje gestopt om te testen in een auto... resultaat was dat de auto als een malloot trilde. De Ciare speelde een Boston 12" driver van 350 euro er zeker uit.

MVG Contour

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

Zowel de Ciare als de Lab12 zullen prima presteren als auto subwoofer.
          Persoonlijke voorkeur bepaald uiteindelijk welke je kiest. Zelf zou ik kiezen voor de Lab12 in een 52 ltr gesloten kastje (en er niet veel meer als 200 Watt opzetten) om een laagweergave te hebben die prima doorloopt tot 25 Hz.
          De Ciare zal een stuk minder rendement geven in het laag beneden de 40 Hz als de Lab12, maar een stuk harder gaan. Al lijkt me dat inderdaad vrij overbodig in een auto.

Tussen haakjes: De Lab12 in een 52 ltr kastje geeft een Q van 0,707. Demping toevoegen geeft een strakkere bas.

Mvg Johan

Comment

• Freek Fokker
            • Aug 2003
            • 495

Nou dan word het toch maar de lab12 voor in de auto, aangezien die een fs heeft van 22hz en de ciare 43hz, lijkt me duidelijk welke dieper gaat.

Worden dan 2 kasten van 52 liter. Nu nog kijken wat leuk is als mid-hoog. Worden ook daarbij zeker geen auto-speakers, eerder kleine coaxen in een klein gesloten kastje, kan ik mooi invliegen achterin mn toekomstige Citroen berlingo

En Bart, als die speakers het goed doen in die kast, wat maakt het dan uit als het theoretisch niet kan?
            SR20DET

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Mod haalt die auto-speaker-posts wel weer weg,

maar over de w-bin,
              ik weet dat de bas-reflexgaten dusdanig zijn uitgerekend door jbl dat deze een diepte hebben van precies de dikte van een meubelplaat hout, waardoor er geen plastic ringen in hoefden. Maar dan wel met een 2240, inderdaad.
              Hoe deze met een celestion lopen is mij onduidelijk. Maar het lijkt me toevallig dat er een overeenkomst in de TS-paramet6ers zit die deze bas-poort toevallig overneemt.

Misschien een ander vermogen, waardoor de kast niet 100% benut wordt?

Comment

• Barthezz80
                • Aug 2004
                • 365

aan rademakers:hartstikke bedankt voor de info, dit is precies de informatie die ik zocht!
                ik zal in een latere post wel even de parameters van de 2240 en de frontline 18 naast elkaar zetten, dan kan ik samen met jullie de verschillen en de overeenkomsten tussen die twee eens kritisch beoordelen!
                citaat:Geplaatst door **************

Mod haalt die auto-speaker-posts wel weer weg,

maar over de w-bin,
                ik weet dat de bas-reflexgaten dusdanig zijn uitgerekend door jbl dat deze een diepte hebben van precies de dikte van een meubelplaat hout, waardoor er geen plastic ringen in hoefden. Maar dan wel met een 2240, inderdaad.
                Hoe deze met een celestion lopen is mij onduidelijk. Maar het lijkt me toevallig dat er een overeenkomst in de TS-paramet6ers zit die deze bas-poort toevallig overneemt.

Misschien een ander vermogen, waardoor de kast niet 100% benut wordt?
                de dikte van een meubelplaat??de meeste w-bins die ik in m'n bezit heb, hebben toch wel minstens een buislengte van 20 cm(je kent ze wel, van die keiharde dikke kartonnen posterkoker-achtige rollen)
                het zal inderdaad zo zijn dat bij de celestion de poortlengte misschien niet helemaal correct is, maar het is 'in die zin' bepalend dat het alleen maar de afstemming van het 'sub' een klein beetje beinvloed, en zou je de buisjes te lang maken ben je weer al je rendement kwijt.
                ik vind dus dat die Celestion perfect klinkt met 2 buisjes van 20 cm lengte(10cm diameter) iemand die een betere afstemming weet?
                misschien was het met de K 151 zo dat daar de buislengte korter was?

en inderdaad, het vermogen is inderdaad iets hoger van de celestion

grt,

Bart
                Bart

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

dan zijn ze niet origineel, de voorhrrrn importeur ( en bedaenker van oa de soundpowers) zit hier net naast me, en bevestigd het hele verhaal.
                  Maar als ze goed draaien : mooi vanaf blijven, dus

Comment

• Barthezz80
                    • Aug 2004
                    • 365

citaat:Geplaatst door **************

dan zijn ze niet origineel, de voorhrrrn importeur ( en bedaenker van oa de soundpowers) zit hier net naast me, en bevestigd het hele verhaal.
                    Maar als ze goed draaien : mooi vanaf blijven, dus
                    thanks voor de info, maar het zijn wel degelijk orginele SA-4518 kasten die ik hier heb, ik weet wel dat er een aantal verschillende soorten door de jaren heen zijn geproduceerd met verschillende speakers en verschillende kleuren en afwerkingen.
                    misschien dat dit ermee te maken heeft dat er ook verschillende poortafstemmingen gebruikt zijn?

grtz,

Bart

p.s. ze draaien super, de tegels komen zowat uit de wand zetten op sommige locaties![]
                    Bart

Comment

• Frank_KSaudio
                      • Aug 2005
                      • 16

Let nog wel even op de excursie van de luidspreker. Hoewel het zich aanhoort dat alle prima werkt zou het kunnen zijn dat de Celestion een grotere excursie heeft dan een JBL2240. Een SA 4518 W-bin heeft slechts een houtdikte (18mm) ruimte voor een speaker om naar voren te komen alvorens de conusrand tegen het hout slaat. Gelukkig zul je dat direct horen als het gebeurt.

Comment

• Barthezz80
                        • Aug 2004
                        • 365

Volgens mij is dit niet mogelijk met deze speaker, maar gezien het aantal keren dat ik op vol vermogen met die kasten gedraaid heb weet ik zeker dat dit niet gebeurd, toch bedankt voor de waarschuwing!
                        Bart

Comment

Working...