Instrument bespelende techneut

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vasco

• Oct 2003
    • 2568

Ik heb vroeger ook in een klasiek orkest gespeelt als slagwerker. Hier heb ik erg veel geleerd over de verschillende instrumenten en het lezen van partituren. Dit is zeker nu heel handig, toen ik op het orkest zat wilde ik gewoon spelen en zag het nut niet hiervan maar was ook pas 14 jaar. Nu met musicals kan ik prima meelezen en de muziek heel goed volgen.

Daarbij heb ik ook inderdaad de tijd niet meer om nog zelf te spelen

Comment

• niesten
      • Aug 2004
      • 115

Muzikant zijn kan een voordeel zijn als ervoor waakt je de andere instrumenten niet ten koste te laten gaan van je "eigen" instrument (volume in de mix, aandacht, ...).
      Het maakt wel uit welk type muzikant je bent. Ikzelf ben bijv. saxofonist in een harmonie en enkele bandjes (helaas momenteel niet ) en heb dus geen moeite om partituren te lezen, e.d. Als ik echter een gitaarbandje mix, vind ik het toch niet altijd even eenvoudig om de juiste mix tussen de gitaren te vinden.
      Wat in elk geval het belangrijkste is, is dat je MUZIKAAL bent. Want geloof me, er zijn zat muzikanten die zo muzikaal zijn als ....[xx(][V]
      (maar dat is weer een heel andere discussie)

Roger
      Sommige buttons op mijn lichttafel doen precies het tegenovergestelde: Full On = Black Out...

Comment

• Sikkie
        • Sep 2004
        • 126

maar is het verstandig voor mij (ben 16) en beetje opkoment technicus om nog een instrument te leren bespelen??

Comment

• giserke
          • Nov 2003
          • 456

citaat:Geplaatst door Sikkie

maar is het verstandig voor mij (ben 16) en beetje opkoment technicus om nog een instrument te leren bespelen??
          op zijn minst veel naar concerten gaan luisteren. Ook het orkest leren kennen. Wat notenleer is ook niet slecht.
          Veel CD's beluisteren met recitals, zodat je weet hoe een instrument klinkt.

Maar als je enkel rockbandjes gaat versterken, vergeet maar allemaal wat ik gezegd heb. Na wat omgeduwde pinten op uw mengtafel, steekt het allemaal zou nauw niet meer.

Comment

• sis
            • Jul 2003
            • 3305

Ik heb het geluk gehad als studiomuzikant te mogen starten [^]
            Dan leer je van producers hoe er moet gemixt worden !
            dit heeft zo zijn voordelen
            Ik programmeer synths, keyboards enz... ( klavieren dus )in de studio !
            Dit heeft zo zijn voordelen omdat je dan weet hoe iets moet klinken of niet moet klinken
            Ik heb er voordeel bij gedaan : nu produceer en mix ik
            sis
            Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4516

Ik kan je in ieder geval aanraden eens te kijken of er in jouw buurt niet een "introductie popklas" workshop bestaat. Veel muziekscholen/winkels/popcollectieven/enz hebben een kennismakingscursus waar je al zelf-spelenderwijs in een paar (4 tot 8) middagjes kennis maakt met de basis instrumenten in een band.

Zelfs als je niet een instrument gaat bespelen is dit toch een heel goed stuk ontwikkeling voor technici en DJ's.
              lekker belangrijk!

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3148

Als je alle reeds genoemde argumenten bekijkt, kun je er zeker je voordeel mee doen.

Goed voor:
                -notenlezen;
                -gevoel voor ritme; en
                -wat algemene muziekkennis. [8D]

Vraag ook even bij je muziekleraar (als je nog op de middelbare zit), die weet zeker wel of er een soort popcursusje in de buurt is.

Comment

• sis
                  • Jul 2003
                  • 3305

citaat:Geplaatst door jurjen_barel

Als je alle reeds genoemde argumenten bekijkt, kun je er zeker je voordeel mee doen.

Goed voor:
                  -notenlezen;
                  -gevoel voor ritme; en
                  -wat algemene muziekkennis. [8D]

Vraag ook even bij je muziekleraar (als je nog op de middelbare zit), die weet zeker wel of er een soort popcursusje in de buurt is.
                  Jurjen, je kan nog altijd bij les nemen,
                  Ik ben nl muziekleraar
                  sis
                  Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Olaf Duffhuës
                    • Oct 2000
                    • 2477

citaat:maar is het verstandig voor mij (ben 16) en beetje opkoment technicus om nog een instrument te leren bespelen??
                    Het is nooit weg...wil je maat leren tellen..dan kun je beter dansles nemen...Is trouwens meteen een tip voor vele lichttechniekers...Alleen voor die gene die of geen instrument kunnen bespelen, of nooit dansles hebben gehad...
                    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

citaat:Want wat ik meestal meemaak met PA-boeren die gewoon zijn van rockbandjes te versterken, dat ze niet van de knopjes kunnen blijven en gewoon geen benul hebben van hoe een orkest moet klinken.
                      citaat:Maar als je enkel rockbandjes gaat versterken, vergeet maar allemaal wat ik gezegd heb. Na wat omgeduwde pinten op uw mengtafel, steekt het allemaal zou nauw niet meer.
                      Naar boven

Hee Giserke, waarom drop je die denigrerende houding tov rock niet even huh? Wie denk je wel niet te zijn man!!
                      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• geluidmoderator
                        • Sep 2002
                        • 152

citaat:Hee Giserke, waarom drop je die denigrerende houding tov rock niet even huh? Wie denk je wel niet te zijn man!!
                        Huuuuuuuu.....keep cool....gewoon rustig blijven....Anders....U weet wel...
                        Geluid moderator J&h Licht en Geluid forums

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4516

Rustig. Giserke laat even weten alleen verstand van klasieke muziek te hebben en voor de rest maar wat aan te klooien. [}]

Sneu voor zijn klanten maar niet iets wat nou weer zo enorm uniek is in de branche. (helaas)
                          lekker belangrijk!

Comment

• vasco

• Oct 2003
                            • 2568

Ik weet niet wat Giserke zijn drijfveer is "tegen" rockmuziek of de techneuten erachter. Misschien dat hij dat het beste zelf kan toelichten aan ons voordat wij hier (ook) een oordeel gaan vellen of conclusies gaan trekken.

Ik vind hem ook heel negatief over een ander zijn werk. Dat terwijl er hele goede mannen en vrouwen rond lopen die heel allround zijn in hun vak en dat toch echt goed doen. Of het nu rock, pop of klasiek is. Of ze nu wel of niet een instrument spelen of noten kunnen lezen.

Comment

• Pieter Huijgen
                              • Sep 2003
                              • 766

Om eerlijk te zijn sta ik ook niet graag op een of ander schuurfeest een bandje te schuiven. Vandaar dat ik het ook niet doe. Maar om de R&R business op een dergelijke manier te veralgemeniseren getuigt toch wel van weinig inzicht.

Wat Giserke schetst geldt in zekere mate voor klassieke muziek, maar ook daar is hetgeen je hoort afhankelijk van vele factoren. En dat leer je niet door een CD te luisteren. Er bestaat ook nog zoiets als akoestiek, een dirigent, plaatsing van de musici in de bak e.d.

citaat:Ik vind hem ook heel negatief over een ander zijn werk. Dat terwijl er hele goede mannen en vrouwen rond lopen die heel allround zijn in hun vak en dat toch echt goed doen. Of het nu rock, pop of klasiek is. Of ze nu wel of niet een instrument spelen of noten kunnen lezen.
                              Dat vind ik dus ook. Andersom heb ik (en met mij misschien wel anderen) geen hoge pet op van Giserke. Maar dat terzijde.
                              Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Martin-vdB
                                • Oct 2003
                                • 85

Om even terug te komen op het onderwerp: Het is helemaal niet noodzakelijk dat je persé noten moet kunnen lezen of dat je een instrument moet kunnen bespelen. Wat je gewoon moet doen is je gezonde verstand gebruiken en zo nu en dan gewoon eens gaan luisteren, zonder versterking, naar hoe een instrument van nature klinkt. Ik bedoel maar, wat maakt het uiteindelijk uit dat jij als technicus hoort dat een muzikant live vals speelt of dat z'n ritme niet helemaal lekker loopt? Helemaal niks denk ik want als je dat tegen hem/haar zegt op 't podium staat 'ie helemaal voor schut omdat anderen het dan ook gaan horen. (als ze dat nog niet doen dan)

CD's luisteren is misschien niet het beste wat je kan doen maar aan de andere kant hoor je wel op een gegeven moment of 'n CD goed of slecht is geproduceerd en hoe bepaalde muziek-stromingen gemixt worden. Pas dat ook live toe en je komt best wel ver in het leven. In mijn geval wel tenminste, tenzij je ineens geluid gaat doen voor iemand die een bloed hekel heeft aan die gelikte mixen en je dan ineens bekritiseerd omdat het allemaal te netjes klinkt, maar dat terzijde. Nou ja, wat ik bedoel te zeggen is dat je altijd open moet staan voor nieuwe dingen. Praat eens met een muzikant, hoe vind hij dat z'n muziek te horen moet zijn? En dan wil ik ook best wel toegeven dat 't soms wel eens moeilijk is om iets nieuws te proberen want door tijdgebrek ga je vaak toch voor safe en kies je de methode die je kent waardoor je je veilig voelt.

Ik heb zelf geen ervaring met klassieke orkesten maar ik weet van mezelf, omdat ik ook klassiek in m'n CD collectie heb, dat ik best wel een hele goeie mix neer kan zetten omdat ik best wel veel klassiek gehoord heb vanaf CD. In dat geval kan CD je echt wel helpen denk ik want noten lezen heb je als technicus niet echt de tijd voor, zeker niet als het orkest groter is dan 50 man, op een gegeven moment ken je de muziek wel en weet je ook wanneer je wat moet doen. Maar vraag me alsjeblieft niet watvoor microfoons ik voor de diverse instrumenten moet gebruiken want dat weet ik niet.

Als je geluid maar vaak genoeg doet voor één bandje in het bijzonder dan ken je de muziek ook wel na verloop van tijd. Hoeveel pop- en rockbandjes schrijven tenslotte hun muziek in noten op? Eh, noten zoals je 't ziet op bladmuziek bij klassiek. Je zou zo tegen mij kunnen zeggen dat een bepaalde toon een "F" is, ik weet het toch niet dus, "als jij het zegt, okee". Desondanks heb ik er echt niet minder werk door.

citaat:Andersom heb (en met mij misschien wel anderen) geen hoge pet op van Giserke. Maar dat terzijde.
                                Nou vooruit dan, ik eigenlijk ook niet echt

Comment

Working...