Uitversterken drumstel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bert4ever
    • Sep 2004
    • 4

Uitversterken drumstel

Ik ben bezig met het zoeken naar een micset voor het uitversterken van een drumstel en denk daarbij aan de Shure PG DMK 6. Heeft iemand ervaring hiermee of alternatieven?

En dan nog wat: krijg je nog een beetje een fatsoenlijke sound als je er geen afzonderlijke gates tussen zet?

Alvast bedankt...
  • Robert
    • Aug 2000
    • 630

Die mic's ken ik niet. Alternatieven uiteraard genoeg, maar die kan je zelf ook wel vinden. Ik gebruik zelf vaak shure op kick en snare (hoewel soms ook AKG voor de kick, ook prima), sennheiser e-huppeldepup voor de toms (van die klemmetjes), en AKG als overheads en hihat mic.

Of het zonder gates klinkt hangt af van de kwaliteit (en vooral ook tuning) van het drumstel!

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Hoi Bert, als je de zoekfunctie gebruikt zul je zien dat hier al een aantal onderwerpen over zijn geweest.
      Gates zijn gewenst om overspraak te reduceren en soms ook om de volume-envelopes wat aan te passen, oftewel de noten in te korten. Deze kunnen soms irritant lang uitlinken door slechte stemming en demping, waardoor vellen bij het minste omgevingsgeluid al gaan resoneren, in welk geval je natuurlijk eerst dat aan moet passen. Een andere oorzaak voor te lang doorklinken kan een vorm van feedback zijn, waarbij de vellen ook weer als resonators werken. Dit kan op zijn beurt weer veroorzaakt worden door geluid dat uit de zaal terugkomt of harde drumfills, de zoveelste reden dus weer om het podiumvolume binnen de perken te houden!!!

Andersgezegd: Gates zijn niet per se noodzakelijk, zeker niet bij een goed gestemde en gedempte kit en normale volumes, zowel op het podium als in de zaal. Meestal zal de totaalsound er wel strakker van worden. Als bovengenoemde dingen echter wat minder in orde zijn kunnen gates de show redden!!!
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• neeltje
        • Apr 2003
        • 295

gates moet je enkel gebruiken op slechte drumstellen. Op goede worden bijna uitsluitend compressors gebruikt. Micro's zijn wel belangrijk. Zou voor kick, snare en overhead toch andere micro's kopen dan die in de pg-set: Beta 52 (kick), sm 57 (snare), c3000 (oh). Afhankelijk van de muziek en het drumstel kan de band dan desnoods zelfs zonder andere mic's (buiten nog eentje op hihat) aan de slag.
        Veelgebruikt zijn ook nog shure sm 81 (oh en HH) en evolution (sennheiser) E604/504 (sn, toms), MD421 (vooral floortoms), shure beta 98 (toms, snare, maar duur). Persoonlijk zou ik zeker nooit de akg drumset kopen, en al zeker geen van die kleine condensatortjes van AKG (de shure's zijn wel ok).
        "En Go"

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

Ik vind de AKG c451 anders heel okee...
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• neeltje
            • Apr 2003
            • 295

en als de drummer er 1 keer naasslaat zijn ze stuk,....
            Daarenboven vind ik ze echt niet lekker op floortom, en op toms zijn ze ook niet wat ze moeten zijn als je je drummix een beetje in de lage freq's wil trekken.
            "En Go"

Comment

• od
              • Feb 2004
              • 138

heb een setje van shure DMK57-52
              3 x sm57
              1 x beta 52

misschien bedoel je dit setje

Comment

• nightline
                • Oct 2002
                • 1001

Opzich heb ik nog niet zoveel ervaring met drum-mics, maar ik heb een set CAD aangeschaft en werk hier met veel plezier mee.
                Hier op het forum kom ik dit merk echter nooit tegen, mijn vraag daarom: is het troep in jullie ogen, en zoja wat is er slecht aan?

Groeten

Jack
                Powered by AudioMadness....

Comment

• Jeroen
                  • Aug 2000
                  • 1021

Of je wel of geen gates gebruikt heeft niet alleen met de kwaliteit van het drumstel te maken. De accoustiek, podiumgeluid en koppeling met de PA kan er ook voor zorgen dat je gates wilt gaan gebruiken, daarbij als je gates gebruikt,... heb je in ieder geval minder herrie wat meekomt en ook dat hangt van verschillende factoren af. Ik hou ervan om ze in ieder geval bij me te hebben,... compressors op drums hoeven van mij niet zo nodig, wel graag op de stemmen.

Even over de mics,... scoor ergens een PL20 voor de kick
                  Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• luc2366
                    • Jul 2002
                    • 1161

heb ook een CAD-setje. tevreden over

Comment

• joe
                      • Jan 2003
                      • 446

laatst een testje gedaan met beyer opus 87,, erg tevreden [8D]

Comment

• Pino
                        • Jul 2002
                        • 390

Bij de weg: iemand voor de aardigheid al eens een B5 op een kickdrum losgelaten? Zou die de druk aankunnen?
                        (beetje off topic)
                        Volgende week moet ik een opname maken, ga het eens proberen denk ik.
                        Bij mijn vorige opname (eenpunts Jazz opname met 2 B5's) vond ik het drumstel behoorlijk warm klinken, met een sprankelend tintje bovenaan.
                        Ik stond versteld, toch zeker als je de situatie van (live) opname in gedachte hebt.

Groetels,
                        Pino
                        Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• Ws Soundexpresse
                          • Jun 2001
                          • 1007

heb hier de hele drumkit van AV Jefe, is gewoon sennheisser copie en werkt geweldig, zelfs de drummers zelf zijn er tevreden mee!
                          Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

Comment

• ears
                            • Aug 2004
                            • 12

Als je kiest voor de pG-reeks dan denk ik dat je puur naar de prijs kijkt... dus denk ik dat alle suggesties die een meervoud hiervan zijn, eigenlijk niet aan de orde zijn... Goeie raad: spaar liever wat langer voor een degelijke microfoon, zowel op vlak van klankkwaliteit als op vlak van robuustheid zal je er nog heel veel jaren plezier van hebben...

Wij gebruiken op drums: kick (D112, klinkt niet slecht en is uiterst robuust), snare (sm57, idem), overhead en hihats akg C451b (uiterst goed klinkende condensator, vrij scherpe prijs, en wat er hier ook gezegd mag worden, die is echt robuust hoor... voor jazz-sound gebruiken wij trouwens enkel deze overheads + kickmic.. de rest is overbodig geworden, ze klinken gewoon warm!) en voor de toms de e-406 van sennheiser... Al bij al allemaal redelijke standaards in de PA-wereld... Vind je betere mics? zeker weten, maar niet voor deze prijs... Vergeet ook niet als je met gasttechniekers werkt dat ze graag met deze spullen werken, ze weten wat ze kunnen en wat ze niet kunnen, en daar draait het allemaal rond. Geen enkele technieker zal over deze microfoons klagen, tenzij het een miereneuker is, en diegenen die het echt menen brengen dan wel een eigen setje mee...

Ivm gates en compressors is hier ook al veel gezegd... Het hangt niet echt af van welk soort microfoon je gebruikt, eerder van het instrument zelf en van de akoestische omstandigheden, een beetje basisrack heeft trouwens toch wel wat speeltjes in huis... als je steeds dezelfde drumkit moet versterken, dan zou ik een drumsleuteltje meebrengen,

Comment

• AJB
                              • Jul 2003
                              • 2289

Ach...ik heb gewoon een digitale kit, da's maar het makkelijkst
                              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                              ------------------------------------------------
                              Arvid Buit
                              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

Working...