Target-System

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sikkie
    • Sep 2004
    • 126

Target-System

Beste mensen,

heb laatst als technicus op een festival in Groningen gewerkt, en daar heb ik voor de eerste keer zo'n Target-System gehoord. Er werden daar speakers gebruikt van het merk Axys. 3subs en 3 topjes aan elke kant. de ruimte tussen de beide speakersteks was 14meter. Maar ik vond het voor zo'n geavanceerd systeem, met een laptopje ingesteld enz. toch niet zo super klinken als ik had verwacht. ligt dat aan de speakers, de instellingen, de geluidstafel of iets anders? wat is jullie ervaring met dit soort systemen?

Greetz,

Tom
  • cobi
    • Aug 2002
    • 1083

citaat:Geplaatst door Sikkie

Beste mensen,

heb laatst als technicus op een festival in Groningen gewerkt, en daar heb ik voor de eerste keer zo'n Target-System gehoord. Er werden daar speakers gebruikt van het merk Axys. 3subs en 3 topjes aan elke kant. de ruimte tussen de beide speakersteks was 14meter. Maar ik vond het voor zo'n geavanceerd systeem, met een laptopje ingesteld enz. toch niet zo super klinken als ik had verwacht. ligt dat aan de speakers, de instellingen, de geluidstafel of iets anders? wat is jullie ervaring met dit soort systemen?

Greetz,

Tom
    Ik vind het Target Systeem helemaal top, mits goed ingeregeld. Ik heb het zelf nooit ingeregeld maar voor zo ver ik weet moet je alle afstanden en dergelijken invoeren in je laptop die een instelling gaat berekenen. Als je die afstanden al verkeerd invoerd of de graden hoek die de vloer eventueel oploop kan het al behoorlijk mis gaan.

Volgens mij is 3 toppen en 3 subjes per kant ook een beetje weinig voor zo'n beam stearing systeem, maar ik weet ook niet hoe groot de lokatie was. Misschien was het ook gewoon als een 'normale' PA gebruikt. Maar daar kan ik alleen maar naar gissen.

En daar komt 'ie weer: uiteindelijk moet de geluidstechnicus het geluid maken.
    Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Barthez
      • Dec 2003
      • 256

Ik heb wel eens een buitenklus voor zo'n 10.000 man gedaan met het Target systeem van Sws uit schaik, het viel me erg op dat die jongens langer bezig waren met het afregelen van het systeem dan het inhangen, maar de sound stond uiteindelijk dan wel als een huis.

Ik heb echter ook wel van collega's slechte ervaringen met target gehoord, dus ik denk dat het (net wat cobi zegt) vooral erg afhankelijk is van de systeemtechnicus...
      Goed plan! ...doen we niet!

Comment

• Olaf Duffhuës
        • Oct 2000
        • 2477

Het valt me zoiezo op, dat systemen die ingeregeld worden door een pc/labtop meer inregeltijd vergen dan opbouw...zoongeveer...

Zoals ik Soundworks ken(by the way SwS is een van de oudste PA bedrijven van Nederland!) Zal het Axys Target geen slecht systeem zijn, anders hadden ze het nooit gekocht. Ik ben van mening dat als iets wat goed is slecht klinkt, dat het puur aan de technicus ligt...
        Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Iko
          • Feb 2002
          • 766

Ligt er aan wat je met dat laptopje doet.. Met een laptopje settings aanpassen in een processor gaat sneller als met de hand op de processor zelf. Zeker als je meerdere processors aan elkaar heb.

Greeetzz Iko

Comment

• Jeroen
            • Aug 2000
            • 1021

Iko, het heeft meer met het totale systeem te maken. Vroeger had je nog wel eens een processor die bij een set hoorde waar je hoogstens de limiter anders op in kon stellen.

Tegenwoordig, waar jij op doelt, heb je een hoop digitale systemen die je met een laptop kunt bedienen. Het hangt er vanaf wat je allemaal van plan bent te gaan doen en wat echt noodzaak is.

Wanneer je je systeem goed kent en je processor goed ingeregeld is hoef je in princiepe niet veel te doen dan aangeven hoe je rig eruit ziet, fase en volumes. Via je laptop gaat het wel wat sneller want je kunt makkelijk door menu's heen skippen, maar wat de meeste tijd vraagt is juist het instellen, luisteren, veranderen, luisteren, veranderen enz,... en niet het klikken met een muisje of draaien aan een knopje. Dus ik denk dat uiteindelijk het wel makkelijker voor jezelf is om een laptop te gebruiken, maar of het je daadwerkelijk een uur zou schelen betwijffel ik.
            Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• ljanton
              • Sep 2003
              • 373

wat kost eigenlijk zon target set ? zoals hierboven staat beschreven en hoeveel watt rms ?

greet'zz ljanton

Comment

• Iko
                • Feb 2002
                • 766

Ja dat is waar Jeroen, maar wat wel handig is als je je ampracks etc achter heb staan en je gaat luisteren, moet je steeds heen en weer rennen. Nu leg je een kabeltje en kan je mooi in de zaal gaan zitte

Comment

• Jochem Pastoor
                  • Apr 2004
                  • 47

De door Sikkie omschreven Axys Target set werd gebruikt in de Mainstage van het Noorderzon festival. In de tent stond een oplopende tribune voor 750 personen. De leverancier van de set, RentAmp, heeft de complete tent nagetekend in (als ik me niet vergis) DDA. In dit programma kan per vlak (bijvoorbeeld de tribune, het tentdoek of het podium) aangegeven worden welke geluidsdruk daar optimaal zou zijn. In dit geval dus op de gehele tribune 90dB (dit volume werd als uitgangswaarde gebruikt), maar tegen het tentdoek en op het podium juist zo weinig mogelijk geluid. Aan de hand van een render uit DDA wordt door een bij de set behorend programma (geleverd door Duran Audio) de optimale instellingen en grote van de geluidsset berekend. Voor deze tent kwam dat dus uit op 3T'tjes en 3B'tjes per kant. Deze instelling wordt vervolgens via een netwerk in de DSP van elke kast geladen.

Naar mijn idee kwam de set juist heel goed tot zijn recht. Ondanks dat er vele verschillende soorten voorstellingen op het betreffende podium hebben gestaan was het geluid naar mijn mening altijd zeer sprankelend en ook in het laag erg mooi. Daarnaast was de spreiding opvallend egaal. Ondanks dat de set op de grond gestackt stond en de kasten zelf recht vooruit stonden (verticaal gezien). Gezien de grote afstand tussen de stacks (inderdaad zo'n 14 meter) is wel gebruik gemaakt van 2 Axys infills om de voorste rijen ook helemaal goed te dekken.

Om even in te gaan op ljanton: Elke kast heeft een eigen unit met geschakelde voeding, 1kW versterker en DSP. Over de prijs kan ik je niets vertellen, hiervoor zou je eventueel contact kunnen opnemen met Duran Audio (producent van Axys).

Tot zover een stukje uitleg over het gebruikte systeem en mijn mening over de set.

Groet,

Jochem

Comment

• Barthez
                    • Dec 2003
                    • 256

citaat:Geplaatst door Jochem Pastoor
                    Naar mijn idee kwam de set juist heel goed tot zijn recht. Ondanks dat er vele verschillende soorten voorstellingen op het betreffende podium hebben gestaan was het geluid naar mijn mening altijd zeer sprankelend en ook in het laag erg mooi. Daarnaast was de spreiding opvallend egaal. Ondanks dat de set op de grond gestackt stond en de kasten zelf recht vooruit stonden (verticaal gezien).
                    Goh, aandelen axys? []
                    Goed plan! ...doen we niet!

Comment

• Jochem Pastoor
                      • Apr 2004
                      • 47

Je zou het bijna denken he

Maar even serieus, ik ben het gewoon niet helemaal eens met de mening van sikkie. Het systeem (en vooral de beam-stearing techniek) heeft mij aardig overtuigd in die 2 weken.

Comment

• ledje
                        • Aug 2001
                        • 77

beste mensen Ik en Frank een collega van mij zitten in dienst bij SWS ( Soundworks audio and Light Rental ).
                        Wij hebben bij soundworks 24 Target Subben en 18 Target Toppen.
                        1 Sub of Top van het Axys Target Systeem kost bruto 8000,00 Euro
                        Het werkt idd zoals al eerder werd vermeld in het forum met DDA , dit is het programma waar je het mee kan inteken in een hal ( een simulatie maken ) en kan zien hoe je spreidingen zijn en hoeveel kasten je nodig hebt en de kasten kan Adresseren . Vervolgens laad je het systeem in met WIN-Control . Opzich zou je het omslachtig kunnen noemen met inregelen... maarja liever die tijd achter een laptop zitten dan heel je banaan naar beneden halen als je iets verkeerds hebt berekend. Kortom het blijft hout !
                        voor meer Info kan ik een keer onze systeem technicus vragen voor meer info want ik ben maar een "Licht Operator" bij sws.

Comment

• movinghead
                          • Aug 2001
                          • 559

Klopt Jochem... die set is van Rentamp. Zelf ben ik meer van de lampjes, maar ik kan goed geluid goed onderscheiden van slecht geluid. Ik heb deze set horen klinken op Noorderzon, New Attraction, Swingin Groningen en ook al diverse keren in een bijzaal in de Oosterpoort. Ik kan niets anders zeggen dan dat ik het top vind klinken. Het neige nadeel vind ik dat die dingen zo loeizwaar zijn. Dat viel mij enorm tegen bij het bouwen.
                          Die twee Axys infills zijn part of hun oudere set, ze hebben ook alle monitoren van Axys.
                          [CENTER]Altijd van je af laseren[/CENTER]

Comment

• Sikkie
                            • Sep 2004
                            • 126

wat ik bedoel jochem is het volgende, ik ben een tijdje geleden met een gospelkoor naar de dvn dag geweest als geluidstechnicus, en daar stond een meyersound systeem, geen targetsystem, en dat klonk minstens zo goed als op main stage. dat systeem was ingeregeld door hans hof. dus had ik gedacht dat het op noorderzon toch nog een stukje beter zou zijn. voor de rest klonk het daar dus absoluut niet slecht. snappie?

Comment

• Jochem Pastoor
                              • Apr 2004
                              • 47

@movinghead: Dat die kasten aardig aan het gewicht zijn kan ik ook beamen... Maar dat doet niets af aan het feit dat er gewoon puik geluid uit komt. Als ik me niet vergis heeft RentAmp ooit de eerste Axys-set gekocht.. een innige relatie dus tussen die twee en niet vreemd dat ze zo ongeveer alle typen Axys in huis hebben. Welke voorstelling heb je trouwens gezien op Noorderzon?

@sikkie: ik weet niet precies in welke locatie die dvn dag was, als ik me niet vergis in de martinihal. Bedenk goed dat een tent als op Noorderzon een heel ander verhaal is dan een zaal...

Groet,

Jochem

Comment

Working...