Geluid van uit het midden

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Iko
    • Feb 2002
    • 766

Geluid van uit het midden

Steeds vaker moeten we show doen in grote zalen. Elke keer is het weer de vraag: hoe gaan we het geluid zetten; vanuit 4 hoeken, gewoon van voren OF vanuit het midden. Nu heb ik eigelijk nog bijna niemand gezien die zijn geluid in het midden had gevlogen. Op deze manier dus: (zaal van 40*30 ongeveer)

Zijn er mensen die met dit soort setups ervaringen hebben en hier vooral de voor en nadelen van kennen?

Alvast bedankt!

Greetzz Iko
  • cobi
    • Aug 2002
    • 1083

Waar ga je het voor gebruiken?

Is het een houseparty, kan ik me voorstellen dat je je geluid lekker uit 4 punten laat komen. Bij een live concert vind ik het belangrijk dat het geluid uit de richting komt waar de muzikanten ook staan.

'In the round' (geluid dus vanuit het midden) opstelling zijn al wel bij grote concerten toegepast. Als ik me niet vergist was Froger met de eerste concert reeks die hij in de Kuip deed 1 van de eerst artiesten waarbij dit groots is toegepast.

Wat je natuurlijk ook nog kan doen is een combinatie maken van deze twee opstellings mogelijkheden.
    Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Iko
      • Feb 2002
      • 766

Op de chat zijn we er een tijdje over bezig geweest en hier zijn weer wat nieuwe setupjes uitgekomen:

Greetzz Iko

Comment

• Barthez
        • Dec 2003
        • 256

Je kan ontzettend leuke dingen doen met je geluid als je op deze manier in het midden van de zaal vliegt, zolang je maar rekening houdt met de spreidingshoek van de kastjes waarmee je werkt.

In het midden vliegen betekent vaak dat je het totaal volume iets omlaag kunt brengen, omdat de afstand speaker-achterste publiek kleiner wordt, je kunt dus met minder volume evenveel vierkant meters dekken. Je zult mischien alleen de ruimte onder je gevlogen speakers moeten bestrijken met een paar lichtere in-fill's, als de dj daar niet onder staat tenminste
        Goed plan! ...doen we niet!

Comment

• lifesound
          • Apr 2003
          • 1052

vanuit het midden is altijd beter dan vanuit 4 hoeken. Faseproblemen en dergelijken.
          Wat dan betreft uw reeds bedachte setups iko. Ik zou vliegen volgens je 1ste idee (alleen de long throw dus) en de infils op de subs plaatsen ipv ze mee te vliegen. Of beter nog, long throw en mid throw vliegen en de echte infills (1ste paar rijen) op de subs.

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5946

vraagje: waarom de subs "gericht" plaatsen zoals op de onderste schets?
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• paulheu
              • Oct 2003
              • 156

Ik vermoed omdat de DJ in het midden staat en de sub om de DJ booth heen..

Comment

• Iko
                • Feb 2002
                • 766

Hoe zou je ze anders plaatsen dan? Gewoon 4 op elkaar per kant (dus aan 2 kanten). Heeft er inderdaad ook mee te maken dat je zit je je dj die daar komt meestal.

Vraagje aan lifesound, wat bedoel je precies met die "rijen". Hoorde er gister ook al iemand over.

Infills op de basjes kan opzich wel, alleen zijn die bassen niet zo hoog. 140 cm dacht ik, dus dan komen je infills niet echt boven je publiek uit..

Wat betreft het materiaal wat beschikbaar is:

8* 15/8/1" Hoorngelade top
                8* 12/1" Infill
                8* 2x18" Hoorngelade sub
                8* 18" BR Frontloaded sub

Greetzz Iko

Comment

• oversound
                  • Dec 2003
                  • 218

Wat je kan doen met die Infills:> als je een podium is het midden hebt kan je ze daar op zetten want dat podium is toch meestal wel wat hoger dan de subs.
                  Dit doen ze wel vaker (laatst nog bij een dance party in de heineken music hall.
                  groeten,
                  emiel
                  Turbosound met QSC PL versterking en XTA processing. Ach doet het best goed!

Comment

• lifesound
                    • Apr 2003
                    • 1052

de eerste rijen publiek hé iko.

Nu, 140 cm is inderdaad wat laag, je zou de tweeters net boven hoofdhoogte moeten kunnen krijgen (180-200 cm).
                    De subs zou ik inderdaad ook zo plaatsen iko, misschien zelfs allemaal evenredig geplaatst rond de Dj (dus niet 2bij2).

Comment

• Iko
                      • Feb 2002
                      • 766

Weer nieuw setupje, :

Ik denk inderdaad ook als je ze op een podium zet dat het wel moet gaan.

Leuk projectje als we een klus hebben waar we dit kunnen toepassen in ieder geval [^].

Ik heb hier ook aan zitten denken als je een lange zaal heb, met een podium voor in, waar dan een foh set staan. Om dan net zo'n setup iets voorbij het midden te zetten. Of zeggen jullie dan, werk alleen met delay toppen?

Comment

• lifesound
                        • Apr 2003
                        • 1052

delay toppen, liefst gevlogen

in de laatste setup:
                        de tops die op de subs staan, staan te ver uit elkaar. Die dat 2-aan-2 staan is geen probleem, maar dar tussenin heb je zeker en vast een "gat". De toppen evenredig verdelen dus.

Comment

• DJ_Robin
                          • Jul 2001
                          • 610

Als je toppen allenmaal te vliegen zijn , infills meevliegen en liefst ook nog op de grond. Anders zal je waarschijnlijk niet alles goed dicht krijgen.

Ik zie dat je een cirkel truss gebruikt , verdeel daar je toppen ook gelijk over en neit zoals nu per paar.

Verder is je geluid zo opstellen een zeer goed idee. Mits goed uitgevoerd een verbetering vergeleken met 4 hoeken of gewoon links/rechts.

M.V.G
                          EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• geluidmoderator
                            • Sep 2002
                            • 152

Deze heb ik maar even verplaats naar het forum waar het topic thuis hoort,... namelijk het fotoforum.
                            Geluid moderator J&h Licht en Geluid forums

Comment

• Kevin_DM
                              • May 2003
                              • 577

WIj hebben ooit ons geluid zo gevlogen, EV MT2 set aan een cirkel van 8m, in 4 clusters. Elke cluster waren 2 cabinets (plat) onder elkaar, met 60° * 40° hoorns, en d'r onder telkens 3 basscabinets op elkaar, met ofwel een 90° * 40° cabinet bovenop, ofwel een deltamax cabinet (12"-1") d'r op als infill.
                              Hierdoor geen faseproblemen in de zaal, en minder aggresief spelen om in alle hoeken van de zaal toch eenzelfde geluidsduk over te houden. Hebben we wel stabilisatie onder onze DJ-set moeten leggen, omdat deze wel vrij veel klappen kreeg van de baskasten, en je moet dit natuurlijk enkel toepassen als de DJ tussen de klankkasten staat, niet als hij in een hoek van de zaal staat.
                              --- watt ever you want ---

Comment

Working...