Bose Cannon

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

citaat:Maar goed, wat is er dan zo bijzonder aan dit ding?
    Er zijn toch maar weinig 18 inchers die weergeven vanaf 25 Hz.
    En 115 dB op 30 Hz is toch behoorlijk wat, ook voor een 18 inch. Het lijkt me wel een leuke sub voor in de (semi-)grote bioscoop of in atractieparken. Daar heeft de vorm/lengte ook zeker zijn voordelen.

Mvg Johan

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

25Hz, op - hoeveel dB??? er staat hier een K&F-kast die 49 Hz haalt, op -10dB.
      zie http://www.kling-freitag.de/site/dow...d_line_212.pdf

Ja , zo kan ik het ook.

Comment

• Jurrie
        • Nov 2002
        • 402

Is gelukkig ook geen sub... [)]

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

Volgens mij halen die dingen dat rendement niet over hun hele bereik en zijn ze getuned op de twee frequenties die het lekkerste doordreunen bij hun "full range" systemen. (ik heb op meerdere locaties die dingen gehoord. Van een mega platenzaak op de dam in amsterdam. tot een grand café in den haag en die dingen dreunen gewoon op een paar tonen. Een zeer vemoeiend geluid. Als ze echt druk beginnen te bouwen. [xx(]

Dat klopt ook. omdat een pijp net zoals een orgelpijp een ontiegelijke resonantiefrequentie heeft. Op die frequenties gaat ie met vrijwel geen vermogen ontiegelijk hard. Helaas heeft dat niets met een mooie complete basweergave te maken. In de car-stereo waar op volume en niet op kwaliteit gelet wordt vind je dan ook als enige navolging op deze dingen van bose. Dat zou genoeg moeten zeggen....

Een scheidsrechtersfluit zou volgens de theorieën achter dit ding de ideale weergever zijn. Enorm rendement. Draagt ver. Goedkoop. licht. Waarom versterken we geen bands met scheidsrechterfluitjes...? [}]

Overigens als je aan de zijkant een exponentiële insnijding maakt richting de luidspreker kun je het frequentiebereik egaliseren. Ten koste van een verlies aan maximale rendement natuurlijk. Als je dit uitzoekt kom je uit bij het werkingsprincipe van de karlsonkast. Waarin exact de werking van zo een kanon als onzin wordt berekend. Dan uitgelegd hoe je het met zo een inkeping oplost. En het vervolgens opvouwt tot een luidsprekerkast..... de karlsonkast.

Antiek afgedaan principe een baspijp en NIET van Bose "de uitvinders" dus. [:I]
          lekker belangrijk!

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

citaat:25Hz, op - hoeveel dB??? er staat hier een K&F-kast die 49 Hz haalt, op -10dB.
            Het werkgebied van een luidspreker wordt standaard op het -10dB gegeven (tenzij anders vermeld).
            Toch is een -10dB punt van 25 Hz behoorlijk indrukwekkend.
            Een fullrange/top met een sub vergelijken is als appels en peren vergelijken .

Mvg Johan

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Mag ik dan de -3 dB punten weten?? want daar meet ik al mijn hele leven mee, namelijk.

Comment

• marcelb
                • Jan 2004
                • 17

en het erg jammer dat ze ook niet heel blijven zeker in combinatie met bose 1800 versterker die er toen bij geleverd werden

Comment

• karelg
                  • Jan 2003
                  • 112

citaat:Nou een 10" in 30 liter kast en dan 115dB bij 30Hz dat is moeilijk hoor!
                  Ik zeg natuurlijk niet dat een 10" sub bij 30Hz 115dB kan halen. Als ze 115dB average rendement nemen en bandwith specifieren op -10dB, dan moet dat zeker kunnen met een goede 10".

Aan de acoustiekers onder ons: United States Patent 4,628,528 Bose , et al. December 9, 1986
                  En lezen maar!

Comment

• Rademakers
                    • Jul 2003
                    • 1281

citaat:Mag ik dan de -3 dB punten weten?? want daar meet ik al mijn hele leven mee, namelijk
                    Dat begrijp ik (duhhh ). Toch lijkt mij 105 dB op 25 Hz een behoorlijk goede prestatie, ook voor een 18 inch overigens.

Mvg Johan

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

Die gasten kunnen er dan wel patent op hebben gekregen.

Je gaat me alleen niet vertellen dat het principe van een baspijp door bose is BEDACHT? [?][?]

Bach zijn orgel had voor het laag al baspijpen.
                      Meneer da susha bedacht al dat voor een mooi laag buiten je het beste een lange opgerolde pijp kon gebruiken.....maar dan wel met ventielen om de lengte aan de frequentie aan te passen anders werkt het ding niet goed. (die was dus verder dan bose )
                      lekker belangrijk!

Comment

• MatthiasB
                        • May 2003
                        • 674

in sommige high end instalaties wordt dat ook al geruime tijd gebruikt

dan wel voor van die echte high end/hifi freeks
                        NIET-ROKERS sterven ook

Comment

• michiel
                          • May 2001
                          • 1032

Het leuke van dit ding is dat het verschrikkelijk laag gaat met een beetje druk er achter.
                          30 Hz met 115 dB is inderdaad erg lekker.[]

Heb zelf ook heel even het idee gehad om zelf iets dergelijks te bakken. Komt misschien nog, ziet er wel interesant uit om eens dieper op in te gaan!
                          Groeten, michiel

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

citaat:Geplaatst door showband

.
                            ......Meneer da susha bedacht al........
                            dat was meneer sam olafson (of olson, oid) die vlak voor de 2e WO nar de USA vluchtte, en op zijn koffer dus de codering S.O.U.S.A. had staan. Dat werd dus zijn artiestennaam, en ook de naam voor wat tot die tijd de ring-bas was, nl de sousa-foon.
                            Verder componeerde hij wat muziek, oa de stars en stripes forever, etc....

en inderdaad, dat was een staande golfpijp-techniek.

Comment

Working...