Xqlusive HMH 138.2 DB???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jag
    • Nov 2002
    • 319

Ik zie niet in hoe een muur te goed als bass trap kan werken. In het geval dat de muur 100% al het geluid absorbeert heb je alleen nog maar met direct geluid te maken, lijkt me ideaal.
    Ik ben het wel met je eens dat het wel wat heeft zo'n grote hal akoestiek, maar het lijkt me dat je veel meer kan met een ruimte als de HMH.
    Maar goed, ik werk nooit in dit soort grote ruimtes (sta er alleen als bezoeker), dus spreek niet uit eigen ervaring.

Dat van die 105 dB(a) continu klopt wel. Maar ja, je kan je afvragen hoe gezond dat dan wel is.

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

ja de grensfrequentie ligt op 50 of 60 Hz.. daaronder krijg je pas echt galm. maar het is idd een universele zaal, alles word zoals mcdonalds

maar respect voor de ontwerpers, het is een van de beste zalen die we hebben. kan erg goed klinken daar, wel vette galm meenemen
      knoppen en waarden :)

Comment

• Jag
        • Nov 2002
        • 319

Lijkt me wel leuk om een keer daar klusje te schuiven , Stekkerloze Zondag in de HMH ofzo [)].

Comment

• Stephan
          • Mar 2001
          • 34

Even een kort reactie op dit mailtje. Ik heb deze avond zelf achter de knoppen gestaan voor Stagepro. Er is die avond zoals Rodger al meldde de hele avond gemiddeld 105/106 dba gedraaid wat heel normaal is voor dit soort feesten. Deze foto is idd een peak meeting wat helemaal niks zegd wat er die avond, dba gemeten, is gedraaid.
          De tekening gepost door ************** is zeker niet geheel correct want door een speciale manier van het aansturen van je subs, inderdaad 24 wat een standaard configuratie is bij een dance opstelling namelijk 1:1 in verhouding met je v-dosc rig, heb je meer spreiding van je sub.

Ik zou willen vragen of de mensen die op posts reageren wat beter willen nadenken voor ze wat posten dan lukraak maar wat neer zetten zonder dat ze die avond er zijn geweest, gewerkt hebben, bekend zijn met het systeem wat die avond gebruikt is of uit ervaring weten hoe het op dit soort avonden op het gebied van geluid aan toe gaat
          steeds meer hagenezen op het forum. goed bezig!!!

Comment

• Jeroen
            • Aug 2000
            • 1021

Dat is vaak het probleem Stephan. Als er over een klus gesproken wordt is 99,9% van de mensen op het forum er niet geweest. Neemt echter niet weg dat de reacties die geplaatst worden naar aanleiding zijn van de informatie die verstrekt wordt, hier en daar een uitzondering.
            Aangezien Mac dacht dat er 20 lagen, zit hij er niet ver vandaan,... toch?
            Je moet een beetje om een aantal posts heen lezen, dan zul je zien dat het een stuk aangenamer wordt

Maar ehmmm Stephan,... die oude 850's zijn toch niet zo beroerd?
            Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• mbottens
              • Feb 2004
              • 743

Als er op 30 meter 105 dB wordt gemeten dan heb je op 15 meter toch +6dB = 111 dB, op 7m50 117 dB, op 3m75 123 dB, op ongeveer 2 meter 129 dB en op 1 meter ongeveer 135 dB. Als je er dan vanuit gaat dat we het even bij de basfrequentie houden dan moet dat systeem met 24 subs op 1 meter afstand toch nog wel wat meer kunnen doen toch? Dan ben ik eigelijk wel benieuwd hoeveel?

En ik vind het jammer dat sinds ik ongeveer 6 jaar geleden naar de eerste trance energy ben geweest, de regels steeds strenger zijn geworden en er steeds minder geluidsdruk is. Ik ben het namelijk wel eens met die mensen die zeggen dat 105 dB nog wel meevalt. Ik bedoel als je 2 tot 4 keer per jaar (wat denk ik wel een gemiddelde is voor de gemiddelde party bezoeker) naar een house party gaat waar het geluid hard staat, dat dat minder slecht is dan die 25x per jaar dat je naar de plaatselijke discotheek gaat waar je vervormd geluid moet aanhoren (wat ook nog eens qua volume opgetrokken wordt door het hoog), maar waar je minder dB´s zult meten. En het personeel moet gewoon goede doppen hebben, en wat al aangekaart is dat het richten van het geluid al wonderen doet.

Groeten
              Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• test12
                • Jan 2003
                • 901

Jou redenatie klopt niet geheel, zou ook niet goed zijn (135dBA) aan het front.
                Wat je niet meeneemt is dat de bron van weergave bepaald niet een punt bron is.
                Bij dergelijke grote systemen ligt de bron (virtuele puntbron) ver achter het speakerfront.
                Hoe groter het weergave opp. is des te verder ligt dit punt achter het weergave front.
                Een betere benadering om te beredeneren (berekenen) hoe ver een systeem draagt is dan ook om een meting te doen op een relatief korte afstand (b.v. 10m) om daarna de afstand te zoeken waar een 6dB lagere geluidsdruk is. Is dit b.v. op 25m, het verschil in afstand is dan 15m, dan heb je 30m verder dus op 55m weer 6 dB minder.
                Vergis ik mij of gaat dit een leuke discussie worden?[8D]

m.v.g. Herman

Comment

• mbottens
                  • Feb 2004
                  • 743

ok maar hoeveel geluidsdruk is met zo'n systeem nou ongeveer te bereiken op 1 m afstand of twee meter.
                  Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• test12
                    • Jan 2003
                    • 901

Ik ben daar niet geweest, en om een voorspelling te doen op een enkele meting is voor mij niet mogelijk.
                    Als je in het gestelde voorbeeld 106 dBA op 25m en dus 112 dBA op 10m zou meten, en je zou ricting de bron bewegen dan heb je op 2,5m 118 dBA (15m/2 dichter bij) alleen de afstand is nu zo klein t.o.v. de weergave opp. dat je grote reken fouten gaat maken. In de praktijk zal de geluidsdruk daar nog veel lager zijn, dus het verschil nog veel kleiner.
                    Het is een curve waaraan je rekent, waarbij je bij het rekenen naar de bron toe steeds grotere fouten maakt, ook al omdat het geen puntbron is.

m.v.g. Herman

Comment

• B-there
                      • Oct 2002
                      • 272

Hlow,

Wat een discussie zeg..
                      Mijn mening over zo'n geluidsniveau's is heel simpel, ik wil er zo weinig mogelijk mee te maken krijgen. Of ik zorg dat ik er niet mee hoef te werken, of ik zorg voor voldoende bescherming.

Wat een onzin trouwens, die mensen in deze sector zijn die vinden dat 'het altijd harder kan' Wat een bullshit[}]
                      Net of het publiek van de doorsnee concerten, feesten, enz om zo'n belachelijke geluidsdruk van bijvoorbeeld 138 dba gevraagd heeft. Oke, dan heb ik het natuurlijk niet over sommige muziekstromingen (bv. metal) waar zoiets normaal lijkt te zijn.

grz

B
                      <center>-------------------</center>

Comment

• test12
                        • Jan 2003
                        • 901

citaat:Jou redenatie klopt niet geheel, zou ook niet goed zijn (135dBA) aan het front.
                        Wat je niet meeneemt is dat de bron van weergave bepaald niet een punt bron is.
                        B-there als je je in een discussie mengt neem dan wel even de moeite om ook even te trachten te doorgronden waar het overgaat.
                        Ik zal een poging doen om het kort samen tevatten:
                        Dat 135 dB peak lineair ongeveer 106 dBA is en dat sommigen dat hard vinden en anderen gewoon, dat is al aan de orde geweest in het begin van deze topic.
                        Nu was de vraag wat het niveau aan het front zou zijn geweest.

m.v.g. Herman

Comment

Working...