P-Audio TM-8

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • - -Niels- -
    • Aug 2003
    • 253

Kan je misschien ook nog foto's maken van je kastje (met inhoud!)

Ik ben best benieuwd...

Groeten,
    N!els

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

waarom geen passief membraan? ga je dieper met en kleinere kast (kost wel iets rendement bij het hogere sub, 60Hz ofzo) .. bij kleine kast worden de poorten te lang, en daar gaat juist een pass membraan heel tof...
      oppervlak van membraan moet liever wel groter zijn dan driver(s) anders een te laag rendement....
      knoppen en waarden :)

Comment

• dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

maar 10 liter is echt wel heel erg weinig....
        knoppen en waarden :)

Comment

• Contour
          • Feb 2001
          • 1018

Jazeker, 10 liter dat is echt helemaal niets! Ik kan me voorstellen dat sommige medeforumers jaloers zijn op deze extreem kleine afmetingen. Dat is nog eens wat anders dan twee 230 liter 15" baskasten (die had ik dus eerst) die je nauwelijks kunt verschuiven of optillen!

Wat ik voorspelde gebeurde gisteren. Een vriend kwam even luisteren en onmiddelijk wees hij naar de grote 15" baskisten en vroeg: staan die ook aan? Waarop ik dus antwoorde: nee, maar kijk eens aan de achterkant van dat kleine kastje. Dan zie je dus die TM-8 zitten en die ziet er gewoon heel indrukwekkend uit, zelfs al is de enorme magneetstructuur in de kast verborgen.

Een ding is zeker, door de TM-8 in verhouding een beetje veel vermogen te geven (versterker van 900W RMS) kun je een enorme diepgang uit het kleine kastje toveren, die je met die compacte afmetingen niet direct in verband zou brengen.

Ik ben voorlopig tevreden met de klank dus een andere kast met een passief membraan zal er voorlopig niet komen. Maar op de smalle baffle die ik wil behouden (betere afstraling mid/hoog) is er geen plaats voor bijv. een 12" passieve konus, dan zou het dus enkel 10" worden (wordt ook krap) of zelfs dubbel 8"

MVG Contour

Comment

• MatthiasB
            • May 2003
            • 674

die tm's gaan tot 12" he stop er zo een 1 ze kunnen dan denken dat werchter herleefd
            NIET-ROKERS sterven ook

Comment

• Contour
              • Feb 2001
              • 1018

Na wat meer luisteruurtjes kan er het volgende opgemerkt worden:

Dat de P-Audio TM-8 door zijn zeer lage rendement veel vermogen zou vragen kon op voorhand bedacht worden. In de praktijk bleek dat er nog wel meer vermogen nodig is om enige druk op te bouwen. De signaal leds op een Master DL-1800 branden toch wel bijna constant als je een beetje lekkere bas de kamer in wil brengen (dit wordt wel deels beter want 1 enkele TM-8 moet nu het laag doen voor 2x B&C coax)

De klank van de TM-8 in het monitorkastje is te vergelijken met een soort van InfraBass effect van Funktion One, dus echt het lage sub maar niet de klappen op de maag... Wellicht is het slim om de crossoverfrequentie wat omhoog te gooien van 70Hz naar bijv. 100Hz...

De versterking op het mid was een Yamaha P-1600 maar is nu vervangen door een DL-1200, de eerste indruk is een meer 'solid' geluid met een meer open karakter en vooral een mid dat minder fel is, beetje rustiger en meer volwassen zeg maar.

Al met al ben ik zeer tevreden over deze kleine kastjes. Grootste kick is wel het vermogen van die dingen, er staat nu 1500W RMS op 1 enkel kastje (900W sub, 400W mid, 200W hoog)

MVG Contour

Comment

• MatthiasB
                • May 2003
                • 674

heb je soms foto's van de kast ?
                NIET-ROKERS sterven ook

Comment

• Contour
                  • Feb 2001
                  • 1018

Nee, helaas ik heb geen digitale camera maar stel je het volgende voor:

- MDF 18mm kastje afmetingen h=40 b=28, d=35
                  - Voorkant: B&C 8CX-21 coaxiale driver
                  - Achterkant: P-Audio TM-8 + basreflexsleuf afmetingen 1.67 x 24cm
                  - Aan de zijkant zit het inbouwplaatje voor de connectors

Het kastje is nog niet geschilderd (wellicht laat ik het ook wel gewoon zo) de aansluitingen wil ik met 2x speakon maar nu is het nog XLR + losse kabels door de reflexsleuf. Voor de duidelijkheid, die basreflex hoort dus bij de B&C driver...

MVG Contour

Comment

• joe
                    • Jan 2003
                    • 446

Hmm.... is weer eens wat anders dan me apogee 3x3 toppen waar maar 1100w rms opstaan,, minder vermogen maar wel een vrachtwagen nodig om ze te vervoeren

foto,foto,foto,foto[8D][8D]
                    kben erugg.. nieuwsgierig naar je toppies

Groeten uit Holland,
                    Marco

Comment

• Contour
                      • Feb 2001
                      • 1018

Helaas heb ik geen digitale camera... Maar zo bijzonder zien ze er nu ook weer niet uit hoor! Gewoon rechthoekig met zowel aan de voor als achterkant een 8" woofer. Meer indrukwekkend is het geluid dat deze jongens kunnen produceren. Ik heb het nog niet vol open gehad (buren helaas) maar zo'n bas zou je waarschijnlijk eerder aan een 12" of 15" basluidspreker doen denken en een veel grotere kast.

MVG Contour

Comment

• Contour
                        • Feb 2001
                        • 1018

De eerste foto's zijn beschikbaar:

Gebruikte apparatuur:

- Master DL-1800
                        - Master DL-1200
                        - Yamaha P-1600
                        - Rane AC23B
                        - Behringer 8024 Ultracurve
                        - Mackie DFX-6 mixer

De baskasten onder de monitors zijn gebouwd volgens het Karlson principe, de gebruikte driver komt van Beyma.

MVG Contour

Comment

• MatthiasB
                          • May 2003
                          • 674

yup das klein

en komt er wat druk van die kastjes ??
                          NIET-ROKERS sterven ook

Comment

• - -Niels- -
                            • Aug 2003
                            • 253

citaat:en komt er wat druk van die kastjes ??
                            citaat:maar niet de klappen op de maag...
                            Maareh; leuke (mooie) foto's!!!

Comment

• Pulse
                              • Oct 2001
                              • 666

Ik neem aan dat vroeger die 10/1 hoorngeladen top op die karlsons stond ?
                              Wel enorm verschil kwa rendement met die kast die je nu hebt gemaakt.
                              Maarja als je zo een amprack hebt staan voor thuis dan mag het wel wat vermogen slikken

MVG,
                              Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• Contour
                                • Feb 2001
                                • 1018

Hallo,

Vroeger stond inderdaad die 10/1 hornloaded topkast op die Karlson. De TM-8 monitor is ongeveer 94dB/1w/1m in het middenregister terwijl die hoornkast >105dB wist te noteren, aardig verschil dus. Maar op je kamer heb je die 105dB niet nodig, 94dB is ruim voldoende, dan kunnen zelfs lichte versterkers al volstaan. Ga na wat 800W mid en 400W hoog doet...

De voorkant van de monitors is bedekt met circa 13mm dik wolvilt dat met dubbelzijdige tape is bevestigd. Het wolvilt gaat reflecties op de baffle (voorkant speakerkast) tegen zodat er minder interferenties optreden. Doel is de ruimtelijkheid van het geluidsbeeld te verbeteren.

Maak je alsjeblieft geen zorgen of er wel voldoende basdruk is... Vandaag nog even getest (echt niet zoveel vermogen) en de hele kamer stond te schudden. Slag van de TM-8 was toen ongeveer 6mm piek-piek, terwijl deze 22mm piek-piek lineair kan maken en 60mm piek-piek maximaal (volgens fabrikant) De TM-8 wordt onder de 70Hz aangestuurd en met de parametrische equalizer heb ik een boost van 6dB bij 40Hz ingesteld. Op die manier klinkt het echt ongeloofelijk diep. Maar alleen ook dan als die lage tonen dus echt op de cd staan!

MVG Contour

Comment

Working...