Zelfbouw sub

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mr Dj
    • Jan 2002
    • 836

Zelfbouw sub

Hier alvast 1 foto van mijn zelfbouw projectje. de rest volgt zo spoedig mogelijk

Maar ik heb Denon (en hoe)
  • EP Woody
    • May 2001
    • 795

Ziet er netjes uit, maar waarom heb je die Plasticen hoeken er al opgezet, is het niet veel handiger om eerst te verfen en dan die hoeken erop te zetten????

Groeten Erwin

Het leven is waardeloos, maar er is een ding dat me op de been houd ...........

Me site is online, Kijk in me profiel voor de URL

Comment

• PowerSound
      • Nov 2001
      • 1892

Ga je dan daar de "originele" B&C speakers inplaatsen ?

Hoeveel tijd nam je om deze te bouwen ? Moeilijk ?

PowerSound was hier...
      PSL Bvba powered by
      L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
      Yahama LS9-32 / MC7L-48
      Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
      Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• Mr Dj
        • Jan 2002
        • 836

die hoeken zaten er al op omdat ik nog veel moest schuiven met de boxen in de schuur (niet zo groot namelijk). en het heeft niet lang geduurt. ik denk dat we met z'n 2en hoogstens 24 uur over 2 speakers hebben gedaan. hoogstwaarschijnlijk minder. (dit ga ik nog uitellen). nog 1 box bekleden en ze zijn klaar.

Ik ben wel van plan om er de b&c's in te doen maar eerst $$$$$ en een dikkere amp.

PS: het bouwen van boxen bevalt me wel (ik heb er al verschillende gemaakt) en wil hier misschien wel mee doorgaan in de vorm van het bouwen van boxen in opdracht van de koper. misschien ga ik zoiets wel doen om een centje bij te verdienen en mijn ziektekosten (verzekering)
        ermee te betalen.

PS 2: Ik heb misschien een betere digicam dit weekend !!!

Comment

• Dré
          • Nov 2001
          • 409

citaat:
          Hier alvast 1 foto van mijn zelfbouw projectje. de rest volgt zo spoedig mogelijk
          Een van de meest gemaakte fouten is inderdaad die balkjes over een wand om deze te verstevigen. Dat werkt voor geen meter. Een "wall to wall" bracing (waarbij je twee overliggende wanden met elkaar verbindt d.m.v. balkjes of stukjes resthout) werkt ongeveer 10 x beter (bij voorkeur geplaatst op strategische plaatsen).

Hier zijn in het verleden diverse onderzoeken naar geweest (o.a. gepubliceerd in de AES journals IIRC) die helaas niet door iedereen zijn gelezen...

Probeer dus, als het even kan, dit nog te corrigeren (is niet zo moeilijk). Het komt de stijfheid van de kast (en dus ook z'n impulsgedrag) ten goede.

-- Pardon my French, I'm Dutch --
          -- Pardon my French, I\'m Dutch --

Comment

• Mr Dj
            • Jan 2002
            • 836

ja, wall to wall, wat heb ik nu dan. ik heb met deze balkjes de boven en de onderkant verbonden. en die balkjes lopen door over de bovenkant zodat ik ook de achterkant met de voorkant verbind. niets mis mee lijkt mij. maar ik denk dat ik weet wat jij bedoelt, een balkje bijv in het midden op een plaat maken die doorloopt tot aan de tegenover staande plaat en deze 2 dus vebind. dus niet dat 1 kant van het balkje geheel tegen een plaat gelijmt is, of heb ik het fout.

ps: het gaat goed zo, ik kan er altijd nog wat meer verstevigen aan toe voegen

PS 2: Jaja, omdat wij thuis katten hebben moet ik grill voor mijn basgaten doen anders kruipen ze erin. nou dacht ik, laat ik dit eens netjes doen en voor elk gat een klein raamwerkje te maken van 1cm dik hout. zodat ik die grill netjes 1,5 cm in het gat leg. maakt dit iets uit voor de klank, dat hij niet zo netjes klinkt of maakt het net zoals ik denk niets uit ?

Comment

• F.r.e.d.e.r.i.k
              • Aug 2001
              • 55

Wat Dre bedoelt is dat je ook in het midden van de kast zo'n verbinding maakt. Je zou een extra versteviging tussen de twee handvatten kunnen plaatsen. Zo kunnen de twee zijwanden bij een hoge belasting niet van elkaar weggedrukt worden . Vanaf die balk zou je nog een extra versteviging naar de achterwand kunnen maken.

Kastjes zien er verder zeer mooi uit.

Comment

• Dré
                • Nov 2001
                • 409

citaat:
                ja, wall to wall, wat heb ik nu dan.
                Wall to wall betekent "van muur naar muur". Bij deze methode koppel je OVERliggende wanden van de kast aan elkaar.
                citaat:maar ik denk dat ik weet wat jij bedoelt, een balkje bijv in het midden op een plaat maken die doorloopt tot aan de tegenover staande plaat en deze 2 dus vebind.
                Precies. Het effect van de balkjes zoals je ze nu gebruikt is zo goed als NUL (oftewel zonde van de tijd die je nodig had om ze vast te schroeven). Bij wall to wall bracing is het effect een stuk beter.

Op sommige plaatsen kan wall to wall niet gebruikt worden. In dat geval gebruik je wall bracing (zoals jij gedaan hebt) MAAR:

1. NOOIT MET NATUURHOUT. Natuurhout is NIET stijf en is een van de meest resonerende materialen.

2. Met hout dat beduidend dikker is dan de dikte van de wand. Een 3cm balk stelt natuurlijk weinig voor in verhouding met een 1.8cm wand. Een 10cm stuk resthout (uit een plaat; haaks op de betreffende wand geplaatst uiteraard) lijkt ineens een stuk anders (en werkt dus ook een stuk beter).
                citaat:PS 2: Jaja, omdat wij thuis katten hebben moet ik grill voor mijn basgaten doen anders kruipen ze erin. nou dacht ik, laat ik dit eens netjes doen en voor elk gat een klein raamwerkje te maken van 1cm dik hout. zodat ik die grill netjes 1,5 cm in het gat leg. maakt dit iets uit voor de klank, dat hij niet zo netjes klinkt of maakt het net zoals ik denk niets uit ?
                Zorg ervoor dat de luchtstroom in de poort niet gehinderd of aanzienlijk veranderd wordt (anders verander je de afstemming (te veel)).

-- Pardon my French, I'm Dutch --
                -- Pardon my French, I\'m Dutch --

Comment

• Mr Dj
                  • Jan 2002
                  • 836

ja die balkjes zijn 26mm bij 30mm dus te smal, maar zitten erg stevig vast gelijmt dus die krijg ik er niet meer af.

maar hoe kan ik hem nu nog het beste verstevingen.
                  ik dacht aan een balkje tussen de zijkanten net onder de handvaten en van dat balkje naar de achterplaat met 2 balkjes ongeveer op de breedte van de huidige balken. maar hoe dikke balken en van welk hout. en zou ik ook hetzelfde nog een keer doen maar dan net boven de handvaten.

Ps: die verstevigingen...helpt dat nou merkbaar of zie je het alleen op leuke grafiekjes.

ps 2: wat ik eerder al vroeg, die raampjes in de basgaten, hindert dat de luchtstroom of kan ik dat gewoon doen.

ps 3: als iemand nog weet hoe ik ze het beste kan verstevigen laat het effe weten. kijk hier voor de bouwtekening: http://www.pbaudio.nl/Techcorner/sho...tion.asp?Id=21

oja michiel, die stroken over de zijkant van minimaal 5cm breed, hoe dik moet dat zijn, is 15mm multiplex goed genoeg? en die balken achter en boven die moetsen volgens jou minimaal 155mm breed zijn, hoe dik moeten ze zijn??? en hoogtwaarschijnlijk krijg ik er deze niet meer af, wat kan ik dan het beste doen ?

Comment

• Destiny
                    • Jul 2001
                    • 899

Die korte latjes achterin, die moeten toch ook zoiets worden als die verdeling in het basgat?

Zoek en gij zult vinden... vind gij niet dan is het zoek! - Ik heb nu ook ProDJuser

Comment

• yvobtv
                      • May 2002
                      • 272

erg mooi,
                      maar wat zijn de specs"?
                      -3 db punt inhoud wat voor speaker en parameters van die speaker?
                      stuur je hem aktief aan en wat voor cross punt en met welk filter type en natuurlijk wat voor amp en de slewrate en de dampings factor van die amp.
                      veel bouwplezier en de groeten van yvio

(((((((ik denk dat ik wat extra bassen meeneem voor de spreiding.)))))))
                      (((((((ik denk dat ik wat extra bassen meeneem voor de spreiding.)))))))

Comment

• Mr Dj
                        • Jan 2002
                        • 836

zo er zijn wat extra foto's bijgekomen, er komen er nog meer gemaakt met een fatsoenlijke digicam wanneer ze helemaal af zijn...dit weekend dus

Comment

• PowerSound
                          • Nov 2001
                          • 1892

GOE BEZIG !

PowerSound was hier...
                          PSL Bvba powered by
                          L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
                          Yahama LS9-32 / MC7L-48
                          Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
                          Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• Mr Dj
                            • Jan 2002
                            • 836

dank je

Comment

• eXact
                              • May 2002
                              • 76

ff een vragie. Wat kost dat nou om zo'n kast met speakers te bouwen??

eXact Drive-in Shows

Comment

Working...