Microfoons opbergen, meenemen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Watt Xtra
    • Oct 2004
    • 1119

Microfoons opbergen, meenemen

Beste allemaal.

Waar ik nu een beetje mee zit.
    Ik heb mij de afgelopen 2 jaar nu een aantal methodes geprobeert om de microfoons welke gebruikt worden tijdens optredens zo goed mogelijk op te bergen, dan wel mee te nemen.

Koffertjes, inzetbakken bij de kabelcases, in een case mee in losse etui's.
    Maar kom er eigenlijk niet uit wat nu de beste manier zou wezen.

Nu is mijn vraag, hoe nemen jullie de microfoons mee naar klus?
    Wanneer hier foto's van zijn wordt het geheel nog duidelijker.

Het gaat dus om de microfoons die gebruikt worden voor het versterken van bandjes, zanggroepen enz. Dus niet die ene draadloze microfoon. Maar het complete setje wat nodig is.

Het gaat mij om gemakkelijk, overzichtelijk te kunnen werken, optimale bescherming van de mic's, handig meenemen enz.
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Volgens mij zijn er twee 'beste' manieren.
    De eerste iets als dit, microfoons liggen veilig en gaan nergens heen. Nadeel: een SM87 past niet, een klein overheadje gaat de halve kist door tijdens vervoer.

Een andere optie is dit systeem. Gaten in schuim, microfoons staande erin. Het voordeel is dat (wanneer je gaten diep genoeg zijn) bijna alles er in past. De 'aparte' mics (Beta 52 bijvoorbeeld) zul je los in een hoesje in een zijvakje oid moeten meenemen.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Robert H
      • Jan 2006
      • 378

Aangezien de drum-mikes bij ons gewoon op de kit blijven zitten (in grote case) en de gitaar/bas rechtstreeks worden ingeprikt, blijven er bij ons enkel vier zangmicrofoons en een paar spares over. Die liggen bij ons keurig ingeschuimd in een 19"-lade. Niet echt vergelijkbaar met jouw ongetwijfeld grotere assortiment, maar wel een aanrader!

Onze geluidsman deed tot een tijdje geleden ook verhuur (kleinschalig, maar wel met een keurige set) en had zijn volledige microfoonpakket ook in lades in een 19"-rack. Ideaal bij festival-achtige klussen; Je zet die hele kist gewoon in de buurt van de monitormix en je hebt alles zo voor het grijpen. Als je rack hoog genoeg is, schroef je de rerst van je monitor-gerelateerde meuk er gewoon bij in.

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Die laatste mogelijkheid van renevanh vind ik persoonlijk ook makkelijkst: naast de mics is er ook nog ruimte voor klemmetjes e.d. En als het om een drumkit gaat dan passen de kabels er ook nog in (heb zo dubbele met in het midden een vak en aan beide zijden gaatjesmousse).
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Carl
          • Nov 2000
          • 907

Ik heb een ladenkastje zelf gemaakt, in een flightcase.
          Het zijn 3 lades, van drie verschillende hoogtes. In de dunste lade zitten de pijpjes etc, in de middelste de zangmicrofoons en in de dikste de afwijkende maten en overigen.
          Alle mic's liggen in op maat gesneden schuim, alles ligt dus "perfect" beschermd.
          Ik heb boven elke lade een schuin plankje gemaakt, dat is aan de voorkant 1cm. hoger dan achterin en er zit 5mm. schuim op dit plankje. Als je nu de lade dichtschuift, sluit dit de lade precies af en liggen de mic's dus opgesloten. (de lades zijn van binnen ook 1cm. schuin middels opvulling onder het schuim)
          Als je meerdere lagen schuim gebruikt, vooral in de dikste lade, kun je de vormen heel goed namaken.
          De nadelen zijn:
          1) lastig te maken, veel timmerwerk.
          2) schuimvormen zijn niet zo mooi als gekocht.
          3) als je assortiment wijzigt moet je nieuw schuim maken.
          4) de schuine plankjes hadden een grotere hoek moeten hebben, het klemt enigzins.
          5) meerdere lagen schuim werkt een beetje rommelig en het ligt een beetje los. Aan elkaar vastplakken is niet echt goed gelukt.

Al met al ben ik wel blij met mijn kistje, maar het had wel ietsje beter gekund. (is dat niet altijd zo trouwens?)

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

Ik gebruik bij de band ook de oplossing van een kleine kist met schuim waarin de microfoons rechtop staan. Zelf op maat gesneden. Zodat je ook gelijk ziet of er microfoons ontbreken.

Dat snijden doe je met een broodmes (kartelmes) overigens het makkelijkste.

De ideale dozen hiervoor kosten niets. Bij vrijwel elke luxe kofferset zit er een beautycase die bijna niemand gebruikt. Die kan bijna iedereen wel ergens uit de familie cadeau krijgen. En het zijn ideale kisten :
            -licht,
            -waterdicht,
            -stevig
            -met cijferslot,
            -letterlijk samsonite kwaliteit en
            -een opvallende kleur zodat je dure set microfoons opvallen bij ontvreemden. Ik heb een vuurrode!

Die koffer gooi ik dan weer met een boog in de kabelkist. Bij de stageboxen. Ze zijn afgerond zodat ze andere zaken in een grote kist niet beschadigen.
            lekker belangrijk!

Comment

• Carl
              • Nov 2000
              • 907

Ik snijd schuim met een afbreekmes, dat werkt perfect.
              Mes helemaal uitschuiven en rechtop lange zaagbewegingen maken voor figuurtjes, schuin gehouden langs een lat voor rechte stukken.
              De mesjes worden wel snel bot, maar ze kosten maar een paar centen.
              Kijk wel uit voor je vingertjes!!!

Comment

• daviddewaard
                • Mar 2008
                • 627

ik heb zelf dit kistje van highlite

kost maar 3 tientjes kunnen 12 mic's in staan en in het midden nog vakje voor di's en heb er ook nog wat losse mic's in hoesjes inliggen die niet passen in de gaten voor rechtop staan. bijvoorbeeld kick mic
                A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• RayM
                  • Jan 2006
                  • 742

Wij gebruiken een ladekast, uiteraard 19".
                  Daarin 6 lades van 4 HE.
                  Bovenste 2 voor microfoons, daarna één voor DI's en jack kabels.
                  Vervolgens 2 voor xlr kabels 5 en 10 m.
                  De laatste voor allerhande verloopkabels, tape, stift en talkback systeem.
                  Heerlijk die stilte

Comment

• Stage-Q
                    • Sep 2007
                    • 389

Flightcase met diverse laden.

Lade voor mic's is voorzien van stevig foam waar de mic's rechtop in kunnen staan.
                    Ook zijn hier smalle vormen in verwerkt voor de richtpijpjes.

Aan de zijkant van de lade is ruimte gehouden voor mic. klemmen.
                    Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

Ik heb voor mijn microfoons ooit eens deze gekocht.
                      Gebruik uiterst weinig van DAP maar dit is dan weer iets wat wel bruikbaar is van ze.

Draadloos heb ik een andere methode voor.
                      Per set van vier ontvangers in een flightcase inclusief lade waar de zenders in liggen (en mijn vitamine ).

Comment

• jans
                        • Feb 2003
                        • 869

Ik heb de microfoons lange tijd in gamma "alu" koffers vervoerd. 1 voor zangmics, 1 voor instr. mics.
                        Zo sleep je gewoon overal je hele arsenaal mee.
                        Wil hier ook anders mee omgaan. Denk er sterk aan om met losse etui's te werken en hier dan direct de klem bij in en een eventuele verloop.
                        Ook voor losse verhuur veel makkelijker.
                        Het nadeel hiervan is dat je er met beleid mee om moet gaan, maar dat moet je vindt ik zowieso met je kostbare gereedschap.

Kan me voorstellen dat een flightcase zoals hierboven genoemd ook goed kan functioneren, maar wil zelf af van al die losse kistjes.
                        Ik hoop binnenkort een fatsoenlijke ladencase te kunnen bouwen.
                        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• jens
                          • Aug 2004
                          • 1067

Kabels en mics heb ik nooit in dezelfde kist...

Kabels horen thuis in de kabelkisten en niet tussen de mics vind ik. Ik heb ook altijd me kabel cases bij/op het podium staan zodat ik altijd genoeg kabels bij de hand heb. Mocht ik onverhoopt wat ombouwen of e iets stoort of kapot gaat heb ik dat in de buurt. Me mic koffers bewaar ik dan weer bij de FOH, vaak sta ik in kleine zaaltjes waar het toch al proppen is. een koffertje schuif je nog wel eens makkelijk onder je mixer of een beetje uit het zicht. Als een band ook klaar is is het eerste wat ik doe ook alle mics eruit trekken en veilig opbergen.

Ik heb 2 flightcase koffers waar ik ze in bewaar. 1 koffertje voor me instrumenten & 1 koffertje voor me zang, verloop stekkers & DIś, in de koffer bewaar ik ze gewoon in de hoesjes/boxen... en dat weer in vakken in de koffers.

Voor een laderack moet ik toch nog wat meer investeren om die te vullen

Comment

• marcelvanhassel
                            • Apr 2009
                            • 50

Wij hebben een koffer als deze maar dan zelf gemaakt. Hierin hebben we ruimte gemaakt voor 5 sm58's, 2 57's , 2 beta57's, 1beta52, 4x Sennheiser e604 en 4x DI. De koffer is uiteraard wat groter dan de prefab van Dap

De microfoonklemmen schroeven we altijd van het statief af en blijven aan de mic zitten mee in de kist.

Heb even gezocht, maar heb er helaas geen foto van.

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4524

Het voordeel van niet-universele koffers is toch dat je het schuim op maat van je eigen microfoonset snijdt. En je dus bij het opruimen direct ziet als er een microfoon ontbreekt.

Ik vind het zelf wel handig als er bij het opruimen gewoon alle kisten open staan. Een voor 220V+stageblocks, een voor xlr+verloopjes en een microfoon+di kistje. Met een ladenkast gaat me dat niet lukken.

Voor grotere verhuurders is de ladekast oplossing handig. Wat er in gaat is dan een beperkte set kleingrut. Mics, klemmen en verloopjes e.d. Pas bij grotere setups is dat m.i. voldoende spul voor een echte ladenkast.

Voor de kleinere verhuur praat je over een best beperkte set microfoons die je meeneemt. Plus een vaak beperkte bus/aanhangwagen. Die 4 DI's en 10 microfoons die je dan meeneemt zijn niet te vergelijken met de setup voor een festival. Die hebben meestal alleen al het dubbele aan shure SM's mee.
                              lekker belangrijk!

Comment

Working...