Pinkpop 2006

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nielsjanssennl
    • Aug 2004
    • 101

Hmm let op wat Dave Rat doet met die twee clusters naast elkaar. Nl. deze twee clusters krijgen niet dezelfde feed!!! (=comb/kam-filters als jet het wel zou doen).
    Hij split instrumenten/vocals per groep (die frequentie gewijs elkaar het minst beinvloeden) over die twee clusters. Dus vocals zit bijv. in de buitenste cluster, maar niet in de binnenste cluster.
    Dave is een coole gast. ZOu zeker zijn weblog regelmatig lezen, zitten leuke interesante dingen tussen, waar een ieder zo zijn voordeel mee kan doen.

Comment

• Outline
      • Feb 2006
      • 1434

Who said that a ribbon driver does not work...
      Mr.Meyer and Mr.Heil and the rest beware of the Alcons Audio people!! The next evolutionary revolution in Audioworld is coming.... >>>

Ik wacht nog steeds maar heb nog niks gehoord of gezien......

Comment

• DiGiCowboy
        • Jul 2006
        • 60

Haha... nee het duurt idd al een tijdje,.... maar pas op, de meeste revelutionaire ontwikkelingen duren een tijdje voor dat ze worden geintroduceerd. kijk eens naar een XL8. Veel bombarie en trompetgeschal maar heeft er IEMAND er al eentje op een tour voorbij zien komen?

Comment

• nielsjanssennl
          • Aug 2004
          • 101

Originally posted by DiGiCowboy
          Haha... nee het duurt idd al een tijdje,.... maar pas op, de meeste revelutionaire ontwikkelingen duren een tijdje voor dat ze worden geintroduceerd. kijk eens naar een XL8. Veel bombarie en trompetgeschal maar heeft er IEMAND er al eentje op een tour voorbij zien komen?
          Nee, maar dat zal niet lang meer duren als de eerste XL-8'en worden geleverd aan de M7 groep en Hof Audio-Licht-Beeld. Want met zo'n tafel doe je gewoon het licht en de video er bij :-)

Maar we gaan nu wel heel erg off-topic.... het ging hier toch over Pinkpop??!?

Comment

• DiGiCowboy
            • Jul 2006
            • 60

Ok, weer on-topic dan. @ niels, Dave is inderdaad een briljant technicus.
            Heb zelf regelmatig contact met hem en leer elke keer weer nieuwe dingen. (Daarnaast is hij ook nog bijzonder grappig )

Vooral van die dingen als Sub-on-an-aux emulation naar je full-range PA via matrix & cross-overs (zie weblog) zijn echt te gek!!

Dan nog even tegen de mensen die altijd een tech afkraken als een concert k*t klonk... erg jammer.... iedereen heeft weleens een slechte dag, dan hebben we het niet eens over de plek waar je stond, de staat van je eigen oren die dag (euhm bier?), de weersinvloeden, en legio andere dingen die meespelen bij een soortgelijke productie.
            En dan hebben we het niet eens over het feit of jij het dan wel of niet beter denkt te kunnen......

dus....

Comment

• frederic
              • Jan 2006
              • 3511

Originally posted by shure-fan
              vaak genoeg ook wel gezien, dat bands een volledig eigen kabel infrastructuur meehebben, en ja als daar ook de monitoren bij horen.

en ja microfoons worden ook veelal door veel muziekanten meegenomen
              sjans hé.

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

Ik vind V-dosc echt wel een heel goed systeem, maar:

Wat wil die gast nou eigenlijk met die sub on aux en extra crossovers? als je dat doet op W8L (en de FLY hi-passed) is 24 single 18" subs per kant inderdaad te weinig voor PPop.
                Dus dan doe je dat beter niet als zijnde gast-engineer, op een ander systeem dan je normaal doet.

Als je overlapt, en W8L full range gebruikt (standaard APR config) maak je gebruik van de efficiency van meerdere drivers tegelijk (Ground en FLY werken samen, dus globaal 2x zoveel drivers in het bass-gebied ivgm symmetrische cross).
                W8L (FLY) doet het nou juist zo goed in het laag, dus dat gebruik je liever en je hebt dus die dubbele franse Fly-technieken dan niet nodig.

Ik begrijp op zich wel de bedoeling van zijn systeem:
                hij wil in feite kiezen met 2 auxen of de FLY, of de Groundstack, of beiden sublaag doen van door hem gekozen inputs, en dit is ook nog proportioneel te regelen... ook nog met een eigen, op lokatie gedefinieert crosspunt...
                Is dit niet een lapmiddel om het feit dat je voor zijn toepassing met Vdosc te weinig PA/druk hebt op te lossen?

Ik vind persoonlijk het standaard V-dosc systeem (2 stacks per kant op enige afstand naast elkaar vliegen) heel goed werken, juist omdat er anders te weinig druk is... vanwege te weinig druk heeft de beste man waarschijnlijk ook het sub-split verhaal voor Vdosc verzonnen denk ik.
                Maar het is gewoon niet fair om dit als uitgangspunt te gaan toepassen op een systeem wat wel veel druk in het laag heeft...

Ik dacht dattie ook iets als tweets on aux had? hattie ook te weinig hoog?
                Last edited by dokter dB; 04-07-06, 01:40.
                knoppen en waarden :)

Comment

• DiGiCowboy
                  • Jul 2006
                  • 60

@dB,

Hij gebruikt zijn dubbele V-dosc set op deze wijze;
                  apart L/R cluster voor vocals (hij wilde weer eens wat nieuws proberen) deze crossed hij rond de 100 Hz en het hele sub verhaal stuurt hij weg met een (uiteraard) post-fade aux. Zo lekt er niets naar je sublaag.

Wat hij op pinkpop deed was vanaf die subaux sturing een lijntje naar een cross-over en direct naar de subs en een aftak van hetzelfde lijntje naar een andere cross-over en daarna direct de matrix mixer in zodat dit weer naar de main hangs gaat. Zo gebruik je de PA wel full-range, maar alleen op kanalen waar jij wilt.

Als hij tourt met z'n eigen RatTrap PA heeft hij nog extra hoogdrivers tot zijn beschikking (PA is al full-range) die hij ook met een aux kan wegsturen.
                  Prachtig natuurlijk voor cymbals etc.

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5946

Dan nog even tegen de mensen die altijd een tech afkraken als een concert k*t klonk... erg jammer.... iedereen heeft weleens een slechte dag, dan hebben we het niet eens over de plek waar je stond, de staat van je eigen oren die dag (euhm bier?), de weersinvloeden, en legio andere dingen die meespelen bij een soortgelijke productie.
                    En dan hebben we het niet eens over het feit of jij het dan wel of niet beter denkt te kunnen......

dus....
                    Dus, Als je een band die als headliner geboekt is vind tegenvallen moet je maar je mond houden?
                    Was met de auto, dus drinken...no way.
                    Omdat het soms zo kneiterhard gaat, oordopjes mee...en in.

Wegvallende vocals kunnen met de wind te maken hebben, maar het grote voordeel van de natuur is dat die zich niet aanpast aan de peppers.
                    Er waren zat techneuten die het W8L wel lieten klinken, de peppers deden dat niet...
                    Wil niet zeggen dat het aan de tech lag, de beste man staat daar inderdaad niet als ie niet capabel zou zijn!
                    ik bedoel: als het niet op zn tafel binnenkomt kannie er ook nix meer van maken
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

Originally posted by DiGiCowboy
                      @dB,

Wat hij op pinkpop deed was vanaf die subaux sturing een lijntje naar een cross-over en direct naar de subs en een aftak van hetzelfde lijntje naar een andere cross-over en daarna direct de matrix mixer in zodat dit weer naar de main hangs gaat. Zo gebruik je de PA wel full-range, maar alleen op kanalen waar jij wilt.
                      okee, dan zit het dus zoals ik dacht..
                      Ik vind dat dit systeem, als er een dubbele vdosc hang is, best een heel slimme truuk is... Zeker omdat je (zonder te hoeven re-stacken) meer controle hebt over de hoeveelheid sub waarvandaan (verdeling FLY en Groundstack). Je zou het dus mooier verdeeld kunnen krijgen, en duwt niet de voorste rijen weg... als je tenminste genoeg laag-headroom vliegt, anders loop je vast...
                      Op een setup zoals pinkpop moet je dit dus niet doen, je hebt gewoon het rendement nodig van alle kasten.
                      Ik denk dat dit een beetje het probleem is geweest?
                      Ik was er niet, (maar zou er eigenlijk eerst wel zijn )

Comment

• DiGiCowboy
                        • Jul 2006
                        • 60

Uhm, ja ik denk dat je dat kunt concluderen
                        Kijk hij heeft ook een klant waar hij aan moet verkopen dat hij 2x zoveel V-dosc nodig heeft om de klus te klaren.... Nu kannie zeggen; kijk vorige gig klonk het aanzienlijk beter, maar daar hingen wel dubbele V-dosc array's....... Ik zeg niet DAT het zo is, maar je zit dan wel in een nare situatie.

Comment

• berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

Originally posted by moderator
                          ....Wil niet zeggen dat het aan de tech lag, de beste man staat daar inderdaad niet als ie niet capabel zou zijn!
                          ik bedoel: als het niet op zn tafel binnenkomt kannie er ook nix meer van maken ....
                          Heb je ooit wel eens gehoord wat er dan bij de RHCP van het podium af komt? Naar mijn idee is dat in ieder geval DIK in orde en is daar zeker iets van te maken. Maar goed, dat terzijde.

@Dr. dB:
                          Begrijp ik het juist als ik stel dat het FLY/ STACK laag/sub sturings-verhaal in essentie een toepassing is van gecontroleerde interferentie?

En begrijp ik het ook goed als het er bij een dubbele hang om gaat het laag van de tweede array te laten koppelen met het laag van de main (mid en hoog van de tweede array hebben effe vakantie), resulterend in betere controleerbaarheid en directiviteit? Dave Rat gebruikt in dit geval die dubbele hang niet op die manier, maar echt als twee compleet verschillende systemen, door de middelste komen vocal, kick en snare en door de buitenste de rest (of omgedraaid, zoiets was het in ieder geval).

Zo, nu maar weer op pad...
                          Cheers!
                          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• dokter dB
                            • Nov 2003
                            • 1535

hey jeroen!

ja ik weet dat vdosc vaak dubbel word gehangen voor laagkoppeling, als de afstand groot genoeg is (meer dan 8m) heeft je gehoor niet zon last van mid hoog combing.
                            L/R PA hangt ook vaak dicht bij elkaar...

Wat deze heer doet is zeker iets anders, maar hij trekt wel de kick en bas uit elkaar naar de verschillende FLY's toe, dus toch meer energie in het laag voor beiden in vergelijk met enkele FlY's.

Ik heb het, zoals bijna iedereen denk ik, nooit gehoord/geprobeerd.
                            Weet dat grateful dead dit vroeger wel ook al deed, en het zal zeker wel werken.
                            Als je het PA op zn staart strapt zal het qua zang ook wel beter blijven staan, per FLY heb je een minder uitgebreid spectrum, met minder modulatie vervormingen etc...
                            Vind het wel een hoop moeilijk gedoe.

Denk dat een paar extra bandrepetities wel meer invloed hebben

Comment

• shure-fan
                              • Sep 2003
                              • 1046

een paar leuke foto's zou wel leuk zijn voor een foto forum
                              Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Didier
                                • Aug 2002
                                • 323

Originally posted by shure-fan
                                een paar leuke foto's zou wel leuk zijn voor een foto forum
                                Voor foto's zie 1e pagina van dit topic
                                Zuid-Limburg

Comment

Working...