Plein muziek

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bones2001
    • Aug 2003
    • 741

Beste Olaf,
    ik wil jou of je spullen heus niet afzeiken,
    maar een 3db verzwakking op 25 meter kan echt niet.
    Vuistregel is ( en die heb ik echt niet zelf bedacht ) 6db
    verzwakking bij verdubbeling van afstand tot geluidsbron.

The Warehouse was founded in Edinburgh in 1980 to provide hire, sales, and service of professional audio equipment.

Mixen is net als schilderen.
    Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• Freek Fokker
      • Aug 2003
      • 495

En dat is dus theoretisch geouwehoer, ga maar meten.

Je heb ook nog reflecties vanaf alle kanten dat versterkt weer.

Voorbeeld: voor de pa 110dB midden van de zaal 100dB achterin 105dB, komt door de achterwand.
      SR20DET

Comment

• SM
        • Oct 2004
        • 129

D'r spelen hier denk ik 2 verwarringen door elkaar:

Line-arrays (echte dan, is dus iets anders als 6 kastjes gecurved onder elkaar) hebben de prettige eigenschap om 3 dB verval per verdubbeling van de afstand te hebben. Overigens alleen binnen wat als "nearfield" aangemerkt kan worden en binnen de fysieke grenzen van de te koppelen frequenties. Dus nee, niet in het hoog, en nee, ook niet beneden f = 2 * (lengte van de banaan in meters / geluidsnelheid). Overigens is de door velen geclaimde 3dB regel voor dit soort systemen (" want dit spuit echt ver") vaak vooral een ervaring van High-Q horns die sowieso al ver spuiten.

Het tweede ding is dat de 6dB regel opgaat voor "free field" gebeuren. Een groundstacked PA of anderszins laag staand PA echter heeft absoluut koppeling met de grond, waardoor je een hoop minder energie verliest. Het wordt simpelweg gereflecteerd.

Die 5 dB-A is wel heel erg weinig maar heeft denk ik vooral te maken met het punt waar je meet voor het PA. Ik zou zo snel niet kunnen bedenken wat nou echt het meetpunt is voor een stapel boxen als ik op 1 meter moet meten. Neem je de subs, of de tops? Of een mix? In geen van de gevallen meet je alle geluidsdruk die je produceert.

Wat veel interessanter wordt is als je de coherentie van datgeen wat je je PA instuurt en datgeen wat er op 10, 20, 40 en 80 meter gebeurt gaat vergelijken. Dan pas wordt je echt wat wijzer over hoeveel je PA doet en hoeveel de ruimte.

Of lul ik nu weer te esoterisch?

S.

Comment

• discomidway
          • May 2005
          • 140

ik zie de bus van Jeffrey staan
          Ook belangrijk

Comment

• DJ-BJ-sl
            • Jul 2004
            • 172

zie ik dat nu goed , is dat op het kleine podium Q van d&b als drumfill ????

drummer had zeker niet te klagen dat het niet hard genoeg ging []

Comment

• Olaf Duffhuës
              • Oct 2000
              • 2477

De drummer had zeker geen klagen met een KS topje en 2 KS bassjes..
              Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• MarkRombouts
                • Jan 2005
                • 1391

In je eerste post zeg je dat op 1 podium een dubbele set is weggezet om uit te proberen.

Ligt het aan mij of staat deze op geen van de foto's????

Comment

• Olaf Duffhuës
                  • Oct 2000
                  • 2477

Klopt, de 2de dag stond de set dubbel op 1 podium. Ik was zelf op een andere klus toen en heb daar zelf ook geen foto's van.
                  Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

Working...