Reinigen DX1000

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rule
    • Jan 2002
    • 16

Reinigen DX1000

Beste forumleden,

Nadat mijn behringer DX1000 een glas bier te verduren heeft gekregen en het geluid eigenlijk vrijwel onmiddelijk wegviel heb ik zsm de spanning van het mengpanneel verwijderd. Ik verwacht dat er geen schade is van de kortsluitingen die voor korte tijd opgetreden zijn.

Nu wil ik het paneel gaan reinigen. Ik heb de zoekfunctie al gebruikt en ben al veel wijzer geworden over de mogelijke technieken, maar mijn vraag is of er nog iemand tips heeft, of zaken waar ik goed op moet letten, om dit zo goed mogelijk te doen. Vooral voor de draai- en drukknoppen en de faders.

Voor de volledigheid heb ik enkele foto's gemaakt van de printplaten en dergelijken. Deze zijn te vinden op de pagina: htp://elektroneuker.tripod.com/dx1000.htm

het grootste gedeelte van het bier is over de printplaat gegaan waar de toonregelingen en dergelijken op zitten. de printplaat met de main outputs en VU meters heeft ook wel wat gehad, maar dit viel geloof ik mee. Daarnaast zijn de faders vrijwel allemaal vol gelopen. De achterplaat heeft denk ik weinig geleden, maar deze wil ik ook schoonmaken.

Alvast bedankt voor de medewerking.

Ps. Als er nog iemand een adres heeft waar deze mixers nog te koop zijn hou ik me aanbevolen, want het is een ideale mixer en zeker voor het geld. De nieuwe (opvolger) dj mixer van behringer is wat mij betreft een grote stap terug in de overzichtelijkheid van bediening.

Met vriendelijke groet

Roel van de Ligt
  • Watt Xtra
    • Oct 2004
    • 1119

jij hebt een ouder model?? nieuwe modellen hebben namelijk veel kuren.
    Wat je kunt doen, faders netjes en rustig lossolderen, onderzijde van fader losmaken en heel voorzichtig met een wattestaafje en beetje alcohol faderbanen schoonmaken. Let op dat er geen watten achterblijven. Potmeters van deze mixer weet ik niet zeker of ze loskunnen, wanneer wel het geval, achterkant ook verwijderen en ook de contacten schoonmaken.
    verder de printplaat schoonmaken met een kwast en beetje alcohol, neem hiervoor een harde kwast van varkenshaar. let op gebruik niet teveel alcohol. verder alle contacten voor de zekerheid even doorsolderen.

succes ermee, wanneer verkooppunt nodig, mail even prive.
    Last edited by Watt Xtra; 05-06-06, 17:16.
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• WinterS
      • Jun 2006
      • 102

ik weet niet goed of dit wel mag of niet, maar voor mijn computer (als hij afstaat) geruik ik altijd van die gecompresseerde lucht om stof weg te blazen... miss kan je na het 'alcohol-bad', ook daar even je faders ea mee reinigen om stof en eventuele achtergebleven stukjes wat (van de wattenstaafjes dus) te verwijderen.

offtopic// het geluid viel onmoddellijk weg ? dit was hopelijk niet op een al te groot feest ? of had je een alternatief ?? moet wel erg voor je zijn !!
      "Een DJ kan goed zijn, maar het feestje maak je zelf !"

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

Je gaat zoveel moeite steken in een mixer van euhm...iets van 200 euro?
        Organisator/biergooier de factuur presenteren, nieuwe bestellen en oude wegmikken.

Economisch niet waard om het risico op storingen die later op gaan treden te riskeren lijkt mij.
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Rule
          • Jan 2002
          • 16

Was gelukkig vlak bij huis dus heb snel mijn oude mengpaneel van zolder gehaald en hiermee de nacht afgemaakt. Was tijdens een 24 uurs voetbalmarathon dus een half uurtje geen muziek kon geen kwaad.

Aangezien dit model niet meer gemaakt wordt lijkt het mij verstandig nu een reserve te bestellen, maar zolang ik deze nog kan gebruiken zal ik dat doen. De kans dat er nog ooit vaker drank overheen gaat is natuurlijk aanwezig en om dan telkens een nieuw mengpaneel aan te schaffen is een beetje overdreven.

Heb hem inmiddels een keer met contactspray behandeld. Nu ff goed alles naspoelen en dan goed drogen. Lijkt allemaal mee te vallen gelukkig.

Comment

• Watt Xtra
            • Oct 2004
            • 1119

alles met contactspray behandelt? dit zal niet veel helpen, los je bierresten niet mee op. Maar zoals mod al aangaf, rekening presenteren en nieuwe bestellen, dat je zelf de mixer nog een keer goed schoon wilt maken, tuurlijk doen maar of hij te vertrouwen blijft?? das een hele goede vraag zonder zinnig antwoord.
            JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• WinterS
              • Jun 2006
              • 102

gwn rekening presenteren en nieuwe bestellen EN oude proberen fixen
              1) je leert er uit
              2) je hebt nu 2 mixers
              3) en met dat zoldergeval zelfs 3
              "Een DJ kan goed zijn, maar het feestje maak je zelf !"

Comment

• jaapioow
                • May 2006
                • 4

Ik zelf heb 2 a 3 jaar terug 2 stuks behringer dx 1000 mengtafeltjes geregeld. Een was er voor mn neefje om vanalles uit te proberen en de ander was voor een soos bij mij in de buurt. Maar een half jaar terug begon de eene megtafel te storen, de faders die kraakte bij het verschuiven, de linkse main out viel voordurend weg, e.d. Allemaal van dat soort storingen. Vervolgens een aantal weken terug komt mijn neefje verdrietig naar mij toe dat z'n mengtafeltje kapot was. En wat raar was, is het feit dat dat mengtafeltje precies dezelfde storing had.

Is dit een productie fout???, omdat ik ook al las bij "Watt Xtra"

jij hebt een ouder model?? nieuwe modellen hebben namelijk veel kuren.

Waarmee kan ik die storingen verhelpen???

al vast bedankt
                Jaap

Comment

• Watt Xtra
                  • Oct 2004
                  • 1119

wanneer linker main wegvalt: crossfader loskoppelen, deze geeft veel problemen, wil nog wel eens verbranden van binnen, en kortsluiting veroorzaken. nieuwe plaatsen kan natuurlijk ook. Stof is ook een grote boosdoener, enigste manier, schoonmaken van de banen met beetje alcohol.

Comment

• Want 2 Move
                    • Mar 2005
                    • 3

Wij hebben altijd met de Behringer dx1000 gedraaid. De eerste behringer die we kochten heeft het ik geloof 4-5 jaar volgehouden. Daarna 1 nieuwe gekocht, met veel kuren, daarna weer 1 nieuwe gekocht, nog meer kuren (oa linker fader e.d.)
                    Oplossing: geen geld meer verkwist aan de dx1000 maar alles ingeruilt en een 2e hands dateq apollo gekocht.

Comment

• Rule
                      • Jan 2002
                      • 16

Ik heb hem nu getest en er komt weer wat muziek uit, maar hij is nog niet goed schoon. Dit wordt de volgende stap. Heb inmiddels wel een nieuwe besteld.

Nu ben ik nog op zoel naar een paar faders voor de microfoon kanalen. Deze zijn beide kapot gegaan bij het losschroeven. Het enige wat erop staat is ALPS 316C. Heb net ff op google gekeken, maar kan er helemaal geen informatie over vinden. Weet iemand waar ik deze kan bestellen? importeur of andere leverancier. Heb nog niet op het foum gezoch, maar heb ik op het moment ff geen tijd voor. Alvast bedankt

Comment

• sss
                        • Dec 2004
                        • 27

Hier net hetzelfde, de eerste DX1000 intensief in de verhuur gezeten voor een jaar of 3 en geen problemen mee gehad... Maar de volgende.... Ondertussen heb ik er hier al 6 liggen voor spareparts en enkel nog Rodec in de verhuur

Comment

Working...