Wat is nou een goede full range luidspreker?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jrbuurke
    • Aug 2004
    • 45

Wat is nou een goede full range luidspreker?

Hallo Mensen,

Iemand van jullie enig id wat nou leuke full range luidsprekers zijn, als je voor zo'n 200 man moet draaien?
    En enig idee hoeveel watt je nodig hebt voor 200 man?

edit: Ik ben zelf ook al een beetje opzoek gegaan en heb deze gevonden:
    DAP K-112

12 inch full range speaker

Specifications:

12" 2-way fullrange
    1x12" LF driver, 1x1" HF compression driver
    Frequency resp. 55Hz-19kHz
    SPL (1W/1M) 100dB 1w/1m
    Power Handling 300W/rms 600W/peak
    Nom. impedance 8§Ù
    Diversity (HxV) 65¨¬ x 65¨¬
    Crossover freq. 1.500Hz
    HxWxD (mm) 590x430x315
    Weight (Kg) 18
    monitor stand (included)

Lijkt me opzich niet verkeerd, en 300 watt rms moet toch genoeg zijn voor 200 mensen?
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

hangt er vanaf wat jij wil bieden aan die 200 mensen. een achtergrondmuziekje of stevig stampen?

in het laatste geval kom je hopeloos te kort en zit je toch al rap met een paar kilowatjes aan vermogen.

maar met die dap k-112 red je het nooit voor 200 man.

geef ons eens wat meer info over je budget en wat nu echt je bedoelingen zijn.Zo kunnen we je het best helpen.

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Dropsen
      • Jan 2004
      • 375

Met twee van die kastjes zal je het bij achtergrondmuziek moeten houden. Ergens ver weg op de achtergrond...
      En waar bazeer je die uitspraak op van 300 watt rms moet toch genoeg zijn voor 200 mensen?
      Lange tijd werd bier beschouwd als een gezonde vorm van drinkwater...

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

Er worden maar weinig fullrange luidsprekers gemaakt die geschikt zijn voor 200 man, bij dergelijke aantallen is namelijk vrijwel iedereen overgeschakelt op een sub-top combinatie om het een beetje handelbaar te houden.

Hoeveel watt je nodig hebt hangt van heel veel dingen af: De muziekstijl, het gewenste volume (bruiloft of bijv. damceparty), binnen of buiten, hornloaded of niet, etc.

Voor een danceparty met ca. 150 man binnen, in een niet te grote ruimte op redelijk stevig niveau, zou ik minimaal een basreflex 18" (of dubbel 15") sub, met een 12"/1" top neerzetten (geen budget, maar ook geen Meyer, EAW etc.), tegen een muur of liefst in een hoek. Bij elkaar goed voor zo'n 3Kwatt.
        Maar die zelfde installatie zou ik ook neerzetten voor een feestje van 50 á 75 man, om een echte impact te krijgen.

Het grote probleem is dus dan meteen dat je fullrange kasten krijgt die al snel niet meer te tillen zijn, probeer die dan maar eens op een statiefje te zetten. Eén sub en topje per kant is veel handelbaarder en niet eens zo veel meer werk om aan te sluiten.

Overigens als je een budget stelt en de toepassing aangeeft, komen de tips vast wel binnen.

Mvg Johan

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

echt full-range zijn er niet zoveel, de mts-4 vam meyer is bijna de dninge die van 33Hz sub tot top uit 1 kastje komt op 140dB. Kost 12000 euri per stuk, maar dan heppie ook wat.

Comment

• jrbuurke
            • Aug 2004
            • 45

Nou mijn budget is niet al te ruim,
            denk aan zo'n €500, daarvoor moeten de luidsprekers komen :S
            De eventuele crossover kan k gratis krijgen van iemand......
            Verder zijn de luidsprekers binnenkort nodig voor een promotie feest, waar ook gedanst moet worden...
            Maar het hoeft ook weer niet zo hard als in een discotheek

Comment

• Roland
              • Jan 2001
              • 480

Is jammer dat er weinig budget is, want de helft van het geld ben je al kwijt als je een leuk setje wilt huren voor 200 man.
              Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Comment

• DJEM
                • Jul 2004
                • 254

Tis leuk, tis aardig, voor 100 man max, mis je nog een stukje bas (kwaliteit). Kan beters gaan huren, als je dat wat slim weet te regellen qwa prijs ed. De klant betaald tenslotte.

Als je deze speakers koopt, neem aan dat je zware amp hebt. Huur daar 1 of 2 subjes per kant (+amp) erbij, crossover ertussen, ergens tussen de <160 en <250. Afhankelijk van je specs van de subjes..

Dan moet het wel lukken...
                Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• Banned
                  Banned
                  • Dec 2003
                  • 951

Wil je fullrange gaan draaien kun je beter een top kopen met een 15"speaker erin ( deze geeft iets meer laag dan een 12" ) Je kan bv ook 4 van deze kastjes op een statief zetten en in care zetten zodat je van vier kanten geluid produceerd hoef je minder hard te draaien ipv alles van een kant. Je kan ook bij je topjes die je al hebt een subje onder zetten en aktief draaien ( heb je ook iets meer vermogen en rendement omdat je van je topkast het laag hebt gehaald.

Comment

• jrbuurke
                    • Aug 2004
                    • 45

citaat:Geplaatst door mephisto

Wil je fullrange gaan draaien kun je beter een top kopen met een 15"speaker erin ( deze geeft iets meer laag dan een 12" ) Je kan bv ook 4 van deze kastjes op een statief zetten en in care zetten zodat je van vier kanten geluid produceerd hoef je minder hard te draaien ipv alles van een kant. Je kan ook bij je topjes die je al hebt een subje onder zetten en aktief draaien ( heb je ook iets meer vermogen en rendement omdat je van je topkast het laag hebt gehaald.
                    Maar ik heb nu een stel drama speakers, die nominal @ 150 watt zitten en max aan 300, dus dat wordt een beetje drama ben k bang als k die als top speakers ga gebruiken, of niet?

Comment

• - -Niels- -
                      • Aug 2003
                      • 253

't lijkt me nu wel duidelijk dat je voor 500 euro niet ver komt voor 200 man... ik zou zeggen: spaar door en huur voor 't promotiefeest gewoon de speakers...

Comment

• Banned
                        Banned
                        • Dec 2003
                        • 951

Als je speakers hebt vann 150W kun je er maximaal een man of 30 mee vermaken. Je speaker vermogen delen door 5. Zo bereken ik meestal het wattage uit voor een feest. Hoewel wattage niet het belangrijkste is wat je nodig hebt. Een goede speaker met een hoog rendement is veel belangrijker dan het wattage. Jouw speaker van 150W zal voor gewoon gebruik een man of 30 aankunnen maar een discofeest met 30 man zal niet echt gaan. Je kan er een subje onderzetten van 400W met deze 2 subs en 2 topjes kun je wel een man of 100 mee aan met normale geluidsdruk een discofeest zal mik een man of 50 aanraden. Als je feesten van een man of 200 wilt doen heb je naar mijn schatting 1000W per kant nodig Wil je echt stampen ( disco ) zul je een watt of 2000 per kant moeten hebben. Zelf heb ik een klein kompakt setje wat ik vaak verhuur aan kleine drive in shows het is een aktieve versterker met 800W moni en 350W stereo. Hier staan 2 topjes op van 150W ( zelfbouw met Beyma componenten erin en twee subjes 350W zelfbouw met 18Sound componenten erin. Dit is een leuk setje voor een man of 100 maximaal en voor een discotje van een man of 50. Mocht je interesse hebben in dit geluids-setje kun je me mailen want ik doe hem weg. Waarom heb je eigenlijk een topkast gekocht met een 12" woofer ?? Met wat voor reden heb jij die gekocht ?? Ik bedoel als je bij een leverancier iets koopt voor fullrange gebruik voor disco ofzo snap ik niet dat ze je dit hebben aangeboden. Mischien het budget ??

Comment

• Banned
                          Banned
                          • Dec 2003
                          • 951

Als je speakers hebt vann 150W kun je er maximaal een man of 30 mee vermaken. Je speaker vermogen delen door 5. Zo bereken ik meestal het wattage uit voor een feest. Hoewel wattage niet het belangrijkste is wat je nodig hebt. Een goede speaker met een hoog rendement is veel belangrijker dan het wattage. Jouw speaker van 150W zal voor gewoon gebruik een man of 30 aankunnen maar een discofeest met 30 man zal niet echt gaan. Je kan er een subje onderzetten van 400W met deze 2 subs en 2 topjes kun je wel een man of 100 mee aan met normale geluidsdruk een discofeest zal mik een man of 50 aanraden. Als je feesten van een man of 200 wilt doen heb je naar mijn schatting 1000W per kant nodig Wil je echt stampen ( disco ) zul je een watt of 2000 per kant moeten hebben. Zelf heb ik een klein kompakt setje wat ik vaak verhuur aan kleine drive in shows het is een aktieve versterker met 800W moni en 350W stereo. Hier staan 2 topjes op van 150W ( zelfbouw met Beyma componenten erin en twee subjes 350W zelfbouw met 18Sound componenten erin. Dit is een leuk setje voor een man of 100 maximaal en voor een discotje van een man of 50. Mocht je interesse hebben in dit geluids-setje kun je me mailen want ik doe hem weg. Waarom heb je eigenlijk een topkast gekocht met een 12" woofer ?? Met wat voor reden heb jij die gekocht ?? Ik bedoel als je bij een leverancier iets koopt voor fullrange gebruik voor disco ofzo snap ik niet dat ze je dit hebben aangeboden. Mischien het budget ??

Comment

• jrbuurke
                            • Aug 2004
                            • 45

ennem als k nou eerst 2 van deze speakers koop:
                            JB-Systems PSX-15

Belastbaarheid: 300Wrms (600Wpeak)
                            Impedantie: 8 Ohm
                            SPL_ref: 96dB
                            Freq. respons: 50 - 20kHz
                            Nominale Afstraling: 80° x 60° (HxV)
                            Afmetingen: 45 x 38 x 69cm
                            Gewicht: 24.5kg

En dan later als k weer geld heb er eventueel 1 of 2 subs bij?

Comment

• - -Niels- -
                              • Aug 2003
                              • 253

citaat:ennem als k nou eerst 2 van deze speakers koop:
                              JB-Systems PSX-15

Belastbaarheid: 300Wrms (600Wpeak)
                              Impedantie: 8 Ohm
                              SPL_ref: 96dB
                              Freq. respons: 50 - 20kHz
                              Nominale Afstraling: 80° x 60° (HxV)
                              Afmetingen: 45 x 38 x 69cm
                              Gewicht: 24.5kg

En dan later als k weer geld heb er eventueel 1 of 2 subs bij?
                              Tja, poeh.... voor 200 man??? volgens de theorie van mephisto net iets te weinig
                              Maar is denk ik niet verkeerd als je daarna wel eff doorspaart voor 2 subs...

Comment

Working...