Hey,
Onlangs heeft mijn versterker het begeven
Dat zat er wel een keer aan te komen het was namelijk een huiskamer versterker die ik gratis gekregen had waar ik later zelf een pc fan had ingebouwd om hem wat adem te geven. En nu ik toch een nieuwe versterker moet kopen wilde ik eigenlijk gelijk overstappen op een andere boxenset. Ik had zelf de dap MC-15 op het oog, dit omdat er niet zo heel veel geld is en het voor hun prijs goede boxjes zijn.
Ik vind het echter wel zonde om onze huidige boxen, 2 novanex sc104'tjes, thuis te laten staan. Dus zat ik er aan te denken om er een zwaardere versterker bij aan te schaffen zodat wij op de grotere feesten geen extra geluid bij hoeven te huren. Alleen wordt nu het aansluiten nog een probleem.
Meestal worden boxen parallel aangesloten maar dit kan in dit geval niet omdat de MC-15's een vermogen van 150W @ 8ohm hebben en de novanexjes rond de 75W @ 4ohm. Dan worden de novanexjes ten 1e te zwaar belast en ten 2e hebben ze samen maar een weerstand van 2,66ohm, er gaat een grotere stroom lopen en je blaast je versterker op den duur op.
Een andere mogelijkheid is in serie aansluiten. Dit zou voor de vermogens mooi uitkomen want uit P=U*I met I overal gelijk (serieschakeling) en U(novanex) de helft van U(dap) (weerstand van dap boxen is 2 keer zo groot) volgt dat P(novanex)=1/2P(dap) (75=1/2*150
)
Maar nu zit ik nog met 1 probleem, de juiste versterker. De boxen hebben nu samen een vermogen van 225W en een weerstand van 12ohm. Nu kan het geen kwaad voor een versterker om een hogere weerstand te hebben bij je boxen, omdat er toch een kleinere stroom loopt (toch?). Ik had zelf de dap palladium vintage serie in gedachten, met dezelfde reden als de boxen. Ik weet alleen niet welk type, het probleem is namelijk dat ik het vermogen van die versterkers niet weet bij 12ohm, aangezien er bij een versterker er ook nog zoiets is als het inwendig vermogen is, loopt de verhouding tussen weerstand en vermogen niet liniear. Kan iemand mij hierbij helpen, want ik weet niet hoe je daar achter kan komen/uit kan rekenen.
alvast bedankt,
Marcel aka DJ Gentics
Onlangs heeft mijn versterker het begeven
Dat zat er wel een keer aan te komen het was namelijk een huiskamer versterker die ik gratis gekregen had waar ik later zelf een pc fan had ingebouwd om hem wat adem te geven. En nu ik toch een nieuwe versterker moet kopen wilde ik eigenlijk gelijk overstappen op een andere boxenset. Ik had zelf de dap MC-15 op het oog, dit omdat er niet zo heel veel geld is en het voor hun prijs goede boxjes zijn. Ik vind het echter wel zonde om onze huidige boxen, 2 novanex sc104'tjes, thuis te laten staan. Dus zat ik er aan te denken om er een zwaardere versterker bij aan te schaffen zodat wij op de grotere feesten geen extra geluid bij hoeven te huren. Alleen wordt nu het aansluiten nog een probleem.
Meestal worden boxen parallel aangesloten maar dit kan in dit geval niet omdat de MC-15's een vermogen van 150W @ 8ohm hebben en de novanexjes rond de 75W @ 4ohm. Dan worden de novanexjes ten 1e te zwaar belast en ten 2e hebben ze samen maar een weerstand van 2,66ohm, er gaat een grotere stroom lopen en je blaast je versterker op den duur op.
Een andere mogelijkheid is in serie aansluiten. Dit zou voor de vermogens mooi uitkomen want uit P=U*I met I overal gelijk (serieschakeling) en U(novanex) de helft van U(dap) (weerstand van dap boxen is 2 keer zo groot) volgt dat P(novanex)=1/2P(dap) (75=1/2*150
)Maar nu zit ik nog met 1 probleem, de juiste versterker. De boxen hebben nu samen een vermogen van 225W en een weerstand van 12ohm. Nu kan het geen kwaad voor een versterker om een hogere weerstand te hebben bij je boxen, omdat er toch een kleinere stroom loopt (toch?). Ik had zelf de dap palladium vintage serie in gedachten, met dezelfde reden als de boxen. Ik weet alleen niet welk type, het probleem is namelijk dat ik het vermogen van die versterkers niet weet bij 12ohm, aangezien er bij een versterker er ook nog zoiets is als het inwendig vermogen is, loopt de verhouding tussen weerstand en vermogen niet liniear. Kan iemand mij hierbij helpen, want ik weet niet hoe je daar achter kan komen/uit kan rekenen.
alvast bedankt,
Marcel aka DJ Gentics

Comment