Actieve gelimiteerde monitoren

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Disco 2DB
    • Apr 2003
    • 40

Actieve gelimiteerde monitoren

Hallo,

Ik heb 2 Voice Systems Shark 10 (actieve) speakers die ik normaal voor mezelf gebruik, maar nu graag een keer wil gebruiken bij een tuinfeest. Aangezien ik daar zelf niet bij ben, vraag ik mij af in hoeverre de ingebouwde limiters te vertrouwen zijn, zodat een overstuurd signaal er niet voor zorgt dat de versterkers gaan clippen of zelfs de speakers opgeblazen worden.

Groeten,

Marco

PS: http://www.viscount.it/voice_systems/shark.htm voor meer info over de speakers
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

Die limiters zullen niet helpen tegen overstuurd signaal, wel tegen teveel signaal...
    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Disco 2DB
      • Apr 2003
      • 40

Ja, ok, dat snap ik.
      Maar ik zet daar dus een huis-tuin-en-keuken cd-spelertje neer, een Behringer UB802 (mengtafeltje) en laat vervolgens de Jack-uitgang daarvan via een DI naar de speakers lopen die dus vol open staan en een ingebouwde limiter hebben.
      Als nu iemand de master op het mengtafeltje te ver opendraait, krijg ik dan een overstuurd signaal of teveel signaal op de speakers?

Mijn uiteindelijke vraag is dus eigenlijk:
      In hoeverre is dit systeem "niet kapot te krijgen"?

Comment

• Olaf Duffhuës
        • Oct 2000
        • 2477

Je moet er vanuit gaan dat als er rode lampen op je mixer en ingebouwde versterker aan gaan. dat het niet goed is....En dan nog hopen dat de gain op de mixer niet tever open staat...

Je moet gewoon vertellen dat de gain niet te ver open mag (dus niet in het rood) En dat de VU op de master niet constant in het rood mag hangen...
        Olaf Duffhuës

Comment

• sis
          • Jul 2003
          • 3305

citaat:Geplaatst door Disco 2DB
          [brAangezien ik daar zelf niet bij ben
          Dan is het al kloten
          [V]
          Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• dj_lucv
            • Aug 2001
            • 616

Gewoon een limiter er tussen plaatsen lijkt mij een stuk verstandiger...

Comment

• LuPuS
              • Dec 2002
              • 457

Ja limiter ertussen steken, is veiliger, en misschien en grilleke voor dat ze niet aan de knopjes kunnen prutsen.
              ~ Dj Guytn ~ your favourite all-round party deejay...

Comment

• Olaf Duffhuës
                • Oct 2000
                • 2477

waarom zou je er nog een limiter tussen plaatsen???

Een limiter helpt niet bij vervormd signaal....

Gewoon de klant goed instrueren en aflaten reken als er iets stuk is..
                Olaf Duffhuës

Comment

• LuPuS
                  • Dec 2002
                  • 457

Mja, je kan hem toch zo instellen dat hij niet in het rood gaat gaan spelen, dat de interne versterker niet meer krijgt dan hij kan, en zo je speakers beschermt?
                  ~ Dj Guytn ~ your favourite all-round party deejay...

Comment

• Disco 2DB
                    • Apr 2003
                    • 40

Maar als mij wordt aangeraden er een limiter tussen te zetten, waarom zitten er dan een ingebouwde limiters in mijn speakers?

En als het mengtafeltje in het rood gaat, is het geluid dan ook al vervormd? Lijkt me logisch van wel, maar dan zou ik me geen situatie kunnen indenken wanneer er "teveel" signaal zou zijn en dus een limitter nuttig zou zijn. Wanneer is dat dus het geval?

En inderdaad, ik zou gewoon de klant (m'n vrienden [)], dus een factuur bij schade zal et wel niet worden) kunnen instrueren niet in het rood te gaan (zijn natuurlijk meteen alle problemen opgelost en zal ik ook zeker tegen ze zeggen), maar ik vroeg me af of dit systeem "niet kapot te krijgen is", dus ook bij een (per-)ongelukkige beweging waarbij de master van het mengtafeltje vol open gedraaid wordt?

Comment

• Olaf Duffhuës
                      • Oct 2000
                      • 2477

citaat:En als het mengtafeltje in het rood gaat, is het geluid dan ook al vervormd? Lijkt me logisch van wel, maar dan zou ik me geen situatie kunnen indenken wanneer er "teveel" signaal zou zijn en dus een limitter nuttig zou zijn. Wanneer is dat dus het geval?
                      Je snapt het heel goed....

citaat:Mja, je kan hem toch zo instellen dat hij niet in het rood gaat gaan spelen, dat de interne versterker niet meer krijgt dan hij kan, en zo je speakers beschermt?
                      Nee, want een DJ denk dat ie ondanks de limiter toch nog harder kan en gaat de gain en master verder opendraaien..waardoor je vervormd signaal kunt krijgen...En dan helpt die limiter ook niet....die laat vervormd signaal gewoon door....
                      Olaf Duffhuës

Comment

• Disco 2DB
                        • Apr 2003
                        • 40

dus ...

die limiter zit er min of meer voor nop in [], want een signaal dat in het rood gaat is toch overstuurd en dat vinden mijn luidsprekers "niet fijn" en zullen dientengevolge spijtig afscheid van mij nemen?

Rest mij nog een laatste vraag:
                        Hoe kom ik dan ooit aan "teveel" signaal; voor welke praktische situatie zitten die limiters er dus eigenlijk op?

Comment

• Olaf Duffhuës
                          • Oct 2000
                          • 2477

Met een mixer die kwalitatief hoogwaardig is, met een goede toonregeling, pre-amp's e.d. daarmee kun je teveel signaal maken..Maar waarschijnlijk begint jou ingebouwde limiter bij +3dB te werken...of wat eerder of later..Zijn trouwens leuke kastjes...Alleen jammer dat er in de spec's niet bij staat waneer de limiter begint..
                          Olaf Duffhuës

Comment

• mbottens
                            • Feb 2004
                            • 743

Ik heb een idee:

Voor optimale veiligheid, een compressor limiter op de main insert van de mixer. Kun je niet met de master gaan oversturen. Zit je alleen nog met de inputs, de insert punten daar zitten direct na de gain, dus je kunt het signaal wat naar de master gaat wel limiten maar het probleem is dat je dan al vervormd geluid van de gain kunt krijgen en hier is volgens mij simpelweg niets aan te doen. Die gain versterkt en daarvoor en daarna kun je gaan limiten compressen e.d. maar in de gain kun je niets.

Maar dan de oplossing. Er is vast wel een kanaal op je mixer (returns, stereo ins e.d.) waar geen gain opzit. Dan zou ik wel op de master insert een limiter aansluiten en dan zit je veilig. Ik vind die limiters in actieve speakers namelijk niet zo prettig klinken. Gewoon een compressor limiter gebruiken en dan via compressie tot 3dB het volume iets opkrikken en er voor zorgen dat bij 3dB compressie vervolgens limiting optreed.

Dan klinkt het hard is het veilig en klinkt het ook nog eens goed.

Uiteindelijk zijn we gewoon blokgolven aan het voorkomen, dat was in de hardcore tijd wel anders
                            Groeten Martin
                            Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Disco 2DB
                              • Apr 2003
                              • 40

Dank je mbottens, klinkt als een perfecte oplossing. Ik snap nu dus waar alle mogelijkheden tot oversturen liggen, maar helaas heb ik geen compressor/limiter(s) dus is het niet niet voor mij uit te voeren. Dus waarschijnlijk zet ik gewoon het mengtafeltje ergens achter, zodat ze daar niet aankomen ...

Dan nu mijn volgende vraag:
                              Als het geluid _niet_ overstuurd en de versterkers van de speakers zelf vol open staan, in hoeverre zijn de versterkers dan afgestemd op de speakers? Ik weet dat deze kastjes niet van top-kwaliteit zijn (redelijk goedkope prijsklasse (€399,- p.s.), ze resoneren af en toe wat), maar komt het bij dit soort speakers dan ook voor dat ze, om de prijs laag te houden, er luidsprekers in zetten die eigenlijk te licht zijn voor de versterkers?

In ieder geval alvast bedankt voor jullie antwoorden tot nu toe.

Groeten,

Marco

Comment

Working...