Vervangen boxen en versterkers?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sntho0
    • Sep 2003
    • 196

Vervangen boxen en versterkers?

Hallo,

Kan iemand mij vertellen of het volgende een goede ruil zou zijn?
    Op dit moment draai ik met mij drive-in met de volgende installatie:
    Versterkers:
    Bas: eigenbouw 2 x 300 watt RMS bij 8 Ohm.
    Mid: DAP A700
    Hoog: DAP A300

Actief filter:

Boxen:
    BAS: Raveland (2 X 18")2 X 200 watt RMS
    Mid: Nabouw EV Eliminator met daarin een Stageline speaker van 200 watt rms
    Hoog: RCF 1" driver met gigantische hoorn (80 x 80 cm) 100 watt rms

Klink allemaal best goed maar ik ben flauw van het gesjouw.
    Daarom zat ik te denken aan het volgende:

Versterker: Behringer EP-2500
    Boxen: JBL SF-25

Ben ik in 1 keer klaar. Maar lever ik dan in of juist niet.
    Lekker eenvouding, wat denken jullie?

BVD
    Toin
    Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.
  • - -Niels- -
    • Aug 2003
    • 253

citaat:BAS: Raveland (2 X 18")2 X 200 watt RMS
    [V][V][V]

Je hebt helemaal gelijk, dan ben je met die JBL's gelijk klaar. 't Zal denk ik ook wel beter klinken (zie quote hierboven)...

Comment

• nijhuisr
      • May 2003
      • 182

De basweergave van deze budget JBL boxen is niet wat je verwacht van 15" speakers. misschien kun je eerst deze boxen huren/lenen om ze eens te testen.

maar die raveland kasten moeten eigenlijk zo snel mogelijk worden vervangen

Comment

• mbottens
        • Feb 2004
        • 743

Ik zie dat je ook zelfbouw speakers hebt, waarom bouw je dan zelf niet een leuk setje, weet je gelijk wat erin zit en als je het even op het zelfbouw luidsprekerforum doorspreekt kom je volgens mij een heel eind.

Op het moment zijn er onderwerpen gerelateerd aan hoorn ontwerpen, verschillende toppen, 15" bassen 18" bassen enz. dus keuze genoeg. En het scheelt je weer wat geld.

Verder weet ik zeker dat je die Ravelands weg moet doen, want met zo'n laag rendement sjouw je ook niet eens met luidsprekers maar met kacheltjes.

Groeten Martin
        Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• sntho0
          • Sep 2003
          • 196

Nou, die Ravelands worden wel heel erg de grond ingeboord. Toch vind ik ze best lekker laag. Maar als ik ze zou vervangen door de Behringer EUROLIVE B1800X. Zijn deze veel beter? Wel raar is dat de Raveland 99db zijn en de Behringer 98db.

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

Behringer en Raveland zijn allebei merken die het niet altijd zo nauw met de specs nemen. De gemiddelde sub levert in zijn werkgebied maar rond de 96 dB/W/m. Die 99 dB levert de sub op de frequentie waar deze het beste presteert (ergens rond de 1000 Hz ofzo).

En ja, zelfs al hou je rekening met bovenstaand, dan nog zijn die specs van Raveland gelogen (oh-hoh)[:0].

Mvg Johan

Comment

• - -Niels- -
              • Aug 2003
              • 253

citaat:Maar als ik ze zou vervangen door de Behringer EUROLIVE B1800X. Zijn deze veel beter?
              Zeker weten...(dat durf ik wel te zeggen, al heb ik ze nooit gehoord...) maarja, Raveland en Behringer, dat is eigenlijk ook geen vergelijking he?!

Comment

• sntho0
                • Sep 2003
                • 196

Nog even deze vraag.

Zou het een verbetering zijn de Raveland subs te vervangen door de Peavy Pro-sub 500w/4Ohm.
                Zou wel raar zijn want de Ravelands zijn duurder en hebben 2 18"speakers en de Peavey
                heeft maar 1 15" speaker. Zal kwalitatief wel beter zijn, maar ook beter dan de Ravelands?

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

Het zou wel heel erg gortig zijn, als één enkele 15 inch twee 18 inchers er uit zou spelen (of die laatste nou budget zijn of niet). Kwalitatief zou het er op vooruit gaan, maar voor de rest zou het niet echt een verbetering zijn (het is ook appels met peren vergelijken wat dat betreft).
                  Eén goede zelfbouw 18 incher per kant (een modernere), zou wel degelijk een vooruitgang betekenen (hogere gevoeligheid/rendement, veel meer Xmax, veel hogere belastbaarheid).
                  Maar ook 2 redelijke 15 of 18 inchers per kant zou vooruitgang zijn.

Mvg Johan

Comment

• sntho0
                    • Sep 2003
                    • 196

Ik ben nog sterk aan het overwegen een set JBL sf-25 aan te schaffen.
                    Toch wil ik mijn boxen die ik nu gebruik als middentoners ook blijven gebruiken. Zijn gewoon puike dingen en gaan heel hard. Zit alleen weinig bas in. Zou dit goed willen denken jullie? Dus de sf-25 met mijn eigebouw eliminators.

Comment

• Max
                      • Feb 2003
                      • 680

citaat:Geplaatst door - -Niels- -

citaat:Maar als ik ze zou vervangen door de Behringer EUROLIVE B1800X. Zijn deze veel beter?
                      Zeker weten...(dat durf ik wel te zeggen, al heb ik ze nooit gehoord...)
                      Hoe kun je nu oordelen terwijl je ze niet eens gehoord hebt ?!
                      Wat zijn we weer lekker adviezen aan het geven [xx(][xx(]

Comment

• Rademakers
                        • Jul 2003
                        • 1281

citaatus de sf-25 met mijn eigebouw eliminators
                        De SF25's zijn fullrange, dus deze geven in principe het hele spectrum weer.
                        Er zal een dipje zitten in het mid en er komt geen sublaag uit.

Verschillende kasten voor het mid gebruiken geeft erg wisselende resultaten, maar je zult in dit geval al gauw veels te veel mid krijgen in verhouding tot de rest. Hierdoor krijg je relatief nog minder subbasweergave.

Dus is de vraag waarom je persé die EV eliminators wilt gaan gebruiken (zijn dat trouwens geen baskasten (gestackt)?). Het lijkt mij als extra midkast in ieder geval erg weinig toegevoegde waarde hebben, of je moet van dat geluid houden.
                        En je blijft dan toch sjouwen, dus het lost niets op.

Ga voor het één of het ander en dan ook helemaal, met allebei maar een beetje schiet je niets op.

Mvg Johan

Comment

• aymeric
                          • Apr 2006
                          • 24

mensen die raveland afkraken hebben jullie het wel is gehad of ZELF gebruikt???

Comment

• speakerfreak
                            • May 2002
                            • 1446

Voor de meeste: ja,

en nu:

Heb jij wel eens wat beters gehord dan raveland!?
                            Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• aymeric
                              • Apr 2006
                              • 24

ja tuurlijk maar raveland gaat hard en als je goede prijs / kwaliteit zoekt is raveland 1800 serie goed de rest niet zo vind ik

heb jij trouwens de 1800 gehoort? of een andere
                              ps k hebook 2x jbl eon 15g2

Comment

Working...