peavey versterker ventilator

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Matt
    • Jun 2003
    • 32

peavey versterker ventilator

Hi,
    ik heb een peavey pv-2600 die ik buiten feestjes en dergelijke gewoon op mn kamer heb staan,
    nou is t zo dat ik op mn kamer de muziek niet altijd voluit heb staan (dat zou ook iets te gek zijn).

Maar de ventilator die in de peavey zit is naar mijn mening nogal luidruchtig.
    Heeft iemand tips of ideeen om m zachter te laten draaien of klinken, zonder antwoorden als; sloop m er dan uit, of had dan een andere amp gekocht.
    \"Ebbing with the Flow\"
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

een weerstand in serie met de ventilator zal em stiller doen draaien. Het toerental zal dan dalen waardoor dat ie minder lawaai maakt.

alleen zal je ventilator dan ook even stil draaien wanneer die op zijn maximum belast is, hierdoor heb je rapper kans op oververhitting.

dus je zou dan bv met een schakelaar de weerstand kunnen overbruggen( kortsluiten) waardoor dat je ventilator weer op volle kracht draait.

dit is in ieder geval de goedkoopste oplossing als je er echt iets aan wilt veranderen. Je zou het ook zo kunnen laten als het voor jouw teveel werk is natuurlijk. Ik zou er in ieder geval niet teveel aan prullen

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3148

je moet eens een keer kijken voor een ventilator met kogellagers.
      Hierdoor draait ie soepeler en maakt ie ook minder lawaai.

Comment

• test12
        • Jan 2003
        • 901

Hallo Matt

Optie van Ronny zal wel werken persoonlijk vind ik het niet de mooiste en veiligste oplossing(je zal de schak maar vergeten om te zetten).
        Ken de versterker niet, maar in de documentatie staat dat de fan twee snelheden kent idle en voluit. Dat betekend dat er een fanregelcircuit in moet zitten, dan zal het mogelijk zijn om hem in idle stand langzamer of zelfs stil tezetten, mocht de versterker dan warm worden gaat hij gewoon voluit (Tiel / Neede is een heel eind).
        Persoonlijk zou ik voor deze optie gaan, heb dit bij ander merk met succes toegepast.

m.v.g. Herman

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2138

dat het niet de mooiste en veiligste oplossing is, daar heb je gelijk in. Het is uiteindelijk wel de goedkoopste en gemakkelijkste.

ik had ook al aan een ventilatorregelaar gedacht, alleen is dit wel een pak moeilijker. Om nu zonder kennis van zaken zomaar een beetje te gaan prullen[:0].

Dus matt als je een beetje van elektronica kent
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• test12
            • Jan 2003
            • 901

Als je schema v.d. PV-2600 (daar is wel aantekomen als je'm niet hebt en inderdaad enige kennis van elektronica, stelt het niet veel voor, bij bepaalde types AB versterkers is het alleen het verwijderen van een draadbrug.

m.v.g. Herman

Comment

• Matt
              • Jun 2003
              • 32

allen bedankt voor de reacties,

ik heb eigenlijk niet zoveel verstand van elektronica maar ik kan natuurlijk altijd kijken , daar gaat niks van kapot dacht ik zo.

Ik had inderdaad ook in de handleiding gelezen dat er 2 standen op zouden zitten, alleen heb ik van die 2de stand nooit echt iets gemerkt (springt ie bijv. alleen aan als de amp te warm wordt?).

Ik ga ook liever niet zelf teveel prutsen aan spullen waar ik niet echt verstand van heb (de binnenkant wel te verstaan ) maar ik zal s kijken of ik aan een schema kan komen.
              \"Ebbing with the Flow\"

Comment

• Matt
                • Jun 2003
                • 32

citaat:Geplaatst door test12

Ken de versterker niet, maar in de documentatie staat dat de fan twee snelheden kent idle en voluit. Dat betekend dat er een fanregelcircuit in moet zitten, dan zal het mogelijk zijn om hem in idle stand langzamer of zelfs stil tezetten, mocht de versterker dan warm worden gaat hij gewoon voluit
                en hoe doe ik dat precies, moet ik er dan iets tussenuit halen of is dat een kwestie van een schakelaartje omzetten dat binnenin zit?
                \"Ebbing with the Flow\"

Comment

• LJ Chris
                  • Jul 2002
                  • 477

citaat:Geplaatst door Matt

Ken de versterker niet, maar in de documentatie staat dat de fan twee snelheden kent idle en voluit. Dat betekend dat er een fanregelcircuit in moet zitten, dan zal het mogelijk zijn om hem in idle stand langzamer of zelfs stil tezetten, mocht de versterker dan warm worden gaat hij gewoon voluit
                  en hoe doe ik dat precies, moet ik er dan iets tussenuit halen of is dat een kwestie van een schakelaartje omzetten dat binnenin zit?
                  Ik denk dat dit met een potmeter gebeurt?
                  groetjes
                  chris
                  Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• BAJ productions
                    • Jul 2003
                    • 587

je kun der ook gewoon een temp. regelde fan in zetten net al je kun doen voor comp.s
                    zit een voeding kabeltje aan en een kabeltje met een voeler die kun je dan op een plek zetten waar je het meeste warmte hebt.

heb deze in twee versterkers zitten gaat prima.
                    en lekker goed koop heb deze op de HCC dagen gekocht dus weet nie meer bij welke winkel
                    voor 8.50 per stuk

kun je de oude gewoon vervangen.
                    ook als deze vol uit draaien klinken ze nog zachter!
                    merk "cooler master"
                    maar zullen der ook wel zijn van andere merken

bij de minste muziek hoor je hem nie meer

gr bas
                    groetjes,
                    Bas

Comment

• ronny
                      • Dec 2002
                      • 2138

citaat: je kun der ook gewoon een temp. regelde fan in zetten net al je kun doen voor comp
                      en hoe weet je nu of de spanning voor beide fans gelijk zijn? Is dit in een versterker hetzelfde als de standaard +5V en +12V in een pc?

Ook moet je zien dat wanneer je er idd een nieuwe ventilator in zou zetten dat deze voor genoeg koeling zorgt. Een stille fan is allemaal heel fijn, maar als die niet voor genoeg koeling zorgt voor je versterker, heb je er niets aan.

en:
                      citaat:Heeft iemand tips of ideeen om m zachter te laten draaien of klinken, zonder antwoorden als; sloop m er dan uit, of had dan een andere amp gekocht.
                      hij sloopt em er liever niet uit

mvg
                      ronny
                      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Matt
                        • Jun 2003
                        • 32

citaat:Geplaatst door BSL

citaat:Geplaatst door Matt

Ik denk dat dit met een potmeter gebeurt?
                        Nou ik heb toch maar is de versterker opengehaald, waar toch enige tijd in ging zitten aangezien de vele schroefjes .

Eenmaal open zag ik dat er geen potmeter of schakelaar tussen ventilator en printplaat zat.
                        wel zag ik dat t rode en zwarte draadje (sorry ben een n00b op dat gebied weet niet hoe ik t anders moet noemen ) bij elkaar in een klein blokje zaten met daarnaast op de printplaat een zekering (fuse), maar weet niet zeker of die bij de ventilator hoorde.

Ik zag dus niks waarmee ik de fan kon schakelen of wat ook, maar er bestaan vast wel potmetertjes die ik aan de draadjes kan verbinden?
                        alleen verpruts ik dan geen inwendige zaken?

iemand ideeen?
                        \"Ebbing with the Flow\"

Comment

• test12
                          • Jan 2003
                          • 901

Als je een weerstand opneemt in serie met de fan dan zal deze ook als de versterker de koeling nodig heeft langzamer lopen vandaar dat ik niet voor deze optie zou kiezen.
                          Sommige versterkers hebben een vrij uitgebreid regelcircuit aan de fan zitten, daar is zonder een schema moeilijk uit te komen.
                          Bij jouw PV-2600 wordt waarschijnlijk de fan aangestuurd door temperatuurschakelaar (een sensor) op de koelplaat en ergens parrallel aan deze sensor zit een weerstand voor het lage toerental.
                          Nogmaals het is niet verstandig om zonder enige kennis, met of zonder schema, hieraan te gaan knutselen.

m.v.g. Herman

Comment

Working...