impedantie koptelefoon

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3148

impedantie koptelefoon

ok, k heb met de zoekmachine gezocht, maar daar kwam weinig uit dus nie meteen te keer gaan!

Waarom hebben koptelefoons verschillende impedanties?
    Zo heb je hoofdtelefoons van 64 Ohm, maar je hebt ze ook van 32 Ohm.

Wat is het verschil?
  • -Aart-
    • Jul 2001
    • 801

Er is inderdaad nogal wat variatie in.. Ik weet ook niet hoe het (historische) verhaal pricies in elkaar zit, wel dat je een enkele keer problemen kunt hebben met de uitsturing.
    Voor "consumer"-walkman enzo is 32 ohm (per schelp) standaard. Professionele koptelefoons zaten vroeger vaak wat hoger naar ik meen, b.v. op 200 of 600 ohm (standaard lineimp.)
    Ook komen er oude "HiFi"-koptelefoontjes voor die gewoon 8 of 16 ohm zijn.

Een enkele dure koptelefoon is overigens in meerdere impedanties te krijgen meen ik gezien te hebben.

Een echte rede ervoor zou ik niet aan kunnen voeren, alhoewel het voor de eindtrap (in een mixer) handig zal zijn als de imp niet te laag is, ze worden immers vaak uit de gestabiliseerde +/- 15 of 18 V van de rest van de elektronica gevoed. Veel stroom is er dan dus niet beschikbaar; spanning wel.

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3148

Bedankt voor je reactie Aart!

Wat is aan te raden? 32 of 64 Ohm. De ProDJuser uit de webshop vin k wel een mooi dingetje voor z'n prijs, maar ik ben ook naar anderen aan het kijken. Toen zag k meerdere impedanties staan en zat me suf te piekeren wat het voor verschil uit kon maken voor het mengpaneel en zo.

Ik neem aan dat mengpanelen tegenwoordig een breder gebied aankunnen.

Comment

• -Aart-
        • Jul 2001
        • 801

Met de imp. zal je inderdaad geen problemen hoeven te verwachten.. Overigens is mij soms ook niet helemaal duidelijk of met 64 ohm niet gewoon de serie-imp (2 x 32 ohm, dus) bedoeld wordt bij sommige koptelefoons. Dat wordt soms zo gedaan als er veel parallel gebruikt worden op scholen ed.

Bij de meeste mixers wordt het vermogen (en bedoelde uitgangsimp) netjes in de spec's opgegeven, b.v. van de XTC:
        citaat:There is monitoring for each channel, of course, and it is available on an headphone amplifier with "power" (0.3 Watt at 4...32ohm)
        Als je hem met 64 ohm belast gaat er niets stuk, maar de kans is natuurlijk dat er wat minder vermogen beschikbaar is. 300 mW is overigens meer dan voldoende voor hoofdtelefoons.

Heb de ProDjuser hier trouwens ook en hij bevalt erg goed. Veel koptelefoon voor weinig geld.

Comment

• - -Niels- -
          • Aug 2003
          • 253

Gewoon niet op letten... er kan immers niet veel fout gaan...

Niels

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3148

Niet echt nodig, maar meldt hier toch nog ff...

Deze maand nog heb ik de Prodjuser hoofdtelefoon thuis liggen [8D]
            Iedereen bedankt die me hierbij geholpen heeft! []

Comment

Working...