probleem met efx-500

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pietervansloten
    • Nov 2002
    • 7

probleem met efx-500

Ik heb net een efx-500 gekocht en deze met jackpluggen aangesloten op mijn vestax pmc-170a mixer. Mijn mixer heeft een send/return functie, die je dus kan gebruiken als je je efx met jackpluggen aansluit. Dit heb ik dus helemaal volgens de handleiding gedaan zoals het hoort. Maar als je bij een kanaal van mijn mixer de efx inschakeld (dit is dus het voordeel dat send/return biedt, het kunnen inschakelen van effecten per kanaal), verandert het normale signaal in een soort flanger-achtig signaal dat alleen niet schommelt. Het flangergeluid blijft zegmaaar de hele tijd op dezelfde hoogte. Dit geluid word NIET door de efx gegenereerd, want als je alle effecten uitschakelt op de efx dan hoor je het nog steeds. Het is nu dus voor mij onmogelijk om de efx met send return te gebruiken omdat het signaal wat je dan krijgt simpelweg oerlelijk klinkt! Hoe kan ik dit probleem verhelpen?

ps: het ligt niet aan de pluggen want ik heb ook al andere geprobeerd...

alvast bedankt

• ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

Kan het zo zijn dat je de verkeerde jack pluggen gebruikt?
    In de manual van de efx staat aangegeven hoe je tip sleeve aangesloten zou moeten zitten...

kan zijn dat je de verkeerde hebt...

kan ook zijn dat je efx naar de klote is....gezien de nieuwstaat van je efx, niet zelf openmaken, kijk ff naar die pluggen en anders spiedie naar de shop voor een vervangend exemplaar!

>>>>Hoe meer zielen, hoe minder bier!<<<<

Comment

• pietervansloten
      • Nov 2002
      • 7

mn efx doet het wel gewoon met de tulpstekkertjes aansluiting... waar staat dat van die kabels in de gebruiksaanwijzing dan?

Comment

• ralph
        Banned
        • Aug 2000
        • 2649

Ik heb mijn efx ff uitgeleend aan mn broertje in Veenendaal...kan het dus zo 1-2-3 niet voor je oplepelen...hele spul ligt dus daar.

Staat in de manual beschreven hoe de send wordt verzonden, via tip of sleeve...zelfde geld voor je return...

gebruik je nu stereo of mono jacks?

Comment

• pietervansloten
          • Nov 2002
          • 7

ik weet al wat er aan de hand is... als ik op mn mixer de efx in schakel op een kanaal, dan sluist ie dus het signaal via mijn efx weer terug naar de mixer... toen ik een filter er over heen zette met de efx, en ik filterde heel diep omlaag op het punt dat je eigenlijk niks meer dan alleen wat laage basstoontjes hoort, hoorde ik de plaat in z'n originele geluid er wat zachter door heen komen... als ik dus de efx in schakel voor een kanaal hoor je ook nog het effectloze geluid er doorheen, en dat veroorzaakt dus dat flanger geluid! (zoals je weet krijg je een flanger effect door 2 exact dezelfde signalen door elkaar te laten lopen)... het ligt dus aan die mixer van mij... een ding van 450 euro van vestax en hij is al meer dan een jaar oud dus op service hoef ik ook niet te rekenen...

Comment

• ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

vestax 170 heb ik ook gehad, werkte probleemloos, nu gebruik ik voor thuis een pio DJM500, dat gaat ff beter, alleen niet echt te spreken over de kwaliteit van de faders en eq knopjes...

Comment

• pietervansloten
              • Nov 2002
              • 7

toen je die vestax had, heb je die fx toen ook met send return gebruikt?

Comment

• Dave
                • Jan 2001
                • 757

Dan moet je dus je exf omzetten zodat ie alleen het bewerkte signaal terugstuurd, in plaats van mixed met het ingangssignaal. (Denk wel dat dat kan)

Familietheater.nl Eens familie, altijd familie.
                U x I = Boem.

Comment

• pietervansloten
                  • Nov 2002
                  • 7

nee dat is het niet... de schakelaar op mijn mixer die efx in kan zetten per kanaal is gewoon raar. hij schakelt het efx signaal in, zonder het originele signaal uit te schakelen, waardoor je twee identieke signalen door elkaar krijgt, maar met een minescule vertraging er tussen (door de verwerking in de efx). dit veroorzaakt het ongewenste flanger-effect... wat er dus moet gebeuren is dat bij het aanschakelen van de efx voor een kanaal, het originele geluid wat de mixer naar de versterker zendt, wordt afgekapt. mijn mixer doet dit niet, dus wil ik vestax hartelijk bedanken voor het maken van deze grove fout

Comment

• Reemski
                    • Dec 2001
                    • 690

Wees maar niet bang.. Dat is helemaal geen fout in je mixer.. Voor zover ik weet is dat gewoon normaal.. De effect Send/return zorgt voor een ectra effect wat BIJ het signaal komt.. Zoals een galm of echo, (of EFX). Dat de EFX het geluid ook helemaal terugkoppelt is gewoon even een struikelblok..
                    Inderdaad alleen het effect uit de EFX-box sturen..

Comment

• PowerSound
                      • Nov 2001
                      • 1892

MMh als het echt niet gaat kan je deze altijd aansluiten op je master uitgang.

Site nog eens geupdate (V5.02) ! Mijne Nexo kan ni in den auto...
                      PSL Bvba powered by
                      L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
                      Yahama LS9-32 / MC7L-48
                      Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
                      Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• pietervansloten
                        • Nov 2002
                        • 7

he reemski, weet je dat heel zeker? en hoe weet je dat dan??

Comment

• ralph
                          Banned
                          • Aug 2000
                          • 2649

Met die vestax 170 ook altijd foutloos mn efx eraan gehad, geen delays of flanger zoals jij het noemt.

Mijn advies: ga eerst een beetje pielen, let ook zeker erg goed op de gain draaiknopjes op je efx, als die vol open staan vindt ik het effect dat wordt toegevoegd nooity echt lekker.

Het is verder een kwestie van veel pielen en lekker prutsen met plaatjes voordat je die efx lekker kan toepassen in je plaatjes.
                          Ik gebruik um zelf nogal veel om vocalen in een eentonige beat te mixen, dat "frist" een plaat nogal eens aardig op

Niet direct die knakkers van Vestax de schuld geven als je er na een kwartiertje zelf prutsen niet uitkomt he, die jongens bouwen dj mengertjes voor leuke centen.

Comment

• pietervansloten
                            • Nov 2002
                            • 7

na een kwartietje prutsen? ik ben de hele dag bezig geweest met dat ding... en het feit is dat ik twee signalen door elkaar hoor, terwijl het er 1 moet zijn... als ik mn efx met de mixer ischakel, blijft de mixer ook nog rechtstreeks geluid zenden naar mn versterker.. kortom, je hoort dus zowel geluid wat zonder efx erdoor naar mn versterker gaat, en geluid wat eerst nor door de efx gaat. dit veroorzaakt dat flange geluid... kortom, het is of een fabrieksfout van mn mixer, of een domme fout van mn mixer, of de meeste mensen vinden het op deze manier relaxeder en heb ik gewoon een andere mening erover... oja, en geloof me, ik heb alles wat ook maar een beetje op een knopje leek uitvoerig bestudeerd en gedraaid, en niks helpt...

Comment

• Joost van Ens
                              • Jan 2001
                              • 628

Laat ik nou ook het idee krijgen dat het wel goed is. Een send knop op een tafel is pre of post fader. Vaak ook omschakelbaar. Je stuurt je signaal dus voor de fader (is continu even hard) of na de fader (hoe hoger de fader hoe meer/harder signaal) naar je effect. Vanaf je effect wat iets met dit signaal doet stuur je weer terug op of een return of op een appart kanaal. Dit signaal mix je na behoeven met je origineel, niks mis mee. Werkt altijd zo.

Wat jij wilt kan echter ook, je zult dan een insert op je tafel moeten hebben. deze pakt je signaal na de fader maar voor je master, stuurt dit na je effect of limmiter krijgt een signaal terug en stuurt dit naar je master. Dit werkt met een stereo jack plug waarvan de tip stuurt en de ring ontvangt of omgekeerd. Verder zit er dan in je mixer insert een schakelaartje (al dan niet electronisch) dat als er geen plug inzit de tip en ring doorlust.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik de insert niet vaak tegenkom op een disco mixer.(gebruik zelf dateq en heb om eerlijk te zijn die send functie nog nooit aangesloten) Het zal ongetwijfeld bestaan, maar het zit eigenlijk standaart op een beetje zaal/monitor mixer.

Hoop dat je hier wat aan hebt

groeten

Comment

Working...