Vraag DAP A-15b basskist

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • robbertv
    • Sep 2013
    • 9

Vraag DAP A-15b basskist

Heeft iemand enige informatie over of ervaring met deze kasten? Ben namelijk in het bezit van twee van deze kasten alleen de laagweergave is naar mijn idee alles behalve optimaal, zowel op een DAP palladium 1200 als op een Wharfedale PRO MP-1800 versterker willen ze maar niet een mooie bass weergeven. Ook hebben ze naar mijn idee een hele rare spreiding (om de bass achterin een ruimte van 10x5 te krijgen moest ik ze achterstevoren zetten!?).

Dus is er iemand die meer van deze (vrij onbekende) kasten weet, of iemand die tips/ideeën heeft m.b.t. het afregelen van deze kasten?

Het enige wat ik nu weet is wat er achterop staat, namelijk:
    Power 300W/RMS 600Watt Prog
    SPL (1W/1m) 100dB
    Impedance: 8 ohms
    Frequency response: 45-300Hz

Mvg,
    Robbert
  • Ericsamandj
    • Jul 2010
    • 414

Dit waren mijn eerste subs die ik ooit had. Had er 4 en dus altijd 2 per kant gestacked.
    Ze draaiden op een american audio v5000, kwam in principe altijd toe. Deed toen voornamelijk kleinere feestjes tot 100 man. Als ik t goed heb is t eigenlijk een hybride ontwerp, dus je zal je toppen gelijk moeten trekken om de boel echt strak te krijgen.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Je hebt een probleem met het fase gedrag van je toppen en subs, dat verschilt kennelijk zoveel dat ze elkaar uit staan te doven.
      Probeer je subs maar eens in polariteit de draaien, dikke kans dat ze dan wel gaan presteren.
      Je schrijft er ook niet bij of je een actieve of passieve cross-over gebruikt, welke wissel frequentie en welke toppen je gebruikt.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• robbertv
        • Sep 2013
        • 9

De polariteit van alle speakers is gelijk (kabels kloppen, lijkt mij in orde) bij mijn weten zit er nergens een optie op de versterkers of mengtafel om dit aan te passen (Mengtafel is een Master Audio Design BMX4). Voor de filtering gebruik ik niets dan de ingebouwde filters in de luidsprekers, evenals crossover. De gebruikte toppen zijn overigens de DAP RX-15. Standaard staan de toppen op de Wharfedale versterker en de woofers op de DAP.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Dat de polariteit van alle speakers gelijk is zegt niet zoveel.
          Het gaat erom dat bij jouw oren uit alle speakers een positieve puls komt als reactie op een positieve puls uit de versterkers en vice versa.
          Door verschillende oorzaken, massa traagheid, filters, etc. is dat meestal niet het geval, het gaat iets te ver om daar nu heel diep op in te gaan.
          Zolang het niet al teveel verschilt tellen de diverse drivers nog steeds op maar in jouw geval is het verschil waarschijnlijk zo groot dat ze elkaar uit staan te doven.
          Probeer maar eens je subs of je toppen, niet beiden, in polariteit te wisselen en luister dan nog maar eens. Tien tegen een dat je ineens veel meer druk krijgt.

Comment

• RonaldH
            • Aug 2009
            • 274

Originally posted by robbertv
            Voor de filtering gebruik ik niets dan de ingebouwde filters in de luidsprekers, evenals crossover.
            Volgens mij gaat het hier fout, dus sub loopt door tot 300Hz en de toppen beginnen rond de 60Hz. In dit gebied tussen 60 en 300Hz zal het op deze manier oncontroleerbaar zijn. Voor de versterkers zal je een electronisch crossover of speakerprocessor moeten plaatsen om dit op een goede manier te scheiden.
            Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• robbertv
              • Sep 2013
              • 9

Heb er ook al een EQ tussen gehad die de toppen afkapt op 270hz, mocht echter ook niet baten. Ook heb ik de woofers zonder toppen al geprobeerd met een EQ die het tussen de 50-300hz houd. De geluidsdruk lijkt er op sommige plaatsen in de ruimte wel te zijn, maar heel gericht. Als je er tussen in staat (Tussen de twee woofers) is er veel bass, echter als je er recht voor staat is deze bass vrijwel volledig weg en klinkt de bass ronduit slecht. Ik denk dat het aan het ontwerp van de cabinet ligt (Met een schuin gelegde woofer) die een hele aparte vorm van richten nodig heeft, of gestacked moet worden. Gezien het feit dat ik er maar twee in mijn bezit heb is dit echter niet te realiseren. Wellicht ga ik toch maar overwegen twee DAP X-15b cabinets aan te schaffen of een mooi 2e hands setje van een beter merk.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

300Hz is veel te hoog voor subs, normaal worden subs tot 100Hz gebruikt.
                Denk dat het tijd wordt het setje eens buiten op te stellen, daar heb je geen last van reflecties en kun je iig vaststellen of je subs in orde zijn.

Comment

• robbertv
                  • Sep 2013
                  • 9

Het zijn ook geen subs, het zijn vage dingen die ooit door DAP gemaakt zijn met een vrij breed tonenbereik in gedachten. Niet echt geslaagd naar mijn mening. Het lijkt mij niet dat ze dat bereik op de kast zouden zetten als die het niet kan.

Buiten opstellen heb ik ook wel eens gedaan, dan heb je simpelweg vrijwel geen geluid uit de woofers.
                  Vandaar ook mijn vraag of er eigenlijk wel iemand ooit in geslaagd is goed geluid uit deze kisten te halen.

Comment

• RonaldH
                    • Aug 2009
                    • 274

Om er goed geluid uit te krijgen is het verstandig om te lezen wat er staat: begin met een crossover/processor voor de versterkers en stel die in op 100Hz. Dan sluit je de toppen aan op de kanalen die de frequenties boven 100Hz doorgeven, en de subs sluit je aan op de de kanalen die de frequenties onder de 100Hz doorgeven. Je zult zien dat je al een stuk beter geluid hebt.
                    De problemen die je hebt met de bassen op de ene plek in de ruimte wel goed en even verderop niets hebben te maken met de opstelling, vandaar de tip om het eens buiten te proberen.
                    Je kunt binnen ook de subs naast elkaar zetten zodat de uitdoving van het sub minder is, krijg je wel weer problemen met de timing naar je toppen.

Comment

• robbertv
                      • Sep 2013
                      • 9

Welke crossover/processor zou hier geschikt voor zijn? Zit nu namelijk nog met twee hele oude EQ's er tussen te prutsen en dan lijkt iets nieuwers mij toch ook beter (of in ieder geval gemakkelijker in te stellen).

Comment

• RonaldH
                        • Aug 2009
                        • 274

Uit m'n hoofd:
                        Crossover Behringer CX3400/CX2310, Samson S3.
                        Speakerprocessor Behringer DCX2496.

Comment

• robbertv
                          • Sep 2013
                          • 9

Stel ik ga voor een Behringer CX3400/CX2310/Samson S3, heb ik er dan voor elke versterker een nodig of hebben die dingen meerdere uitgangen (Kan ik er twee amps mee aansturen?).

Comment

• Gitarist 62
                            • May 2006
                            • 278

The page you're looking for doesn't exist or has been moved.
                            ~Clearsound~

Comment

• RonaldH
                              • Aug 2009
                              • 274

De CX2310 heeft zelfs een subwoofer uitgang, kun je de 2 DAP A-15 parallel op je MP1800 (in bridge mode 1800W/4 Ohm)aansluiten.

Comment

Working...