Dap sound mate 3 mk2

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kevin s&l
    • Apr 2012
    • 18

Dap sound mate 3 mk2

Beste mensen,

Ik heb sinds kort de actieve sound mate 3 mk2 van dap audio in mijn bezit.
    Nu had ik een paar vraagjes hier over:
    * Tot hoeveel personen kan deze set aan?
    * Kan het kwaad dat de ingebouwde versterker oranje tot rood flikkert?
    * Zou ik hier eventueel nog een equalizer of dergelijken tussen kunnen hangen voor beter geluid?
    * Is er misschien een bepaalde/ verschillende manier van stakken op de grond of op podium?

Alvast bedankt voor de hulp.

Met Vriendelijke Groeten
  • FOHje
    • Mar 2013
    • 60

Ik heb dit setje gehoord met gala op school.
    ik moet zeggen, de speakers komen toch al wel gouw bij 300 mensen.
    En natuurlijk kun je een eq tussen je paneel of (ander afspeelapparatuur) hangen.

Comment

• djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

* Tot hoeveel personen kan deze set aan?

Dat ligt helemaal aan het genre muziek dat je draait (jazz of hardcore?), de locatie (kroeg of kerk?), het publiek (50-jarige-feestje of dove gabbers?) en nog 10 miljoen andere factoren. Een educated guess: 100 รก 150 man dansmuziek (top 40, oldies, geen hardcore en dergelijke).

* Kan het kwaad dat de ingebouwde versterker oranje tot rood flikkert?

Ja. De kans is groot dat je spullen er onherstelbaar beschadigt door raken.
      Over het hoe en waarom is hier op het forum meer dan genoeg geschreven (zoek op "clip" bijvoorbeeld), dus dat ga ik hier niet uitleggen.

* Zou ik hier eventueel nog een equalizer of dergelijken tussen kunnen hangen voor beter geluid?

Dat zou kunnen. Ik denk dat je met een stereo 30 of 31 bands grafische EQ het meeste kan (een processor is hier niet handig omdat je set helemaal actief is en je dus niet je mid en hoog apart aan kan sturen). Het geluid wordt daar niet direct beter van (vaak zelfs slechter door ruis etc.), maar je hebt dan de mogelijkheid om je systeem (tot zekere hoogte) aan te passen op de locatie, wat heel handig kan zijn als je weet waar je mee bezig bent.

* Is er misschien een bepaalde/ verschillende manier van stakken op de grond of op podium?

Ik zou hier een heel verhaal kunnen gaan houden over end-fired setups, CSA's, virtual sub arcs, physical sub arcs, knoop- en buiklijnen en dergelijke, maar ook daar is een heleboel over geschreven (o.a. door Timo Beckman, google hem eens), dus dat ga ik niet doen.
      Voorlopig zou ik als ik jou was 2 manier aanhouden:

- Aan beide kanten (Links en Rechts) 2 subs met daar bovenop een top:
      http://bilder.hifi-forum.de/medium/4...-mk2_10114.jpg

- Aan beide kanten een top op statief en in het midden een rij van 4 subs naast elkaar (4x1), of een blok van 2 subs breed en 2 subs hoog (2x2, als de hoogte van het podium dat toelaat).

Om meteen even duidelijk te maken wat het verschil is en waarom ik persoonlijk bijna altijd voor de laatste optie zou kiezen hieronder een aantal simulaties gemaakt met MeyerSound MAPP:

LR opstelling 40Hz:

LR opstelling 100Hz:

LR opstelling 160Hz:

2x2 opstelling 40Hz:

2x2 opstelling 100Hz:

2x2 opstelling 160Hz:

4x1 opstelling 40Hz:

4x1 opstelling 100Hz:

4x1 opstelling 160Hz:

En dan meteen nog maar even iets dat zich in de praktijk meerdere malen heeft bewezen bij dergelijk kleinere sets; 2 clusters van 2 subs die strak tegen elkaar aan staan met tussen de 2 clusters 1 meter ruimte. Hierdoor krijg je het effect van de grotere worp van de LR opstelling zonder de nadelen van de knooplijnen (de lijnen bij de LR opstellingen):

De laatste 5 afbeeldingen staan in de volgende post omdat je maar 10 afbeeldingen per post mag plaatsen.

De bovenste 3 afbeeldingen zijn simulaties van een LR opstelling waarbij de stacks 10 meter uit elkaar staan, de middelste 3 zijn van een 2x2 opstelling en de laatste 3 zijn van een 4x1 opstelling.
      De bovenste afbeelding is steeds de laagste frequentie die je subs fatsoenlijk kunnen produceren (38Hz -3dB), de middelste is een frequentie in het midden van het gebied (100Hz), de onderste is de hoogste frequentie die je subs fatsoenlijk kunnen produceren (160Hz -6dB).

De frequentie van de worp-shootout is 63Hz omdat het gebied van 60Hz tot 80Hz erg belangrijk is voor het "klap in je maag" gevoel dat je vaak hebt als een groot systeem wat harder staat.

De simulatiegegevens:
      1/3 octaaf
      40Hz
      63Hz
      80Hz
      100Hz
      20x40 meter zonder muren (openlucht zonder obstakels dus)
      Van bovenaf bekeken (uiteraard)
      600HP subs (2 stuks voor de LR simulatie, 4 voor de center 4x1 simulatie, 2 voor de center 2x2 simulatie, 4 voor de 2x2x1 simulatie)
      Processing:
      - High pass butterworth 24dB/oct 40Hz
      - Low pass butterworth 24dB/oct 160Hz

Ik heb voor de simulaties met 4 subwoofers niet de moeite genomen om de gain een paar dB naar beneden te trekken omdat het veel meer om het effect gaat dan om zo exact mogelijke simulaties.

Aan de rechterkant van ieder plaatje zie je een balkje met kleuren. De kleuren geven de geluidsdruk (hoe hard het geluid is) aan. Boven (rood) is het hardst, onder (blauw) is het zachtst.

Sorry voor de gigantische hoeveelheid foto's, maar het maakt wel heel mooi duidelijk wat er allemaal gebeurt.

Daan
      Last edited by djspeakertje; 06-04-13, 19:38.
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

Bij deze de laatste 5 afbeeldingen met tekst en uitleg:

2x2x1 opstelling 40Hz:

2x2x1 opstelling 100Hz:

2x2x1 opstelling 160Hz:

En dan nog even een worp-shootout tussen de LR en 2x2x1 opstellingen:

LR opstelling 63Hz:

2x2x1 opstelling 63Hz:

Comment

• djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

Mocht je dit alles nou interessant vinden, je kan alle plaatjes die ik gemaakt heb gewoon zelf namaken met je huidige set zoals ie nu is, zonder extra spullen.

Als je een processor aanschaft kan je ook dit soort plaatjes gaan realiseren (met je huidige DAP set!):

Daan

Comment

• kevin s&l
            • Apr 2012
            • 18

Dus als ik het allemaal goed begrijp,
            dan kan ik het beste de 2 toppen op statief zetten en de subs in het midden 2x2 zetten of?
            Nu vindt ik de toppen wel redelijk zwaar voor op statieven te zetten of mag dit geen probleem zijn?
            En voor de equalizer die hang ik dan na het mengpaneel?Dus van mengpaneel naar equalizer en dan naar geluidset?
            Ik gebruik de soundmate meestal voor top 40 muziek,zeker geen hardcore maar hier en daar eens hardstyle er tussen.

bedankt voor alle reacties...

Comment

• NesCio01
              • May 2010
              • 1987

Originally posted by kevin s&l
              ......dan kan ik het beste de 2 toppen op statief zetten? Nu vind ik de toppen wel redelijk zwaar voor op statieven te zetten of mag dit geen probleem zijn?

Jouw tops zijn 32kg/stuk. De wind up statieven 213 van K&M mogen
              50 kg/stuk dragen. Voordeel van wind up is dat je je speakers niet zo
              heel hoog hoeft te tillen en daarna kun je ze 'opwinden'.

[klikkerdeklik]

Originally posted by kevin s&l
              En voor de equalizer die hang ik dan na het mengpaneel? Dus van mengpaneel naar equalizer en dan naar geluidsset?
              Ja, dat is een optie. Eventueel kun je de EQ ook inserten via een insertiekabel
              op de main outs.

Grtz

Nes
              Last edited by NesCio01; 07-04-13, 11:06.
              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

Working...