Drive-In Show huisfeesten & 15" Tops?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SVisser
    • Mar 2013
    • 4

Drive-In Show huisfeesten & 15" Tops?

Met een huisgenoot die vrij regelmatig op feestjes en in clubs draait ben ik bezig om een Drive-In show op te zetten, voornamelijk gericht op huisfeesten. Na wat research enzo heb ik nu dus een paar vragen waarvan ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Wat is een goede eenvoudige PA-setup om mee te beginnen?

Stijl gaat van (commerciƫle) house naar reggaeton. Ik bedacht zelf met 2 15" subs en 2 12" tops klaar te kunnen zijn, maar nu heb ik mijn oog op een setje powered Wharfedale speakers met 15" subs en 15" toppen (Wharfedale Pro twin-15x sub active & EVP-15P). Nou heb ik dus wel wat positieve verhalen gelezen over de EVP-x15P, maar dit zijn, denk ik, andere speakers.
    Is het voor deze setup verstandig om 15" tops te gebruiken ipv 12" tops, of krijg ik dan teveel verlies in het mid/hoog?
    Een andere set op het oog is een Peavey Eurosys 2 set met 15" toppen en subs wederom, maar dan kom ik dus op dezelfde vraag terecht.

Ook ben ik benieuwd of iemand al ervaring heeft met de desbetreffende subs van Wharfedale, daar ben ik nog niet veel over tegengekomen.

Mijn eerste post op dit forum waar ik al wel vaak wat van heb gelezen, dus hoop niet te worden afgestraft op de standaard newbie-stuff

Groetjes,
    Sander
  • timmetje
    • Dec 2012
    • 424

Allereerst welkom.

Om je vraag te beantwoorden: nee, je zult niet veel verlies in het mid/hoog gaan krijgen. Een 15" top levert wat meer druk in 't laag dan een 12" top, maar voor het mid/hoog zal het niet bijster veel uit maken.

Groot voordeel hiervan is dat je op de wat kleinere feestjes je subs thuis kan laten. Nadeel is natuurlijk dat ze wat groter en zwaarder zijn dan 12" tops.
    Tim

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

De beste raadgever hierin zijn je eigen oren.....
      Ga dus luisteren naar de setjes waar je interesse in hebt dan zul je vrij snel weten wat voor jou de beste keus is.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

Originally posted by SVisser
        voornamelijk gericht op huisfeesten...
        Stijl gaat van (commerciƫle) house...
        Bedoel je met huisfeesten dat jullie vooral een "woonkamer" drive-in gaan beginnen of gaat het om houseparty's?

Let er op dat je in een woonkamer echt geen groot vermogen (met aparte subs) nodig hebt en anders over het algemeen alleen maar gezeur met de buren/buurt gaat creƫren. Er zijn altijd wel een paar omwonende die graag 's avonds rust willen. Ik heb al menig huis/tuin/keuken feestje om 22:00 uur zien stranden omdat bewoners geen vergunning aanvragen (geen weet van) en als ze het netjes proberen te regelen niet krijgen toegewezen omdat "de functie van de locatie" dit niet toelaat. Briefjes in de buurt ronddelen is voor politie geen reden om het feest/muziek niet af te blazen.
        Last edited by vasco; 19-03-13, 13:34.

Comment

• SVisser
          • Mar 2013
          • 4

Christezielen wat een snelle reacties hierzo, thnx allemaal!

Het zijn huisfeesten in over-overvolle woonkamers van studenten op studentencomplexen met eigenlijk van alle soorten stijlen die aan bod komen. Over het algemeen zijn op de feesten geen vergunning aanwezig en geen geklaag van de buren; die feesten gezellig mee! De Wharfedale speakers staan net te ver weg om een keer goed te luisteren, dus dat is het onhandige. Uiteindelijk is het ook vanuit praktisch oogpunt weer handig om met 12" aan de slag te gaan, lijkt me. Makkelijker te vervoeren. Hebben jullie nog andere aanbevelingen om te gaan bekijken tweedehands / nieuw voor dit doeleinde? Ik ga proberen de Wharfedales te beluisteren, maar mocht dat dan toch niet bevallen, dan kan ik gelijk verder kijken.

Comment

• timmetje
            • Dec 2012
            • 424

Christezielen wat een snelle reacties hierzo, thnx allemaal!

Het zijn huisfeesten in over-overvolle woonkamers van studenten op studentencomplexen met eigenlijk van alle soorten stijlen die aan bod komen. Over het algemeen zijn op de feesten geen vergunning aanwezig en geen geklaag van de buren; die feesten gezellig mee! De Wharfedale speakers staan net te ver weg om een keer goed te luisteren, dus dat is het onhandige. Uiteindelijk is het ook vanuit praktisch oogpunt weer handig om met 12" aan de slag te gaan, lijkt me. Makkelijker te vervoeren. Hebben jullie nog andere aanbevelingen om te gaan bekijken tweedehands / nieuw voor dit doeleinde? Ik ga proberen de Wharfedales te beluisteren, maar mocht dat dan toch niet bevallen, dan kan ik gelijk verder kijken.
            Als je in woonkamers aan de slag gaat zou ik de boel zo compact mogelijk houden. Met twee 12" topjes op een statief heb je een huiskamer snel gevuld met degelijk geluid. Waar nodig kan je dat nog aanvullen met een enkel 15" subje, maar veel meer hoeft 't niet te zijn.

Als (volgens jou) de wettelijke regels geen probleem zijn, heb je natuurlijk wel rekening te houden met een hoop veiligheidsaspecten. In een overvolle woonkamer met dronken studenten is een speaker/mengtafel/etc... zo gesloopt. Een statief ligt zo om, en een stopcontact zit heel snel vol met bier.

Ik weet niet of je er goed aan doet om in dergelijke situaties dure apparatuur neer te gaan zetten, maar goed, dat is je eigen keuze.
            Tim

Comment

• SVisser
              • Mar 2013
              • 4

Dat dronken studenten niet de meest praktische personen zijn, daar je helemaal gelijk in. Daar houden we ook rekening mee met plaatsing en bescherming van de apparatuur. 12" top verhaal is ook duidelijk en dat gaan we ook uitproberen wanneer de situatie zich ervoor leent. We hebben hier 2 12" tops van het huis staan en daar gaan we ook wat mee experimenteren, maar omdat het niet onze speakers zijn, kunnen we ze niet confisqueren. Deze week gaan we de Wharfedales testen en een besluit nemen. Bedankt voor jullie advies! Nog een klein vraagje die net in me opkomt: er zit een interne crossover in de subs. Wat is een goede frequentie om met de 15" setup de x-over in te stellen?

Comment

• timmetje
                • Dec 2012
                • 424

Dat dronken studenten niet de meest praktische personen zijn, daar je helemaal gelijk in. Daar houden we ook rekening mee met plaatsing en bescherming van de apparatuur. 12" top verhaal is ook duidelijk en dat gaan we ook uitproberen wanneer de situatie zich ervoor leent. We hebben hier 2 12" tops van het huis staan en daar gaan we ook wat mee experimenteren, maar omdat het niet onze speakers zijn, kunnen we ze niet confisqueren. Deze week gaan we de Wharfedales testen en een besluit nemen. Bedankt voor jullie advies! Nog een klein vraagje die net in me opkomt: er zit een interne crossover in de subs. Wat is een goede frequentie om met de 15" setup de x-over in te stellen?
                Meestal staat de aanbevolen crossover frequentie in de handleiding/spec-sheet van je speakers. Als dit niet zo is, is het een kwestie van experimenteren. Begin bijvoorbeeld op 125hz en kijk vanaf daar wat het beste resultaat geeft.

Een andere optie is om een processor aan te schaffen en je set door te (laten) meten, maar dit is een hele dure aangelegenheid. Zeker als je studentenfeestjes draait in overvolle woonkamers zou ik hier voorlopig nog niet aan beginnen. Mocht je later serieuzere klussen krijgen waarbij de geluidskwaliteit steeds belangrijker wordt kun je altijd nog overwegen om dit te laten doen.
                Tim

Comment

• SVisser
                  • Mar 2013
                  • 4

Thnx, gaan we proberen. We gaan met de apparatuur juist richten op de woonkamers, dus doormeten zou dan inderdaad een (te) dure, luxe optie worden. Grotere/serieuze locaties gaan we niet aan beginnen, want meestal staan in de clubs al een serieuze installatie waar ik niet aan wil proberen te tippen.

Comment

• 4AC
                    • Nov 2007
                    • 1791

Volgens mij ben je voor dit soort toepassingen beter af met een simpel foolproof 2.1 setje, zoals een Dap SoundMate 1 of zo.
                    Signaal erheen, speakonkabeltjes naar de (compacte-) toppen op statief en gaan met die banaan. Geen losse versterkers en processing nodig. En als er iets stuk gaat (wat naar mijn ervaring niet snel gebeurt bij de SoundMate, ook al is het Dap) kost het de wereld niet.

Tweedehands voldoende aanbod. SoundMate Easy, welke geschikt is voor studentenfeestjes binnen tot zo'n 30-40 mensen, kost tweedehands zo'n 275-350 euro. SoundMate 1, binnen geschikt tot 70-80 man, kost tweedehands ongeveer 350-450 euro.
                    Bedrag is daarbij vanzelfsprekend afhankelijk van zaken als technische-/fysieke staat, en welke versie het is (mkI, mkII).
                    Nieuw overigens ook prima betaalbaar.

Nadeel van dat soort setjes is dat uitbreiden in de toekomst lastig is.
                    Je zit dan eigenlijk vast aan het verkopen van de set en iets compleet nieuws kopen. Wat overigens ook geen ramp is... Want dan kun je gelijk iets Ʃcht fatsoenlijks kopen.

Mvg,

Teun
                    Last edited by 4AC; 14-11-13, 00:04.
                    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

pssst timmetje,

Niet verder vertellen maar er is ook een normale reactieknop i.p.v. steeds maar quotes toe te voegen. Hoeven wij ook niet steeds twee keer door hetzelfde bericht heen als je er direct onder antwoord.

Zie

Comment

• vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

Het zijn huisfeesten in over-overvolle woonkamers van studenten op studentencomplexen...
                        Duidelijk, het gaat niet om huisfeesten in standaard woonwijken.

Comment

• NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

Als je dan naar setjes gaat luisteren, adviseer ik je
                          om je eigen muziek mee te nemen.
                          Iets waarvan jij vindt dat het lekker klinkt, maar juist
                          niet al te lief is afgemixt. Iets met flinke uithalen van
                          zowel een zangeres, drums en gitaar.

Je hoort dan direct wat die ene top doet met die vette
                          gitaarsolo........

O ja, neem dan originele .wav (aac) mee, mp3 is doorgaans
                          al zo vervormd.....

grtz

Nes
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• RobertK
                            • Jun 2012
                            • 82

Ik heb ondertussen paar jaar ervaring met Wharfedale (zowel DLX als EVP serie)

Mijn mening:
                            Klank - Te GEK!!!! Ik moet toegeven dat de klank van de DLX serie beter is, minder schreeuwerig en meer body.
                            Spreiding is waanzinnig, bereik is waanzinnig...

Kwaliteit - mwah, de kasten zijn gemaakt van geperste koeienstront, bij de EVP serie locked de speakon niet altijd even lekker. en de putjes voor de speakerstatieven gaan snel kapot (lees statief door je behuizing)...

Ik heb bij al onze wharfedales alles doorgesoldeert, de draadverbindingen die met klemmetjes zaten gesoldeerd en de crossovers voorzien van stopmoertjes, dat trilt allemaal los...

De amps van wharfedale zelf zijn niet over om naar huis te schrijven, maar met bijv QSC kom je al stuk verder.

Voor dat soort feestjes moet je kijken naar 2 15" topjes en wil lekker aan het laag 1 subje erbij, zat...
                            Zelfs 1 topje + 1 subje is al genoeg... Gaat toch niet om het stereobeeld daar...

Comment

Working...