Geluid instellen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pgh2011
    • Feb 2010
    • 14

Geluid instellen

Hallo,

Hoe kan in met de juiste instellingen van mijn setup ervoor zorgen dat het geluid minder schel is?
    Ik heb de volgende spullen:

LEM Procon 1250
    Koolsound TXA 250
    JBL JRX 115
    Omnitronic BX-1550
    Beheringer equalizer FBQ-1502
    Beheringer Crossover - SUPER-X PRO CX3400

Het bass geluid is prima maar toch krijg ik een heel erg schel geluid eroverheen.
    Wie kan mij de juiste richting in helpen qua instellingen voor de FBQ-1502 en de CX3400?

gr. patrick.
  • sjig
    • May 2012
    • 909

JBL staat er wel om bekend dat ze wat schel worden, vooral de jrx serie

Probeer eens wat met de eq.

Dus zet eens alle frequenties helemaal dicht (of helemaal naar beneden). Nu schuif je schuifje voor schuifje ze weer omhoog, zodra je merkt dat het weer schel wordt moet je juist die frequentie een beetje dichtdraaien.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Je hoort veel makkelijker wat er teveel is dan wat er niet is.
      Alle schuifjes van je EQ naar beneden zetten is een wat vreemde manier om te werken.
      Beter doe je eraan om de schuifjes stuk voor stuk even naar max te schuiven en weer terug naar de middenstand om zo de vervelende frequentie op te zoeken.
      Meestal wordt een schel geluid veroorzaakt door het gebied tussen 2 kHz en 3,15 kHz.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• sjig
        • May 2012
        • 909

Klopt, is wat vreemde manier. Je bent ook zeker niet de 1e die dat mij verteld heeft

Toch, dit komt door mijn eq. Als ik de schuifjes tƩ hoog zet dan komt er al vrij snel een clippend signaal uit. En dan hoor je al helemaal niet meer wat nou goed is, en wat slecht. Komt ook dat het knopje van de gain defect is (ja, zo'n ding hoort niet 360 rond te kunnen)

En die nu op iets van +6db uitstuurt. Waardoor ik de schuifjes in moet houden.

Gelukkig, heeft de eq van de ts dit (hopelijk) niet!

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Dan zou ik toch maar eens een andere EQ kopen of die potmeter repareren, alle schuifjes in het midden houdt in dat er geen EQ werkzaam is, alle schuifjes naar beneden betekent dat alle filters werkzaam zijn, je signaal wordt dan behoorlijk aangetast in fase gedrag en frequentie response.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• sjig
            • May 2012
            • 909

Ergens op de (grote) verlanglijst staat wel een nieuwe eq ja...

Maar veel nood heeft het ook niet, ik gebruik hem eigenlijk alleen om rond de 60-80 wat op te krikken.

En zolang ik vanuit m'n mengtafel niet al te veel uitstuur gaat het nog wel zonder veel vervorming...

Comment

• rdreiers
              • Nov 2009
              • 407

De twee behringer dozen vervangen door een dcx 2496 of een andere luidspreker processor.

Hier zul je meer plezier van beleven als van een nieuwe eq (tenzij dit een klark ofzo gaat worden)

Ook de dx24 van lem is tweede hands voor een nette prijs prima te doen.

Richard

Comment

• RayM
                • Jan 2006
                • 742

Originally posted by rdreiers
                De twee behringer dozen vervangen door een dcx 2496 of een andere luidspreker processor.
                Hier zul je meer plezier van beleven als van een nieuwe eq (tenzij dit een klark ofzo gaat worden)
                Ook de dx24 van lem is tweede hands voor een nette prijs prima te doen.Richard
                Dit is natuurlijk een zinloos antwoord. Als je vragen met dit soort reacties beantwoord heeft dit forum weinig zin.
                We zijn hier toch om elkaar te helpen.
                TS, de methode die Musicextra beschrijft zou afdoende moeten zijn. En mogelijk dat je crossover instellingen niet ok zijn.
                Misschien heb je iemand (via dit forum) in je buurt die je kan helpen met het instellen. Een crossover inregelen is niet zo makkelijk uit te leggen.
                Heerlijk die stilte

Comment

• pgh2011
                  • Feb 2010
                  • 14

Originally posted by RayM
                  Dit is natuurlijk een zinloos antwoord. Als je vragen met dit soort reacties beantwoord heeft dit forum weinig zin.
                  We zijn hier toch om elkaar te helpen.
                  TS, de methode die Musicextra beschrijft zou afdoende moeten zijn. En mogelijk dat je crossover instellingen niet ok zijn.
                  Misschien heb je iemand (via dit forum) in je buurt die je kan helpen met het instellen. Een crossover inregelen is niet zo makkelijk uit te leggen.
                  Ik ga die tips van MusicExtra toch zeker gebruiken.
                  In ieder geval bedankt voor alle reacties.

En tja vwb die crossover instellingen.
                  Is het misschien zinvol om eerst de crossover goed te zetten (dus EQ uit) en daarna de EQ bijstellen of juist andersom?

Comment

• sjig
                    • May 2012
                    • 909

Ik zou eerst de crossover goed zetten, met eq gewoon op 0db (alles). Als je hem uitzet wil het nog wel eens dat hij geen geluid doorgeeft!

Dan de eq instellen, totdat het goed klinkt

En daarna kijken of de crossover op een andere manier met diƩ eq instellingen (dus eq dan wel aan!) mooier klinkt dan daarvoor!

Comment

• djspeakertje
                      • Oct 2008
                      • 1912

De EQ "uit" zetten doe je in jou geval met de "in/out" knop (in de buurt van de "volumeknop"). Wat er gebeurt is dat de in- en uitgang van het kanaal direct met elkaar verbonden worden en dat er geen geluid door de equalizerfilters zelf gaat. Dit heet een bypass. Hiermee kan je makkelijk vergelijken of het beter is geworden of niet. Als je heel veel boost of cut gebruikt op de EQ kan het zijn dat het bypassen een knal veroorzaakt omdat de signaalsterkte erg is vergroot/verkleind door alle filters.

Heel veel apparaten hebben een bypass knop, en vooral op EQ's en compressors is het een heel handig ding om te hebben. Je hebt namelijk meteen in de gaten of je iets verkeerd hebt gedaan.

Daan
                      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

Working...