Nieuwe topkasten voor Drive-in

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pearl Audio
    • Feb 2012
    • 9

Nieuwe topkasten voor Drive-in

hallo,

ik ben sinds een paar weken nu op zoek naar een stel nieuwe topkasten.
    ze moeten aan de volgende dingen voldoen: heldere klank, compact, en een goede prijs/kwaliteits verhouding en te vliegen zijn (belangrijk). het is namelijk zo dat ik sinds een aantal maanden steeds meer bandjes moet versterken of kleine live acts. ook sta ik nu regelmatig in een zaal waar het podium in het midden staat.

De meest standaart set waar ik nu vaak mee op pad ga bestaat uit 2maal CUBO SUB 18, 4 maal beyma SB15, en 2 maal pronomic pro 15. aangestuurd door een DAP DLM26.

ik ben nu dus op zoek naar 4 of 6 nieuwe topkasten, en mijn oog is gevallen op 4 maal DAP SM12 MKII, 6 maal DAP SM10 MKII of het zelfde alleen dan de topkasten uit de X serie. het voordeel leek me wel dat de SM kasten multifunctioneel zijn.

wat raden jullie mij aan of zijn er nog vergelijkbare kasten?

Mvg,
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

DAP kastjes vliegen??
    Zou me wel twee keer bedenken..................

Paul
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• frederic
      • Jan 2006
      • 3511

Budget?
      Ik ben ook geen voorstander van DAP speakers.

Comment

• Pearl Audio
        • Feb 2012
        • 9

DAP kastjes vliegen??
        In de X series kunnen vlieg ogen in gedraaid worden en bij de SM series zitten er zelfs vlieg strips in. maar waarom geef je aan dat je je zou bedenken? ben je bang dat ze naar beneden komen of?

Budget?
        [/QUOTE]
        het budget is onbekend omdat ik heb via het werk kan verkrijgen, maar het moeten gewoon goed betaalbare kasten zijn met een goede klank. ik vraag me wel af waarom dan geen fan en of er misschien andere opties zijn. Ik weet dat de de MC serie van DAP ETC gewoon echt slecht is, maar mijn indruk was dat de SM en X serie toch redelijk netjes persteerden?

Marthijn

Heb vandeweek de SM10 kastjes gehoord welke ik persoonlijk helder vond klinken. Maar ik vraag me af of er ook een

Comment

• Pearl Audio
          • Feb 2012
          • 9

Originally posted by frederic
          Budget?
          het budget is eigenlijk onbekend omdat ik de luidsprekers via mijn werk kan kopen en mijn baas aan zal geven tot waar ik kan gaan. maar het zal rond de 7, A 800 euro liggen. Ik vraag me eigenlijk wel af waarom geen fan. Ik weet namelijk als geen ander dat dap een slechte naam heeft, maar eigenlijk is dat toch vanwege de MC series etc? ik heb tot nu toe altijd de indruk gehad dat de X serie en de SM serie redelijk positief omschreven werden. mochten er ervaringen mee zijn dan hoor ik dat erg graag natuurlijk.

DAP kastjes vliegen??
          hoezo komen ze wel eens naar beneden dan?

groet, marthijn

Comment

• rdreiers
            • Nov 2009
            • 407

Vliegen en deze prijsklasse? Als je toch al een voortruss aan het bouwen bent dan is er toch zeker een betere prijs betaald dat je met iets anders dan dap kasten kunt aan komen.

Ik kan veel rijmen maar dit toch niet.

Maar goed, als je de x12 pakt heb je zeker een topje waar je mee werken kunt.

Richard

Comment

• vdlaanlichtengeluid
              • Jun 2010
              • 640

Inderdaad in je prijsklasse is het inderdaad moeilijk. Maar met de SM serie heb je wel een redelijke speaker uit de dap serie te pakken!
              Ik zou niet snel voor een 10inch gaan maar eerder voor de 12 inch versie. Hier in het jeugdhonk hebben we ook SM serie en ben er goed over te spreken.

Uiteraard alle waar naar zijn geld! Heb er ook wel eens Electrovoice subjes bij gehad voor een house feest en moet zeggen dat ze die erg goed bij konden houden.

Ik zou wel eerder wat anders kopen maar als dat niet in je budget past is dit een goede oplossing.

Comment

• Pearl Audio
                • Feb 2012
                • 9

Originally posted by radioactivediscoshow
                Inderdaad in je prijsklasse is het inderdaad moeilijk. Maar met de SM serie heb je wel een redelijke speaker uit de dap serie te pakken!
                Ik zou niet snel voor een 10inch gaan maar eerder voor de 12 inch versie. Hier in het jeugdhonk hebben we ook SM serie en ben er goed over te spreken.

Uiteraard alle waar naar zijn geld! Heb er ook wel eens Electrovoice subjes bij gehad voor een house feest en moet zeggen dat ze die erg goed bij konden houden.

Ik zou wel eerder wat anders kopen maar als dat niet in je budget past is dit een goede oplossing.
                Dankjewel! ik hoorde ze laatst ook en vond ze ook erg fris klinken. wat misschien ook wel gezegd moet worden is dat ik geen bedrijf ben maar een jonge drive-in show die krap 2 jaar bezig is, dus overstappen naar de grote merken zou voor mij (nog) niet rendabel zijn.
                ik denk dat ik nu wel de keus heb gemaakt voor vier 12 inchers te gaan en misschien nog twee 10 inchers als monitoren ofzo. Alleen rest mij nog de keus tussen de X en SM serie, wat raden jullie aan?

Comment

• SPS
                  • Mar 2004
                  • 1662

Originally posted by Pearl Audio
                  hoezo komen ze wel eens naar beneden dan?

groet, marthijn
                  Wou je dat dan een keer meemaken of zo?
                  Het gaat er om of de fabrikant een geschreven verklaring (spec) geeft voor het veilig vliegen van de kasten en welke materialen en aanslagmethodes daarvoor voorgeschreven cq geschikt zijn.
                  En IK heb die bij DAP nog nooit gezien tot op heden en dus vlieg ik NOOIT DAP topjes.
                  Maar het is maar even om je aandacht voor dit onderwerp te krijgen. Voor de rest is het jouw verantwoordelijkheid......................

Paul
                  Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Pearl Audio
                    • Feb 2012
                    • 9

Originally posted by SPS
                    Wou je dat dan een keer meemaken of zo?
                    Het gaat er om of de fabrikant een geschreven verklaring (spec) geeft voor het veilig vliegen van de kasten en welke materialen en aanslagmethodes daarvoor voorgeschreven cq geschikt zijn.
                    En IK heb die bij DAP nog nooit gezien tot op heden en dus vlieg ik NOOIT DAP topjes.
                    Maar het is maar even om je aandacht voor dit onderwerp te krijgen. Voor de rest is het jouw verantwoordelijkheid......................

Paul
                    moet er inderdaad niet aan denken dat de boel naar beneden komt donderen. Ik ben ook wel blij dat je me er op attendeerd, weet ook verder niet hoe ik alles van DAP moet vertrouwen, maar wel bedankt voor je melding in ieder geval!
                    wat ik zelf meestal wel doe is eerst kijken hoe heel het kastje in elkaar steekt samen met mn vader, timmerman in hart en nieren. verder zal ik ook vantevoren de vliegstrips goed controleren maar denk dat mocht ik ze aanschaffen ik wel eerst nadenk of ik het ook nog goed kan borgen.

Comment

• Pearl Audio
                      • Feb 2012
                      • 9

Nee wil het natuurlijk niet meemaken moet er niet aan denken! ik zag ze toevallig ook laatst gevlogen vandaar dat ik er ook eens naar ben gaan kijken. wat ik wel wil doen mocht ik ze aanschaffen is kijken hoe heet het zaakje in elkaar steekt en of het verantwoord is. misschien wil mn vader er ook even naar kijken (timmerman in hart en nieren) en kijken of ik het ook nog dubbel kan borgen of iets dergelijks. ik vind het wel fijn dat je me er even op attendeerd!
                      verder hoop ik wel dat er nog ervaringen zijn met de X en SM kasten zijn en wat me aangeraden word, misschien als er nog andere opties zijn hoor ik het gaarne

marthijn

Comment

• vdlaanlichtengeluid
                        • Jun 2010
                        • 640

De X-Serie heb ik nog nooit gehoord maar wat ik al zei, SM serie vind ik prima klinken voor het geld.
                        Wij hebben ze hier ook opgehangen aan de orginele beugels. Ik heb wel even aan de binnenkant van de kasten een extra versteviging gemaakt en mijn eigen schroeven erin gedraaid omdat ik daar meer vertrouwen in had.

Wat ik verder een zwak punt vind van de SM is het filter in de kast. Deze zit gemonteerd op de plaat met een paar kunstof bussen en deze zijn erg zwak. Speakers zijn ook wel een buiten gebruikt en door wat lomper gebruik van de "helpers" viel er 1 speaker en is het filter van die plaat gebroken. Maar dit kwam echt door het lompe gedrag.

Uiteraard zijn het wel speakers die behoorlijk wat EQing nodig hebben om echt goed te klinken maar er valt best wat te halen met deze kastjes, SM serie.
                        De X series zijn hier op het forum uitgebreid besproken en denk dat je daar ook geen echt verkeerde keuze mee maakt.

Comment

• Pearl Audio
                          • Feb 2012
                          • 9

Wat ik me nu net bedenk.
                          Ik geloof ook verschillende mensen hier bekend zijn met de Cubo SUB 18. het is namelijk erg belangrijk dat de topkasten hier goed op aan sluiten. Ik ben me daarom eens wat verder gaan orienteren dan DAP. Daarom ben ik gaan kijken naar wat grotere topkasten. hiertoe behoren de LT212, Electrovoice ELX215, Sinq RS212 en RS215, en de JB vibe30MKII.
                          Ik denk dat deze kasten misschien ook een optie zouden kunnen zijn, wat denken jullie?
                          voor de kleinere gelegenheden heb ik gekozen voor 2 SM12 MKII kasten omdat deze kwa looks beter pasten bij mijn subs en omdat ze multifunctioneel zijn.

ik hoop snel weer wat te horen.

Comment

• Pearl Audio
                            • Feb 2012
                            • 9

Hallo,

ik geloof dat een aantal mensen hier ook bekend zijn met de CUBO SUB18 (18snd LW1400). het is erg belangrijk dat de topkast hier goed op aan sluit. Omdat deze subs redelijk heftig zijn denk ik dat er ook wel een flinke top op mag.
                            Ik heb het nog wat overdacht en ben tot het besluit gekomen dat ik mij toch nog verder ga orienteren dan deze 2 kasten. Wat de verdere opties zijn zijn de DAP LT212, Sinq RS212, RS215, de EV ELX215, en de JB Vibe 30.
                            voor de kleinere gelegenheden wil ik gaan draaien met 4x de SB15 (beyma) en de SM12 MKII.
                            Wat denken jullie?

groet marthijn

Comment

• dj pr0flow
                              • Mar 2011
                              • 85

Zelf gebruik de Dap x-12T topkasten. Klinken zeer goed. Ook een stuk frisser dan de gewone x-12 (wat ook goed klinkt).
                              Gebruik ze zelf onder de Vibe 18s MK2. Heb zelf de kasten al paar keer gevlogen en geen enkel probleem hierbij...

Enige nadeel ze zijn aan de zware kant...

Comment

Working...