Advies uitbreiding set

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj pr0flow
    • Mar 2011
    • 85

Advies uitbreiding set

Ik doe nu al enkele jaren kleine drive-in shows.

Ik beschik over 1 Jb systems Vibe18s MK1 en 1 JB systems Vibe18s MK2 per kant. Normaal gebruikte ik hierboven oude jbl 15inch tops. (Ooit 2dehands gekocht).
    Deze zijn echter aan vervanging toe.

Zelf dacht ik aan een dap x-12T deze klinken (volgens mij) zeker niet slecht. Of zou ik beter binnen de Vibe-serie blijven denken? vb een Vibe12. De vibe12 levert slechts 250Wrms en de X-12T 500Wrms. Toch wel een verschil....

Wat is jullie mening?
  • 4AC
    • Nov 2007
    • 1791

Komt misschien wat kort door de bocht over, maar:
    - Ga lezen (dit forum+google)
    En dan kom je er al gauw achter dat je moet:
    - Luisteren (zat showrooms/dealers/importeurs)

Mvg,

Teun
    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• dj pr0flow
      • Mar 2011
      • 85

Ik ben overtuigt dat de x-12T beter klinkt. Ik heb deze al meerdere keren gehoord en zou zeker niet twijfelen mocht ik het budget heb om subwoofers uit de X-serie te kopen.
      Maar ik twijfel er een beetje aan of ze wel klinken als mijn vibes er onderstaan.

Ik heb al gekeken of ik ze niet eens kon huren maar hier in Hasselt (België) kan ik ze niet vinden.
      Last edited by dj pr0flow; 09-01-12, 21:34.

Comment

• Big Bang
        • Apr 2008
        • 652

Als de x-12T beter klinkt dan de vibes, gewoon de x-12T nemen. Simpel.
        It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• dj pr0flow
          • Mar 2011
          • 85

Bedankt voor jullie reactie! Ik heb 2 x-12T zien staan op 2dehands.be. Ik ga ze morgen beluisteren en als ze goed zijn kopen!

Denken jullie dat een Dbx driverack meer uit mijn set zou halen? Of zou het gewoon weggegooid geld zijn?

Ik las al op het forum dat het systeem helderder zou klinken en de feedback volledig zou verdwijnen...

Comment

• koen g
            • Oct 2009
            • 52

Welke versterkers heb je op de set staan? En belangrijker: eentje voor toppen en eentje voor de subs, of alles op één?

Comment

• dj pr0flow
              • Mar 2011
              • 85

Even snel update: Ik ben net mijn nieuwste aanwinst gaan kopen. Kben erg tevreden van de dap x-12T. Dit weekend worden ze voor het eerst getest op een leerlingenfuif te Sint-Truiden (100personen)

Momenteel heb ik een dbx cross-over (223XL) met daarachter 1 versterker laag (American Audio VLP2500) en 1 versterker hoog (Dap Dsa-400). De hoog versterker is aan vervanging toe. Want mijn nieuwe tops hebben 450WRms minstens nodig en de dsa levert slechts 260 dap Watt-jes.

Ik had graag nog een grafische EQ en een compressor/limiter bijkocht maar dit is natuurlijk ook weer veel geld en rackspace.
              Daarnaast doet een driverack dit ook allemaal (feedback, time-delay, cross-over, auto-EQ, limiter, compressor) en nog eens vanzelf met een handig wizzardje.
              Last edited by dj pr0flow; 10-01-12, 11:28.

Comment

• djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

Wat doet een driverack dan met feedback? Je kan de zingende freq's eruit filteren ja, maar dat kan je met een analoge grafische EQ ook, en over het algemeen werkt dat makkelijker, sneller en beter dan op een grafische EQ van een driverack, of, nog erger, een automatische feedback surpressor.

Je moet het zien als een upgrade voor je crossover. Wederom: Luisteren (het beste gewoon een dagje huren en A/B vergelijken met je huidige DBX).

Daan
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• dj pr0flow
                  • Mar 2011
                  • 85

Nu heb ik nog een 2de vraag.

Zoals jullie misschien weten beschikken we voor onze drive-in show 2 x Vibe18s mk2 van Jb systems
                  in kort:
                  - 600Wrms
                  - 131db spl
                  - 18'
                  - 57kg
                  - vanaf 40hz (gemeten op ? db)

En 2 Vibe18s mk1 van Jb Systems:
                  - 500Wrms
                  - 126db spl
                  - 18'
                  - 38kg
                  - van 40hz (gemeten op ? db)

We kunnen er fuiven tot 250man mee doen met de juiste tops er bij en natuurlijk afhankelijk van de zaal. Maar we zouden willen uitbreiden tot fuiven van 500personen. Nu dachten we om eerst onze baskasten te vervangen (aangezien onze tops momenteel overdreven krachtig zijn t.o.v de subs dap x-12T).

Zelf dachten we aan de db Technologies Arena SW18 Pro (ook passief)
                  -1000Wrms
                  - 134db spl
                  - 18'
                  - 43kg
                  - vanaf 28hz (-10db) en 35hz (0db)

Enkel al het verschil van meer dan 10kg is al reden genoeg om over te schakelen. Maar we vragen ons af hoeveel effect heeft dit kwa vermogen (aantal extra personen op een fuif)?

Iemand die ons hierbij misschien kan helpen?

Comment

• dj bobo
                    • May 2003
                    • 155

Ten eerste denk ik dat je je teveel focust op aantallen. Iedere locatie en ieder feest is anders, waardoor je geen aantallen op een set kunt plakken.

Daarnaast moet je je afvragen of je wel echt een set nodig hebt voor 500 personen. Ja, het is leuk om zo'n set te hebben, maar als je hem zelden of nooit zo gebruikt...

Indien je buiten je drive-in ook nog iets in de verhuur doet, dan zou je meerdere kleine sets kunnen aanschaffen die bij elkaar genoeg zouden moeten zijn voor grotere feesten.

Over die dB arena, ik schat in dat deze op zichzelf niet veel harder gaan dan twee vibe 18's. Daarnaast redt je het ook niet met je X-12t tot feesten van 500 man op stevig volume.

Comment

• dj pr0flow
                      • Mar 2011
                      • 85

Originally posted by dj bobo
                      Daarnaast moet je je afvragen of je wel echt een set nodig hebt voor 500 personen. Ja, het is leuk om zo'n set te hebben, maar als je hem zelden of nooit zo gebruikt...

Indien je buiten je drive-in ook nog iets in de verhuur doet, dan zou je meerdere kleine sets kunnen aanschaffen die bij elkaar genoeg zouden moeten zijn voor grotere feesten.

Ik begrijp wat je bedoelt maar als ik dan onze agenda bekijk hebben we in de maand maart alleen al 3 bedrijfsfeesten waar ze +- 450 personen verwachten. En in maanden april en mei is het niet bepaald kalmer.

Nu hadden we een interessant aanbod van een 2dehands set gekregen. Namelijk de dB Technologies Fifty Line Plus FL218.
                      FL10 Passive
                      • 10" woofer horn loaded
                      • 1" RCF compr. driver
                      • driven by FL15
                      • 250–19.000 Hz
                      • SPL 131 dB peak
                      • Dispersion 60° x 50°
                      • Speakon4 Connector
                      • 27.2 kg
                      • 500x500x650 mm 20x20x25.5 in

FL15 3-Amp Active
                      • 100+300+500W RMS
                      • 15" Neodymium Bandpass-Woofer
                      • 53–250 Hz
                      • Max. SPL 132 dB
                      • crossover out at 250 Hz
                      • 2 x Neutrik Powercon
                      • 1 x Neutrik Speakon4-Out for Bi-Amping FL10
                      • 38 kg
                      • 500x500x650 mm 20x20x25,5 in
                      FL18 Active
                      • 800W RMS
                      • 18" RCF-Speaker, 4” Voice coil
                      • 40–100 Hz
                      • Max. SPL 133.5 dB
                      • crossover out at 100 Hz
                      • 2 x Neutrik Powercon
                      • 49 kg / 110 lb
                      • 500x700x650 mm 20x27.5x25.5 in

FL118 Content :
                      • 2 x FL10
                      • 2 x FL15
                      • 4 x FL18

Of denken jullie dat we beter 2 of 3 of 4 x een set hebben van bijvoorbeeld 4 jb subs en dan 2 dap x-12T er boven. En dan deze set's samenvoegen op een grotere fuif?

Comment

• 4AC
                        • Nov 2007
                        • 1791

Ik denk dat bovenstaande prima in staat is om aan je eisen te voldoen. Al zul je er geen 500 man op standje oorlog mee kunnen voorzien, maar bij een fuif waar 500 man aanwezig is zal het wel lukken.
                        Indien de prijs goed is, dan ben je gewoon in het bezit van een mooie set speakers met fatsoenlijke RCF componenten.
                        Kan me ook goed voorstellen dat voor jou de voordelen van selfpowered goed uitkomen. Tip: J&H verkoopt mooie multikabels met powercon en XLR in één.

Besef je echter wel dat het een set is, waardoor deze niet in delen te gebruiken is voor kleinere gelegenheden. De enige optie die je hebt is om één i.p.v. twee 18" subs per kant te gebruiken.
                        Je zult er dus nog iets van een compact setje bij moeten hebben... of misschien een sub/sat setje houden van je huidige spullen.

Voordeel van de Dap/JB set is de flexibiliteit. Nadeel is dat de X12T top ongeschikt is om met meer dan twee kasten per kant te gebruiken (vanwege de spreiding).

Mvg,

Teun
                        Last edited by 4AC; 26-01-12, 12:02.
                        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• dj pr0flow
                          • Mar 2011
                          • 85

Ik denk dat we uiteindelijk toch zullen gaan voor een uitbreiding van onze huidige set. Aangezien dit ons nieuw +- 3500euro kost en de set van db +- 6500euro.

We beschikken momenteel toch al over een mooie (toch in mijn ogen) set en deze willen we niet direct wegdoen.
                          Als we een 2de identieke set (4 x vibe18s 2 x dap x-12T + versterkers in mooie rack) kopen, kunnen we deze gerust samenvoegen tot een groter systeem. En hebben we de flexibiliteit voor 1 of 2 set(s) te plaatsen. Of beweren jullie anders?

8 x Vibe18s + 2 x dap x-12T, 6+ Kwrms, 130+ db spl zou toch voldoende zijn voor fuiven van +- 500 personen niet?

Originally posted by 4AC
                          Nadeel is dat de X12T top ongeschikt is om met meer dan twee kasten per kant te gebruiken (vanwege de spreiding).
                          Niet slecht bedoelt maar op een opendeurdag (denk van keymusic) heb ik een set horen spelen van Dap x-serie ( 4 x dap x18 + 3 x dap x-12T per kant) en dit klonk in mijn oren niet slecht (kwa spreiding). Misschien kan je dit misschien iets beter uitleggen waarom er op mijn 4 vibes dan geen 3 topkasten zouden kunnen?

mvg
                          Florian
                          Last edited by dj pr0flow; 26-01-12, 19:58. Reason: enkele details toegevoegd

Comment

• djspeakertje
                            • Oct 2008
                            • 1912

Ik denk dat 4AC denkt dat de spreiding te groot is, wat je dan krijgt zijn kamfiltereffecten, waardoor je op sommige plekken geen hoog hoort door uitdoving, en op andere plekken juist heel veel, door optelling van de geluidsgolven.

Nou heb ik even gekeken op de site van DAP, en daar staat dat zowel X12 als X12T een spreiding hebben van 60*40 graden, dus in principe zou je prima 2 of zelfs 3 kasten (ookal ga je dan wel heel breed) naast elkaar kunnen zetten. Bij het naast elkaar zetten van topkasten op deze manier is de vuistregel om de kasten met de achterkant tegen elkaar te zetten en aan de voorkant ongeveer een vuistbreed ruimte te houden (knokkels naar boven).

Op deze manier krijg je bij 2 kasten een spreiding van 120 graden en bij 3 kasten naast elkaar een spreiding van 180 graden (wat behoorlijk veel is, een halve cirkel om precies te zijn).

Daan
                            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• dj bobo
                              • May 2003
                              • 155

180 graden spreiding is leuk, maar mijn ervaring is dat je met 120 in de meeste gevallen meer dan genoeg hebt. Bij grotere aantallen bezoekers (waar proflow 3 per kant nodig zou hebben) ga je eerder de diepte in dan de breedte. Een te brede afstraling kan dan juist ongunstig zijn ivm uitrichten en reflecties...

Comment

Working...