Geluid voor kroeg

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ianudinga
    • May 2011
    • 9

    #1

    Geluid voor kroeg

    Goedenavond,

    Ik moet een kroegeigenaar helpen met het regelen van een geschikte geluidsset. Hij heeft de boel overgenomen en er staan wat (deels kapotte) hifi speakertjes en hifi versterkertje.

    Hij wil nu goed geluid hebben en hij wil ook wat modernere muziek gaan draaien.

    Het binnenkomst gedeelte heeft een verlaagd plafond en is ongeveer 6x6 meter. De andere helft van de kroeg gaat het verlaagd plafond ineens over op een puntdak van zeker 4 meter hoog. Het plafond is daar bedekt met een soort van camouflagenet. In dit gedeelte staat de bar en is iets groter ongeveer 7x7 meter.

    Wat zouden jullie kunnen aanraden wat betreft geluid? Ik schat het budget iets van 1500-2000 euro.

    Ik zat zelf te twijfelen tussen 4 12" topjes met een subwoofer, of gewoon 4 15" topjes. Misschien heb je dan iets beter voor hetzelfde geld?
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

    #2
    Op 85 vierkante meter dus?
    En daar gaat de bar ook nog af?

    JBL control 28. En zeker geen 15"'s tenzij je het bloed uit de oren wilt blazen bij je klanten....

    Comment

    • Ianudinga
      • May 2011
      • 9

      #3
      Originally posted by MacGyverSounds
      Op 85 vierkante meter dus?
      En daar gaat de bar ook nog af?

      JBL control 28. En zeker geen 15"'s tenzij je het bloed uit de oren wilt blazen bij je klanten....
      Het lijkt me dat 15" niks zegt over het volume? 12" / 10" versies van speakers gaan vaak even hard, maar niet zo laag. In een 12" kast zit vaak ook exact dezelfde tweeter als de 15" variant.

      Comment

      • mrVazil
        • Mar 2010
        • 330

        #4
        heel klein budgetje lijkt me, zeker als je vier speakers wil.

        Ik zou zeggen: Turbosound Milan, met een milan sub als aanvulling voor het laag, maar daar kom je niet met dit budget

        Comment

        • Ianudinga
          • May 2011
          • 9

          #5
          Originally posted by mrVazil
          heel klein budgetje lijkt me, zeker als je vier speakers wil.

          Ik zou zeggen: Turbosound Milan, met een milan sub als aanvulling voor het laag, maar daar kom je niet met dit budget
          Ja dat is het probleem. Maar 4 x JBL JRX 15" kost ongeveer 1200 euro. Dan ga ik geen 4 x JBL control 28 halen voor 1500 euro terwijl je dan tekort komt in het laag. Het volume hoeft natuurlijk niet voluit te staan.

          Comment

          • BJD
            • Oct 2007
            • 771

            #6
            Als het enkel als achtergrondmuziek dient zou ik met zo'n budget eens kijken naar EV ZX1. Voor de prijs erg leuke speakers en gaan best hard. Voor dansen gewoonweg ongeschikt.

            Comment

            • highendsyl
              • Feb 2007
              • 81

              #7
              Met dit budget een goed processed geluidje neerzetten. Bijna onmogelijk. Wellicht zouden 4x EV ZXa1 passen. Ik zet er wel eens 4 neer in een voetbalkantine of bij een bedrijfsfeestje, kan toch behoorlijk knallen. Kan de kroegeigenaar daarna doorsparen voor een aktief subje (of twee).

              Succes.
              Het beste uit je equipment halen.......altijd en overal

              Comment

              • bommen
                • Nov 2009
                • 37

                #8
                Originally posted by BJD
                Als het enkel als achtergrondmuziek dient zou ik met zo'n budget eens kijken naar EV ZX1. Voor de prijs erg leuke speakers en gaan best hard. Voor dansen gewoonweg ongeschikt.
                Ik heb in de sociëteit van m'n studentenvereniging, ongeveer even groot als deze ruimte, 4 x EV ZxA1 opgehangen naast de sub die er al stond (DAP X18B). Tijdens feestjes houden ze het prima uit, al zou dit wss niet zijn zonder sub.
                In combinatie met een leuk subje zijn dit dus best leuke investeringen voor een kroeg van deze grootte.

                Comment

                • 4AC
                  • Nov 2007
                  • 1791

                  #9
                  Originally posted by Ianudinga
                  Goedenavond
                  Goedenavond.

                  Ikzelf zou bovenstaande adviezen niet al te serieus nemen, aangezien je zelf te weinig gegevens verstrekt, om ook maar een enigszins zinnig advies te kunnen geven.

                  Originally posted by Ianudinga
                  Hij wil nu goed geluid hebben en hij wil ook wat modernere muziek gaan draaien.
                  En heeft hij daarvoor de juiste persoon om hulp gevraagd? Er komt namelijk wel wat meer bij kijken dan alleen wat producten adviseren; het moet ook VEILIG geïnstalleerd worden. Vaak moeten speakers gevlogen worden en dergelijke, dan moet je wel weten waar je mee bezig bent.
                  En wie gaat ná de installatie service bieden? Wat gaat er met wie gebeuren als er iets kapot gaat? Zorg jij dan voor een oplossing? Wie is er aansprakelijk als er een speaker naar beneden dondert op het publiek? Om maar wat voorbeeldjes te noemen.

                  Het zou best kunnen dat je je hier goed bewust van bent, maar goed, ik zeg het alleen maar even.

                  Originally posted by Ianudinga
                  Het binnenkomst gedeelte heeft een verlaagd plafond en is ongeveer 6x6 meter. De andere helft van de kroeg gaat het verlaagd plafond ineens over op een puntdak van zeker 4 meter hoog. Het plafond is daar bedekt met een soort van camouflagenet. In dit gedeelte staat de bar en is iets groter ongeveer 7x7 meter.
                  Een buitengewoon duidelijk verhaal, haha!

                  Originally posted by Ianudinga
                  Wat zouden jullie kunnen aanraden wat betreft geluid? Ik schat het budget iets van 1500-2000 euro.
                  Daarvoor moet ik veel meer dingen weten, ben ik bang. Dan kom ik gezellig met wat (-wijze en ervaren-) vrienden langs op de locatie en dan volgt er een zo gepast mogelijk advies. Oh, en dan is dat budget ook al finito, geloof ik.

                  Zo is een vraag, of het geluid 'fysiek aanwezig' mag/moet zijn of noujuist zo onopvallend mogelijk moet zijn. En wat er precies verwacht word van het systeem, qua geluidsniveau. Misschien is het wel de bedoeling dat 'het hoge gedeelte' de dansvloer wordt? En het lagere gedeelte 'lounge'? Andere punten zijn de akoestiek van de ruimte, geluidsoverlast van de buren, etc. etc.

                  Als geluidsoverlast een probleem is: speakers zo dicht mogelijk bij het publiek houden. Hoe verder weg, hoe harder het moet en hoe meer overlast anderen er van zullen hebben (en je hebt natuurlijk een krachtiger systeem nodig, wat weer duurder is). Om dichtbij het publiek te kunnen zijn, maar wel iedereen van geluid te voorzien, heb je meerdere speakers nodig. De toppen zullen dus ook een brede spreiding moeten hebben.
                  Dit geldt overigens ook voor de subs (zoniet meer); liever meer uit verschillende hoeken die minder hard hoeven, dan minder die knetterhard moeten spelen om de hele ruimte van geluid te voorzien.

                  Originally posted by Ianudinga
                  Ik zat zelf te twijfelen tussen 4 12" topjes met een subwoofer, of gewoon 4 15" topjes. Misschien heb je dan iets beter voor hetzelfde geld?
                  Je zit aardig in de richting. Vergeet je niet dat er meer bij komt kijken dan alleen speakers? Je hebt waarschijnlijk flink wat bekabeling nodig, evt vliegmateriaal, etc. Is dat in het budget inbegrepen? Is het budget sowieso alleen voor speakers/versterkers, of ook voor een mengpaneel, bron en dergelijke?

                  Als je wat meer gegevens geeft, zie hierboven, dan wil ik wel proberen om wat potentieel geschikts voor te stellen.

                  Mvg,

                  Teun

                  Ps. Actief (in de zin van; versterker in de speaker zelf) zou ik zelf niet gauw prefereren in een installatie. Mocht je iets willen instellen-, onderhouden- afregelen- of repareren, dan kun je gewoon lastig bij de versterkers. Met losse versterkers kun je alle apparatuur (versterkers, processors, mengpaneel) lekker op één plek houden. En dat is veel handiger.
                  MAAR: alles heeft z'n voor- en nadelen.

                  EDIT: gebruik ook de zoekfunctie!
                  Last edited by 4AC; 10-07-11, 19:42.
                  uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                  Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                  Comment

                  • bommen
                    • Nov 2009
                    • 37

                    #10
                    Originally posted by 4AC
                    Ps. Actief (in de zin van; versterker in de speaker zelf) zou ik zelf niet gauw prefereren in een installatie. Mocht je iets willen instellen-, onderhouden- afregelen- of repareren, dan kun je gewoon lastig bij de versterkers. Met losse versterkers kun je alle apparatuur (versterkers, processors, mengpaneel) lekker op één plek houden. En dat is veel handiger.
                    MAAR: alles heeft z'n voor- en nadelen.
                    Over het "actieve" speakers in een installatie: Ik ben daar persoonlijk een groot voorstander van. Als er in een kroeg iets gebeurd met je versterker ben je al je speakers gelijk kwijt. Als er in elke speaker een versterker zit blijven er 3 het nog doen als een van de versterkers kapot gaat.
                    Het instellen hoeft meestal maar 1x te gebeuren en daarna gewoon ophangen waar iemand er niet makkelijk bij kan, zodat niemand er ook mee kan kloten. Werkt bij ons perfect

                    Comment

                    • 4AC
                      • Nov 2007
                      • 1791

                      #11
                      Originally posted by bommen
                      Over het "actieve" speakers in een installatie: Ik ben daar persoonlijk een groot voorstander van. Als er in een kroeg iets gebeurd met je versterker ben je al je speakers gelijk kwijt.
                      Slechts één versterker komt niet zo vaak voor (althans, bij mij).

                      Originally posted by bommen
                      Als er in elke speaker een versterker zit blijven er 3 het nog doen als een van de versterkers kapot gaat.
                      Jij gaat er van uit dat het sowieso vier speakers worden?
                      Eventueel zou je dan gebruik kunnen maken van twee versterkers, als je dat risico wilt spreiden.

                      Selfpowered is vaak ook duurder. Je betaalt namelijk voor de alles-in-één oplossing en de vooraf ingestelde processing. Vier selfpowered speakers zijn duurder dan vier passieve speakers met versterker en processor. Althans, meestal.
                      In het geval van passieve speakers zul je zelf de moeite moeten nemen om het goed in te stellen. En je moet er ook de kennis voor paraat hebben.
                      Al zijn de fabrikanten vaak niet te beroerd om geadviseerde instellingen te geven.

                      Originally posted by bommen
                      Het instellen hoeft meestal maar 1x te gebeuren en daarna gewoon ophangen waar iemand er niet makkelijk bij kan, zodat niemand er ook mee kan kloten. Werkt bij ons perfect
                      Dat klopt. En allemachtig, wat een gedoe als er WEL een keer iets aan moet gebeuren.
                      Een beetje processor kun je gewoon beveiligen met een wachtwoord of iets dergelijks. Daarnaast kun je altijd nog de processor 'fysiek beschermen' tegen vandalen of onwetend volk; een rack met een slot of een rackpaneeltje ervoor.

                      En trouwens, in sommige gevallen is de ruimte zo klein dat het publiek bij de speakers kan. Of dat er net een podium onder de speaker staat.
                      Dan kan er net zo goed iemand mee "gaan kloten".

                      Nee sorry, de voordelen van selfpowered wegen meestal niet op tegen de nadelen in het geval van een installatie.
                      Al kan ik me wel situaties voorstellen dat het erg prettig is.

                      Mvg,

                      Teun
                      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                      Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                      Comment

                      Working...