Geluid in een tent

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • T_Mai
    • Mar 2010
    • 25

Geluid in een tent

Ik weet dat er al een paar topics hier zijn over het geluidsversterking in een tent, maar toch wil ik jullie raad vragen. Wij hebben een belletje gekregen van de organisatie om het geluid te verzorgen voor een fuif. Ik heb hier en daar al gelezen dat het compleet ruk is om in een tent fatsoenlijk geluid te produceren.

Dit is de situatie waarin we zitten.

het gaat hier om een tent van ongeveer 22 meter lang en 15 meter breed.

Wij hebben kwa apparatuur niet heel wat bijzonders. Een dap soundmate 3 set. Ik weet nu al dat het niet goed gaat komen met de spreiding en het laag,
    De organisatie rekent op ongeveer 400 man.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Last edited by T_Mai; 03-07-11, 19:50.
  • timedriver
    • Sep 2010
    • 144

Zo erg is het nu ook weer niet...de tent geeft alleen hinderlijke reflecties, waar je ook zelf behoorlijk gek van kunt worden...

Het hangt een beetje van de programmering af, maar met die soundmate set ga je het bij disco niet redden. Een dubbele set komt al aardig in de buurt, denk ik.

Ik zou in dit geval zelf op zoek gaan naar bijvoorbeeld 2x dubbel 18 per kant met bijvoorbeeld 2 dubbel 12" toppen per kant, om hoogte te krijgen. De toppen ietsje voorover gekanteld, zodat meer energie naar het publiek gaat ipv het tentdak.

Grote kans, dat je dan genoeg reserve hebt, hoeft het ook allemaal niet op zijn tenen te lopen, waardoor je naast de reflecties ook nog over-zijn-nek geluiden krijgt...
    I am a Timedriver!

Comment

• dj bobo
      • May 2003
      • 155

Het is handig als je iets meer informatie geeft zoals:

Wat is je publiek (400 kinderen?)
      Wat ga je uitversterken? (Spraak, band, dj)
      Hoeveel ruimte heb je ter beschikking?
      Heb je een dB limiet?
      Wat voor stroomvoorzieningen zijn er beschikbaar?
      Wat is de hoogte van de tent?
      Zit er een vloer in?

Dat het geluid in een tent slecht is hoeft niet per definitie waar te zijn. Ik heb meerdere malen een net geluid in een tent weten te creeeren. Probeer iig om reflecties op de tent-doeken/muren te beperken (zoals je dat normaal bij "normale" muren ook zou doen.

Comment

• vdlaanlichtengeluid
        • Jun 2010
        • 640

zeker voor zeker nemen en gewoon een set bij huren van wat jij nu hebt. Lijkt me dat je het dan toch zeker wel moet redden.

Zeker omdat je aangeeft nog niet veel ervaring hiermee te hebben(tenten), moet je deze dag veel tijd nemen voor je bouw om gewoon wat te kunnen proberen. Neem aan dat je disco moet doen natuurlijk.

Zoveel mogelijkheden gewoon proberen en de beste setup pakken

Comment

• T_Mai
          • Mar 2010
          • 25

Bedankt voor jullie reacties!

Het is voor ongeveer 400 mensen (16+)
          Het is puur dj werk+een klein beetje spraak.
          Volgens mij heeft de organisatie al een apv aangevraagt dus dat zit wel goed.
          de stroomverzieningen weet ik nog niet. Maar onze set neemt niet zoveel uit het net.
          De hoogte van de tent is nog niet bekend.
          Er zit een houten vloer in (zie foto's van vorige jaar)

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

In een tent kom je al snel sub tekort, dit verdwijnt door het tentzeil terwijl het mid/hoog gereflecteerd wordt.
            Zorg dat je toppen hebt met een strakke spreiding (60°) en stel die zo op dat ze zo min mogelijk tegen het tentzeil stralen. Verder kan het geen kwaad om een behoorlijke overcapaciteit te hebben en die vervolgens niet te gebruiken.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Ik neem aan dat die set van jou zelf is; dan weet je toch ook wel wat die set kan? Ik heb naar de specs gekeken, maar ipv nominaal opgenomen vermogens en bijbehorende spl's zie ik alleen de "maximale theoretische" spl's.... en die zeggen dus helemaal niets. Ik heb dus geen idee wat de gangbare output van zo'n set is. Oftewel: zeg jij het maar, kan die set dat?
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• T_Mai
                • Mar 2010
                • 25

Originally posted by sparky
                Ik neem aan dat die set van jou zelf is; dan weet je toch ook wel wat die set kan? Ik heb naar de specs gekeken, maar ipv nominaal opgenomen vermogens en bijbehorende spl's zie ik alleen de "maximale theoretische" spl's.... en die zeggen dus helemaal niets. Ik heb dus geen idee wat de gangbare output van zo'n set is. Oftewel: zeg jij het maar, kan die set dat?
                De topjes die trekken het wel tot en met een metertje of 20. De subs houden het al na een meter of 15 ermee op, het Lijkt wel alsof het uitdooft. Is het slimmer om een set in te huren zoals, Martin W8C+WSX of zal ik het maar proberen hiermee. Maar het mag ook weer niet te duur worden, dus het is best wel een moeilijke situatie

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

Sja, hoe goed moet het zijn en wat wil men daarvoor neerleggen?... Als er niet veel geld is en de verwachtingen zijn niet te hoog, ga dan voor je eigen setje. Moet het beter, zet dan een echte set neer, maar vraag dan wel ook echte centen. Wil men men wel de kwaliteit maar niet de centen bieden, ga dan dat weekend lekker wat anders doen Zijn de verwachtingen niet hoog, maar zijn de centen wel serieus, gefeliciteerd!
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

Overigens hoeft het niet per se een ramp te zijn dat de set niet de hele tent van "dik" geluid voorziet. Achterin is het vaak zelfs wenselijk dat het wat rustiger is. Dat is dus ook de moeite van het uizoeken waard. Zorg verder dat je setje hoog genoeg staat, de hele set denk ik dan. Dit is zo'n irritant soort set waarbij de laag/subkasten tot 160Hz hoorlopen. Subjes op de grond en topjes de lucht in werk dan niet, niet handig

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

Qua reflecties zijn dit soort tenten overigens goed te doen in vergelijking met bijvoorbeeld een ronde tent waar je knettergek wordt van je reflecties alleen al (waarbij monitors en galmpjes praktisch onmogelijk worden).
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• tha_dj
                        • Jan 2004
                        • 375

Originally posted by T_Mai
                        De topjes die trekken het wel tot en met een metertje of 20. De subs houden het al na een meter of 15 ermee op, het Lijkt wel alsof het uitdooft. Is het slimmer om een set in te huren zoals, Martin W8C+WSX of zal ik het maar proberen hiermee. Maar het mag ook weer niet te duur worden, dus het is best wel een moeilijke situatie
                        Als ik naar de foto kijk, staat er JBL, MRX, SRX 4 toppen en 2 subs !?!
                        Dus staat het podium net zo, moet je 4 gelijke toppen en 2 subs ( of 4 ) van gelijke aard neerzetten, met de nodige rigging om de toppen te vliegen eventueel.

En of dat duur gaat worden ??? Maar goed, er zijn 3 opties:

- Je doet het met B merken en komt uiteindelijk tekort qua volume, maar verdient LEKKER aan je eigen spulletjes, hoeft niet meer te komen want ze vonden het bagger.

- Je doet het goed met ingehuurd materiaal / kennis van concullega en verdient een beetje, maar hebt kans volgend jaar met meer ervaring en eventueel betere spullen weer te verdienen.

- Je doet het NIET, omdat je er te weinig kijk / kunde voor hebt en gaat voor volgend jaar alvast kijken hoe het eventueel wel moet.
                        your light !

Comment

• T_Mai
                          • Mar 2010
                          • 25

Originally posted by tha_dj
                          Als ik naar de foto kijk, staat er JBL, MRX, SRX 4 toppen en 2 subs !?!
                          Dus staat het podium net zo, moet je 4 gelijke toppen en 2 subs ( of 4 ) van gelijke aard neerzetten, met de nodige rigging om de toppen te vliegen eventueel.

En of dat duur gaat worden ??? Maar goed, er zijn 3 opties:

- Je doet het met B merken en komt uiteindelijk tekort qua volume, maar verdient LEKKER aan je eigen spulletjes, hoeft niet meer te komen want ze vonden het bagger.

- Je doet het goed met ingehuurd materiaal / kennis van concullega en verdient een beetje, maar hebt kans volgend jaar met meer ervaring en eventueel betere spullen weer te verdienen.

- Je doet het NIET, omdat je er te weinig kijk / kunde voor hebt en gaat voor volgend jaar alvast kijken hoe het eventueel wel moet.
                          Bedankt voor je reactie, de set die je op de foto ziet is van een andere verhuurbedrijf. Wij willen dit heel graag doen, om een lekker breed publiek aan te trekken. Maar wij willen het niet verpesten met slecht geluid en niet compleet voor jan l*l te staan.

Onze idee was om de podium in de breedte te plaatsen en dan eventueel een horngeladen set huren. Dat scheelt een hoop ellende.

Comment

• renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

Met het podium in de breedte zijn outfills een aanrader

Pas op met hoorngeladen systemen in een tent, daarmee heb je sneller last van de reflecties dan met bijvoorbeeld een frontloaded systeem. Vooral het midlaag wil dan nog wel eens raar doen (rond de 160Hz).
                            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• T_Mai
                              • Mar 2010
                              • 25

Originally posted by renevanh
                              Met het podium in de breedte zijn outfills een aanrader

Pas op met hoorngeladen systemen in een tent, daarmee heb je sneller last van de reflecties dan met bijvoorbeeld een frontloaded systeem. Vooral het midlaag wil dan nog wel eens raar doen (rond de 160Hz).
                              Voor outfills hebben we SRM450's ter beschikking. Als horngeladen systeem hadden we in gedachte een Martin W8C + WSX met bij behorende amps en processor.

Comment

Working...