Hoeveelheid speakers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ianudinga
    • May 2011
    • 9

Hoeveelheid speakers

Goedemiddag,

Ik ben al een tijdje dit forum aan het volgen, ik heb zelf wel wat leuke dingen staan en ik vind het interessant om hier te lezen hoe alles bij de grote jongens in z'n werk gaat, ik vroeg me alleen toch iets af.

Ik zie dat er constant gesproken wordt over de verhouding tussen het aantal basskasten en het aantal topjes. Dan wordt er bijvoorbeeld geadviseerd om zoveel 18" kasten (geen merk genoemd) neer te zetten.

Ik snap dit niet echt omdat er zoveel verschil is tussen subwoofers qua vermogen en max SPL. Je hebt 18" kasten die maximaal 125db doen maar ook 140db. In het laatste geval kun je een hoop kasten thuis laten lijkt me, als je bedenkt dat een verdubbeling van het aantal speakers slechts 3db oplevert.

Of mis ik hier iets?
  • 4AC
    • Nov 2007
    • 1791

Je hebt helemaal gelijk.
    Er kunnen twee dingen het geval zijn:
    - Het is een (onwetende?) forummer die graag dingen over één kam scheert
    - Of het is een forummer die even iets veralgemeniseerd om eenvoudig zijn punt duidelijk te maken

Er zijn echter nog veel meer factoren die van invloed kunnen zijn. Zo nemen bijvoorbeeld niet alle fabrikanten hun specificatielijstjes even serieus (skytronic 131dB is geen Meyer 131dB). Daarnaast is er nog altijd de locatie, muziekstijl, publiek, akoestiek etc. etc. Kortom; het zijn altijd erg twijfelachtige opmerkingen over 'aantallen kasten die nodig zijn'.

Mvg,

Teun
    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Ianudinga
      • May 2011
      • 9

Oke Teun bedankt voor je antwoord!

Mijn setje bestaat uit 2 x JBL PRX612M en 1 x Cerwin-Vega CVA-121. Dit is een 21" subwoofer. 1 JBL doet solo 134db en de CV 135db. ik vertrouw eerlijk gezegd meer op de specs van JBL dan op die van Cerwin-Vega.

Zaterdag is er een soort van tuinfeest waar muziek gedraaid moet worden, een aan 3 kanten omheinde tuin van ongeveer 10 x 20M. Er komt ongeveer 50 man. Wij houden wel van flink wat laag dus ik hoop dat de sub het gaat trekken. :-)

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

Originally posted by Ianudinga
        Goedemiddag,

Ik ben al een tijdje dit forum aan het volgen, ik heb zelf wel wat leuke dingen staan en ik vind het interessant om hier te lezen hoe alles bij de grote jongens in z'n werk gaat, ik vroeg me alleen toch iets af.

Ik zie dat er constant gesproken wordt over de verhouding tussen het aantal basskasten en het aantal topjes. Dan wordt er bijvoorbeeld geadviseerd om zoveel 18" kasten (geen merk genoemd) neer te zetten.

Ik snap dit niet echt omdat er zoveel verschil is tussen subwoofers qua vermogen en max SPL. Je hebt 18" kasten die maximaal 125db doen maar ook 140db. In het laatste geval kun je een hoop kasten thuis laten lijkt me, als je bedenkt dat een verdubbeling van het aantal speakers slechts 3db oplevert.

Of mis ik hier iets?
        [FONT=Verdana]Tja, normaal gezien als je speakers koopt of huurt, zorg je dat de toppen en subs in verhouding op elkaar afgestemd zijn.[/FONT]
        [FONT=Verdana]Als een topspeaker 130db SPL levert, zorg je dat je +/- voor 130-133db SPL subs hebt.[/FONT]
        [FONT=Verdana] [/FONT]
        [FONT=Verdana]En vaak is het zo dat je een dubbele sub nodig hebt om de top bij te houden in vermogen. Als een topspeaker 135db SPL levert, zal je vaak een dubbele sub nodig hebben om de verhouding te laten kloppen.[/FONT]
        [FONT=Verdana] [/FONT]
        [FONT=Verdana]Je kunt niet zomaar zeggen 1 sub <> 1 top[/FONT]
        [FONT=Verdana]Je moet de eigenschappen naast elkaar leggen.[/FONT]

Comment

• laptop
          • Jan 2009
          • 187

Daar ga je het waarschijnlijk wel mee redden met wat je nu opnoemt.

Nog even een vraagje, waar is dat "tuinfeest" is het in een stad of dorp? Met veel bebouwing dicht bij? Zo ja, Dan heb je kas wanneer je even flink gas geeft dat iemand even komt vragen of het wat zachter mag . Dus dan hoef je je helemaal geen zorgen te maken, want dan zijn je buren de beperkte factor.

Comment

• Ianudinga
            • May 2011
            • 9

Ik denk dat die beperkende factor wel mee zal vallen. Het is aan de rivier de Zaan, er is zaterdag een evenement "Zingen op de Zaan" Waarbij er honderden boten voorbij komen met live muziek (en een hoop volk) erop. Verder staat er nog een PA-installatie 2 huizen verderop.

Ik kan dus eindelijk mijn setje open gooien. :-) Ik doe dit natuurlijk wel tussen de optochten door anders speelt alles door elkaar en kunnen we de boten niet meer horen.

Comment

Working...