TSX 15 tweeters

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RonaldH
    • Aug 2009
    • 274

Dan heb ik wat gemist in het verhaal.
    Als je dynamische tweeters gaat gebruiken is een x-over noodzakelijk.
    Alleen bij piezo werkt de truuk met de 0,47uF condensator.

De x-over heeft ook een condensator in serie met de tweeter, deze is dan berekend m.b.v. de impedantie en x-over frequentie.
    De spoel in serie met de woofer doet hetzelfde maar dan voor de lage tonen.
    Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• RonaldH
      • Aug 2009
      • 274

De condensator is OK, maar dan voor de piezo tweeters

Comment

• tvdh
        • May 2011
        • 7

Voldoet deze filter? http://en.beglec.com/product/615/CN3
        Er staat 100watt rms, is dat dus te weinig?

Comment

• RonaldH
          • Aug 2009
          • 274

De luidspreker wordt voor 250W verkocht, maar er staat niet bij RMS, PMPO of wat dan ook.
          Het filter is geschikt voor 100W RMS dus lijkt mij voldoende.
          Kleine wijziging tov vorige uitleg van het filter, in dit filter zit de spoel parallel over de tweeter om zo samen met de condensator een 12dB/oct filter te maken met een x-over van 7kHz.

Comment

• Ericsamandj
            • Jul 2010
            • 414

Even een flinke schop: van een carnavalsgroep (zonder budget) heb ik een setje van deze jb systems tsx 15 staan die ter reparatie
            zijn aangeboden. De piezo's liggen er beiden uit. Ze hebben 8 stuks ht100 bullets ooit eens aangeschaft.
            Deze zijn kwalitatief natuurlijk al een pak beter dan piezo's. Nu vraag ik me alleen af of er de noodzaak is om de interne crossover aan te passen of kan dit prima op de originele? ik kan het originele x overpunt nergens vinden maar de bullets zijn inzetbaar vanaf 4500 hertz. mocht het zo zijn dat de crossover moet worden aangepast, welke zou dan het meest geschikt zijn?
            mvg Eric.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Als je het originele x-over punt al niet kunt vinden wordt het lastig, daarbij zal een piezo ff anders reageren dan een bullet.
              Verder is het voor een 15" driver nogal hoog om pas op 4500 Hz af te hoeven haken.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Ericsamandj
                • Jul 2010
                • 414

Op welke frequency zit de originele piezo dan gecrossed vraag ik me af? Een piezo is verre van een laagweergever. Zou er dan standaard in deze kasten zo'n enorm gat inzitten? Het betreft namelijk gewoon een simpel tweeweg systeem.

Comment

• DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

Originally posted by Ericsamandj
                  Zou er dan standaard in deze kasten zo'n enorm gat inzitten? Het betreft namelijk gewoon een simpel tweeweg systeem.
                  Die kans is groot, een piezo zit als het goed is hoger.

Comment

• Ericsamandj
                    • Jul 2010
                    • 414

Dan is de kans dus ook groot dat het huidige crossovertje boven die 4500 hertz is afgestemd ter bescherming van de piezo,s . Mijn inziens kan de bullet er dus in of denk ik nu te simpel?

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Da's te kort door de bocht....
                      De cross-over frequentie van een passief netwerk is mede afhankelijk van de aangesloten impedantie.
                      Wat is de impedantie van een piezo?
                      Daarbij is het voor een piezo al voldoende te zorgen dat hij vanaf pakweg 1 kHz signaal krijgt, ding heeft verder geen cross-over nodig.
                      Een bullet daarentegen is heel erg kwetsbaar, wil het liefst pas vanaf 6 kHz ingezet worden, zit je iets te laag dan is het diafragma zo stuk.
                      Een bullet geeft wel een heel mooi tophoog.
                      Meten is weten in dit geval.

Comment

• Ericsamandj
                        • Jul 2010
                        • 414

De uiteindelijke impedantieweerstand is in dit geval niet echt belangrijk, aangezien het setje gewoon op een eigen ep 2500 hangt, deze is tot 2 ohm stabiel. Het setje is het aanzien niet waard en klankmatig zal het ook geen topspul zijn. Het is alleen van belang dat het set weer gaat spelen met de voor hande zijnde onderdelen. Crossovertje aanpassen lijkt me dus wel noodzakelijk.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Je vergeet dat de Voltampères samen met de frequentieamplitude zorgt voor een golflengtevertragingsdelay.
                          Ofwel, je haalt nu een paar dingen door elkaar.
                          Het gaat erom dat een passief filter is berekend naar de impedantie van de gebruikte drivers, veranderd die laatste dan veranderd dus ook de cross-over frequentie, dat heeft dus niks te maken met welke impedantie de versterker aan kan.
                          Een piezo is van zichzelf al een high-pass filter, de frequentie waarop deze gefilterd wordt is totaal niet kritisch waardoor het gebruikte filter waarschijnlijk een simpel 6 dB filter is met componenten die totaal niet nauwkeurig zijn.
                          De kans dat het aanwezige filter te gebruiken is met de bullet is dus uiterst klein.

Comment

• Ericsamandj
                            • Jul 2010
                            • 414

Dus wat is in dit geval wijsheid?

Scheidingsfilter aanpassen, of andere piezotweeters?

Comment

• Ericsamandj
                              • Jul 2010
                              • 414

ondertussen een stapje wijzer.
                              Heb de kasten opengeschroefd en tot mijn verbazing zijn deze kasten origineel geladen met bullets, echter de ht30.
                              Na wat zoekwerk ben ik erachter gekomen dat ook deze een afsnijfrequency van 6khz hebben, het scheidingsfilter is dus niet direct het probleem.
                              Maar na wat testjes ben ik erachter gekomen dat het niet de bullets zelf zijn, maar dat de scheidingsfilters zijn doorgefikt.
                              Nieuwe scheidingsfilters zijn dus de oplossing.
                              Tot zoverre bedankt voor de hulp.

Comment

• SPS
                                • Mar 2004
                                • 1662

Originally posted by Ericsamandj
                                ondertussen een stapje wijzer.
                                Heb de kasten opengeschroefd en tot mijn verbazing zijn deze kasten origineel geladen met bullets, echter de ht30.
                                Na wat zoekwerk ben ik erachter gekomen dat ook deze een afsnijfrequency van 6khz hebben, het scheidingsfilter is dus niet direct het probleem.
                                Maar na wat testjes ben ik erachter gekomen dat het niet de bullets zelf zijn, maar dat de scheidingsfilters zijn doorgefikt.
                                Nieuwe scheidingsfilters zijn dus de oplossing.
                                Tot zoverre bedankt voor de hulp.
                                Zo, dan moet je toch van goede huize komen om een filter op 6 kHz te laten uitfikken, en de bullits erachter heel te houden! Of werden die beschermd met lampen / ptc's oid?
                                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

Working...