aankoop versterker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • L1events
    • Mar 2011
    • 21

aankoop versterker

hallo,

Ik kan voor 300 euro een CS1200x versterker van peavey kopen.
    Deze levert 630W per kant op 4ohm.
    Hij moet 2 Peavey 215XT kastjes aansturen.
    Deze kunnen 700Wrms aan op 4 ohm.
    Ik las op het forum dat de versterker erg goed is om subwoofers mee aan te sturen, maar ik twijfel of het vermogen genoeg is omdat aangeraden wordt om 1,5x zoveel versterker vermogen te nemen.
    Zijn er verder nog ervaringen met deze versterker?
    Mijn budget is 300 euro.

Groeten, Jeroen
    www.ikmaakhiergeenreclame.nu
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Je geeft zelf het antwoord al, je zult dus niet het maximale uit je speakers halen. Maar met jouw budget heb je ook niet heel veel keus.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

[QUOTE=MusicXtra;559395]Je geeft zelf het antwoord al, je zult dus niet het maximale uit je speakers halen. Maar met jouw budget heb je ook niet heel veel keus.[/QUOTE
      Waarom moet een luidspreker met een nominaal vermogen van 700 watt, ook dat vermogen leveren? Voor de levensduur is het alleen maar beter denk ik om niet de laatste watt uit de speaker te persen. Het is een stukje mechanica en zal uiteindelijk aan trillingen of hitte tenonder gaan. Bij minder vermogen duurt dat proces veel langer en heb je dus langer plezier van je materiaal.

Speakertech
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by speakertech
        Waarom moet een luidspreker met een nominaal vermogen van 700 watt, ook dat vermogen leveren?
        Speakertech
        Dat zul je mij ook niet zien beweren, ik schrijf alleen dat je dan niet het maximale uit je speakers haalt.

Comment

• Lynx
          • Nov 2010
          • 94

Originally posted by speakertech
          Waarom moet een luidspreker met een nominaal vermogen van 700 watt, ook dat vermogen leveren? Voor de levensduur is het alleen maar beter denk ik om niet de laatste watt uit de speaker te persen. Het is een stukje mechanica en zal uiteindelijk aan trillingen of hitte tenonder gaan. Bij minder vermogen duurt dat proces veel langer en heb je dus langer plezier van je materiaal.

Speakertech
          Maar nu heb je kans dat je je amp meer de clip in jaagt... dit is voor je amp maar vooral voor je speaker niet optimaal.

Comment

• L1events
            • Mar 2011
            • 21

Originally posted by Lynx
            Maar nu heb je kans dat je je amp meer de clip in jaagt... dit is voor je amp maar vooral voor je speaker niet optimaal.
            Dat snap ik, maar ik houd altijd de DDT lampjes op mijn versterker in de gaten en ik zorg ervoor dat deze uit blijven(dus ook niet knipperen) dit is het beste voor de apparatuur en het geluid.

Maar nog even ontopic, raden jullie dit aan te of kan ik voor dat geld bijvoorbeeld beter een nieuwe qsc GX 5 of 2e hands crest cc1800 kopen?

Jeroen
            Last edited by L1events; 27-03-11, 23:36.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Beste en enige advies dat ik je kan geven is door ze naast elkaar te beluisteren.

Comment

• 4AC
                • Nov 2007
                • 1791

Dat je een versterker met wat meer vermogen neemt zou geen extra gevaren voor de luidspreker moeten veroorzaken. Dat is namelijk de verantwoordelijkheid van de gebruiker; om het volume nooit hoger te laten worden dan mogelijk voor de speakers. Punt is met een te zwakke versterker, dat de kans bestaat dat het niet je speakers zijn die technisch niet verder kunnen, maar je versterker. De versterker zal hierdoor in de Clip belanden, wat zowel verkeerde zaak is voor je speakers als voor de versterker zelf.

De regel 1,5 á 2 maal het RMS speakervermogen = RMS versterkermogen zal daarom wat mij betreft niet betwist mogen worden.

On topic: dit is eenzelfde soort vraag als 'welke speaker is het beste voor 300 euro'. Je maakt het je mede-forummers wel erg lastig om zo'n vraag te beantwoorden! Ga onderzoeken wat de markt je te bieden heeft, stel je prioriteiten (gewicht? garantie? merktrouw? vermogen? 2ehands oud ding/net de kop eraf?) en maak een keuze. Wellicht moet je (zeker met een dergelijk budget) wat concessies maken maar ook daarin zul je dan een afweging moeten maken. En die afweging zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat je net niet aan de '1,5 á 2 keer het vermogen norm' kunt voldoen, maar dat je daar iets anders voor terug krijgt.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de geluidsKWALITEIT, HOE het klinkt, VOL, SCHREEUWERIG, WARM, KIL, etc. Dat is namelijk van de persoon afhankelijk, wat je het prettigst vind klinken. En daarvoor zul je de eerder genoemde tip op moeten volgen: luisteren.

Mvg,

Teun
                uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1697

Originally posted by 4AC
                  Dat je een versterker met wat meer vermogen neemt zou geen extra gevaren voor de luidspreker moeten veroorzaken. Dat is namelijk de verantwoordelijkheid van de gebruiker; om het volume nooit hoger te laten worden dan mogelijk voor de speakers. Punt is met een te zwakke versterker, dat de kans bestaat dat het niet je speakers zijn die technisch niet verder kunnen, maar je versterker. De versterker zal hierdoor in de Clip belanden, wat zowel verkeerde zaak is voor je speakers als voor de versterker zelf.
                  Dat clippen gaat natuurlijk net zo hard op voor een versterker met meer vermogen. Zowiezo, speel je al wat harder omdat de versterker bij een groter vermogen zuiver blijft, maar als hij dan in de clip gaat komt het ook harder aan.
                  En je merkt het echt niet of er een versterker van 600 of 900 watt staat te spelen. Overigens is clip voor een versterker zelden funest. De transistoren die op dat moment clippen leveren een grote stroom, maar de spanning erover is vrijwel nihil, de warmtedissipatie dus ook.
                  De enige remedie, lijkt me een goede output levelmeter op de versterker, zodat je ziet wat je doet. Je oren zijn immers na een tijdje aan het volume gewend. Voor onvoorziene gebeurtenissen is dan een goede limiter, al dan niet ingebouwd in de versterker een probaat hulpmiddel. Cliplampjes zijn echt niet voor de sier. Liever het clip lampje uit dan even later alles uit........

Speakertech
                  Last edited by speakertech; 28-03-11, 14:52.
                  Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                  ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• L1events
                    • Mar 2011
                    • 21

Probleem is opgelost, toch maar iets meer uitgegeven en een Peavey CS3000g gekocht. Ook uit oogpunt van de toekomst leek me dit verstandiger.
                    Het is echt een beest, erg zwaar, maar levert veel vermogen en heeft een goede klank!

Comment

Working...