Licht voor beginners

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj pr0flow
    • Mar 2011
    • 85

Licht voor beginners

hey hey

Ongeveer een dik jaar geleden ben ik begonnen als dj en kocht ik een klein geluidssysteem aan. (rond de 150Wrms). Ondertussen heb ik al 10 tallen kleine fuiven gedaan en is mijn geluidssysteem uitgegroeid naar +1800Wrms wat meer dan genoeg is voor de fuiven die ik doe. (meestal scoutsfuiven, verjaardagsfuiven, ...)

Voor licht werd er meestal iemand anders gehuurd en dit ben ik een beetje beu. Dus ik vroeg me af of ik niet zelf ook voor licht kon zorgen.
    Jammer genoeg heb ik geen enkele kennis van licht. Mijn vraag is dus of iemand me dit kon uitleggen?
    Het zou voornamelijk moeten dienen voor fuiven +- 50 mensen. Kwa budget kan ik al snel een 1000euro uitgeven. Ik heb al gelezen rond dmx sturing en pars, rookmachines, movingsheads, lasers maar wat is nu wat? en wat heb je echt allemaal nodig om het deftig te doen lijken?

Mvg
    Florian Berden
  • Big Bang
    • Apr 2008
    • 652

ruim 1000 euro: Neem twee setjes Eurolite KLS 1001 of 801 (naar gelang het budget het toe staat), een controller, statieven en flightcase voor de controller en je heb een erg mooi setje. om mee te beginnen.
    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• Svartrose
      • Apr 2008
      • 229

Het komt inderdaad waarschijnlijk al snel op een stel ledparren en een controller neer. Maar waar ik benieuwd naar ben: waarom ben je het beu met een lichttechnicus te werken?

Wat bracht de ingehuurde lichttech altijd mee? Wat vind jij deftig licht? (waarschijnlijk heb je een andere standaard dan de meeste mensen op dit forum die het liefst werken met sets van minimaal 30.000 euro.)

Is het niet wat om eerst eens te leren hoe je licht bestuurd en te kijken of je het kan alvorens geld uit te geven?
      Last edited by Svartrose; 23-03-11, 16:42.

Comment

• dj pr0flow
        • Mar 2011
        • 85

Ik ben het vooral beu om met lichttechnicussen te werken omdat ze veel te duur zijn voor zo kleine feestjes en meestal (ik zeg zeker niet allemaal!) hun wil altijd doordrijven. Heb zo al belachelijke situaties meegemaakt...

Ik dacht zelf aan een paar ledparren en een laser omdat die toch wel een heel mooi effect geeft (al vind ik movingheads ook heel mooi)

Het budget moet niet echt 1000euro zijn, eigenlijk kan ik tot 2500Euro gaan maar alles uitgeven is niet altijd de juiste oplossing (te goedkoop gaan ntrlk ook niet)

mvg
        Florian Berden

Comment

• metalteacher
          • Dec 2007
          • 467

De meeste lichtboeren geven wel een korting als je regelmatig huurt. Ik zou vooral beginnen met ouderwets licht. Die LED parren zijn voor ff grappig, maar geven nul lichtopbrengst.
          Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• Big Bang
            • Apr 2008
            • 652

Dat licht er maar net aan wat voor een parren je neemt. Zo'n KLS 800 set is qua lichtopbrengst ZEKER vergelijkbaar met par56 300W. Ik verwacht dus dat de kls1001 daar overheen zal gaan.
            It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

Ik verwacht dus dat de kls1001 daar overheen zal gaan.
              12 RGB leds van 3 Watt (alles uitgestuurd vol wit) komt in de buurt van een PAR56 300 Watt maar is toch nog zwakker. Als je erin kijkt zal het sterker lijken, maar als je er iets mee verlicht zal het duidelijk minder zijn. Nog niet de moeite dus.
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• dj pr0flow
                • Mar 2011
                • 85

Na veel gelezen te hebben en vooral op te zoeken wat we in onze vorige fuiven gebruikte heb ik het volgende beetje kunnen concluderen.

We gebruikte steeds 4 movingheads en 1 strobo

rond de dansvloer werd er truss opgezet in een vierkant en ongeveer in elke hoek kwam 1 movinghead en langs de dj kant kwam dan ook 1 strobo te hangen.

Voor deze movingheads had ik gedacht aan Showtec Phantom 250 Spot wat denken jullie hiervan? En heb ik hiervoor dan een aparte dmx controller nodig? Kan dit niet master-slave?

Misschien ook redenen om dit niet te doen of alternatieve (vooral goedkopere alternatieven want hier ben ik al snel 2500Euro voor kwijt)

mvg
                Florian Berden

Comment

• mhsounds
                  • Sep 2009
                  • 933

Bewegend licht word pas leuk als je een goede basis set hebt, 2 of 4 fourbarren parren.

Of dit nou led is of niet dat maakt niet uit, ze hebben allebei voor en nadelen.
                  En uiteindelijk zijn ze nog even duur ook.
                  Persoonlijk ben ik meer van de oude straalkachels maar daar kun jij anders over denken natuurlijk.

Een setje parren kan je altijd kwijt, terwijl een movinghead altijd lomper is en meer werk.
                  Voor het geld van een wapperlamp kun je makkelijk 2 fourbarren kopen, is veel meer lichtopbrengst en behoeft minder onderhoud.
                  Daarnaast zijn de goedkopere movingheads niet wat je wilt, ga dan gelijk voor wat beters (robe,sgm,martin).

mvg Mark
                  Freelance Light and Video |
                  Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• Stoney3K
                    • Sep 2007
                    • 1399

Je kan ook gek doen en kijken naar een setje (tweedehands) colourchangers op DMX. Dan heb je wel de voordelen van een gasontladingslamp zonder dat het gelijk een bewegende fixture hoeft te zijn, en de boel daarom minder kost.

Ik merk zelf bijvoorbeeld dat je met 4-barren gauw maar 2 parren per kant tegelijk aan hebt. Dat is leuk voor kleine feestjes, maar mensen zijn de 1-2-3-4 chase naar binnen toe al gauw beu.

Met simpele spot-effecten (bv. changers met halogeen of MSD) kun je toch kleurwissels maken, je kan ze als strobo inzetten en eroverheen chasen. De meeste colourchangers geven je nog eens een strakke bundel die je precies kan richten voor een 'spotlight'-effect, wat een goed contrast geeft tegenover het floodlight van je parren.
                    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• @lex
                      • Jul 2006
                      • 1086

Hoi Dj Proflow,

Je schrijft:

Originally posted by dj pr0flow
                      Voor licht werd er meestal iemand anders gehuurd en dit ben ik een beetje beu. Dus ik vroeg me af of ik niet zelf ook voor licht kon zorgen.
                      Jammer genoeg heb ik geen enkele kennis van licht. Mijn vraag is dus of iemand me dit kon uitleggen?
                      en:

Originally posted by dj pr0flow
                      Ik ben het vooral beu om met lichttechnicussen te werken omdat ze veel te duur zijn voor zo kleine feestjes en meestal (ik zeg zeker niet allemaal!) hun wil altijd doordrijven.
                      Je zegt dus geen enkele kennis te hebben van licht, maar hebt geen begrip voor het feit dat ze hun wil doordrijven? Misschien moet je je eens afvragen waarom ze hun wil doordrijven. Kan het zijn dat jij onvoldoende kennis hebt van het onderwerp en je derhalve hun argumenten niet op waarde kunt schatten?

[IRONIE]
                      Zo vind ik riggers vervelende mensen. Ik wil het eigenlijk zelf doen, kan iemand me uitleg geven?
                      Ze lopen altijd te k@nkeren over veiligheid en dat ze meer geld nodig hebben omdat het anders te onveilig is.
                      [/IRONIE]

@lex

PS: http://www.licht-geluid.nl/forum/fil...tml#post471341
                      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• feestmuziek
                        • Nov 2006
                        • 48

@ Dj Proflow

Gewoon even op marktpl@@ts kijken voor een 2ehands setje met normale par 56ers. Staan er momenteel plenty op, omdat de meesten toch over aan het stappen zijn op LED, hier kan jij je voordeel mee doen en altijd nog gaan kijken naar LED als de prijzen wat lager zijn van LED.

Tevens vind ik persoonlijk dat je NIET zonder Par (lees: basis) verlichting kan op normale feesten/fuiven. Hierna kun je altijd nog eens gaan kijken voor bewegende spots of effectverlichting.
                        Oftewel altijd beginnen bij de BASIS en dat is in jouw geval Par (LED of halogeen) verlichting.

Feestmuziek

Comment

• Break the silence
                          • Feb 2005
                          • 50

Originally posted by laserguy
                          12 RGB leds van 3 Watt (alles uitgestuurd vol wit) komt in de buurt van een PAR56 300 Watt maar is toch nog zwakker. Als je erin kijkt zal het sterker lijken, maar als je er iets mee verlicht zal het duidelijk minder zijn. Nog niet de moeite dus.
                          Niet vergeten: als je bij klassieke parren (2x 4bar) rood wil, heb je 2 lampen rood, met ledparren kan je 8 lampen rood hebben. bij welke zou je het meeste lichtopbrengst hebben ?
                          Als je al je parren aan hebt, heb je met klassieke parren meer lichtopbrengst. Maar wees eerlijk: hoe vaak komt dat voor op een feestje ?

Comment

• pjadskop productions
                            • Nov 2008
                            • 128

parren hoeven er volgens mij niet altijd bij te zijn, mensen zijn die spots beu gezien en ze geven te veel licht, ik hang ze ook nog altijd, maar de lj's willen ze meestal niet gebruiken aangezien het hele effect van de MH, laser,... weg is.
                            Ze hangen er vooral zodat de truss goed gevuld lijkt (niet dat er meestal te weinig in hangt, maar het staat spectaculairder voor de organisatie).
                            ledspots gebruik ik wel veel
                            Nee meneer, de boom staat niet op de bergen, want de bergen zijn op vakantie in Disneyland, meneer

Comment

• mhsounds
                              • Sep 2009
                              • 933

Originally posted by pjadskop productions
                              , maar de lj's willen ze meestal niet gebruiken aangezien het hele effect van de MH, laser,...
                              Oftewel mensen die niet creatief genoeg zijn, het spul moet wel in balans zijn!
                              Freelance Light and Video |
                              Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

Working...