Hoe doen jullie dat?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Roeltej
    • May 2001
    • 761

Originally posted by MusicXtra
    Tsja, een fotocamera met 2 MP kun je ook een herkenbare foto mee maken maar één met 20 MP geeft toch net iets meer detail weer.
    Met die laatste opmerking zeg je eigenlijk dat het zinloos is te investeren in een goed geluid, dus ook in goede luidsprekers, versterkers, enzovoort.
    Ik kan je vertellen dat 99,9% van het publiek inderdaad nooit zal klagen over slecht geluid maar dat wil nog niet zeggen dat ze het niet horen.... En reken maar dat ik uit ervaring spreek.
    Eigenlijk is een dergelijke discussie tussen mensen die pretenderen professioneel met geluid bezig te zijn te triest voor woorden.
    Verschil tussen een 2 en 20 MP digicam (mits juiste objectief) is groter dan verschil tussen cd en 320kbps of vergelijkbare mp3.

Vergelijk dan met een originele TIFF en een Jpeg met kwaliteit op 90% oid, ook flink verschil in grootte, maar weinig verschil in beeldkwaliteit (die daarna wel rap kut wordt, zelfde voor mp3)

Mits je muziek goed geripped en compressed is is er niks mis mee, meerdere onderzoeken hebben al uitgewezen dat verschil tussen 128 kbps en cd voor veel mensen al niet meer hoorbaar is, bij 192 nog minder en 320 moet je echt gouden oren hebben. Verschil tussen 192 en 320 is nog wel goed te horen op onze geluidsset, mits je er op let, 320 en cd niet meer.

Vergeet voor het gemak ook niet dat veel mp3-dj's werken met gedownloade meuk, waarvan de kwaliteit niet te controleren is en een te lage bitrate (al worden de downloads steeds beter). Want downloaden is lekker cheap.

Daarnaast wordt veel afgespeelt op de laptop die ook voor school is, met software die weer ergens gedownload wordt en het liefst via de mini-jack uitgang en de interne geluidskaart...

Ander puntje is de kwaliteit van de hedendaagse (pop) cd's, daar gaat het vaak ook al mis...

Daarbij is er weinig alternatief voor MP3, WAV is geen optie, te grote bestanden en geen meta-data mogelijk.
    Enige wat voor mij nog iets zou zijn is FLAC, exact zelfde geluid, compacter en wel mogelijkheid meta-data toe te voegen. Er is alleen nog niet zoveel software die hiermee overweg kan. (Kwam alleen Traktor 2 snel tegen)

Zeker de wat oudere programma's (BPM Studio) hebben gewoon een probleem met alles wat niet-MP3 is (en soms ook nog met VBR mp3's)
    Vitality Show

Comment

• chippie
      • Jul 2006
      • 528

Wij gebruiken Virtual DJ met wav. En als je het verschil niet kunt horen zie mijn eerste posting. Je kunt het ook altijd eens bekijken via SmaartLive.
      IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• c.slopsma
        • May 2010
        • 57

ok ..
        snap het van bijde kanten wel ..
        als je zelf muziek leuk vind is het ook wel de moeite om het te koopen vind ik. maar als er een of andere raare kerel naar je toe komt en die vraagt om sinterklaasliedjes zou ik ze ook gewoon downloaden. zelf KOOP ik de muziek waar ik veel naar luister, maar (bijna) iedere week haal ik de top 40 van the pirate bay. eerst even vuze instaleeren en downloaden maar. (wel op 320kbps)

grtz

Comment

• markie74
          • Mar 2011
          • 9

Dat kan ook nog..

Comment

• Roeltej
            • May 2001
            • 761

Originally posted by c.slopsma
            ok ..
            als je zelf muziek leuk vind is het ook wel de moeite om het te koopen vind ik. maar als er een of andere raare kerel naar je toe komt en die vraagt om sinterklaasliedjes zou ik ze ook gewoon downloaden. zelf KOOP ik de muziek waar ik veel naar luister, maar (bijna) iedere week haal ik de top 40 van the pirate bay. eerst even vuze instaleeren en downloaden maar. (wel op 320kbps)

grtz
            Ik vind het nog makkelijker, verdien je je geld met de muziek, dan koop je deze gewoon. Of dat nu op CD, LP, MD, Cassette of iTunes boeit me dan minder.

Daarnaast, als iemand een plaat komt aanvragen als je ergens aan het draaien bent en je hebt deze niet, heb je gewoon pech en die kerel ook... Je weet vooraf niet welke verzoekjes je gaat krijgen en sinterklaasmuziek doen we niet aan (behalve bij een sinterklaasshow, maar dan moet je gewoon je zaken op orde hebben)
            Vitality Show

Comment

• oxidizer
              • Feb 2011
              • 30

een cd klinkt zeker beter, hangt er vanaf welke cd je koopt???

de huidige cd's worden nogal hard opgenomen (clippend??)

daarentegen als je een wav comprimeerd naar een mp3tje wordt alles boven de 19000 hz band eruit gefilterd (wordt comprimeerd met lame) ik geloof niet dat de omzetting een effect heeft op de bass, misschien de dynamiek uit het midbass bereik maar dat is het dan ook.

Tis ook maar makkelijk voor de dj's die op een avond op 5 plekken of meer moeten gaan draaien, het is minder sleepwerk met cd koffers of platenbakken,
              en wordt er toch al zo hard gedraaid dat je het toch niet merkt indien de mp3 niet van youtube e.d. komt!

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Of je nou CD's MP3's of grammofoonplaten gebruikt zal mij echt een zorg zijn. Waar het mij meer om gaat is dat je als professional toch een maximale kwaliteit probeert te halen. Begin je al met een brakke bron wat heeft het dan nog voor zin om de rest van je apparatuur deftig op orde te hebben?
                Sterker nog; hier riep iemand laatst dat zijn DAP of whatever welk budget merk net zo goed klonk als een A-merk. En dat klopt inderdaad wanneer je bezuinigd op de bron. Bij mij gaan acuut de oordoppen in wanneer iemand MP3's van slechte kwaliteit op een door mij ontworpen systeem gaat draaien, het is als een 5 sterren restaurant dat zijn maaltijden in de magnetron opwarmt.
                Zolang je niet inziet dat de bron de uiteindelijke kwaliteit volledig om zeep kan helpen heeft het ook absoluut geen zin topics te openen met de vraag welk budget merk speakers of versterkers nou het best klinkt.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Originally posted by oxidizer
                  ik geloof niet dat de omzetting een effect heeft op de bass, misschien de dynamiek uit het midbass bereik maar dat is het dan ook.
                  eerder omgekeerd, de bas-toon van 50 Hz wordt in een aantal stukjes geknipt, waarvan er dus een paar gewoon niet overkomen bij een slechte conversie. De betere basspeaker zal daarna gewoon rotzooi naar buiten gooien, en je speakers eruit drukken...,

Comment

• Whitefarmer
                    • Oct 2003
                    • 1244

Originally posted by markie74
                    Ik vraag naar waar jullie het vandaan halen niet dat ik de muziek verkracht ofzo;s... en heb ook wel singels en platen..
                    Gewoon de platenzaak dus!
                    (vd Leest, freerecord, lokale platenboer, bol)
                    Groeten John
                    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• vasco

• Oct 2003
                      • 2568

ok ..
                      Nou, ik dus niet.

Als men geld wil verdienen moet je ook investeren. Verdien jij je geld met het werk van een ander dien je in die ander te investeren. Deze andere persoon (artiesten, programmeurs waarmee de muziek kan worden afgespeeld, etc.) kunnen dan op hun buurt weer nieuwe muziek, software, etc. maken zodat jij als DJ ook je geld kan blijven verdienen. Zo simpel werkt het gewoon en er zijn geen andere manieren.

Dit is een (pro) forum waarop wij allen verwachten dat wij ons professioneel opstellen en daar hoort o.a. het downloaden van muziek NIET bij. Deze discussie horen wij hier dan ook niet te voeren lijkt mij.

Comment

• c.slopsma
                        • May 2010
                        • 57

Originally posted by vasco
                        Nou, ik dus niet.

Als men geld wil verdienen moet je ook investeren. Verdien jij je geld met het werk van een ander dien je in die ander te investeren. Deze andere persoon (artiesten, programmeurs waarmee de muziek kan worden afgespeeld, etc.) kunnen dan op hun buurt weer nieuwe muziek, software, etc. maken zodat jij als DJ ook je geld kan blijven verdienen. Zo simpel werkt het gewoon en er zijn geen andere manieren.

Dit is een (pro) forum waarop wij allen verwachten dat wij ons professioneel opstellen en daar hoort o.a. het downloaden van muziek NIET bij. Deze discussie horen wij hier dan ook niet te voeren lijkt mij.
                        jij snapt het niet..
                        niemand heeft het hier over geld verdienen...
                        als je af en toe (zeg 1x per maand) iets klijns draait met je dap setje zou ik zeker niet alle muziek kopen. en zoals de TS het al zecht wil hij er niet veel geld aan spenderen. dus als je voor 50eur. 50 liedjes download zou ik het zeker zonde van mijn geld vinden helemaal omdat je met 50 liedjes net geen leuk avondje ret.

grtz.

Comment

• BJD
                          • Oct 2007
                          • 771

En waar ligt dan de grens tussen een keer draaien met je dap setje op de verjaardag van een van je vriendjes, bij de bruiloft van je neef waar je €100,- voor krijgt, bij het huwelijksfeest van de vader van een vriendje of een reactie op je marktplaatsadvertentie voor je drive-in?

De overheid is hier gewoon heel duidelijk in: downloaden voor eigen gebruik mag (grofweg in je eigen huis), alles daar buiten valt niet onder de regels van het kopierecht.
                          Dan kun je vinden en roepen dat anderen het niet snappen, maar regels zijn regels.
                          Als ik vind dat ik recht heb op de fiets van mijn buurman dan verandert dat weinig aan het feit dat het gewoon diefstal is als ik hem daadwerkelijk jat.

Comment

• vasco

• Oct 2003
                            • 2568

jij snapt het niet..
                            Nee, jij snapt het niet. Lees nog even mijn laatste regel door over wat voor een forum dit is en professioneel opstellen.

Omdat de TS zegt ik wil niet veel spenderen is het maar toegestaan?
                            Als ik het geld ergens niet voor heb dan kan ik er niet aan beginnen/het kopen. Wat valt daar niet aan te begrijpen?

Morgen komt deze zelfde TS met de vraag voor een dikke mengtafel maar heeft ook maar 50 euro te spenderen, ga jij hem adviseren te jatten uit de winkel?

Er is maar één tip voor de TS en deze is al heel wat keren herhaald, de muziek koop je in een (online) winkel. Verder weet ik dat deze discussie in het verleden hier al eens is gevoerd. Het lijkt mij dan ook niet nuttig deze hier te herhalen daar het standpunt er toen al duidelijk over was.

Comment

• c.slopsma
                              • May 2010
                              • 57

ik ben het daar mee ens ..
                              maar ik vind niet dat het nodig is een heel cd-rack met (ong) 100 cd's aan moet schaffen als je het 8/9x per jaar gebruikt. En over de vergelijking met de mengtalfel .. mee eens het is maar net de vraag hoever je er mee wilt gaan. ik denk dat jullie van een mug een olifant aan het maken zijn.
                              ik zelf koop ook de muziek waar ik graag naar luister. het is bij mij echter alleen een hobby dus niet dat ik er (veel) mee verdien. en ik ga niet allemaal 60's aanschaffen omdat een ander dat zo leuk vind. dan is het denk ik een beetere oplossing dat iedereen een cd mee moet nemen. maar ik denk dat je dan toch weer 3/4e illegaal krijgt. als jullie een paar honderd (zoniet duizend) euro uit willen geven aan cd's prima, ga zo door.

Comment

• stainz
                                • Sep 2009
                                • 609

als je mp3's betaald gedownload hebt mag je deze toch alsnog niet gebruiken om publiek mee te amuseren en daardoor geld verdienen? (net als met films altijd aan het begin dat verhaal dat het niet buiten huiselijke sfeer vertoond mag worden)

Comment

Working...