Geluid Dateq XTC 2 ten opzichte van Samick SM820

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kenzohendriks
    • Jan 2009
    • 126

Geluid Dateq XTC 2 ten opzichte van Samick SM820

Het klinkt misschien raar, maar ik heb een vraag over deze 2 mengpanelen.

Ik gebruikte tot vandaag een Samick SM 820 mengpaneel. Mixer begint slecht te worden dus rond gekeken en heb op aanraden een Dateq XTC 2 mixer gekocht.

Vandaag gekregen en meteen getest. Wat mij meteen opvalt is dat het geluid veel minder is bij de Dateq dan bij de Samick...

Dit is lijkt mij toch niet normaal? Samick begint slecht te worden. Dat wil zeggen dat hij bij 1 van de 2 uitgangen veel minder geluid geeft dan bij het ander. Toch is het nog veel harder dan bij de nieuwe Dateq.

Doe ik iets verkeerd of is dit normaal?

Bedankt,
    Kenzo
  • Roeltej
    • May 2001
    • 761

Minder als in het klinkt anders, of minder als in het klinkt zachter?
    Vitality Show

Comment

• kenzohendriks
      • Jan 2009
      • 126

Minder als zachter

Ik zie wel dat bij de samick de trim (volgens mij de gain) van +10 t'm + 50 gaat. Standaard staat hij in het midden dus ±30?

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by kenzohendriks
        Standaard staat hij in het midden dus ±30?
        Dan wordt het misschien tijd je te verdiepen in de functie van de gain knop...
        Die dient ervoor om het signaal van de aangesloten bron te optimaliseren voor verwerking in het mengpaneel. Druk de PFL toets van het betreffende kanaal in, draai aan de gain tot de VU meter rond de 0 dB schommelt en je hebt de optimale instelling te pakken.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• kenzohendriks
          • Jan 2009
          • 126

Ik weet wel wat de gain inhoud maar vind het raar dat op de samick van + 10 t'm + 40 of 50 staat??

Op de XTC is het geloof ik -32 t'm + 6
          en op de samick heet het trim... ga er zelf vanuit dat het dus de gain moet zijn maar blijf het raar vinden

Comment

• DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

Ik weet wel wat de gain inhoud maar vind het raar dat op de samick van + 10 t'm + 40 of 50 staat??

en op de samick heet het trim... ga er zelf vanuit dat het dus de gain moet zijn maar blijf het raar vinden
            +10 tot +50 is dus een gain bereik van 40dB
            -32 tot +6 is dus een gain bereik van 38dB
            Het ligt er gewoon aan waar je de referentie legt. Bij de dateq zal voor de microfoon ingangen daar nog een extra gain bij opgeteld worden, terwijl bij de samick de line (of is het alleen microfoon) er een pad van zeg iets, 30dB in zit...

En sommige fabrikanten noemen gain trim, andere attenuator.
            Dateq had het ook beter iets anders kunnen noemen want op die ***** tafels kun je hem (vaak?) ook helemaal dichtdraaien. En dan is het geen gain meer maar verzwakking tot het oneindige.

Dan zie ik op een line ingang op een disco of broadcast tafel toch liever -10 tot +10dB gain.

Comment

• kenzohendriks
              • Jan 2009
              • 126

Ok, dan is de gain bij beide dus eigenlijk gelijk? (bereik van 40db is dan hetzelfde).

Is het dan normaal dat als de gains bij samick op de helft staat, en Dateq op de 0 dat de samick dan toch veel harder is?

Bij de dateq zie ik dat helemal dicht draaien van de gain trouwens ook oneindig is: ∞

Comment

• Whitefarmer
                • Oct 2003
                • 1244

Originally posted by MusicXtra
                Dan wordt het misschien tijd je te verdiepen in de functie van de gain knop...
                Die dient ervoor om het signaal van de aangesloten bron te optimaliseren voor verwerking in het mengpaneel. Druk de PFL toets van het betreffende kanaal in, draai aan de gain tot de VU meter rond de 0 dB schommelt en je hebt de optimale instelling te pakken.

Ok, dan is de gain bij beide dus eigenlijk gelijk? (bereik van 40db is dan hetzelfde).

Is het dan normaal dat als de gains bij samick op de helft staat, en Dateq op de 0 dat de samick dan toch veel harder is?

Bij de dateq zie ik dat helemal dicht draaien van de gain trouwens ook oneindig is: ∞
                Weet je zeker dat je weet waar de gain toe dient
                Groeten John
                ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• kenzohendriks
                  • Jan 2009
                  • 126

Waarom weet ik niet wat gain is?
                  Met de gain regel je het binnenkomende signaal

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Ik denk dat je de specs van beide mengpanelen eens naast elkaar moet leggen. Het verschil zit em in de gevoeligheid van de verschillende ingangen.
                    Maar begrijp eigenlijk niet zo wat het probleem is, zo lang je met de gain het signaal netjes op 0 dB kunt inregelen is er niets aan de hand.

Comment

• kenzohendriks
                      • Jan 2009
                      • 126

Dat is eigenlijk een beetje het probleem.

Op de samick kon ik het inkomend signaal niet meten.
                      Bij de Dateq krijg ik het inkomend signaal bijna niet op 0db (zelfs soms niet als ik de gain op +6 zet).

Ik kan dan wel bij de processor de gain hoger zetten (zodat als ik het mengpaneel volledig open draai -> Schuif + master + gain) hij net niet gaat clippen (processor)), maar dan moet ik hem bij de processor +10 / +15 db geven.
                      Zonder dat ik de gain hoger zet op de processor krijg ik de versterkers niet zover dat ze gaan clippen

Is dit normaal dan? (dat ik de processor + 10 / + 15db moet geven)

Bedankt

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Welke ingangen gebruik je en wat sluit je daarop aan?

Comment

• kenzohendriks
                          • Jan 2009
                          • 126

Ik gebruik de tulp line ingangen.

Ik heb nu nog een Numark total control + DJ I/O en sluit deze daarop aan

Ik heb het op meerdere lijn ingangen geprobeerd om er zeker van te zijn dat er geen fout in het kanaal kan zitten

Comment

• Big Bang
                            • Apr 2008
                            • 652

Ah, heb je in de software het uitgangsvolume van de geluidskaart dan wel hoog genoeg gezet?
                            It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• kenzohendriks
                              • Jan 2009
                              • 126

ja dat staat hoog

Comment

Working...