Aggregaat voor geluidsset

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wzzley
    • Jan 2011
    • 3

Aggregaat voor geluidsset

Dag mensen,
    Carnaval komt er weer aan en we hebben een set gehuurd voor op onze wagen.
    Het bevat de volgende apparatuur:

2x Martin audio WS218X sub kast
    2x Martin audio H3 top kast

Crown MA2402
    MA3600
    MA5002
    DBX260

Hoewel ik niet twijfel aan de hoeveelheid geluid die deze set zal produceren doe ik dat wel over de energiebron. De set zal een aantal uur lang aan een stuk vol open staan en we willen ook veilig zitten zodat we geen schade aan de set toebrengen. Er is mij verteld dat het totale vermogen 6,8kw is maar ik zie op verschillende aggregaten de eenheid KVA aangegeven. Wat voor aggregaat zullen wij nodig hebben?
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Moet je alleen wel ff het opgenomen vermogen en de cos Phi weten van je versterkers.
    Neem voor het gemak even een cos Phi van 0,85 dan heb je dus minimaal een 8 kW aggregaat nodig bij een versterker rendement van 100%. Die 100% ga je niet halen, zal eerder 80% zijn dus dan kom je rond de 10 kW uit.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Ik zou me meer zorgen maken over de term "vol open" wat betekent alles op maximum. Niets is slechter voor luidsprekers, dan versterkers die helemaal in de clip gedreven worden. Het blijft allemaal het langste heel, als de cliplampjes sporadisch aangaan......
      Speakertech
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• NesCio01
        • May 2010
        • 1987

Originally posted by speakertech
        Ik zou me meer zorgen maken over de term "vol open" wat betekent alles op maximum. Niets is slechter voor luidsprekers, dan versterkers die helemaal in de clip gedreven worden. Het blijft allemaal het langste heel, als de cliplampjes sporadisch aangaan......
        Speakertech
        Goed te weten dat bij jou 'vol open' 'in de clip' betekent.
        Bij mij is dat iig niet zo.

Zoals ik je post lees vind ik jouw aanname nogal suggestief.

Ik moet wel zeggen dat ik als verhuurder voor dit gebruik
        de set toch behoorlijk zou knijpen...........
        (jenever can tell).

grtz

Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Originally posted by NesCio01

Goed te weten dat bij jou 'vol open' 'in de clip' betekent.
          Bij mij is dat iig niet zo.

Zoals ik je post lees vind ik jouw aanname nogal suggestief.

Ik snap dat wel.
          Als ik 'carnavalwagen' en 'vol open' in een zin lees, dan ga ik zonder meer uit van 'dik in het rood'.
          Dat is niet suggestief, dat is ervaring

Er zullen uiteraard uitzonderingen zijn, maar dan is er meestal iemand in de buurt die weet waar ze mee bezig zijn... en komen dit soort vragen (gesteld NA de bevestiging van de huur) niet voorbij...
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5946

Joehoe! De vraag is welk Tsjenobyl er op hun wagen mee moet om de set van juice te voorzien, niet hoe ze de set eventueel willen misbruiken, ff beetje ontopic verder aub ( wat mij betreft is alles wel gezegd, maar je weet maar nooit!)
            Last edited by moderator; 01-02-11, 23:45.
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Ik snap dat eindeloze gezeur over aggregaten niet. Tig keer komt het op het forum voor. Een 40KVA generator huur je voor nog geen 100 euro. Je moet al een puike installatie hebben, wil zo'n machine in de problemen komen. Voor dat geld hoef je ook niet te zeuren of een vijf KVAtje het allemaal wel zal gaan redden.
              Als de mensen spreken over "vol open"dan betekent dat voor mij een uitspraak van iemand die niet weet wat hij doet en het blijkt dan ook in de praktijk, dat de volumeregelaars gewoon bovenaan staan. Zeker met carnaval en een krat pils achter de kiezen is dat helemaal geen abnormale veronderstelling.

Speakertech
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• rene.derksen
                • Feb 2004
                • 649

Originally posted by MusicXtra
                Moet je alleen wel ff het opgenomen vermogen en de cos Phi weten van je versterkers.
                Neem voor het gemak even een cos Phi van 0,85 dan heb je dus minimaal een 8 kW aggregaat nodig bij een versterker rendement van 100%. Die 100% ga je niet halen, zal eerder 80% zijn dus dan kom je rond de 10 kW uit.
                Je bedoelt, nadat je rekening hebt gehouden met de cos Phi, 8 KVA en 10 KVA neem ik aan...?
                Licht is altijd zwaar.

Comment

• wzzley
                  • Jan 2011
                  • 3

Eerlijk gezegd moet ik wel lachen om verschillende reacties.. Ik ben weliswaar degene die niet veel verstand heeft van PA, maar onze groep bestaat uit een kleine 35 man waarin 2 mensen(mensen die weten waar ze aan zitten) het geluid regelen en de rest komt hier dus niet aan of in de buurt. Bovendien zijn we geen pubergroep die lomp met bier loopt te gooien.. Ik begrijp de zorgen omdat het om een carnavalswagen gaat maar mijn vraag was dus wat voor vermogen de aggregaat nodig heeft om dit zaakje veilig te laten lopen. We willen immers waar voor ons geld en kunnen er helaas niet mee gooien (we hebben hem immers 4 dagen nodig). Al was het maar een indicatie dan kan ik tenminste verder kijken. We gebruiken verder geen licht, rookmachines, grillplaten of koeling e.d.
                  Twee kleinere generatoren is trouwens niet aan te raden?

Comment

• speakertech
                    • Jan 2008
                    • 1697

Originally posted by wzzley
                    Eerlijk gezegd moet ik wel lachen om verschillende reacties.. Ik ben weliswaar degene die niet veel verstand heeft van PA, maar onze groep bestaat uit een kleine 35 man waarin 2 mensen(mensen die weten waar ze aan zitten) het geluid regelen en de rest komt hier dus niet aan of in de buurt. Bovendien zijn we geen pubergroep die lomp met bier loopt te gooien.. Ik begrijp de zorgen omdat het om een carnavalswagen gaat maar mijn vraag was dus wat voor vermogen de aggregaat nodig heeft om dit zaakje veilig te laten lopen. We willen immers waar voor ons geld en kunnen er helaas niet mee gooien (we hebben hem immers 4 dagen nodig). Al was het maar een indicatie dan kan ik tenminste verder kijken. We gebruiken verder geen licht, rookmachines, grillplaten of koeling e.d.
                    Twee kleinere generatoren is trouwens niet aan te raden?
                    Bij Boels kost een 40KVA generator voor een week, iets van 180 euro.
                    Twee generatoren kan ook, meestal dan weer allebei te klein met alle problemen die daar bij horen. Als het aggregaat niet een of ander afgeragd exemplaar is uit het ritselcircuit, dan kun je er vanuit gaan dat zo'n machine zonder mankeren vier dagen draait. Vergeet niet om er voldoende brandstof in te doen,,,,,

Speakertech

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by rene.derksen
                      Je bedoelt, nadat je rekening hebt gehouden met de cos Phi, 8 KVA en 10 KVA neem ik aan...?
                      Ik bedoel het precies zoals ik het schreef.

Versterkers hebben echter nooit een rendement van 100%, 80% komt beter overeen met de realiteit dus moet je het afgegeven vermogen, in dit geval dus 6,8 kW delen door 0,8 wat uitkomt op 8,5 kW.
                      Een cos Phi van 0,85 zal niet ver van de waarheid af zitten dus deel die 8,5 kW door 0,85 en je komt op precies 10 kVA uit.
                      Hierin hoef je niet echt meer een reserve in t bouwen omdat een set van 6,8 kW in de praktijk veel minder vermogen af zal geven en dus ook op zal nemen dan ik nu voorgerekend heb.
                      Overigens zijn er geweldig mooie 10 kVA aggregaten te huur, volledig gestabiliseerd en fluisterstil. Kleiner zijn ze volgens mij niet gestabiliseerd te krijgen wat wel een must is wanneer je er dure spullen aan gaat hangen.
                      Doordat geluidsapparatuur bij stiltes nagenoeg geen stroom verbruikt kan dit de spanningsregelaar in de war brengen. Door nu op één van de fases een bouwlamp van 500 W aan te sluiten zorg je voor belasting en zal het aggregaat stabieler worden.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Originally posted by moderator
                        Joehoe! De vraag is welk Tsjenobyl er op hun wagen mee moet om de set van juice te voorzien, niet hoe ze de set eventueel willen misbruiken, ff beetje ontopic verder aub ( wat mij betreft is alles wel gezegd, maar je weet maar nooit!)
                        slotje met verwijzing naar de zoekmachine?

Crown MA2402
                        MA3600
                        MA5002

zit ik al op 11.000 watt aan 4 ohm, volgens mij.

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Beste carnavallist :

Aangezien we hier met Pro-Audio werken, en de platte wagen met gepimpte HIFI-set niet onder onze doelstelling valt, geven we graag het advies om door te googlen tot bij het volgende forum.
                          Wij, als geluidstechnici, gaan ook niet op een medisch forum vragen hoe je het snelste een lever transplanteert, die het maar liefst 4 dagen uit moet houden.

Even zo vriendelijke groet,

Comment

• wzzley
                            • Jan 2011
                            • 3

Haha oke dan veel dank voor de mensen die wel behulpzaam waren

Comment

• mvdwerff
                              • Sep 2010
                              • 144

Kies in ieder geval een aggregaat niet te klein, 10 kVA is voor jou doeleinde prima. Neem voor je toepassing ook zeker geen benzineaggregaat, maar kies voor een elektronisch gestabiliseerde diesel. Deze zijn inderdaad relatief goedkoop te huur bij de Boels, Bo-Rent of 2Rent locatie.
                              Vergeet niet dat alle prijzen exclusief brandstof zijn!

Reken voor brandstofverbruik ongeveer 20 liter per 100 kVA per uur.
                              Mark van der Werff
                              Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

Working...