CDJ 1000 lasers (levensduur)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ_matthias
    • Jun 2005
    • 620

CDJ 1000 lasers (levensduur)

Geachte medeforummers, ik zou mij graag beroepen op jullie ervaring!

ik heb een stel 2dehands CDJ 1000'en op het oog die we graag met het jeugdhuis willen kopen. Deze spelers zijn 2,5 jaar oud (bewijs op factuur) en naar ik kan zien gebruikt in een classy lounge bar.

Hoe is het nu gesteld met de lasers van dit apparaat? De buitenkant kan er mooi uitzien maar vanbinnen kan ik het natuurlijk niet nakijken... dus daarom mijn vraag:

Wat is de gemiddelde levensduur van de laser in een CDJ 1000, rekening houdend dat hij niet on the road is gegaan en pakweg 45 weekends in een jaar dienst heeft gedaan? Zullen deze lasers afgeleefd zijn of kunnen we hier nog wel een jaar of 2 mee verder zonder kosten?
    we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
    Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!
  • stainz
    • Sep 2009
    • 609

Ze zijn alleen in de weekenden gebruikt?

Wij hebben CDJ1000's MKIII meteen na de release aangeschaft (jaartje of 4-5 denk ik?) en deze worden zo'n 150-200 keer per jaar gebruikt. De lasers zijn nog steeds prima, de knoppen beginnen bij ons eerder wat kuren te krijgen (House DJ's die fan zijn van Cue-button-rammen) dus denk wel dat je de gok kunt nemen.

Comment

• BJD
      • Oct 2007
      • 771

Helaas kan ik geen antwoord op je vraag geven, maar neem eens contact op met Pioneer in Almere. Die kunnen je vast wel vertellen wat een nieuw loopwerk gaat kosten.

Bij het loopwerk voor een tascam CD speler was ik met een paar tientjes klaar.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Een laser is een halfgeleider dus die zal het nog wel een paar jaar uithouden. Meeste hebben de schakelaars en andere mechansiche delen te lijden maar wanneer er niet te grof mee omgesprongen is gaat ook dat nog wel een paar jaar mee.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ_matthias
          • Jun 2005
          • 620

thx voor de info!

heeft het wel of niet roken in de zaal ook invloed op de spelers? of valt dit te relativeren?
          we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
          Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Alleen als je de CDJ's uit elkaar in de zaal legt en deze 24/7 vol dikke rook hangt misschien.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• RenéE
              • Oct 2006
              • 291

Slijtage hangt ook af van de kwaliteit van de cd's. Als cd's smerig zijn (en/of bekrast) dan heeft het loopwerk veel meer te verduren. De lens wordt dan eerder smerig en doordat het lezen moeilijker gaat slijt het loopwerk meer.

Dat gezegd hebbende, sluit ik me bij de rest van de reacties aan.
              Last edited by RenéE; 25-01-11, 20:57.

Comment

• laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

Rook van sigaretten e.d. is voor een groot deel bepalend voor de levensduur van de laser. De echte laser gaat er wel niet kapot van, maar de rook kruipt onder de lens en bevuilt de laser en de optische diodes die het weerkaatste signaal moeten opvangen. Die worden dus steeds maar meer blind en op den duur is het over. Probleem is dat je aan de optica onder de lens niet aankunt (tenzij je gans de boel secuur uit elkaar zou halen misschien...) en dus maar de ganse laserunit moet vervangen.
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• HR Soundproductions
                  • Oct 2005
                  • 650

Laag vermogen laser diodes hebben een aanzienlijke levensduur, varierend van 10.000 - boven de 100.000 uur. Nadeel is echter dat de spreiding van falen enorm groot is en de distributie van het falen erg wijd is. Hetgeen kan betekenen dat, als we de "mean" op 5000 uur zetten er een aantal zijn welke aanzienlijk korter zullen "leven" en inherent aan de statistieken er ook zullen zijn die aanzienlijk langer "leven'. Dit maakt het moeilijk om voorspelling te geven vanwege deze vreemde probability factor. Lasers laten zich niet zo makkelijk voorspellen als bijv. een simpele lamp.

Een factor welke van grote invloed is zijn de hoeveelheid "defecten" in het kristal . Als je geluk hebt om een diode te hebben met heel weinig defecten dan zou deze theoretisch (bijna) een mensenleven meekunnen. Als je dat geluk niet hebt dan kan deze al na een paar uur er de brui aan geven.

Comment

Working...