Nieuwe set aanschaffen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeweetzelf
    • May 2009
    • 24

Nieuwe set aanschaffen

Hoi allemaal,

Ik verzorg ieder weekend optredens op besloten evenementen en maak daarbij gebruik van mijn dynacord forumline systeem bestaande uit:

- 2 topkasten met daar in 15 inch speakers en een horn
    - 2 subwoofers met daar in 18 inch speakers (de lange kist variant)
    - 1 XA2600 versterker om het geheel aan te sturen

Nu treed ik meestal op voor gelegenheden tot circa 500 man en merk ik dat de bass veel te ver gaat. Vaak hoor je het achter in de zaal lekker dreunen en merk je er op de dansvloer vrij weinig van. Wellicht komt dit door de lange kist variant? Hornloaded?

Ik zou graag willen dat dit andersom was. Dus dat het op de dansvloer lekker dreunt en dat je broek bij wijze van trilt door de bass en dat het achterin in de zaal lekker rustig is.

Ik wil de set echter niet weg doen, omdat ik er erg tevreden mee ben. Het heeft mij nooit in de steek gelaten en het is altijd plug en play.

Dus dacht ik er aan om mijn subwoofers te verruilen voor iets anders.

Ik heb me laten aan praten dat ik bijvoorbeeld voor 1 15 inch en 1 18 inch van dynacord (korte kist) kan gaan.

Wat raden jullie mij aan?
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Korte kist variant???
    Lange kist variant???
    Kom eens met type nummers of plaatjes.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• hardstyle
      • Jan 2010
      • 427

Je bedoelt mayb BR en HL? (bassreflex/hornloaded)

Comment

• 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

Dynacord heeft inderdaad een diepe 18" subwoofer, waarvan de driver helemaal achterin de kast is geplaatst. Vandaar de hoorn. Er is ook een reguliere 18" BR kast.

Je noemt het zelf al in je bericht, de hoorngeladen komt verder maar voorin de zaal gebeurt er minder. Dit is te verwachten van een dergelijke kast, hij is voor een lange worp ontworpen.
        Een frontgeladen subwoofer kan de klus voor je klaren. Gewoon lekker voor de 18" BR kast van Dynacord gaan dus. Eventueel zou je de 'diepe' kasten kunnen houden, als aanvulling op de set bij grote(-re) evenementen (en buiten, mocht dit nodig zijn).

Mvg,

Teun
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Jeweetzelf
          • May 2009
          • 24

Hoi Teun,

Bedankt voor je reactie.

Heb je het dan over de F8's van dynacord? Die zijn namelijk 18 inch en hebben een korte kist.

Heb je daar enig ervaring mee? Levert deze echt een goede druk op de dansvloer?

Als we mijn huidige subs even buiten beschouwing laten, zouden twee van deze 18 inch BR subs dan voldoende zijn? Of raad je vier van deze subs aan? Of wellicht een combinatie van 18 inch en 15 inch, dus 2 18 inch BR subs en 2 15 inch subs van dynacord?

Betreft zalen tot 500 man (niet langer dan 25 meter).

Comment

• 4AC
            • Nov 2007
            • 1791

Originally posted by Jeweetzelf
            Heb je het dan over de F8's van dynacord? Die zijn namelijk 18 inch en hebben een korte kist.

Heb je daar enig ervaring mee? Levert deze echt een goede druk op de dansvloer?
            Daar heb ik het inderdaad over. De F8 ken ik alleen als de sub uit het P5 setje. Mijn ervaringen zijn goed, gewoon een lekker klinkende set waar behoorlijk wat volume vanaf komt (buiten wordt het echter krapjes).

Als we mijn huidige subs even buiten beschouwing laten, zouden twee van deze 18 inch BR subs dan voldoende zijn? Of raad je vier van deze subs aan? Of wellicht een combinatie van 18 inch en 15 inch, dus 2 18 inch BR subs en 2 15 inch subs van dynacord?

Betreft zalen tot 500 man (niet langer dan 25 meter).
            Een 15" top met een 18" sub per kant is naar mijn mening voor 500 man sowieso krap. De vraag is echter; zijn het ook echt 500 personen die luide muziek willen horen? Ik krijg de indruk dat het alleen om het publiek op de dansvloer gaat. En dan is de set zeker geschikt, als ik de uitzonderingen betreffende akoestiek even weg denk.

Een combinatie van een 18" én een 15" laagweergever zou ik niet gauw aanraden, aangezien deze in hetzelfde frequentiegebied spelen. Twee 18" per kant zou dan een betere optie zijn, mits er uitbreiding nodig is. De vraag is dan alleen of je toppen al dat geweld nog leuk bij kunnen houden.

Kort maar krachtig: verkoop je huidige subs. Investeer in een set F8's. Mocht dit niet voldoen, zul je nog een setje moeten aanschaffen. Vergeet echter niet dat er genoeg verkopers zijn die je graag een demo willen geven, zodat je een betere indruk vooraf krijgt.

Mvg,

Teun
            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• Jeweetzelf
              • May 2009
              • 24

Hoi,

Bedankt voor je reactie.

Ben al een beetje aan het snuffelen op het internet, maar nu zie ik dat de ene een F8 aanbiedt en de andere aanbieder een F118. Dit terwijl de specificaties nagenoeg hetzelfde zijn.

Wat is nu precies het verschil?

Ik denk overigens dat ik of meteen een setje koop met 4 18 inch subs (f8's) of inderdaad eerst 2 stuks en dan even aanzien hoe dat loopt.
              Last edited by Jeweetzelf; 02-09-10, 18:19.

Comment

• 4AC
                • Nov 2007
                • 1791

Hoi,

Bedankt voor je reactie.

Ben al een beetje aan het snuffelen op het internet, maar nu zie ik dat de ene een F8 aanbiedt en de andere aanbieder een F118.

Wat is nu precies het verschil?
                Om eerlijk te zijn heb ik zo even ook geen idee. Maar het volgende stukje tekst...
                [FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]F8[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]
                De F8 18-inch subwoofer is gebaseerd op DYNACORD's konsekwente en gedegen design van de F118 die door de jaren heen bewezen heeft dat die bijzondere weergavekwaliteiten bezit.
                [/FONT]
                ...doet mij vermoeden dat de F8 de opvolger is van de F118.
                Om het zeker te weten zou je altijd even contact kunnen opnemen met een verkoper, dealer of de importeur van Dynacord.

Dit terwijl de specificaties nagenoeg hetzelfde zijn.
                Waar heb jij deze informatie vandaan dan? Wat is 'nagenoeg hetzelfde'?

Mvg,

Teun
                uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Een combinatie van hoorngeladen en frontgeladen sub kan vaak prima maar je zult ze dan wel met elkaar in fase moeten zetten (time alignement) anders is de kans erg groot dat je uitdoving krijgt.
                  Voor 500 man zou ik minimaal een dubbel 18" sub met een dubbel 12"/1,4" top per kant neerzetten. Altijd wel erg lekker om wat over te hebben.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• 4AC
                    • Nov 2007
                    • 1791

Originally posted by MusicXtra
                    Een combinatie van hoorngeladen en frontgeladen sub kan vaak prima maar je zult ze dan wel met elkaar in fase moeten zetten (time alignement) anders is de kans erg groot dat je uitdoving krijgt.
                    Ik was kritisch op de combi van 15" frontgeladen met 18" frontgeladen.
                    De diepe (hoorngeladen) sub samen met de frontgeladen zou wel moeten gaan, maar dat had ik al eens eerder genoemd.

Originally posted by MusicXtra
                    Voor 500 man zou ik minimaal een dubbel 18" sub met een dubbel 12"/1,4" top per kant neerzetten. Altijd wel erg lekker om wat over te hebben.
                    Wederom geldt dan de vraag of het 500 man op de dansvloer zijn of 500 man in de zaal...

Mvg,

Teun
                    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• Jeweetzelf
                      • May 2009
                      • 24

Zijn F8 subs eigenlijk wel aan te sluiten op een XA2600?

Ik las ooit namelijk dat de XA2600 gemaakt is om over een lange afstand te spelen en aangezien de F8's korte afstand speakers zijn....

Comment

• 4AC
                        • Nov 2007
                        • 1791

Zijn F8 subs eigenlijk wel aan te sluiten op een XA2600?
                        Men neme een speakon-kabel

Ik las ooit namelijk dat de XA2600 gemaakt is om over een lange afstand te spelen en aangezien de F8's korte afstand speakers zijn....
                        Een versterker die ontworpen is om "over lange afstand te spelen"?!
                        Dat zou je even nader moeten uitleggen, daar heb ik nog nooit van gehoord.

Mvg,

Teun
                        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• Jeweetzelf
                          • May 2009
                          • 24

Er is mij verteld dat de XA2600 en de PM2600 systeem versterkers zijn waarbij de versterker van binnen uit al is ingesteld om hornloaded of bassreflex speakers aan te sturen.

Vandaar eigenlijk de vraag.

Comment

• djspeakertje
                            • Oct 2008
                            • 1912

Dat kan alleen met processor/controllerkaarten in de amp zelf, dus het zou mogelijk kunnen zijn, ookal denk ik dat het vooral EQing is, en dat is op je master EQ gewoon bij te trekken, indien het niet te extreem is natuurlijk. Verder vindt ik het verhaaltje een behoorlijk hoog "ik zal hem eens wat wijsmaken heb ik ook wat te lachen" gehalte hebben... Ik zou zeggen: probeer het eens, het kan nooit veel kwaad als je niets in de clip jaagt.

Daan
                            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

Working...