Keuze Mixer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vdlaanlichtengeluid
    • Jun 2010
    • 640

Keuze Mixer

Hey luitjes...

Ff een vraagje/mening van jullie gevraagd.
    In het verleden heb ik altijd gedraaid met een klein mengtafeltje bij mijn drive in show.
    Het was een Phonic MM122 welke nog steeds prima dienst doet!
    Echter is het tijd om opnieuw te beginnen en ben de mogelijkheden voor mijn nieuwe toekomst al even aan het bekjiken...

Nu wil ik graag weten wat jullie DJ's gebruiken, een "echte" DJ mixer of net als wat ik altijd gehad heb wat meer richting een normale mixer.
    Ik geniet zelf altijd van het feit dat de normale mixers mij veel meer bieden en ik vind het ook nog is heerlijk draaien.

Als vervanger voor de Phonic heb ik nu de Soundcraft M8 in gedachten, 4 stereo kanalen dus goed genoeg voor het gebruik van een dubbel cd rack en een pc. Naar mijn idee voldoende mogelijkheden om eventueel kleine dingen af te kunnen mixen?

Laat maar weten.
  • remco_k
    • Sep 2002
    • 325

Je vraagt aan ons om een keuze voor jouw te maken tussen een DJ mixer en een live mixer.
    Gelijkertijd geef je aan de functionaliteit van een live mixer nodig te hebben want die zitten niet op een DJ mixer. Wat valt er dan nog te twijfelen? Dan wordt het toch gewoon de live mixer? Als jij je daar lekker bij voelt is er geen enkele reden om dan toch een DJ mixer aan te schaffen.

Daarnaast kan je het ook allebei doen: Een DJ-mixer aanschaffen voor het DJ werk en een live mixer (of je bestaande) gebruiken voor als je meer dan dat nodig hebt. En als je ze gelijkertijd nodig hebt, sluit je de outputs van de DJ mixer aan op inputs van je live mixer en gebruik je die live mixer als regie punt voor overige zaken.

Maargoed, om antwoord te geven: doorgaans gebruiken DJ's echte DJ mixertjes en trekken hun neus op voor live mixers.
    Maar dat gaat dus vooral op voor DJ's die zich alleen op DJ werk (plaatjes draaien en mixen) richten.
    Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
    Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• Roeltej
      • May 2001
      • 761

Als je een 'allround' drive-in show hebt > Dateq LPM

Kost even wat, maar dat ding blijft werken komende tig jaar. Je hebt voldoende inputs voor cd/pc/enkele mics en een losse input oid. Alles voelt degelijk en geen rare fratsen.

Een 'live' mixer wil je geen plaatjes mee draaien.

Wil je veel gebruik maken van effectjes en/of veel meuk aan elkaar draaien dan zou je zo'n djm of kloonmixer kunnen proberen.
      Vitality Show

Comment

• vdlaanlichtengeluid
        • Jun 2010
        • 640

Ik maak absoluut niet veel gebruik van effectjes om te mixen...
        Het hoort toch te gaan op gevoel en de juiste handling van de knopjes...
        Dateq zou ik erg graag willen maar omdat ik het weer van de grond af moet opbouwen door een paar jaar rust zeg maar wil ik niet in 1x een dateq kopen...
        Eerst maar weer wat opbouwen...
        Soundcraft is volgensmij zeker geen troep toch?

Tevens hoor ik regelmatig "DJ's" die er met een DJ mixer ook niets van bakken dus dan gaat mijn keuze toch naar een Live Mixer toe....

Comment

• hardstyle
          • Jan 2010
          • 427

Nee, neem gewoon een simpele (kwalitatief goede) mixer van Soundcraft, Dateq of A&H. Dan zit je altijd goed.

Comment

• Roeltej
            • May 2001
            • 761

Mwah, ik zou wel een 'normale' mixer willen met meerdere stereo-tulp ingangen, zoals bv die lpm.
            Die soundcraften zijn allemaal jack-pluggen, mono kanalen, hoop poespas die je nooit gebruikt.

Neem gewoon een lekker simpele mixer, evt een Dateq Styx oid, je gaat er echt spijt van krijgen als je dat niet doet.
            Vitality Show

Comment

• remco_k
              • Sep 2002
              • 325

Originally posted by radioactivediscoshow
              Tevens hoor ik regelmatig "DJ's" die er met een DJ mixer ook niets van bakken dus dan gaat mijn keuze toch naar een Live Mixer toe....
              De laatste keer dat ik me daarin verdiepte, lag dat niet aan de mixer.
              Maar dat kan natuurlijk inmiddels veranderd zijn.

Met andere woorden; je beantwoord je eigen vraag al in je TS, en nu ook weer. Waarom blijf je dan toch twijfelen? Koop gewoon een live mixer en have fun!
              Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
              Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• vdlaanlichtengeluid
                • Jun 2010
                • 640

Originally posted by remco_k
                De laatste keer dat ik me daarin verdiepte, lag dat niet aan de mixer.
                Maar dat kan natuurlijk inmiddels veranderd zijn.

Met andere woorden; je beantwoord je eigen vraag al in je TS, en nu ook weer. Waarom blijf je dan toch twijfelen? Koop gewoon een live mixer en have fun!
                oke je overtuigd me... het word een live mixer... maar tegenwoordig staan er teveel jongens met een computer en dat noem ik dan in de meeste gevallen geen dj's meer... ze laten de pc het werk doen...
                snappen niets van de techniek en hebben totaal geen gevoel voor de muziek die ze draaien... RUIM NIET IEDEREEN VALT HIERONDER... maar ik zie het vaak zat...

een dateq is heel erg leuk maar ik wil ook echt een mixer die voor meerdere toepasingen bruikbaar is en een effect oid goed kan hebben... dus dan valt die dateq al af en kom ik toch weer bij Soundcraft of A&H uit...

thnx in ieder geval voor jullie adviezen...

Comment

• stainz
                  • Sep 2009
                  • 609

draaien met de computer wil nog niet zeggen dat ze zelf niet mixen... zelf regelmatig in de setup een laptop met Virtual DJ erop, USB geluidskaart met 2 stereo-uitgangen die een mixer in gaan dat is dus gewoon hetzelfde draaien als met 2 losse CD-spelers... Ik zou in geval van opbouw vanaf 0 beginnen met een live mixer dan kan je later altijd nog een DJ mixer kopen en zoals eerder genoemd die doorprikken op je live-tafel

Comment

• HR Soundproductions
                    • Oct 2005
                    • 649

Buiten het feit dat je moet kiezen tussen de 2 soorten mixer bestaat er ook nog zoiets als persoonlijke voorkeur. Een dergelijke vraag is makkelijk te stellen, maar het antwoord is toch wat complexer.

Ik denk overigens dat er genoeg mengpanelen zijn die je voor beide kan gebruiken, genoeg inputs bieden om flexibel te zijn. Blijft vooral de bekende vragen over;
                    - wat is je budget
                    - welk paneel heeft zelf je voorkeur
                    - etc.

Comment

• vdlaanlichtengeluid
                      • Jun 2010
                      • 640

Originally posted by stainz
                      draaien met de computer wil nog niet zeggen dat ze zelf niet mixen... zelf regelmatig in de setup een laptop met Virtual DJ erop, USB geluidskaart met 2 stereo-uitgangen die een mixer in gaan dat is dus gewoon hetzelfde draaien als met 2 losse CD-spelers... Ik zou in geval van opbouw vanaf 0 beginnen met een live mixer dan kan je later altijd nog een DJ mixer kopen en zoals eerder genoemd die doorprikken op je live-tafel
                      alleen zie je dan toch weer voorbij komen dat een hoop mannen op de knop drukken en alles gelijk loopt... dat vind ik dan zo jammer, uitzonderingen zijn er ook natuurlijk met de mensen die dit niet doen maar wel mixen... helaas zie ik vaker dat ze op de knop drukken en alles laten doen...

@ HR, budget is altijd moeilijk te bepalen vind ik, de een kan prima uit de voeten met minder en de ander niet. ik geef wel de voorkeur aaan een live mixer, toevallig afgelopen weekend nog een feestje gedraaid en daar stond alles klaar. Kreeg een dj mixer (Numark) en vond het gewoon totaal niets...

Comment

• Roeltej
                        • May 2001
                        • 761

Wij laten bijna niks gelijk lopen... en zo wat, boeiend
                        Het is maar net aan welke tak van sport je doet, ben je een plaatjesaanelkaardraaidj of een allrounddriveindj. Wij doen laatste, en nee, je hoeft echt je platen dan niet strak aan elkaar te leggen.

Gewoon bedenken wat je wil gaan doen, pc is zo slecht niet als je veel bruiloftjes doet, en probeer eens wat mixers in een winkel, bedenk dat veel live-mixers niet genoeg stereo kanalen hebben, gewoon ff lekker pielen.
                        Vitality Show

Comment

• DMiXed
                          • Jan 2008
                          • 370

Er zijn wel een aantal live mixers met 4 stereokanalen, o.a. de soundcraft M8 die de TS al zelf aan gaf, en alle andere panelen uit de M serie van Souncraft, allen&heath heeft de mixwizard 12:2, die heb ik zelf ook, met twee stereokanalen, met ieder 2 inputs (A & B), op ieder kanaal A op tulp en B op jack. Ik gebruik alleen de A inputs, omdat ik verder geen inputs nodig heb, en PC/Laptop plug ik op 2 mono kanalen in.

Allen&Heath ZED14 heeft 4 stereo inputs (wel meer een budget mixertje, maar prima) , A&H mixwizard 20S heeft zelfs maar 4 monokanalen, en 8(!) stereo inputs, met weer A / B input schakelbaar. Heb je stereosporen zat, maar, wel weer weinig mic inputs.

Een GB2 16 van Soundcraft of A&H 16:2 zou eventueel ook nog kunnen, dan heb je 16 monokanalen, nadeel, je hebt twee schuiven per stereobron. Het is maar wat je fijn werken vind. Over het algemeen zit je dus qua livemixers en stereokanalen op toch een geringe keuze, maar ik heb nu al een aantal voorbeelden genoemd, van algemeen (goed) geaccepteerde mixers, die ook nog (redelijk) betaalbaar zijn. En als je 2 cd-spelerstjes hebt, een PC (2 kanalen) en een MD, bijvoorbeeld, zal je toch je extra monokanalen moeten opofferen. Ik weet behalve die A&H20s geen livemixer die meer dan 4 stereoinputs heeft.

Een A&H mixwizard heb je al rond de 800 - 900 nieuw (even uit de blote bol), GB2 kost weer wat meer, maar dat hoor je ook wel, en voel je ook wel, aan alle schuifies en knoppies de uiteindelijke keuze is aan jou! succes!
                          Last edited by DMiXed; 02-08-10, 17:30.
                          Jeroen van Geffen

Comment

• Stoney3K
                            • Sep 2007
                            • 1399

Ik ben zelf als DJ meer gefocust op het uitzoeken van leuke muziek en het leuk aan elkaar hangen van plaatjes dan het precies beatmatchen.

Zoals radioactivediscoshow al zei: Er zijn aardig wat DJ's die tegenwoordig naar binnen wandelen met een laptop en dan alleen op de 'SYNC' knop in hun software duwen om alles aan elkaar te hangen. Misschien dat het correct is, maar leuk is het absoluut niet.

Ik zoek zelf meer de plaatjes uit die ik aan elkaar wil draaien en dan kijk ik pas hoe een en ander aansluit. 9 van de 10 keer is dat gewoon schuif open zetten, en leuk aansluiten alsof je een radioprogramma aan het draaien bent. Als je gevarieerd draait kun je met een live-mixer dus goed af, en is een 19" mixer en eventueel een dubbele CD-speler makkelijker mee te nemen en op te zetten. Voordeel is dat je met die live mixer ook voorzien bent om bijvoorbeeld hier en daar een spreker of een tape-act uit te kunnen versterken.

Als je meer gaat beatmatchen of ook met platen draait, dan is een DJ-mixer handiger, omdat die over het algemeen meer functies biedt om voor te luisteren en een betere stereo EQ per kanaal.
                            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• vdlaanlichtengeluid
                              • Jun 2010
                              • 640

Originally posted by Stoney3K
                              Zoals radioactivediscoshow al zei: Er zijn aardig wat DJ's die tegenwoordig naar binnen wandelen met een laptop en dan alleen op de 'SYNC' knop in hun software duwen om alles aan elkaar te hangen. Misschien dat het correct is, maar leuk is het absoluut niet.
                              amen en dit is precies wat ik bedoel...
                              alleen maar syncen... dat is niet funny en als bezoeker met interesse hoor je dit gelijk!

Comment

Working...