Lage tonen vallen weg na 2 meter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • emanuel
    • Jul 2005
    • 9

Lage tonen vallen weg na 2 meter

Beste collega's

Ik heb een tijdje geleden tweedehands de Peavey UL215H speakers kunnen kopen voor mijn drive-in. Nu heb ik gemerkt dat als ik aan het draaien ben en dus achter de speakers sta er een ongelooflijk gedreun van afkomt en ik zo goed als niks hoge tonen hoor, maar als ik dan eens voor de speakers loop de bassen weg zijn al na 2 meter, en het geluid heel schel en scherp klinkt.

Ik heb mijn toonregeling op een "bergaf" stand staan. Maar het geluid blijft schel voor de speakers, zonder laag!

Ik weet dat dit niet de beste speakers zijn maar dit is hallucinant slecht.

Nu is mijn vraag, zou dit op te lossen zijn met ze eventueel op te vullen met noppenschuim, glaswol, etc??? (ze zijn reeds opgevuld met een soort van witte wol) Of is er eventueel nog een ander oplossing?

Mijn versterker die er op staat is een Crown xti2000. En hier is een link naar de speakers met meer info: Peavey

Hopelijk is er een soort van oplossing te vinden.

Met vriendelijke groeten

Emanuel
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Grote kans dat je een faseprobleem hebt. Is het probleem er ook als je maar 1 speaker aan hebt staan? Ik hoop trouwens dat je begrijpt dat het vrij normaal is dat je weinig hoog hoort achter je speakers
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Jan van Duren
      • May 2004
      • 204

weet je zeker dat alles goed is aangesloten??

Peavey

via deze link kun je lezen hoe het aangesloten dient te worden.

iedereen roept altijd dat Peavey niks is. Maar de tent bestaat echt al heeeeeeeeeeeeeel lang en zelf heb ik diverse apparatuur van peavey gehad en heb nog nooit brokken gehad. Werkte altijd. Is net als met Behringer. Vraag mij dan altijd af aan wie al die apparatuur dan wel wordt verkocht.
      Last edited by Jan van Duren; 11-04-10, 15:06.

Comment

• emanuel
        • Jul 2005
        • 9

Hoi Sparky

Normaal gezien zou er geen faseprobleem mogen zijn. Ik heb de speakers eens getest in een kleine opslagruimte en daar was alles in orde. Ze speelde zelfs vrij mooi. Alleen in grotere zalen doet het probleem zich voor. Het lijkt of ze gewoon niet ver kunnen dragen. Ik besef wel dat er weinig hoog is achter een speaker maar het verschil is enorm tegenover andere vergelijkbare kasten die ik ook heb.

Nu is het zo dat de speakers een vrij "rare ophanging" hebben. Eén sub staat recht voor het publiek en één ligt met de "voorkant" naar de grond toe dus op zijn zij.. Zou het daar iets mee kunnen te maken hebben?
        Last edited by emanuel; 11-04-10, 15:17.

Comment

• emanuel
          • Jul 2005
          • 9

Hoi Jan

Ik had je bericht gehad toen ik nog aan het typen was. De speakers zijn goed aangesloten gewoon via input dus niet gebiampt (of hoe schrijf je dat) of dergelijk. Heel gewoon van versterker naar speakerinput en geen rare dingen mee uitgehaald.

Ik heb vroeger een versterker van Peavey gehad en die is 12 jaar aan één stuk on the road geweest en nooit een krimp gegeven. Daarmee dat ik die Peavey's wel zag zitten eigenlijk.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Wat je moet controleren is of de plus en de min van alle signaallijnen wel goed zijn aangesloten. En dan bedoel ik dus vanaf het mengpaneel tot aan de speakers.
            Om het makkelijk te maken kun je van één van de speakers de plus en de min in de speakerkabel te wisselen, heb je nu wel een goed geluid dan zit er dus ergens een aansluiting verkeerd gepoold en moet je echt alle aansluitingen en kabels gaan controleren.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• emanuel
              • Jul 2005
              • 9

Hoi MusicXtra

Ja ik ga me er eens mee bezig houden maar normaal gezien zou er niks uit fase moeten kunnen staan. Ik ken de jongen waar ik ze van gekocht heb en hij heeft ze nog niet zo lang en zeker nooit open gedaan.

Dan zou het uit de fabriek zo moeten gekomen zijn. Maar ik ga zeker en vast het toch eens controleren.

Merci

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4516

ook door de plaatsing en onderlinge afstand kun je faseproblemen krijgen.

Maar je probleem klinkt wel erg als faseproblemen.
                lekker belangrijk!

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Originally posted by emanuel
                  . Ik ken de jongen waar ik ze van gekocht heb en hij heeft ze nog niet zo lang en zeker nooit open gedaan.

Dan zou het uit de fabriek zo moeten gekomen zijn. Maar ik ga zeker en vast het toch eens controleren.
                  Een faseprobleem zal in dit geval waarschijnlijk niet in de kasten zelf zitten, eerder in een kabel.
                  Dus, XLR en speakon bekabeling even checken (doormeten, kabeltester) om problemen daar uit te sluiten.
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by emanuel
                    Hoi MusicXtra

Ja ik ga me er eens mee bezig houden maar normaal gezien zou er niks uit fase moeten kunnen staan. Ik ken de jongen waar ik ze van gekocht heb en hij heeft ze nog niet zo lang en zeker nooit open gedaan.

Merci
                    Het gaat niet alleen over de speakers maar ook over kabels, aansluitplaten en zelfs apparatuur.
                    Gewoon één kant ompolen en luisteren, is het probleem er niet meer dan wordt het dus zoeken waar het fout zit.
                    Zelf laatst ook een urenlange zoekactie naar een faseprobleem gedaan tot ik erachter kwam dat ik de fase op de mengtafel had omgedraaid.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• remco_k
                      • Sep 2002
                      • 325

Originally posted by MusicXtra
                      Het gaat niet alleen over de speakers maar ook over kabels, aansluitplaten en zelfs apparatuur.
                      Gewoon één kant ompolen en luisteren, is het probleem er niet meer dan wordt het dus zoeken waar het fout zit.
                      Zelf laatst ook een urenlange zoekactie naar een faseprobleem gedaan tot ik erachter kwam dat ik de fase op de mengtafel had omgedraaid.
                      En zo kwam ik op een dag tot de conclusie dat ik een XLR kabeltje had gekruist, kennelijk bij een vlaag van verstands verbijstering. Nooit gemerkt in de tussentijd, waarschijnlijk omdat dat kabeltje doorgaans werd gebruikt bij simpele MIC opstellingen e.d.
                      Totdat ik deze kabel ergens op de stereo master uit gebruikte samen met een ander en daarna een mono-mix daarvan maakte. Toen werd het heel snel duidelijk dat 1 van de 2 gekruist moest zijn. Ik had op die manier onbedoeld een vocal remover gemaakt.

@TS: het kan in theorie al aan de bekabeling liggen vanaf je Cd-speler (of ander spelers). Dat je het de ene keer wel hebt en de andere keer niet doet nog meer vermoeden dat de oorzaak ligt in een XLR-line kabel of speaker kabel.
                      Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                      Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

Working...