Verschillende vragen ivm "gecombineerd" geluids systeem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Whitefarmer
    • Oct 2003
    • 1244

deftig en piezo passen niet samen in 1 zin, en die woofer is ook niet 'fantastisch'. Met alle respect!

jouw vragen:
    1 een versterker heeft (meestal) 2 uitgangen/kanalen (links en rechts), vaak verdeeld over meer aansluitmogelijkheden (schroefterminal, speakon soms jack). Er staat bij elke aansluiting welk kanaal het is (ch1 / ch2).
    Je kunt meer speakers op 1 kanaal aansluiten , bij voorkeur dezelfde speakers, let wel op de impedantie (in jouw geval tenminste 4 ohm)

2 ja, misschien zelfs 2 subjes (1 links en 1 rechts)

3 (UN-powered) subwoofers hebben OF een interne X-over (bijv. HK PRO:18, fullrange in, laag naar de speaker, mid/hoog naar 'uit'speakon), OF een intern Lowpass filter (bijv EV sb122, fullrange in, laag naar de speaker, fullrange naar speakon 'uit' ), OF geen van beide (je hebt dan een externe X-over nodig, dit is meestal het geval bij de wat hogere vermogenbaskasten)
    Alleen als je een baskast ZONDER intern filter/X-over koopt heb je een EXTRA versterker nodig voor het laag (de baskasten), tevens heb je dan zoals gezegd een externe X-over/processor nodig.
    Heb je baskasten met een interne filter/X-over, dan kun je met 1 versterker (met voldoende vermogen) de baskast aansturen, en vanuit de speakon 'uit' door naar de topkast.

4 Trial and error, maar ik denk van wel! (luisteren is het devies)

5 een versterker gaat niet clippen als die de speaker te zwaar belast, een versterker gaat clippen als je te hard instuurt (rode lampjes op je mixer gaan aan)! een clippende versterker is dodelijk voor je speakers! Omdat jouw versterker VEEL te licht is wil je die zo hard mogelijk zetten om zo toch iets uit de speakertjes te krijgen, hierdaar gaat hij clippen. Welk type versterker is die RCF? Ik verwacht dat dat al veel zal schelen (wel zo'n 9 dB!! nu +/- 60Watt, dan 500!!!)

6 ja, dat zou het mooiste zijn, maar dan heb je dus een X-over en 2 nieuwe versterkers nodig! (kostenplaatje HOOG, ik zou voor 1 versterker gaan met voldoende vermogen, en baskasten met interne filter/x-over)

7 vermogenswinst niet, waar haal je dat uit? Wellicht dat ze wat harder gaan, vooral die tsx'jes blijft 'bras' imo.

In welke omgeving zit je, wellicht dat ik/iemand een keer kan 'helpen'.
    Groeten John
    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Roel K
      • Feb 2008
      • 55

Bedankt voor het verhelderende antwoord. Alhoewel ik nu nog met een paar verdere vragen zit.

Ivm die nieuwe versterker, klopt het dus dat deze nieuwe versterker zwaar genoeg zou moeten zijn om 2 x zelfbouw + 2x subwoofer aan te sturen ?

Welke versterker/subwoofer raad je aan ( voorkeur gaat zeer sterk uit naar jb systems, wegens dealer in de buurt + goede service) Ik denk dat voor de subs een met een interne x-over het beste is.
      We zouden dan ook eerst willen beginnen met
      1.De versterker
      2. 1 subwoofer
      3. 2de subwoofer
      zou dit een goede sub zijn ?

Die rcf versterker is deze de rcf DCA 1050.

Ivm vraag 5 we letten altijd goed op dat het mengpaneel mooi in het groen blijft en de versterkers uit het rood.

En ivm vraag 7, als je de bass uit een fullrange "haalt" kan hij toch meer geven in het mid/hoog niet ?

Ik bevind bij in de omgeving van maastricht aan de belgische kant van de grens.
      Last edited by Roel K; 17-03-10, 13:54.

Comment

• dj-wojcik
        • Jul 2008
        • 911

Originally posted by Roel K
        Bedankt voor het verhelderende antwoord. Alhoewel ik nu nog met een paar verdere vragen zit.

Ivm die nieuwe versterker, klopt het dus dat deze nieuwe versterker zwaar genoeg zou moeten zijn om 2 x zelfbouw + 2x subwoofer aan te sturen ?

Welke versterker/subwoofer raad je aan ( voorkeur gaat zeer sterk uit naar jb systems, wegens dealer in de buurt + goede service) Ik denk dat voor de subs een met een interne x-over het beste is.
        1.De versterker
        2. 1 subwoofer
        3. 2de subwoofer
        zou dit een goede sub zijn ?

Die rcf versterker is deze de rcf DCA 1050.

Ivm vraag 5 we letten altijd goed op dat het mengpaneel mooi in het groen blijft en de versterkers uit het rood.

En ivm vraag 7, als je de bass uit een fullrange "haalt" kan hij toch meer geven in het mid/hoog niet ?

Aha, dan kom je in de richting van mij en Jasper, beter bekend hier als Beckers entertainment. Geloof ons, hij zit hier dan wel naast me, er zijn genoeg dealers die je kunnen helpen met de juiste adviesen.

Zoek je iets in deze regio, dan kun je dat gerust vragen zodat je ook bekend bent in deze branch in deze regio. Ons kent ons
        [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
        [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• Whitefarmer
          • Oct 2003
          • 1244

Ivm die nieuwe versterker, klopt het dus dat deze nieuwe versterker zwaar genoeg zou moeten zijn om 2 x zelfbouw + 2x subwoofer aan te sturen ? JA

Welke versterker/subwoofer raad je aan ( voorkeur gaat zeer sterk uit naar jb systems, wegens dealer in de buurt + goede service)Ga daar dan eens luisteren/informeren.
          Ik denk dat voor de subs een met een interne x-over het beste is.
          1.De versterker
          2. 1 subwoofer
          3. 2de subwoofer
          zou dit een goede sub zijn ? geen idee, ken JB niet, max 126 dB is niet 'top'.

Die rcf versterker is deze de rcf DCA 1050.500 W bij 4 ohm, 300/8 is ook aan de lichte kant.

En ivm vraag 7, als je de bass uit een fullrange "haalt" kan hij toch meer geven in het mid/hoog niet ?Wellicht dat iemand anders hier het exact juiste antwoord op kan geven

Met kleur antwoorden gegeven.
          Groeten John
          ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')

Comment

• djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

Wat is jou advies ? Denk jij dat een nieuwe versterker + crossover mijn geluid ten goede komt ?

Ik denk dat je een driedubbele krantenwijk moet nemen en sparen voor een fatsoenlijke nieuwe/2ehandse set (en met 2ehands bedoel ik NIET MARKTPLAATS, maar een occasion van een pa verhuurder ofzo, dan kan je nog wat garantie of reserve onderdelen lospeuteren...)

Ik ga dus mee met Wojcik, maar je geeft al aan dat kopen echt niet gaat.

Toch zou jouw set eens naast een setje van bijvoorbeeld dBTech zetten.
            Je schrikt je rot!

Anyway, Suc6, Daan
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Beckers Entertainment
              • Dec 2008
              • 650

Originally posted by Whitefarmer
              Met kleur antwoorden gegeven.

Waren de andere kleurtjes op?
              Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• Whitefarmer
                • Oct 2003
                • 1244

Originally posted by Beckers Entertainment
                Waren de andere kleurtjes op?
                Dat was omdat ik triest aan het worden was van het geheel.
                Groeten John

Comment

• Roel K
                  • Feb 2008
                  • 55

Vooral whitefarmer bedankt voor de goede antwoorden. Het was inderdaad een hele hoop maar ik denk dat ik nu al een stuk verder sta. Eerst maar eens testen met een betere versterken en van daaruit verder gaan.

Bedankt iedereen !

Comment

• Whitefarmer
                    • Oct 2003
                    • 1244

You're welcome,

laat hier even weten wat je bevindingen zijn, gewoon verder gaan met deze thread, dan blijft het wat bij elkaar.

Succes.
                    Groeten John

Comment

• Roel K
                      • Feb 2008
                      • 55

Oke, zal'k zeker doen in de vakantie ( binnen 1 week) ga'k ons systeem dan eens aan een grote test onderwerpen. boxen / versterker enz, en dan ook maar eens de kabels testen(allemaal zelf gesoldeerd) om te kijken of bij alle kabels de polen juist zitten enz.

Mijn bevindingen komen dan allemaal hier terecht

Comment

• john-xr3i
                        • May 2009
                        • 93

als je met een x-over de frequenties verdeeld hoeft de desbetreffende versterker niet het hele gebied te versterken, (20 tot 20k)

b.v. een basspeaker filter je af onder de 30hertz : dit hoor je niet en kost alleen maar vermogen. (versterkervermogen)

het is niet dat de fullrange kast veel harder kan maar de aangesloten versterker heeft het "makkelijker" en dus gebruik je je vermogen effectiever.

dit hele verhaal word pas echt interessant als je b.v. 18 inch baskasten hebt met 12 inch toppen,
                        de 18 inch laat je spelen van 30 tot 120 hertz en vanaf 120 hertz de toppen. (tweeweg systeem)

de 18 inch baskasten maken wel geluid als je ze tot 20k door laat lopen maar de speaker is hier veel te traag voor en zal uiteindelijk stuk gaan.

andersom ook: denk je echt een stevige druk uit een 12 inch speaker te halen? (ja ik weet het val me maar aan, ze bestaan wel)

ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd,

m.v.g. john
                        echte vrienden krijg je niet en kopen maakt je wereld klein,
                        vrienden die verdien je door er zelf een te zijn!

Comment

• Roel K
                          • Feb 2008
                          • 55

Gisterenavond hebben we onze boxen getest en het was een HEEL groot verschil zoals jullie voorspeld hadden. Hierbij nog een tekening om het geheel te verduidelijken.

Mij vraag is deze nieuwe versterker op hoeveel op ohm en watt moet deze werken ?

Comment

• Whitefarmer
                            • Oct 2003
                            • 1244

Dat ligt eraan, welke subs (watt/ohm) erbij gaan komen.

Zoals op de tekening zou ik gaan voor 600W/8ohm, 1000W/4 ohm per kant, beetje zwaarder zou ook nog mogen.

Vuistregel = 1.5 - 2 maal RMS vermogen.
                            Groeten John

Comment

• Roel K
                              • Feb 2008
                              • 55

Deze sub zouden er dan bij komen.

Voor versterker, klopt volgend rekensommetje :

alle boxen zijn acht ohm dus 8 ohm versterker.

De boxen zijn 400 watt x 4 = 1600 watt

Versterker van +/- 2000 watt ongeveer en dat op 8 ohm.

Comment

• djspeakertje
                                • Oct 2008
                                • 1912

Deze sub zouden er dan bij komen.

Voor versterker, klopt volgend rekensommetje :

alle boxen zijn acht ohm dus 8 ohm versterker.

De boxen zijn 400 watt x 4 = 1600 watt

Versterker van +/- 2000 watt ongeveer en dat op 8 ohm.

Nee, geen 8 ohm versterker, want als je 2* 8 ohm parallel aansluit krijg je 4 ohm...

En een amp van 2*1000 Watt op 4 ohm is heel wat makkelijker te vinden dan eentje die hetzelfde op 8 ohm doet... (in jouw budget dan).

Bovendien neem ik aan dat je stereo draait, dus geen 1*1600, maar 2*800 watt op 4 ohm.

Draai je mono, dan kom je op 2000Watt op 2 ohm, maar niet alle versterkers draaien stabiel op 2 ohm, dus moet je iets leuks verzinnen om de boel aan elkaar te knopen, maargoed, ik weet niet hoe het zit.

Daan
                                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

Working...