Instalatie voor beginnende band

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • .sQuare_
    • Mar 2010
    • 2

Instalatie voor beginnende band

Hallo,

Ik zit in een band, en we willen graag een geluidsinstallatie hebben voor optredens. Deze optredens zijn niet zo groot, zeg maar plaatselijke cafe's.

We zijn al in het bezit van deze apperatuur:

- De losse versterkers van de gitaren.

- Powermixer met 2 boxen (passieve boxen) nu gebruikt voor zang tijdens de repetities:
    _SET_ - Fame Starter Pack Pro inkl. Kabel : Lautsprecher

- 1 actieve box, nu gebruikt voor elektrisch drumstel:
    Fame - PS 250PA Aktiv Box 12", 2-weg, 200W : Lautsprecher

- actieve monitor (voor drummer, als dat hard genoeg gaat?) op het moment niet in gebruik tijdens repetitie:
    Fame - SM-80A 8" Aktiver Monitor, 70 W RMS : Lautsprecher

Maar dit is niet genoeg om een heel cafe goed te voorzien, dus moeten we iets groters.

We dachten er over om voor alle versterkers een microfoon te zetten, drummicrofoons aan te schaffen.

Deze microfoons samen met de zangmicrofoons in een mengpaneel te stoppen, en dan vanaf dit mengpaneel naar boxen te gaan, iets zoals dit:

_SET_ - Peavey Power Pack 3 Pro-12, Pro-Sub, MS 6500 : Lautsprecher

hiernaast zetten we dan ook nog dat pa systeem dat we al hadden, die 2 boxen. Die grote actieve box zetten we dan nog neer als monitor voor de drumer, de kleine als monitor voor de zang en dan moeten we nog iets aanschaffen voor monitor voor de 3 gitaristen.
    Denken jullie dat dit zal werken in een klein cafe? of zouden we dan iets groters moeten hebben? dat het nodig is om in plaats van alleen voor bij het podium, ergens halverwege ook nog boxen neer te zetten?
    of kunnen we met iets kleiners ook al uit de voeten, aangezien het toch al gauw zo'n 1000 euro is, en dit veel geld is

Groeten, Remco
    Last edited by .sQuare_; 16-03-10, 19:32.
  • Beckers Entertainment
    • Dec 2008
    • 650

Is het geen idee om je huidige set te gebruiken als monitors in combinatie met je huidige monitors?
    Vervolgens 2 flinke toppen aan te schaffen en alleen uit te versterken wat nodig is?
    In een klein café hoef jij je drum vaak niet uit te versterken. Dan kom je met 2 krachtige toppen al een behoorlijk eind.
    Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• stainz
      • Sep 2009
      • 609

Ik neem aan dat je goed geluid wilt...
      Ga dan eens rekenen wat het kost om een goed setje speakers te kopen en hoeveel optredens je doet.
      Vaak is het voor een beginnende band voordeliger om dan een setje speakers te huren.

Comment

• .sQuare_
        • Mar 2010
        • 2

@Stainz: licht eraan wat je onder goed geluid vind vallen, als je bedoelt dat het zeg maar hoge kwaliteit geluid is enzo, dat maakt ons niet veel uit in een cafe, het gaat erom dat het gewoon hard genoeg gaat, zodat iedereen het kan horen. Ik luister als ik in een cafe ben eerlijk gezegd niet naar de geluidskwaliteit, maar alleen naar hoe de band speelt, en volgens mij luister een gemiddelde cafebezoeker enkel naar zijn bierbehoefte
        Het is eigenlijk zo dat wij best veel geld hebben met de band, aangezien wij gesponserd worden. Daarom leek het ons een goed plan om eens een keer een eigen systeem te kopen, ipv telkens huren, want dit is er naar ons idee vrij snel uitverdiend, aangezien dit zo'n 150 euro per optreden kan schelen.

@Beckers
        Dat van die monitoren is een goed idee, waar zat je aan te denken voor krachtige toppen, zouden deze:
        niet krachtig genoeg zijn? is inclusief 2x 300W boxen +2x 400W boxen en een eindversterker
        of is zoiets echt het minimum?
        _SET_ - Behringer PA-Pack V-Pro B 1520 PRO, B 1800, MS 6500 : Luidsprekers

Of de drums en instrumenten echt uitversterkt moeten worden, dat is denk ik echt zo'n randgeval, aangezien een akoestisch drumstel volgens mij NET te zacht gaat voor een gemiddeld cafe, maar met de zelfde moeite zet je er een microfoon, idem bij de instrumenten.

Groeten

Comment

• Beckers Entertainment
          • Dec 2008
          • 650

Originally posted by .sQuare_
          aangezien dit zo'n 150 euro per optreden kan schelen.
          Voor die 150 euro per optreden heb je wel een behoorlijke set. Niet te vergelijken met de Peavey set.

@Beckers
          Dat van die monitoren is een goed idee, waar zat je aan te denken voor krachtige toppen, zouden deze:
          niet krachtig genoeg zijn? is inclusief 2x 300W boxen +2x 400W boxen en een eindversterker
          of is zoiets echt het minimum?
          _SET_ - Behringer PA-Pack V-Pro B 1520 PRO, B 1800, MS 6500 : Luidsprekers

Of de drums en instrumenten echt uitversterkt moeten worden, dat is denk ik echt zo'n randgeval, aangezien een akoestisch drumstel volgens mij NET te zacht gaat voor een gemiddeld cafe, maar met de zelfde moeite zet je er een microfoon, idem bij de instrumenten.

Groeten
          Mijn advies voor je geluidsset is niet al te veel te kijken naar het wattage. Dat zegt vrijwel niks. De druk (SPL, dB's) die een setje kan produceren is veel interessanter.

Ik raad je aan gewoon eens in de buurt bij verhuurbedrijven te informeren wat zij leveren. Leveren zij bijv. veel RCF is het misschien interessant om zelf 2 full-range RCF speakers te kopen.
          Bandje uitversterken is een klein café moet hier denk ik wel mee lukken. Wanneer je dan toch een keer groter nodig hebt, kun je dit eventueel bijhuren.
          Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

...aangezien het toch al gauw zo'n 1000 euro is, en dit veel geld is .
            .Het is eigenlijk zo dat wij best veel geld hebben met de band, aangezien wij gesponserd worden.
            Is het nou duur of wordt je gesponsord (ja allebei kan, dat weet ik, het klinkt alleen zo tegenstrijdig)

Besef dat als je alles wilt uitversterken(niet echt nodig in kroegje), je ook niet voldoende hebt aan je 4 kanaals mixertje.

Wat is je bandbezetting (en hoeveeldelig drumstel)

En gelukkig zijn er hele volksstammen die wel naar de geluidkwaliteit luisteren, geloof me als het ruk klinkt hoef je als bandje ook niet meer terug te komen.

Doorgaans gebruik ik in een kroegje een bas/top combinatie (HK pro:18 met ev zx5 op een 900W/8 ohm), voor de drums alleen de kick (en eventueel snare en toms), basgitaar (kan via backline), 2 gitaren (kan via backline), keyboard en 3 zang. Nadeel van instrumenten via backline is dat je geen controle meer hebt (bij het mixen) over de verhoudingen.
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• tarpan
              • Dec 2008
              • 266

Als het dan toch voor kleine kroegjes is, zou ik eerder kijken voor een iets degelijkere (ja duurdere) set, zonder monitors.
              Want als die gitaarversterkers en monitors ook maar een beetje te hard gaan, ga je moeite hebben om daar nog boven te geraken met een licht setje.

Het zou inderdaad wel handig zijn moest je iets meer details geven over de samenstelling/instrumenten van de band...
              Een 80Watt gitaarversterker geeft op zich meer dan genoeg dB's voor een kroegje
              als je bij de brom zit...

Comment

Working...