Nieuwe mengtafel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Greendiek
    • Jan 2010
    • 32

Nieuwe mengtafel

Hallo allemaal,

ik ben op dit gebied een totale leek. Nu heb ik het e.e.a. gelezen op het forum, maar nu heb ik toch nog een paar vragen.

Ik ben momenteel voor mijn beginnende drive-in in het bezit van een Beat4 MK2 Mengtafel. Hierop heb ik 1 microfooningang. Dit is in sommige gevallen te weinig. Omdat ik dit toch een hele fijne tafel is wil ik deze toch graag behouden. Nu is mijn vraag: Is het mogelijk om deze mengtafel op een volgende mengtafel terug te laten komen, zonder dat dit problemen geeft?
    Ook wil ik op de volgende tafel nog 3 á 4 microfoons aansluiten. Ook moeten er 2 monitoren op aangesloten kunnen worden. Verder heb ik geen uitgebreide eisen aan de tafel. Nu heb ik zelf al zitten zoeken op het internet, en kwam de volgende tafel tegen:

Behringer XENYX 1204

Deze valt goed binnen mijn budget. Ik heb geen breed budget, maar dit is omdat ik de tafel maar 4 á 5 keer per jaar zal gebruiken. Mijn budget heeft een maximum van 200 euro. Alles er onder is mooi meegenomen

Nu is mijn vraag, koop ik hierbij een kat in de zak, of valt dit wel mee? Indien dit echt prut is, kunnen jullie met een alternatief binnen mijn budget komen wat aan mijn wensen voldoet?

Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen.

Alvast bedankt,

Lars
  • T_Sound
    • Sep 2009
    • 267

Nee hoor, je zou geen kat in de zak kopen. Wel als je daarmee een band wil gaan mixen en je zou een duurdere tafel kunnen veroorloven, maar de Xenyx tafeltjes van Behringer zijn nog prima te doen.

Als dit aan je eisen voldoet, dan hoef je geen moeilijke beslissing te nemen.

Ik weet niet of J & H ook Tapco verkoopt, maar dat zijn ook erg leuke tafels voor weinig.

Anders gaat het al snel boven je budget. En soms zeggen we ook als dit merk genoemt wordt: Spaar even een paar euro's meer en koop een iets duurdere (lees betere) tafel, maar voor jouw eisen en jouw budget, is dit een prima tafel, dus veel plezier er mee en succes met de klussen

T_Sound
    Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• BJD
      • Oct 2007
      • 771

Kijk eens naar de Yamaha MG124C.
      6 microfoon ingangen, paar stereo kanalen en verder geen overbodige poespas. Hij zit alleen net een paar tientjes boven je budget.

Comment

• remco_k
        • Sep 2002
        • 325

Originally posted by Greendiek
        ... is mijn vraag, koop ik hierbij een kat in de zak, of valt dit wel mee?
        In de door jouw geschetste situatie heb je een prima mengtafeltje op het oog waar je lang plezier van zult hebben.

Je moet alleen even goed kijken naar de beschikbare outputs ivm je wens om 2 monitoren aan te sluiten. Bij deze mengtafeltjes kan je doorgaans bij de faders alleen maar kiezen voor de ALT 3-4 output of de Main output. Maar niet allebij. Nu zitten er nog wat meer outputs op deze tafel, dus wellicht kan je die gebruiken.
        Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
        Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• T_Sound
          • Sep 2009
          • 267

Dit tafeltje heeft gewoon 2 aux outputs, alleen aux 2 is gecompineert met je fx, doormiddel van een schakellaartje, kun je kiezen tussen je interne fx of een externe wat ook gewoon een monitor kan zijn, want je stuurt er gewoon normaal signaal naar toe.

En de Yamaha is ook een prima tafeltje, dus het is maar net wat je leuker/fijner vindt.

Ga naar je dichtstbijzijnde geluidsshop heen en ga daar wat testen.
          Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

Originally posted by T_Sound
            Dit tafeltje heeft gewoon 2 aux outputs, alleen aux 2 is gecompineert met je fx, doormiddel van een schakellaartje, kun je kiezen tussen je interne fx of een externe wat ook gewoon een monitor kan zijn, want je stuurt er gewoon normaal signaal naar toe.
            Maar dan is die 2e aux toch wel POST fader, en dat wil je niet voor een monitor!
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• remco_k
              • Sep 2002
              • 325

Originally posted by Whitefarmer
              Maar dan is die 2e aux toch wel POST fader, en dat wil je niet voor een monitor!
              Dat hangt toch sterk af wat je met die monitor wilt bereiken.
              Zowiso zijn de auxen mono, dat kan ook een nadeel zijn. En ook daar geldt: dat kan prima voldoen, maar als je het stereo had gewilt, valt het toch weer tegen.
              Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
              Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Comment

• Greendiek
                • Jan 2010
                • 32

Waar het mij om gaat is het volgende:

Ik zo'n 2 tot 4 keer per jaar dat ik een klein podium in een verenigingsgebouw van geluid moet voorzien. Voorheen deed ik dit enkel met pa in de zaal, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat het voor de sprekers op het podium erg ongemakkelijk is om zichzelf niet direct te kunnen horen.

Nu heb ik op het gebied van mengtafels en monitoren een absolute leek. Daarom weet ik niet waar ik verstandig aan doe. Persoonlijk denk ik dat het handig is als ik voor iedere monitor het geluid apart kan regelen. Dit omdat er over het algemeen 2 sprekers zijn. Op deze manier kunnen zij zelf bepalen wat ze prettig vinden om te horen.

Hopelijk hebben jullie iets aan deze aanvullende informatie,

Mvg,
                Lars

Comment

• remco_k
                  • Sep 2002
                  • 325

Originally posted by Greendiek
                  Persoonlijk denk ik dat het handig is als ik voor iedere monitor het geluid apart kan regelen.
                  Dan heb je een mengtafel nodig met 2 post fader auxen of een extra setje master uitgangen.
                  Beide opties heeft de Behringer XENYX 1204 niet.
                  Maar, als je het ook prima vindt dat beide monitoren gelijkertijd worden geregeld, hang je het spul aan die ene post aux die er is.
                  (en er zijn natuurlijk meer wegen die naar rome leiden).

Ik weet niet of de andere genoemde tafels 2 post auxen hebben.

Of je hangt de monitoren gewoon aan de master en regelt het volume met de bijbehorende versterker. (indien het geen aktieve monitoren zijn).

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

Originally posted by remco_k
                    Dan heb je een mengtafel nodig met 2 post fader auxen of een extra setje master uitgangen.
                    Beide opties heeft de Behringer XENYX 1204 niet.
                    Maar, als je het ook prima vindt dat beide monitoren gelijkertijd worden geregeld, hang je het spul aan die ene post aux die er is.
                    (en er zijn natuurlijk meer wegen die naar rome leiden).

Ik weet niet of de andere genoemde tafels 2 post auxen hebben.
                    Als je post overal voor pre vervangt klopt je verhaal
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• remco_k
                      • Sep 2002
                      • 325

Originally posted by renevanh
                      Als je post overal voor pre vervangt klopt je verhaal
                      Leg eens uit dan?
                      Ik zou namelijk liever een post fader aux hebben, zodat ik die niet apart hoef uit te zetten als ik de mic schuif dicht doe.
                      Pre fader kan ook, alleen dan blijft of de microfoon altijd doorgegeven op de monitor, of je moet zowel de fader als de aux regeling blijven bedienen. En ik ben er in de basis vanuit gegaan dat mensen niet meer werk willen doen (of risico op fouten willen lopen) dan strict noodzakelijk.

Dus over wel of niet kloppen hebben we het niet. We hebben het over keuzes.

Comment

• renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

Het grote nadeel van je monitors post fader op je FOH tafel is, dat wanneer jij je mix aanpast dit ook op de monitors gebeurd. Dat wil je doorgaans niet.
                        Op een aparte monitortafel ben ik het met je eens, daar mix ik zelf ook altijd post fader, maar monitors vanaf de FOH gaan wat mij betreft altijd prefader, gewoon omdat je dan je monitormix en zaalmix compleet onafhankelijk kan wijzigen in plaats van dat je monitormix meegaat met je zaalmix.

Een keuze kun je het ook noemen, maar mocht er iets de mist in gaan (feedback op monitor bijvoorbeeld, of juist op de FOH) dan wil je dat probleem kunnen aanpakken zonder dat de andere mix ook ineens een gitaar/vocal/iets anders mist. Ik in ieder geval wel!
                        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Zoals Rene al schrijft doe je monitors vanaf de FOH altijd pre fader, de zaalmix is normaal gesproken steeds aan verandering onderhevig (lege/volle zaal, solo's, etc.) op het podium zijn die zaken van veel minder invloed.
                          Daarbij hoor je zelf niet wat er op het podium te horen is en wil je slechts op aanwijzing van de muzikanten iets wijzigen.
                          Bij een aparte monitortafel ligt het anders, daar heb je zelf ook een monitor tot je beschikking, beïnvloed je de zaalmix niet en is het handig om met de schuiven controle te hebben omdat daar de stand makkelijker van te zien is.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• mhsounds
                            • Sep 2009
                            • 933

En gooi jij je schuiven omlaag? ik druk op mute...
                            Alleen mijn effectjes doe ik omlaag...
                            Freelance Light and Video |
                            Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• vasco
                              • Oct 2003
                              • 2567

Ook ik ga mee in het verhaal van Rene en MusicXtra, monitor op FOH gaat altijd PRE om maximale controle te houden over beide mixen.

Greendiek heeft het over 2 sprekers, gewoon de mute (edit: mhsounds is mij net voor) gebruiken lijkt mij dan meest hufterproof, hoeft er ook niet steeds aan de faders gezeten te worden.

Wil de spreker meer volume op zijn monitor maar is het in de zaal verstaanbaar genoeg heb je gewoon controle over deze monitormix zonder de zaal te beïnvloeden. In de situatie van Remco_K gaat de hele santenkraam van de zaal mee als je een monitor aanpassing wil doen wat niet gewenst is lijkt mij.

Comment

Working...