Digitale X-over instellen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sntho0
    • Sep 2003
    • 196

Digitale X-over instellen

Hoi,

Afgelopen keer is me opgevallen dat onze digitale x-over nogal eens in de clip sprong. Zowel op de ingang als uitgang. En, dit vind ik vreemd. Hoe kan die x-over nu weten wat voor versterkers er achter hangen? Ik moet eerlijk zijn dat ik hier nog nooit op gelet heb. Ik keek eigenlijk alleen maar naar de versterkers of die niet in de clip kwamen. Maar nu dacht ik, laat ik ook eens naar de ledjes op die x-over kijken. En toen zag ik dus dat de rode clipledjes regelmatig aan gingen. De versterkers niet. Ik hoorde ook geen vervorming in het geluid. Wel heb ik geprobeerd de x-over zo in te stellen dat ik geen rode ledjes meer zag. En dit viel nog niet mee. Ik moest dit ook doen terwijl we al aan het draaien waren. Ik moest de inputgain heel ver terug zetten. Op zo'n -10 db en kon toen de output verhogen. Toch zag ik dan zo af en toe toch nog de rode clipledjes oplichten. Wat kan ik hier aan doen? Zoals ik al zei kan die x-over toch niet weten wat voor versterkers er achter hangen?
    Al vast bedankt!
    Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.
  • BJD
    • Oct 2007
    • 771

Het probleem is dat je signaal uit je mixer te hard binnenkomt op de crossover. Zit er achterop de crossover misschien een +4/-10dBu schakelaar die op -10 staat? Heb je wel de gain potmeters van je versterker vol open staan?

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Check de instellingen van de limiters eens, dikke kans dat die op -10 dB staan.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

ELK toestel kan clippen. Dus ook je X-over! Dat heeft niks te maken met de versterker die erachter staat! Hij duidt gewoon aan dat hij zelf clipt.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• sntho0
          • Sep 2003
          • 196

Dat zou best kunnen dat mijn mixer te hard binnekomt. Ik zal deze terugdraaien. Dit kan namelijk.

Volgens mij staan de limiters op 0db.

Dat de x-over kan clippen dat zag ik, maar het moet toch wel mogelijk zijn dit te voorkomen en de versterkers maximaal te kunnen gebruiken.

Bovenstaande lijkt me dan de oplossing.
          Kan me natuurlijk voorstellen dat de mixer te hard binnekomt. En kan me ook voorstellen dat als de limiters te laag worden ingesteld op de x-over dat hij dan eerder gaat clippen. Maar als ik deze op 0 db zet, dan moet het toch goed kunnen gaan? Eigenlijk hoef ik de x-over limiters niet te gebruiken. Wij verhuren of lenen het spul nooit uit en zorgen er altijd voor dat de versterker niet clipt.

Comment

• salsa
            • Jan 2007
            • 1315

Waar lullen we over? Welk merk? Apparatuur?? Alles dus!

Dave
            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• sntho0
              • Sep 2003
              • 196

Originally posted by salsa
              Waar lullen we over? Welk merk? Apparatuur?? Alles dus!

Dave
              Als je dan meer kunt vertellen.

mengpaneel: JBsystem USB Beat6
              x-over: Omnitronic dxo-24
              amp, mid hoog: Kind xt-2000 2x900 wrms/4Ohm
              amp, sub: Work WPP3000, 2x1500 wrms/4Ohm

Comment

• sntho0
                • Sep 2003
                • 196

Originally posted by sntho0
                Als je dan meer kunt vertellen.

mengpaneel: JBsystem USB Beat6
                x-over: Omnitronic dxo-24
                amp, mid hoog: Kind xt-2000 2x900 wrms/4Ohm
                amp, sub: Work WPP3000, 2x1500 wrms/4Ohm
                Salsa: Al tijd gehad voor uitleg?

Comment

• salsa
                  • Jan 2007
                  • 1315

Je zou nog een compressor/limiter kunnen aanschaffen.
                  dbx166 is al voldoende om te zorgen dat je niet te hard instuurt.

mixer -> compr/lim -> X-over -> amps.

Dave
                  [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• sntho0
                    • Sep 2003
                    • 196

Nog iets ertussen? Dat lijkt me toch te gek worden.
                    Ik kan de output van de mixer regelen. Dus dit ga ik als eerste proberen.
                    Daarna kan ik de input regelen van de x-over op de x-over zelf. Dat lijkt me toch meer dan genoeg.
                    Als ik er voor zorg dat de inoutledjes niet in de clip komen dan moet het toch mogelijk zijn dat de output ledjes ook niet in de clip komen en dat ik toch de versterkers optimaal kan benutten? En of er nu een versterker van 1000 watt of 100 watt achter hangt, dat moet toch niet uitmaken?

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

Mixer stuurt niet in het oranje/rood uit neem ik aan?
                      Die beat6 heeft nogal een output, zeker als je in het oranje/rood gaat draaien (rood == clippen, ook op de output van je mixer!)
                      Als je op je mixer al clipt, gaat alles de clip in, no doubt.

En tsja... als je input van de x-over moet staan clippen om een beetje volume te krijgen uit je speakers, dan zijn mogelijk de versterkers gewoon te licht of staan je output gains van je x-over te laag.
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• sntho0
                        • Sep 2003
                        • 196

Originally posted by renevanh
                        Mixer stuurt niet in het oranje/rood uit neem ik aan?
                        Die beat6 heeft nogal een output, zeker als je in het oranje/rood gaat draaien (rood == clippen, ook op de output van je mixer!)
                        Als je op je mixer al clipt, gaat alles de clip in, no doubt.

En tsja... als je input van de x-over moet staan clippen om een beetje volume te krijgen uit je speakers, dan zijn mogelijk de versterkers gewoon te licht of staan je output gains van je x-over te laag.
                        Nee, de mixer draait nooit in de clip. Heeft de output trimmer (potmetertje achter op de mixer) ook effect op de masteroutput (ik bedoel de VU-meters)?
                        Ik denk dat ik verder ge woon moet spelen met de in en output van de x-over. Als ik de limiters op 0 db zet, dan moet ik toch alles uit de versterkers kunnen halen zonder clip en zonder dat de limiters ingrijpen?
                        Last edited by sntho0; 26-11-09, 13:45.

Comment

• renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

Nee, de mixer draait nooit in de clip. Heeft de output trimmer (potmetertje achter op de mixer) ook effect op de masteroutput (ik bedoel de VU-meters)?
                          Ja zeker, en sterker nog: uitsluitend op de output! Die iets terug draaien kan ook handig zijn.
                          Om je installatie mooi af te regelen stuur je iets uit op je mixer met netjes 0db, en regel je met die output trimmetje je signaal zo, dat het bij 0db output op je mixer ook met 0db binnenkomt op je x-over.
                          Dit noemen we overigens de 'gain structure', een van de eerste en belangrijkste afstelling die je met je PA zou moeten doen.

@iedereen: waarom roepen we hier meteen dat er een limiter tussen moet al de gain structure misschien gewoon niet goed is...??!
                          In plaats van er 200,- tegenaan te gooien is het toch veel makkelijker om even 10 minuten te besteden aan de gain structure, en dit ook aan te raden??
                          Dat zou ik in ieder geval wel verwachten...
                          Last edited by renevanh; 26-11-09, 15:28.
                          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• sntho0
                            • Sep 2003
                            • 196

Originally posted by renevanh
                            Ja zeker, en sterker nog: uitsluitend op de output! Die iets terug draaien kan ook handig zijn.
                            Om je installatie mooi af te regelen stuur je iets uit op je mixer met netjes 0db, en regel je met die output trimmetje je signaal zo, dat het bij 0db output op je mixer ook met 0db binnenkomt op je x-over.
                            Dit noemen we overigens de 'gain structure', een van de eerste en belangrijkste afstelling die je met je PA zou moeten doen.
                            Ja, ik begrijp dat de output trimmer (dus het potmetertje achter op de mixer) alleen effect heeft op de output van de mixer. Maar doet deze dan ook het zelfde als de master schuif bovenop de mixer. M.a.w. Gaan de VU meters naast de masterschuif naar beneden als ik het potmetertje terug draai?
                            Last edited by sntho0; 26-11-09, 16:08.

Comment

• sntho0
                              • Sep 2003
                              • 196

Ja, ik begrijp dat de output trimmer (dus het potmetertje achter op de mixer) alleen effect heeft op de output van de mixer. Maar doet deze dan ook het zelfde als de master schuif bovenop de mixer. M.a.w. Gaan de VU meters naast de masterschuif naar beneden als ik het potmetertje terug draai?
                              Ik zal zelf het antwoord geven. Heb het namelijk zaterdagavond uitgzocht. Nee, is niet hetzelfde. De outputtrimmer komt dus na de masterachuif van de mixer en heeft dus geen invloed op de VU meters. Eigenlijk ook best wel logisch. Ik heb alles zo kunnen afregelen dat er geen clip te zien was. Eerst alles op 0 db afgeregeld en toen ik op een gegeven moment de versterker voor mid/hoof zo nu en dan zag clippen dit verholpen door de output van de x-over iets terug te draaien.

Comment

Working...